Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivätkö meal preppailijat kyllästy samoihin ruokiin?

Vierailija
09.03.2020 |

Meal preppailusta oli tänään Iltalehdessä juttua ja siitä on ollut puhetta muutenkin. Ideana siis tehdä yhtenä päivänä urakalla ruokaa useammaksi päiväksi arjen kiireitä helpottamaan.

Sitä minä tuossa touhussa ihmettelen, että eikö sitä kyllästy, kun monta päivää syö samaa ruokaa? Näin jonkun Youtube videon jossa tehtiin viideksi päiväksi ruokaa, lounaille oli kanaa ja päivällisille jauhelihaa. Samat lisukkeet vielä joka kana-annokseen ja omansa joka jauheliha-annokseen.

En tiedä olenko jotenkin erityisen helposti kyllästyvä, mutta syön samaa ruokaa korkeintaan sen kaksi päivää ja sitten on saatava jotain muuta.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse miettisin paria asiaa:

– keitettyä riisiä voi syödä vain kaksi päivää keittämisen jälkeen, ja silloinkin VAIN jos se on jäähdytetty todella nopeasti. Muuten kasvavat vaaralliset bakteerit.

– syömisen monipuolisuus kärsii. Oma viikon ruokavalioni on paljon värikkäämpi ja sisältää moninkertaisesti erilaisia ruoka-aineita. Tosi paljon helpompi varmistaa, että saa kaikki tarpeelliset hivenaineet ja vitamiinit.

– vitamiinit saattavat haihtua valmiiksi pilkotuista kasviksista, kun ne eivät ole suojakaasussa.

Muutenkin valmiiksi tehdyt ruuat säilyvät jääkaapissa pari kolme päivää hyvänä. Silloinkin se on pitänyt jäähdyttää riittävän nopeasti, mikä harvalla kotioloissa onnistuu. Toki tuommoisen astioihin jaon hyvänä puolena on se, ettei ruokaa jatkuvasti oteta jääkaapista pois.

Miksi nopea jäähdyttäminen ei onnistu kotioloissa, mikä sen estää? Missä se jäähdyttäminen sitten onnistuu?

Vierailija
82/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee tavallaan. Itse en preppaa, koska useiden tutkimusten mukaan se ei tee hyvää ruoan ravintosisällölle. Esimerkiksi hedelmät ja vihannekset alkavat menettää vitamiinipitoisuuksia jo heti pilkkomisen jälkeen. Siksi ne myös alkavat nahistua. Kypsennetyssä riisissa ja pastassa, joka on kertaalleen jäähdytetty ja taas lämmitetty muhii bakteerit. Ruoka myös maistuu paremmalta tuoreeltaan ja heti valmistuksen jälkeen.

Preppaamisen sijaan mulla on paljon ruokia, jotka ovat ns. pikareseptejä ja valmistuvat todella nopeasti ja kätevästi. Mikroa en edes omista. Syön myös paljon tuoreita vihanneksia ja salaatteja, joita ei tarvitse kokata tai kypsentää. Mutta kuten sanottua, jokainen tekee tavallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pop

Vierailija kirjoitti:

Itse miettisin paria asiaa:

– keitettyä riisiä voi syödä vain kaksi päivää keittämisen jälkeen, ja silloinkin VAIN jos se on jäähdytetty todella nopeasti. Muuten kasvavat vaaralliset bakteerit.

– syömisen monipuolisuus kärsii. Oma viikon ruokavalioni on paljon värikkäämpi ja sisältää moninkertaisesti erilaisia ruoka-aineita. Tosi paljon helpompi varmistaa, että saa kaikki tarpeelliset hivenaineet ja vitamiinit.

– vitamiinit saattavat haihtua valmiiksi pilkotuista kasviksista, kun ne eivät ole suojakaasussa.

Muutenkin valmiiksi tehdyt ruuat säilyvät jääkaapissa pari kolme päivää hyvänä. Silloinkin se on pitänyt jäähdyttää riittävän nopeasti, mikä harvalla kotioloissa onnistuu. Toki tuommoisen astioihin jaon hyvänä puolena on se, ettei ruokaa jatkuvasti oteta jääkaapista pois.

Miksi nopea jäähdyttäminen ei onnistu kotioloissa, mikä sen estää? Missä se jäähdyttäminen sitten onnistuu?

Ruoka pitäisi jäähdyttää parissa tunnissa jääkaappilämpöiseksi. Se onnistuu parhaiten kylmävesihauteessa tiskialtaassa mutta nykyisissä asunnoissa suositaan pieniä tiskialtaita, jotka voivat olla pyöreitä, joten se voi olla haaste. Uunista otettua keraamista makaronilaatikkovuokaa ei myöskään voi heti laittaa kylmään, ettei vuoka halkea. Harva kuitenkaan ryhtyy siirtämään makaronilaatikkoa toiseen vuokaan.

Vierailija
84/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas kaikki superkokkeja jotka joka päivä kokkaa upeita, ravintorikkaita illallisia. Sitten kun joskus kysellään perheiden ruokia niin samat makaroonilootat ja nakit ja muusit joita syövät viikosta toiseen :D

Tottaksi meilläkin syödään makaronilaatikkoa mutta ehkä 6-7 vkon välein.

Lisäksi syödään pataruokia (stroganoff, merimiespihvi, gulassi, haudutettua sipulipihviä jne)

Kanaruokia esim leivitetyt fileet, bataattiranskiksia ja salaattia. Paistetut fileet vaikka minkä kanssa. Igorin kanaa, tuorekasviswokkia broilerilla, cevapciki broilerin jauhelihasta.

Jauhelihasta lihapullia, mureketta, bolognesea, kaalilaatikkoa, lasagnea jne

Possusta pulled porkia, kastiketta, leivitettyjä pihvejä, kokonaisena paistettua filettä, ribsrjä jne

Kasvisruokia mm vegebolo, chili sin garne, curryt, falafelit, täytetyt paprikat, risotot

Kala sellaisenaan ja savustettuna

Keittoja kasviksista, lihasta, kalasta, broilerista jne

Nuo on siis ihan perusruokia meillä. Tuossa lähes 2 kuukauden menu!

Olkaa hyvät:)

Vierailija
85/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ruuat sopii uudelleen lämmitettäväksi: laatikot, keitot ja padat. Tai pizza, vähän lisää juustoa päälle ja uuniin. 

Suurin osa ruuasta on parhaimmillaan juuri valmistettuna, varsinkin tuoreet vihannekset ja hedelmät. Yksinkertaisen pastan, salaatin tai vaikka linssicurryn saa pöytään 15 minuutissa. Jos rasioiden kaiveluun ja mikrossa lämmittämiseen menee yli 5 minuuttia, niin aikaa säästyy naurettavan vähän. 

Vierailija
86/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä mikä tuossa meal preppingissä on niin ihmeellistä. Itse teen usein ruuan, jota syödään 2-4 kertaa riippuen ruuasta. Preppailussa ilmeisesti jaetaan ne ruuat jo valmiiksi annoksiksi, joka minun mielestäni on turhaa, jos syödään kotona. Lounaiden preppailu on vähän järkevämpää, mutta en ymmärrä miksei isosta satsista voi vain ottaa yhteen eväslaatikkoon ruokaa työlounaaksi. Jokaisen annoksen kipottaminen erikseen tuo valtavasti tiskiä ja nurkat on täynnä kippoja ja kuppeja.

No ei meillä ainakaan mahdu jääkaappiin kaikki kattilat ja paistinpannu. yhdeltä ruualla tulisi jääkaappiin paistinpannu ja kaksi kattilaa. Paremmin ne annospurkit sinne mahtuu.

Vierailija
87/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on semmonen ruokalajiruletti. Eli heitän arpakuutiota teenkö pastaa, riisiä vai juureksia ja sitten heitän arpakuutiota proteiinista ja lopuksi mausteista. Jos tulee sama tulos kuin edellisenä päivänä, niin heitot uusitaan. Toimii ihan kivasti, mutta pitää toki osata kokata. Kaikki käy kaikkien kanssa lähestulkoon.

Vierailija
88/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kauan harrastanut tätä meal preppailua. Olen kokki ammatiltani enkä halua kotona viettää aikaa liikaa keittiössä. Teen kerralla kahta eriä ruokaa ja isot satsit (esim jauhelihakastiketta, nyhtöpossua, kanakastiketta yms) ja pakastan kahden päivän annosrasioissa. Joka toinen päivä keitän riisin/perunan/makaronin + vihannekset tykö - avot! mulla on helposti ja nopeasti kahden päivän lounasruoka valmiina. Tällä hetkellä mulla on parin viikon lounasruoat pakastimessa (neljää erilaista), joten kokkailla ei tartte vähään aikaan. Iltaisin teen jotain nopeata ja helppoa esim erilaisia salaatteja. Viikonloppuisin syön eritavalla mutta silloinkin preppaan samalla kerralla sekä lounaan että iltapalan ainekset jääkaappiin valmiiksi, jolloin iltapalan valmistaminen on nopeampaa. 

Vierailija
89/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas kaikki superkokkeja jotka joka päivä kokkaa upeita, ravintorikkaita illallisia. Sitten kun joskus kysellään perheiden ruokia niin samat makaroonilootat ja nakit ja muusit joita syövät viikosta toiseen :D

Tottaksi meilläkin syödään makaronilaatikkoa mutta ehkä 6-7 vkon välein.

Lisäksi syödään pataruokia (stroganoff, merimiespihvi, gulassi, haudutettua sipulipihviä jne)

Kanaruokia esim leivitetyt fileet, bataattiranskiksia ja salaattia. Paistetut fileet vaikka minkä kanssa. Igorin kanaa, tuorekasviswokkia broilerilla, cevapciki broilerin jauhelihasta.

Jauhelihasta lihapullia, mureketta, bolognesea, kaalilaatikkoa, lasagnea jne

Possusta pulled porkia, kastiketta, leivitettyjä pihvejä, kokonaisena paistettua filettä, ribsrjä jne

Kasvisruokia mm vegebolo, chili sin garne, curryt, falafelit, täytetyt paprikat, risotot

Kala sellaisenaan ja savustettuna

Keittoja kasviksista, lihasta, kalasta, broilerista jne

Nuo on siis ihan perusruokia meillä. Tuossa lähes 2 kuukauden menu!

Olkaa hyvät:)

Uusavuttomat ja - haluttomat miinuspeukuttaa😂

Vierailija
90/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt pitkän aikaa erilaisia patoja etukäteen. En ole pakastanut niitä. Tuolta kuistilta voi hakea ruokaa ja lisätä tuoretta tomaattia ja kurkkua tai muuta.  Aina vaan paremmaksi tulee maultaan.  En jaksa joka päivä laittaa perusruokaa. Mielummin sitten vaikka leivon jotain kivaa. Ruuanlaittoon kyllästynyt .

Vierailija
91/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään kovin ihmeellinen juttuhan tämä meal prepping ei ole, ja siitä saa olla mitä mieltä haluaa, mutta itse teen ruokia valmiiksi sen helppouden takia, ja silloin tiedän myös tarkkaan minkä verran mitäkin syön. En ole millään dieetillä vaan terveellisillä, itselleni sopivilla elämäntavoilla, mutta urheilen ja olen siksi kiinnostunut ravinnosta. Ja kyllä niihin ruokiin saa vaihtelua jos vain haluaa. Itse syön työpaikalla lounaan joka vaihtelee tietysti joka päivä, joten kotona jaksaa syödä vaikka kahtena päivänä saman ruoan. Ja jos tekee ruokaa, josta tykkää ei se ole varmaan suuri ongelma syödä parikin kertaa samaa ruokaa. Kana ja riisi on aina kanaa ja riisiä, mutta maustamisella ja muilla lisukkeilla siitä saa joka kerta aivan erilaista halutessaan! Ja älkää käsittäkö väärin, en todellakaan syö sitä joka päivä..

Vierailija
92/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on usein ruokaa valmiina padassa. Laitan myös se riisipuuron moneksi päiväksi, syödään sitä mehukeiton kanssa. Voihan sitä olla valmiina useampaakin ruokaa jos on tilaa missä pitää kylmänä niitä valmiita. Sehän on ihan sama kuin olisi eineksiä. Kyllä K-kauppias sanoo että kaikki ostaavat eineksi vaikka  kukaan ei niitä tunnusta syövänsä.  Vanne  kiristää päätä, kun lukee tekopyhistä. Riisipuuroa voi siis syödä huoletta useamman päivän. Riisi ostetaan säkissä.

Vierailija
93/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi ei voi syödä samaa ruokaa. Ennen oli monella perunaa ja kastiketta, ja sitten kastiketta ja perunaa. Mökkiläisillä oli munakastiketta. Nyt saa samalla rahalla  jo vaihtelua. Ilman cuacamolea ja hummusta tulee ravituksi.

Vierailija
94/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tee mielelläni varta vasten pakkaseen ruokaa, koska oikeastaan kaikki menettää mielestäni makua pakastaessa tai ainakin rakenne kärsii. Jotain ruokia kuitenkin jää yli ja ne tulee kyllä sitten pakastettua, ettei loput mene hukkaan.

Vierailija
95/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miksi ei voi syödä samaa ruokaa. Ennen oli monella perunaa ja kastiketta, ja sitten kastiketta ja perunaa. Mökkiläisillä oli munakastiketta. Nyt saa samalla rahalla  jo vaihtelua. Ilman cuacamolea ja hummusta tulee ravituksi.

Siksi ei voi syödä samaa ruokaa montaa päivää, koska sitä kyllästyy. Toki voi jos ei muutakaan mahdollisuutta ole, mutta miksi väkisin söisin päivätolkulla samaa ruokaa kun voi vaihdella?

Vierailija
96/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä mikä tuossa meal preppingissä on niin ihmeellistä. Itse teen usein ruuan, jota syödään 2-4 kertaa riippuen ruuasta. Preppailussa ilmeisesti jaetaan ne ruuat jo valmiiksi annoksiksi, joka minun mielestäni on turhaa, jos syödään kotona. Lounaiden preppailu on vähän järkevämpää, mutta en ymmärrä miksei isosta satsista voi vain ottaa yhteen eväslaatikkoon ruokaa työlounaaksi. Jokaisen annoksen kipottaminen erikseen tuo valtavasti tiskiä ja nurkat on täynnä kippoja ja kuppeja.

No kumpi on nopeampaa ja kivempaa aamulla kun on kiire:

1.napata valmis eväsrasia jääkaapista vai

2. ensin nostaa se iso astia jääkaapista pöydälle, etsiä eväsrasia, pistää ruuat rasiaan, alkaa tiskata kauhaa, nostaa iso ruoka-astia takaisin jääkaappiin.

Ruuan jakaminen annoksiin on myös yksi keino hallita annoskokoja, jos on taipumus siihen että ottaa vähän liikaa.

On olemassa vielä niin ennenkuulumaton juttu , että laittaa illalla valmiiksi rasiaan sen ruoan, niin minä tein, kun olin töissä. Ruoka oli jääkaapissa valmistusastiassaan (kattila, vuoka jne) siitä rasiaan illalla, höysteet mukaan ja jääkaappiin. Rasioita oli neljä, tavan pakastusrasioira, jotka tiiviitä ja vie koneessa vähemmän tilaa. Konetta yksinasuvana pyöritin 2 kertaa/vko. Mutta aina voi tehdä myös vaikeamman kautta.

Vierailija
97/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meal preppaan eväsrasioihin, koska:

-töissä oltava omat eväät mukana

-annoskoko aina sama eikä nälkäisenä tuli syötyä liikaa

-päivän makrot tulee syötyä tavoitteiden mukaisesti

-rasiat voi pinota päällekkäin jääkaappiin eli vie vähemmän tilaa kuin kattila ym

-seuraavana päivänä ruuanlaittoon kuluu minimaalinen aika kun rasian voi vaan heittää mikroon ja pilkkoa kasvikset sekaan

-en koe minkäänlaista vaivaa asiasta, päinvastoin

Vierailija
98/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kumpi on nopeampaa ja kivempaa aamulla kun on kiire:

1.napata valmis eväsrasia jääkaapista vai

2. ensin nostaa se iso astia jääkaapista pöydälle, etsiä eväsrasia, pistää ruuat rasiaan, alkaa tiskata kauhaa, nostaa iso ruoka-astia takaisin jääkaappiin.

Ruuan jakaminen annoksiin on myös yksi keino hallita annoskokoja, jos on taipumus siihen että ottaa vähän liikaa.

On olemassa vielä niin ennenkuulumaton juttu , että laittaa illalla valmiiksi rasiaan sen ruoan, niin minä tein, kun olin töissä. Ruoka oli jääkaapissa valmistusastiassaan (kattila, vuoka jne) siitä rasiaan illalla, höysteet mukaan ja jääkaappiin. Rasioita oli neljä, tavan pakastusrasioira, jotka tiiviitä ja vie koneessa vähemmän tilaa. Konetta yksinasuvana pyöritin 2 kertaa/vko. Mutta aina voi tehdä myös vaikeamman kautta.

Miten tuo eroaa tuosta 1. kohdasta?

Vierailija
99/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkillinen tämä olettamus, että nämä moneksi päiväksi valmistettavat ruoat olisivat jotenkin huonoja tai epäterveellisiä. Sen ymmärrän, että moni ei tykkää syödä samaa ruokaa montaa päivää, mutta turha niitä on huonoiksi väittää.

Vierailija
100/103 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. 400g jauhelihasta saan itselleni neljän päivän ateriat töihin. Pariksi päiväksi muussia, jauhelihakastiketta ja kasviksia. Lopuille parille päivälle jauhelihaa sellaisenaan, riisiä ja kasviksia. Ei sitä tarvitse samaa ruokaa syödä koko viikkoa. Näin minä olen "prepannut" jo monta vuotta, teen eväät etukäteen rasioihin. Kurkut yms leikkaan aamulla töihin lähtiessä, en tietenkään laita mitään nahistuvia etukäteen.

Näin säästää rahaa, aikaa ja kaloreita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan