Ammattilaisten asiattomat kommentit työtilanteissa -peukutusketju
Mitä älytöntä tai asiatonta ammattilainen on työtilanteessa sinulle sanonut? Kommenttia, joka ei millään lailla liity asiaan, jonka takia olette tekemisissä. Onko kampaaja arvostellut kuluneita kenkiäsi, terveydenhoitaja ihmetellyt perhesuhteitasi tai kaupan kassa kommentoinut ikävään sävyyn ostoksiasi? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = asiatonta kommentoida noin, peukku alas = ihan okei sanoa noin.
Kaupan kassa kommentoi "Taitaa olla se aika kuusta... ", kun ostin siteitä ja pari levyä suklaata.
Ap
Kommentit (587)
"Leipäjonon" jakaja totesi "Tulispa korona ja tappais kaikki" kun jonossa oli yli kymmenen ihmistä ja se jostain syystä kyrsi häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui noin 10 vuotta sitten kun olin aloittamassa opiskelua ja siihen kuului terveystarkastus, terveydenhoitaja oli joku +50 vuotias nainen ja lopuksi piti riisua pikkuhousutkin ja kun otin ne pois nainen sanoi sponttaanisesti "herranen aika kun on iso mulukku" ja oikein murteella sanoi ja hieroi ja tunnusteli kivekset ja pää oli punainen kuin paloauto kun vetkutteli sitä aikansa niin alkoi vielä seisomaankin koko 35 sentin komeudessaan.
Sanavalintasi paljastaa sinut provoksi: ei yksikään mies sano kalsareitaan pikkuhousuiksi.
... ehkä paremmin kuin tuo 35 senttiä, joka menee ihan hyvin mittavirhemarginaaliin.
Multa jäi vakavan syömishäiriön takia lukio kesken teininä, mutta kirjotin parikymppisenä aikuislukiosta ja pääsin sen jälkeen ekalla yrittämällä yliopistoon, eli eipä jäänyt koulut siihen.
Osallistuin juuri tuona kirjoituskeväänä erääseen lääketieteelliseen tutkimukseen, jossa kysyttiin kaikki perustiedot, työpaikat, sun muut. No lakki ei ollut vielä kourassa, niin koulutuskohtaan jouduin ruksittamaan "peruskoulu".
Lääkäri katselee papereita ja sanoo "Jaahas, ikää 21 vuotta, koulutuksena peruskoulu ja työnantaja Hesburger. Sullahan onkin sitten jo tulevaisuus mietittynä!" Niin, siis anteeksi mitä? Vieressä istuva hoitajakin nosti katseensa koneelta, koska sen verran kova v*ttuilun maku tuossa oli. Siinä sitten yllättyneenä sopersin, että mulla on kyllä muitakin suunnitelmia, mutta siihen ei kuulunut tuo sen hetkinen työpaikkani, tai koulutustilanteeni mitenkään. Lääkäri vaan hymyili.
Kun sain joitain kuukausia myöhemmin yo-paperit ja siihen perään hyväksymisen opiskelemaan, melkeen teki mieli laittaa kummastakin kopio tuolle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" kiva, että tulit näin aikaisin, kun toinen on täällä aina viimeinen"
Lastenhoitaja vanhemmalle, jonka työmatka on meno-paluuna noin 1, 5 tuntia,
En ymmärrä mitä tässä tarkoitetaan. Kuka toinen oli aina viimeinen?
Toinen tarkoittaa tässä yhteydessä kirjoittajan lasta. Hoitajan mielestä oli kiva juttu, että lapsi ei joutunut joka kerta olemaan se viimeinen lapsi, joka jää odottamaan vanhempiaan ilman yhdenkään tarhakaverin seuraa. Olisikohan lapsi ehkä harmitellut asiaa hoitajalle aiemmin.
Olin juuri ja juuri 20-v. (tuoreen) tyttöystäväni perheen kanssa ravintolassa. Paikka oli sen tyylinen kesäravintola, jossa pidetään paljon häitä, mutta ei valtavan hieno. Jännitin, koska tyttöystävän vanhemmat ovat ruoka- ja viiniharrastajia ja itse en ole yhtä kulutturellista perheestä.
Rohkaisin mieleni, ja pyysin pihviä medium plus - paistoasteella, koska en ollut tottunut sen raaempaan lihaan ja pelkäsin etten saisi pihviä syötyä. Tarjoilija katsoi minua halveksuvasti, veti oikein henkeä ja alkoi suuren ääneen päivitellä, miten heillä ei edes SAA mediumia kypsempiä pihvejä, ei edes PLUSSAKORTILLA!! Taivastelu jatkui pitkään ja alkoi vielä uudestaan kun pihvi tuotiin. Jäi kyllä todella harmistunut olo tapahtuneesta, enkä edelleenkään tykkää käydä paikassa vaikka tapahtuneesta on jo kauan.
Mua häiritsi 5 luokalla luokan poikien epäasiallinen käytös, huutelua oli. Kerroin asiasta opettajalle joka käyttäytyi asiallisesti mutta kun kävelin luokasta pois kuulin kun opettaja kuiskasi perään "löysää nutturaa". Oli tosi outoa. Opettaja oli siis mies jos sillä nyt jotain väliä on.
Kun vielä oli matkatoimistoja, menin varaamaan lomamatkaa ja sanoin, että ajattelin matkustaa viikoksi kohteeseen X. Virkailija vastasi, että kyllähän sitä aina ajatella voi.
Vierailija kirjoitti:
“Onpa tylsät sakset…” kiroili kätilö samalla kun leikkasi niillä saksilla episiotomiaa… 🙄
Miksi ihmeessä tätä on peukutettu alas?!
Terveisiä jo lakkautetulle Kätilöopistolle vaan :D Eppari parani, ei jäänyt isompia traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui ollessani nuorena ja ujona 16 vuotiaana ensimmäisessä työharjottelussani anniskeluravintolassa. Asiakas tilasi jonkun drinkin, joka piti sekoittaa sellaisessa käsinvatkattavassa juomasekoitusputkessa (apua, en tiedä sen nimeä kun en niitä hommia nykyään tee). No kuitenkin, paikan pomo opasti minua tässä asiakkaan edessä. Ravistelin putkea, ja pomo riuhtaisi sen kädestäni vihaisesti sanoen "ei noin! Noin ravistetaan sanonko mitä elintä!", ja asiakas nauroi röhönaurua. Tuo olisi ollut törkeää jo muutenkin aikuiselta mieheltä teinitytölle, mutta asiakkaan edessä se oli silkkaa nöyryyttämistä.
Se pomo oli täysmulkku muutenkin. He itse (kumppaninsa kanssa) ottivat ihan liikaa harjottelijoita kerrallaan pienehköön-keskikokoiseen ravintolaan. Meitä taisi olla parhaillaan 6 samaan aikaan, ei sentään kaikki samaan aikaan vuorossa. Kaikki suht osaamattomia amis-ekaluokkalaisia. Tämä pomo sitten raivoissaan puuskutti kuultemme, että alan saada tarpeekseni tästä lastentarhasta! Anteeksi nyt, ihan itse otitte ilmaisen työvoiman ahneuksissanne ihan liikaa harjottelijoita kerralla, joita pitäisi opettaa, eikä vaatia täydellistä työsuoritusta!
Saako alle 18-vuotiaat tarjoilla alkoholijuomia? Ennen eivät ainakaan saaneet. Onko laki muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui ollessani nuorena ja ujona 16 vuotiaana ensimmäisessä työharjottelussani anniskeluravintolassa. Asiakas tilasi jonkun drinkin, joka piti sekoittaa sellaisessa käsinvatkattavassa juomasekoitusputkessa (apua, en tiedä sen nimeä kun en niitä hommia nykyään tee). No kuitenkin, paikan pomo opasti minua tässä asiakkaan edessä. Ravistelin putkea, ja pomo riuhtaisi sen kädestäni vihaisesti sanoen "ei noin! Noin ravistetaan sanonko mitä elintä!", ja asiakas nauroi röhönaurua. Tuo olisi ollut törkeää jo muutenkin aikuiselta mieheltä teinitytölle, mutta asiakkaan edessä se oli silkkaa nöyryyttämistä.
Se pomo oli täysmulkku muutenkin. He itse (kumppaninsa kanssa) ottivat ihan liikaa harjottelijoita kerrallaan pienehköön-keskikokoiseen ravintolaan. Meitä taisi olla parhaillaan 6 samaan aikaan, ei sentään kaikki samaan aikaan vuorossa. Kaikki suht osaamattomia amis-ekaluokkalaisia. Tämä pomo sitten raivoissaan puuskutti kuultemme, että alan saada tarpeekseni tästä lastentarhasta! Anteeksi nyt, ihan itse otitte ilmaisen työvoiman ahneuksissanne ihan liikaa harjottelijoita kerralla, joita pitäisi opettaa, eikä vaatia täydellistä työsuoritusta!Saako alle 18-vuotiaat tarjoilla alkoholijuomia? Ennen eivät ainakaan saaneet. Onko laki muuttunut?
Kyllä saa, jos on anniskelupassin omaava täysi-ikäinen samassa vuorossa. Muuttui jo vuosia sitten.
Kerran Jumbon Prismassa kassa alkoi tutkia ostamaani villapaitaa ja totesi, että on hyvä että täällä Suomessa koot on isompia, niin M-koko mahtuu isommallekin henkilölle. Tämä samainen kassa töksäyttelee muutoinkin vähän erikoisia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui noin 10 vuotta sitten kun olin aloittamassa opiskelua ja siihen kuului terveystarkastus, terveydenhoitaja oli joku +50 vuotias nainen ja lopuksi piti riisua pikkuhousutkin ja kun otin ne pois nainen sanoi sponttaanisesti "herranen aika kun on iso mulukku" ja oikein murteella sanoi ja hieroi ja tunnusteli kivekset ja pää oli punainen kuin paloauto kun vetkutteli sitä aikansa niin alkoi vielä seisomaankin koko 35 sentin komeudessaan.
Sanavalintasi paljastaa sinut provoksi: ei yksikään mies sano kalsareitaan pikkuhousuiksi.
... ehkä paremmin kuin tuo 35 senttiä, joka menee ihan hyvin mittavirhemarginaaliin.
Ehkä siitä jäi pilkku pois, ja oikea mitta onkin 3,5 senttiä?
Tätä ketjua lukiessa konkretisoituu hyvin se, kuinka kummallista ja häiriintynyttä porukkaa työelämässä pyörii. Omaa ketutusta puretaan asiakkaisiin, jotkut saavat asiakkaan nolaamisesta selvästi jotain kicksejä ja osalla taas vaikuttaa olevan pahoja sosiaalisia hahmotusvaikeuksia sekä aukkoja tilannetajussa.
Eli ei se työelämässä mukana oleminen ole itsessään tervepäisen "kunnon ihmisen" merkki, kuten tässä maassa vieläkin kuvitellaan.
Olin hakemassa purkaamolta osaa autoon. Ylimielisen oloinen työntekijä kysyi, että mihinkää autoon olin osaa vailla, johon vastasin ojentamalla rekisteriotteen, koska ajattelin sen olevan selkeä ja helppo tapa nähdä auton tiedot. Myyjä katsoi minua halveksuen ja sanoi, että on kyllä huomannut, että joillain asiakkailla ei ole mitään tietoa millä ne ajaa.
Astuin huonosti portaissa ja satutin jalkani.
Lääkäri alkoi heti ,kun nilkutin huoneeseen saarnata,miten jalat kestäisi paremmin jos pudottaisin painoa. Keskeytin toteamalla että odotan kaksosia viikolla 30.
Anteeksipyynnön sijaan lääkäristä tuli vihainen ja kovakourainen, väänteli jalkaani niin että huusin.
Oli ollut hyvillä mielin kun satutin vain jalkani ja vauvat olivat kunnossa,mutta kiitos tämän lääkärin itkin koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Multa jäi vakavan syömishäiriön takia lukio kesken teininä, mutta kirjotin parikymppisenä aikuislukiosta ja pääsin sen jälkeen ekalla yrittämällä yliopistoon, eli eipä jäänyt koulut siihen.
Osallistuin juuri tuona kirjoituskeväänä erääseen lääketieteelliseen tutkimukseen, jossa kysyttiin kaikki perustiedot, työpaikat, sun muut. No lakki ei ollut vielä kourassa, niin koulutuskohtaan jouduin ruksittamaan "peruskoulu".
Lääkäri katselee papereita ja sanoo "Jaahas, ikää 21 vuotta, koulutuksena peruskoulu ja työnantaja Hesburger. Sullahan onkin sitten jo tulevaisuus mietittynä!" Niin, siis anteeksi mitä? Vieressä istuva hoitajakin nosti katseensa koneelta, koska sen verran kova v*ttuilun maku tuossa oli. Siinä sitten yllättyneenä sopersin, että mulla on kyllä muitakin suunnitelmia, mutta siihen ei kuulunut tuo sen hetkinen työpaikkani, tai koulutustilanteeni mitenkään. Lääkäri vaan hymyili.
Kun sain joitain kuukausia myöhemmin yo-paperit ja siihen perään hyväksymisen opiskelemaan, melkeen teki mieli laittaa kummastakin kopio tuolle lääkärille.
Perinteiselle sivistysporvarille taisi sattua huono päivä ja todellinen luonne tuli esiin.
Olin kauheissa kivuissa sairaalassa (KYS), selkä oli juuri leikattu jo toisen kerran 2 viikon aikana, ja sain vielä karmean migreenikohtauksen, joka ei meinannut talttua millään. Kaverini tuli käymään ja sain vain vaivoin vähän juteltua, mutta onnistuin nauramaan yhdelle hänen kertomalleen hauskalle asialle. Samalla hetkellä sairaanhoitaja pyyhälsi sisään ja sanoi ivallisesti, ettetpähän sinä taida niin kipeä ollakaan.
Teki mieli heittää sitä ääliötä jollain kovalla.
Toinen tökerö sairaanhoitaja oli Jyväskylässä. Olin menossa laparoskopiaan lapsettomuushoitoja varten. Hoitaja tenttasi minua ja kun kerroin, mitä hoidoksi oli suunniteltu ja että joudumme käyttämään luovutettuja siittiöitä, tämä mahtava alansa ammattilainen tokaisi, että nooo, onhan se lapsi sitten edes puoliksi oma.
Vierailija kirjoitti:
Ensiapukoulutuksessa ohjaaja arvosteli ryhmän kuullen, kuinka yksi osallistuja syö paljon sokeria ja tajuaako hän, kuinka paljon kaloreita karkeissa on. Mielestäni toisten elämäntapojen arvostelu ei kuulu ensiaputaitoihin.
Meillä EA1 koulutuksessa Seinäjoella oli kaksi nuorta vammaishoitajaa jotka alkoivat kohdella minua kuin vammaista, eli ohjata ja käskyttää. Me oltiin siis koulutuksessa, he ei olleet töissä enkä minä ole vammainen. Olen tosin kohtelias ja kiltti, joten he ilmeisesti vain ottivat "työotteen" minusta, ehkä ihan huomaamattaan. Loukkaavaa oli, mutta pokalla vedin kurssipäivät loppuun sanomatta sanaakaan.
Sillä ehkä he myös kaupassa ohjaavat tuntemattomia ihmisiä oikealle kassalinjastolle jos joku ei osaa päättää mikä kassa olisi nopein, kuiskivat ja tönivät kylkeen elokuvissa ettei syö karkkia liikaa tai naura kovaan ääneen. Onhan se hienoa kansalaisopastusta! Suotta hoitoalasta aina puhutaan pahaa, kun he ovat näin ystävällisiä että hoitavat terveitäkin 24/7. Ihmekään että uupuvat.
Menin lääkärille koska halusin poistattaa ison luomen kaulastani,lääkäri totesi ivallisesti ettei näitä ruveta poistamaan siksi että se on nyt rouvasta ruma. Tyrmistyin mutta sain sanottua,että kaulaketju hankaa sitä johon lääkäri että no kai se sitten pitää poistaa!
Kävin isälleni kaupassa ja pyysin sätkäpuruja,itse en polta. Myyjä kysyi että iso vai pieni pussi,mikä merkki?johon vastasin etten tiedä. Alkoi sitten väittää että välitän alaikäiselle eikä myynyt!
Kävin hakemassa paketin R-kioskilta ja samassa sisareni soitti että on joutunut päivystykseen,puhuin hänen kanssaan samalla kun huikkasin myyjälle että minulle on paketti nimellä X,myyjä alkoi huutaa että pistä se puhelin pois kun puhut minulle!
Olin hakenut kissani tuhkauurnan ja jouduin matkalla puhallusratsiaan,itkin enkä meinannut saada hönkäistyä jolloin poliisi alkoi syyttää että olen vetänyt huu meitä..haluaisin nähdä kyllä sen huu meen joka pistää itkemään hysteerisenä!
Autoni oli rikki ja kuljin bussilla,olin hakenut R-kioskilta kahvin mukaan mutta kuljettaja sanoikin etten saa tulla kyytiin kahvin kanssa,ei sitten auttanut kuin kävellä taksitolpalle sen bussikuskin töllöttäessä ikkunan läpi itseensä tyytyväisenä!
hotellissa Keski-Euroopassa tympeä respan naisvirkailija sanoi että olen kuulemma aina heidän hotellissa (kyse oli suuresta ketjuhotellista, ei yksityisten) ja että tulen aina uudestaan, olin ekaa kertaa siellä. Sanoin etten aio enää palata, hän rupesi huutamaan ja väittämään että tulen aina heidän hotelliinsa. Olin ekaa kertaa siellä ja sitten tulikin sopivasti koronavuodet, en palannut. Sama virkailija kohteli kaltoin myös muita ulkomaalaisia asiakkaita, sivusta huomasin. En ymmärrä ihmisiä jotka vihaavat ulkomaalaisia ja silti täytyy olla hotellissa työssä.