Miksi täytettyjä metsäneläimiä pidetään ihan normaaleina kodin koristeina, mutta jos laittaisin kissani täytettynä olkkarin hyllyyn, niin
Tulisi tupen rapinat. Koirasta nyt puhumattaan. Ihan hirvee kaksinaismoralismi jyllää tässä asiassa.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan vielä tuohon kissa-asiaan: itse ymmärtäisin täyttämisen helposti, jos se tehtäisiin ammattitaidolla ja kunnioittaen. Itse en omia lemmikkejäni (koira j a 2 kissaa) täyttäisi, koska olen tottunut niihin elävinä ja yhteen asentoon jähmettyneet replicat kuulostavat omituiselta ajatukselta. Mitään moraalisesti väärää tässä en kuitenkaan näe, ja voi olla, että täytettyyn lemmikkiin ajan myötä tottuisinkin.
Elämme aikaa, missä ihmiset pöyristyvät milloin mistäkin. Kannattaa olla liikaa välittämättä muiden mielipiteistä ja tehdä juuri niin, kuin itsestä on hyvä. Muita ei saa tietenkään vahingoittaa, mutta ei voi myöskään elää niin, ettei vahingossakaan ketään loukkaisi.
...tämä siis kommentoija 20 :)
Aiheesta vähän sivuun: omassa lapsuudenkodissa ei täyttämistä harrastettu, mutta muuten oli kämppä täysi kaikenlaista luontoromua kalloista oksennuspalloihin. Biologivanhemmat. Mulla oli jäniksenkäpälä. Aito. Ei herkille.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30-vuotias ja olohuoneemme hyllyillä on hirven, peuran, majavan, kissan, rotan, sorsan ja supikoiran kallot. Täytettyjä eläimiä löytyy myös: pallokala, näätä, varis, kärppä, orava ja pari pikkulintua.
Lapsemme (4v.) pitää varsinkin täytetyistä eläimistä kovasti ja tykkää silitellä niitä. Hänen suosikkinsa on orava.
Kirpputoreilta olemme näitä hankkineet ja luonnosta itse luita löytäneet. En ymmärrä, mikä tässä on niin kamalaa tai kummallista. Sekö, että ovat kuolleita? Kuolema on täysin luonnollinen asia.
Trofeemetsästys on uhanalaisten lajien kohdalla minustakin tuomittavaa, mutta siitä ei ole nyt kyse. Yhtäkään eläintä emme ole tappaneet kokoelmiimme, ja jokainen täytetty eläin on löydetty kirpputorilta ja monta kymmentä vuotta vanha.
Täytettyjä eläimiä ei pidä silitellä, prosessissa käytetään kovia myrkkyjä, jotka ovat ihmisille vaarallisia. Niitä ei ole tarkoitettu koskemiseen myöskään rakenteensa puolesta.
En ole kuullut kenenkään pitävän kuolleen lemmikkieläimen täyttämistä outona, tai ainakaan oudompana kuin esimerkiksi metsästyssaaliin täyttämistä. Mistä AP on tällaisen jutun keksinyt?
Meidän lukion kellarissa oli museoesineitä, muun muassa ihmisen luuranko. Ei sitäkään kukaan kai pitänyt outona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ennen tehtiin rakkaasta mustivainajasta viime töiksi vielä rukkaset. Vissiin samoissa piireissä, kun noita täytettyjä metsän elukoita harrastettiin. En tiedä, kuinkako komea olisi vanha suomenpystykorva koristeena, tilaa aunakin veisi. Yhden ihmisen tiedän, joka teki kissasta pörröreunuksen huppuun.
Isoisällä oli 50-luvulla komea koirannahkaturkki ja koirannahkarukkaset. Olivat kuulemma lämpimät kun lähti pakkasessa hevosella hakemaan heinäkuormaa niittyladolta.
Mä en kyllä pidä täytettyjä eläimiä normaaleina kodin koristeina. Sellaisella ihmisellä jolla niitä on, voisin myös odottaa olevan lemmikkikissa täytettynä. En yllättyisi siitä enempää kuin oravastakaan.
Kukaan ei sit käynyt siinä näyttelyssä ,jossa on ihmisiä viipaleina?
Näkyy sisäelimet ja kaikki.
Ruumiit lahjoitettu tähän tarkoitukseen
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut kenenkään pitävän kuolleen lemmikkieläimen täyttämistä outona, tai ainakaan oudompana kuin esimerkiksi metsästyssaaliin täyttämistä. Mistä AP on tällaisen jutun keksinyt?
Meidän lukion kellarissa oli museoesineitä, muun muassa ihmisen luuranko. Ei sitäkään kukaan kai pitänyt outona.
Aikanaan meidän yläkoulussa oli opetusvälineenä ihmisen luuranko (löytynyt joskus 1800-luvulla paikallisesta saaresta), muistaakseni noin 16-vuotiaan pojan. Luut herättävät voimakkaita tunteita ja ne kävivät eettisesti arveluttaviksi ja lopulta ne haudattiin kirkollisin menoin siunattuun maahan.
Luin just apinanaisesta joka eli 1800 luvulla.
Naisella oli tiheä karvoiyus ja ulkonevat etuhampaat.
Naisen mies näytti vaimoaan rahasta ihmisille freakshowssa.
Kun nainen kuoli synnytykseen, mies antoi balsamoida ruumiit ja laittoi ne näytille freaksouhun
The Sad, Grotesque Life of “Baboon Lady” Julia Pastrana
Miten niin pidetään normaalina? Mä en pidä todellakaan normaalina minkäänlaisten raatojen säilömistä ”koristeena”. Hyi hitto.. kaikki hirvepäät sun muut!!! Ei kukaan normaali ihminen nykyaikana tuollaisia kotiinsa halua!
Niinpä. Olen oikeasti miettinyt asiaa aiemminkin, täytetyt eläimet on mun mielestä aika sairas koriste. Silti näitä on ihmisillä. Yhdellä kaverilla oli, en muistanut että hänen kotonaan on niitä kun kerran ihmettelin täytettyjen eläinten viehätystä, hän ei sanonut oikein mitään. Tietysti olin nolona kun muistin että hänelläkin on niitä, näin seuraavalla käynnillä eteisessä, mutta ihmetytti että ei tullut oikein mitään reaktiota. Eikö hän ole miettimyt edes asiaa?
Kaveri on muutenkin vähän kovan oloinen tyyppi, ihmettelee varmaan lähinnä mitä herkistelen jotain kuollutta eläintä. Itse en näe asiaa todellakaan noin. En vaan voi ymmärtää. Menee samaan sarjaan sen kanssa että esitellään niitä ihmisen luurankoja jossain. Pitäisi haudata, ei pitää koristeena.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pidetään normaalina? Mä en pidä todellakaan normaalina minkäänlaisten raatojen säilömistä ”koristeena”. Hyi hitto.. kaikki hirvepäät sun muut!!! Ei kukaan normaali ihminen nykyaikana tuollaisia kotiinsa halua!
Sinä et halua, ja sinulla on siihen oikeus.
Toiset haluaa, ja heillä on siihen oikeus.
Molemmat voitte olla normaaleja ihmisiä.
Sitä, että tuomitsee ne, jotka ovat eri mieltä kuin itse, kutsutaan suvaitsemattomuudeksi. Muitakin nimityksiä on.
Katsoin kerran dokumentin,jossa mies teki kissastaan HELIKOPTERIN
Kissa kuoli LUONNOLLISESTI ja mis pakasti sen.
Kolme vuotta myöhemmin mies täytti kissan ja pisti lennokin moottorin sen sisälle.
Nykyään lennättelee kisua iloisesti pitkin pihoja:)
KISSA HELIKOPTERI kirjoitti:
Katsoin kerran dokumentin,jossa mies teki kissastaan HELIKOPTERIN
Kissa kuoli LUONNOLLISESTI ja mis pakasti sen.
Kolme vuotta myöhemmin mies täytti kissan ja pisti lennokin moottorin sen sisälle.
Nykyään lennättelee kisua iloisesti pitkin pihoja:)
Hollantilaistaiteilijan erikoinen taideteos on kuohuttanut eläintenystäviä. Taiteilija Bart Jansen nimittäin rakensi kuolleesta kissastaan lennätettävän helikopterin. Asiasta kertoo Daily Mail.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et halua, ja sinulla on siihen oikeus.
Toiset haluaa, ja heillä on siihen oikeus.
Molemmat voitte olla normaaleja ihmisiä.Sitä, että tuomitsee ne, jotka ovat eri mieltä kuin itse, kutsutaan suvaitsemattomuudeksi. Muitakin nimityksiä on.
Joo. Erimieltä oleminen on normaalia. Tiettyyn rajaan asti! Raja kyllä ylittyy jos haluaa pitää KORISTEENA kuolleita eläimiä!
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on muutenkin vähän kovan oloinen tyyppi, ihmettelee varmaan lähinnä mitä herkistelen jotain kuollutta eläintä. Itse en näe asiaa todellakaan noin. En vaan voi ymmärtää. Menee samaan sarjaan sen kanssa että esitellään niitä ihmisen luurankoja jossain. Pitäisi haudata, ei pitää koristeena.
Entä jos se ois tehny siitä kissasta HELIKOPTERIN?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos se ois tehny siitä kissasta HELIKOPTERIN?
Joo. Erimieltä oleminen on normaalia. Tiettyyn rajaan asti! Raja kyllä ylittyy jos haluaa lennättää pihallaan kuolleita eläimiä!
Rauhoitu..se eläin on kuollut...mitä välii?
Ja jatkan vielä tuohon kissa-asiaan: itse ymmärtäisin täyttämisen helposti, jos se tehtäisiin ammattitaidolla ja kunnioittaen. Itse en omia lemmikkejäni (koira j a 2 kissaa) täyttäisi, koska olen tottunut niihin elävinä ja yhteen asentoon jähmettyneet replicat kuulostavat omituiselta ajatukselta. Mitään moraalisesti väärää tässä en kuitenkaan näe, ja voi olla, että täytettyyn lemmikkiin ajan myötä tottuisinkin.
Elämme aikaa, missä ihmiset pöyristyvät milloin mistäkin. Kannattaa olla liikaa välittämättä muiden mielipiteistä ja tehdä juuri niin, kuin itsestä on hyvä. Muita ei saa tietenkään vahingoittaa, mutta ei voi myöskään elää niin, ettei vahingossakaan ketään loukkaisi.