Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivätkö meal preppailijat kyllästy samoihin ruokiin?

Vierailija
09.03.2020 |

Meal preppailusta oli tänään Iltalehdessä juttua ja siitä on ollut puhetta muutenkin. Ideana siis tehdä yhtenä päivänä urakalla ruokaa useammaksi päiväksi arjen kiireitä helpottamaan.

Sitä minä tuossa touhussa ihmettelen, että eikö sitä kyllästy, kun monta päivää syö samaa ruokaa? Näin jonkun Youtube videon jossa tehtiin viideksi päiväksi ruokaa, lounaille oli kanaa ja päivällisille jauhelihaa. Samat lisukkeet vielä joka kana-annokseen ja omansa joka jauheliha-annokseen.

En tiedä olenko jotenkin erityisen helposti kyllästyvä, mutta syön samaa ruokaa korkeintaan sen kaksi päivää ja sitten on saatava jotain muuta.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauhistus. Armeijassa saattoi olla 3-4 kertaa kanaa/riisiä viikossa. Kanankoipia jopa maastoruokailussa ja ei ollut lautasia käytössä.

Vierailija
22/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti se broilerin paistaminen valmiiksi. En voi syödä eilen paistettua broileria. Se on tikkusta.

Ja jos mikro on ainut mahdollisuus broileria lämmittää, niin maistuu minusta jotenkin ihan kamalalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kauhistus. Armeijassa saattoi olla 3-4 kertaa kanaa/riisiä viikossa. Kanankoipia jopa maastoruokailussa ja ei ollut lautasia käytössä.

Missä sinä oikein olet armeijan käynyt? Ei meillä ainakaan tuollaisia herkkuja ollut. Jotain perunamuusia ja jauhomakkaraa tai eineslihapullia.

Vierailija
24/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti se broilerin paistaminen valmiiksi. En voi syödä eilen paistettua broileria. Se on tikkusta.

Joo ja kun se odottaa muutaman päivän vielä jääkaapissa. Hyi, haisee jo ihan vehkeeltä. On ruokia, jotka paranee jääkaapissa, broileri ei ole yksi niistä.

Vierailija
25/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sinä oikein olet armeijan käynyt? Ei meillä ainakaan tuollaisia herkkuja ollut. Jotain perunamuusia ja jauhomakkaraa tai eineslihapullia.

Sodankylä '95-96. Arktisena yksikkönä päivittäiset eväät olivat paremmat kuin etelässä. 13,5 MJ/päivä energiaa. Myös paikallisia ruokia oli tarjolla.

Vierailija
26/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän sille olisi suomalaine termi?

No mikäköhän?? Aterian valmistelu??

Vierailija
27/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kuivakan näköiset appeet. Ei houkuttele syömään yhtä kertaa enempää. Viisi päivää jääkaapissa seissyt parsakaali, riisi, mikälie ruskea papana, ei kiitos.

Samaa ruokaa voi syödä max kolmella aterialla, esim päivälliseksi ja sitten kahtena päivänä lounaalla, mutta sen on oltava sitten jotenkin jatkojalostettavissa, ettei ihan samaa tarvitse syödä.

Vierailija
28/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siinä yhdessä tölkissä valmiiksi viipaloitua banaania mansikoiden alla? Mahtaa olla kiva syödä jääkaapissa tummaksi ja limaiseksi muuttunutta banaania.

Vierailija
29/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivalmistelen kyllä viikon ruoat viikonloppuna, mutta teen esim. kastikkeet, keitonpohjat, padat yms pakastimeen. 2-3 krt viikossa kuorin ja paloittelen vihannekset, mutta hedelmät yms kuorin tuoreeltaan syötäväksi. Vähän kun miettii, pystyy paljon nopeuttamaan ruoanlaittoa maun kärsimättä. 

Vierailija
30/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä mikä tuossa meal preppingissä on niin ihmeellistä. Itse teen usein ruuan, jota syödään 2-4 kertaa riippuen ruuasta. Preppailussa ilmeisesti jaetaan ne ruuat jo valmiiksi annoksiksi, joka minun mielestäni on turhaa, jos syödään kotona. Lounaiden preppailu on vähän järkevämpää, mutta en ymmärrä miksei isosta satsista voi vain ottaa yhteen eväslaatikkoon ruokaa työlounaaksi. Jokaisen annoksen kipottaminen erikseen tuo valtavasti tiskiä ja nurkat on täynnä kippoja ja kuppeja.

Tätä mietinkin. Itse teen 5 litraa ruokaa ja tuuttaan kattilan tai vuoan jääkaappiin. Sieltä sit kauhon aamulla eväsrasiaan. Mitä iloa tuo röppösten kanssa puljaaminen tuohon tuo?

Vierailija
31/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut noin koko aikuisikäni, ikisinkku kun olen. Ruoat on kaupassa yleensä sellaisessa pakkauskoossa, että on järkevää tehdä kerralla neljä annosta. Syön yleensä lounaalla ja päivällisellä eri ruokaa kuitenkin. Riippuu ruoasta ja siitä, otanko sen töihin, pakkaanko ruoat annoksiin vai laitanko vain kattilan jääkaappiin. Salaatteja saatan tehdä niin, että osa aineista on valmiiksi tehtyjä tai pilkottuja, huonommin säilyvät lisään syömishetkellä.

Kokeilen mielelläni uusia reseptejä ja nytkään repertuaarissa ei taida olla yhtään sellaista ruokaa, jota olisin syönyt vaikkapa kolme vuotta sitten. Haen reseptejä netistä. Ei tunnu tylsältä syödä samaa ruokaa neljä päivää. Kyllästyttävät reseptit jäävät automaattisesti jäähylle muutenkin.

Vierailija
32/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen itsekin miettinyt. En haluaisi joka päivä syödä samaa ruokaa. Itselleni ruoka on nautinto ei polttoaine.

Vierailija
33/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea food preppaus onkin sitten vähän suurempi ponnistus.

Vierailija
34/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä mikä tuossa meal preppingissä on niin ihmeellistä. Itse teen usein ruuan, jota syödään 2-4 kertaa riippuen ruuasta. Preppailussa ilmeisesti jaetaan ne ruuat jo valmiiksi annoksiksi, joka minun mielestäni on turhaa, jos syödään kotona. Lounaiden preppailu on vähän järkevämpää, mutta en ymmärrä miksei isosta satsista voi vain ottaa yhteen eväslaatikkoon ruokaa työlounaaksi. Jokaisen annoksen kipottaminen erikseen tuo valtavasti tiskiä ja nurkat on täynnä kippoja ja kuppeja.

Tätä mietinkin. Itse teen 5 litraa ruokaa ja tuuttaan kattilan tai vuoan jääkaappiin. Sieltä sit kauhon aamulla eväsrasiaan. Mitä iloa tuo röppösten kanssa puljaaminen tuohon tuo?

Se on se pieni ero, jotta voit kutsua itseäsi preppaajaksi ;) 

Vierailija
35/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se ajansäästö tulee? Yhtä kauan siihen kasvisten pilkkomiseen ja ruuan kokkaamiseen menee viikkotasolla aikaa teki sen yhtenä tai viitenä päivänä.

Vierailija
36/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuo arkena aikaa säästää. Itse pelkäisin että viidentenä päivänä on kasvikset jo varsin vetisiä, en tykkää syödä pilaantunutta ruokaa. Muuten voin kyllä syödä samaa ruokaa, ja usein syönkin.

Vierailija
37/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin, ei toiminut, hyvilläkään ruoilla. Sunnuntaina laitoin ruokaa, maanantaina oli ihan hyvää, tiistaina jo tökki (mutta söin kuitenkin), loppuviikon elin leivillä ja jugurtilla, lauantaina kippasin prepatut sapuskat kompostiin. Ajan ja ruoan hukkaa.

Toinen mitä tapahtui. Tein ruuat sunnuntaina, maanantaina iski noro tai joku sellainen, koko viikon prepatut ruuat meni kompostiin, kun etoi niin ettei kyennyt mitään syömään.

En enää edes viitsi yrittää tuota. Teen yhden ruoan joka päivä, päivällisen tähteet syödään miehen kanssa lounaaksi, lapset syö lounaan koulussa. Hävikki on minimaalista.

Vierailija
38/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään 2 pv samaa, jos jotain jää se pakastetaan annoksiksi töihin mukaan.

Normisunnuntaina teen 2 hidasta ruokaa, toinen syödään su/ti ja toista ma/ke. Samalla keitän usein 1-2 kattilallista jotain kasviskeittoa ja taas annoksina pakkaseen lounaiksi ja kiirepäiville. Keittiössä menee aikaa max 1 h kaikkeen

Seuraavan kerran ruokaa tehdään torstaina kahden päivän ruoka to/la. Perjantaina tehdään jotain yhden päivän herkkua - flammkuchenia, pihvit naudasta tai broilerista, hapankaalia ja bratwurstia tms

Vierailija
39/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se ajansäästö tulee? Yhtä kauan siihen kasvisten pilkkomiseen ja ruuan kokkaamiseen menee viikkotasolla aikaa teki sen yhtenä tai viitenä päivänä.

En ole ”preppailija” mutta teen aina sunnuntaisin ruokaa ma-to välille.

Olen viikolla kotona 17-18 aikaan, kolmena päivänä on harrastus 19:30 - 21:00. Otan siis mielummin kotiin tullessani ”valmiin” aterian ja lämmitän sen. Kyllähän tuossa ajassa kerkeäisi kokkaamaan, mutta ei huvita. :D

Vierailija
40/103 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna onkin sitten kauppojen rasiahyllyt tyhjinä, kun porukka innostuu tuon lehtijutun ansiosta kokeilemaan preppausta. ;)

Ainakin seuraajia tälle lehtijutun tyypille on tullut instassa noin sata lisää muutamien tuntien aikana (kyllä, kyttäsin tämän mielenkiinnosta, että miten lehtijuttu vaikuttaa), eli tämä systeemi tuntuu kiinnostavan ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi