Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivätkö meal preppailijat kyllästy samoihin ruokiin?

Vierailija
09.03.2020 |

Meal preppailusta oli tänään Iltalehdessä juttua ja siitä on ollut puhetta muutenkin. Ideana siis tehdä yhtenä päivänä urakalla ruokaa useammaksi päiväksi arjen kiireitä helpottamaan.

Sitä minä tuossa touhussa ihmettelen, että eikö sitä kyllästy, kun monta päivää syö samaa ruokaa? Näin jonkun Youtube videon jossa tehtiin viideksi päiväksi ruokaa, lounaille oli kanaa ja päivällisille jauhelihaa. Samat lisukkeet vielä joka kana-annokseen ja omansa joka jauheliha-annokseen.

En tiedä olenko jotenkin erityisen helposti kyllästyvä, mutta syön samaa ruokaa korkeintaan sen kaksi päivää ja sitten on saatava jotain muuta.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse miettisin paria asiaa:

– keitettyä riisiä voi syödä vain kaksi päivää keittämisen jälkeen, ja silloinkin VAIN jos se on jäähdytetty todella nopeasti. Muuten kasvavat vaaralliset bakteerit.

– syömisen monipuolisuus kärsii. Oma viikon ruokavalioni on paljon värikkäämpi ja sisältää moninkertaisesti erilaisia ruoka-aineita. Tosi paljon helpompi varmistaa, että saa kaikki tarpeelliset hivenaineet ja vitamiinit.

– vitamiinit saattavat haihtua valmiiksi pilkotuista kasviksista, kun ne eivät ole suojakaasussa.

Muutenkin valmiiksi tehdyt ruuat säilyvät jääkaapissa pari kolme päivää hyvänä. Silloinkin se on pitänyt jäähdyttää riittävän nopeasti, mikä harvalla kotioloissa onnistuu. Toki tuommoisen astioihin jaon hyvänä puolena on se, ettei ruokaa jatkuvasti oteta jääkaapista pois.

Vierailija
62/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meal preppailijat."

Taas anotheri examppeli siitä miten suomen kieli on daijaamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 vakioruokaa, joita olen syönyt jo monen vuoden ajan melkein aina:

1. Jauhelihaa sipulilla, tummaa makaronia ja ketsuppia

2. Broilerin koipi-reisiä ja riisiä

3. Kalapuikkoja ja perunoita

Kalapuikot on ainoita joihin olen välillä kyllästynyt, muut menee aina mukavasti alas.

Mulle tämä sopii, koska olen köyhä ja kiireinen enkä viihdy keittiössä. Lisäksi saan elämääni nautintoa paljon muustakin kuin ruuasta.

Vierailija
64/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllästy. Tällä viikolla söin linssipataa viisi päivää, kun sen kokosen satsin hidaskeitin suolti ja en tykkää pakastaa mitään missä on perunaa (peruna ei tykkää pakastimesta). Ihan yhtä hyvää oli viimeisenä päivänä kuin ensimmäisenäkin.

Olen koko elämäni ollut sellainen että syön samoja ruokia usein, ja esim. aamupala saattaa olla täsmälleen sama pari kuukautta kunnes sitten hoksaan että haluankin jotain muuta. 

Jokainen tavallaan. Itse en jaksa kuunnella ylipäätään ihmisiä jotka kitisevät ruuasta millään lailla. Tekee omat niin saa mitä haluaa ja voi syödä. Ja tosiasia on myös se, että jos haluat terveellisesti syödä niin se ruoka on tehtävä itse, ja alusta asti. Tulee myös todella paljon halvemmaksi.

Vierailija
65/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on mielestäni loistava idea jos esim ottaa eväitä töihin. Eväät on aina itselle vähän pakkopullaa

Vierailija
66/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän sille olisi suomalaine termi?

Minuakin ärsyttää suoraan englannista lainatut termit. Henkistä laiskuutta ja teinihuumoria.

Vierailija
67/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on mielestäni loistava idea jos esim ottaa eväitä töihin. Eväät on aina itselle vähän pakkopullaa

Kokeile vaihteeksi pullan sijasta tuoretta ruisleipää kunnon leikkeiden tai juuston kera.

Vierailija
68/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään kolme päivää samaa ruokaa, yleensä keittoja. Lounaat syödään koulussa/päiväkodissa, joten niihin tulee vaihtelua, mut päivällinen sit kotona siitä isosta kattilasta. Meal prepping ei kyllä kiinnosta yhtään, just niiden rasioiden takia. Ärsyttäviä pestä. Kiva tietty jos joku jaksaa.

Vierailija
69/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittosyömäri lisää vielä et monipuolisuus ei kärsi, kun keitossa on reilusti erilaisia kasviksia, vain vähän perunaa. Sit välipalalla ja aamulla ja illalla hedelmää ja marjoja.

Vierailija
70/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa paistettiin kanaa su ja vika annos syötiin pe. En kyllä sois noin vanhaa.

Mä oon tehnyt valmiita kastikkeita ja keitän perunoita, riisiä ja teen salaattia.

Vierailija
71/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas kaikki superkokkeja jotka joka päivä kokkaa upeita, ravintorikkaita illallisia. Sitten kun joskus kysellään perheiden ruokia niin samat makaroonilootat ja nakit ja muusit joita syövät viikosta toiseen :D

Vierailija
72/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaan mielellään vähintään kolmen päivän ruuan kerralla, ei avokin kanssa ehditä syödä yhdessä/kotona kuin iltaisin ja näin on helpompaa kun ei tarvitse joka päivä kokkailla illallista erikseen.

Jää aikaa muuhunkin. :)

Vierailija
73/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se meal preppailu tarkoita, että tehdään iso määrä samaa ruokaa. Voit esim. pilkkoa valmiiksi kasvikset wokkiin ja seuraavana päivänä heittää ne pannulle ja nuudelit sekaan.

Voi myös suunnitella ruokalistan pitkäksi aikaa. Minä teen monesti tomaattikastikepohjan sunnuntaina valmiiksi (sen tekeminen kestää noin tunnin). Maanantaina sitä tomaattikastikepohjaa voi käyttää makaronin ja feta-juuston kanssa kastikkeena. En siis keitä makaronia valmiiksi edellisenä päivänä, vaan juuri ennen syömistä. Samaa tomaattikastikepohjaa voi käyttää vaikka keskiviikkona linssipadan pohjana. Joukkoon lisätään punaisia linssejä ja porkkanaraastetta ja keitetään 15 min. ja pata on valmis.

Vierailija
74/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas kaikki superkokkeja jotka joka päivä kokkaa upeita, ravintorikkaita illallisia. Sitten kun joskus kysellään perheiden ruokia niin samat makaroonilootat ja nakit ja muusit joita syövät viikosta toiseen :D

Eikä kukaan nykypäivänä syö viikosta toiseen makaronilootaa ja nakkia ja muuseja.

Jos meidän ruokalistaa haluat tietää, niin viime viikolla oli ma uunijuureksia ja broilerinfilepihvit, ti samoja uunijuureksia kalapuikkojen kanssa, ke mustapapupihvihampurilaiset, to lehtikaali-oliivi-aurinkokuivattu tomaatti-paistos, pe pitsaa, la aamupäivällä samaa pitsaa ja illalla tonnikalasalaatti, su syötiin papuja chilikastikkeessa ja wokkikasviksia, eilen eli maanantaina kasvis-currykastiketta ja riisiä ja tänään valmiita kalapihvejä ja voiperunaa sekä persiljakermaviilikastiketta. Huomiseksi on ainekset broileripyöryköihin (niihin käytän myös loput kermaviilikastikkeet ja lisäkkeeksi kvinoaa.

Luulen, ettei olla mitenkään erityinen perhe.

Vierailija
75/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin laitan kahdelle hengelle ruokaa siten, että sitä voi syödä pari-kolme kertaa peräkkäisinä päivinä. Lisäksi jokaikinen arkiaamu syön kaurapuuroa.

Vierailija
76/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä mikä tuossa meal preppingissä on niin ihmeellistä. Itse teen usein ruuan, jota syödään 2-4 kertaa riippuen ruuasta. Preppailussa ilmeisesti jaetaan ne ruuat jo valmiiksi annoksiksi, joka minun mielestäni on turhaa, jos syödään kotona. Lounaiden preppailu on vähän järkevämpää, mutta en ymmärrä miksei isosta satsista voi vain ottaa yhteen eväslaatikkoon ruokaa työlounaaksi. Jokaisen annoksen kipottaminen erikseen tuo valtavasti tiskiä ja nurkat on täynnä kippoja ja kuppeja.

Samaa mieltä. Lisäksi en ymmärrä sitä, että laitetaan myös välipalat valmiiksi, ts. siivutetaan tulevan viikon hedelmäannokset kippoon. Johan ne kerkenee mustumaan, kun ovat päiväkausia jääkaapissa. On kyllä kiireistä elämää, jos ei yhtä omenaa kerkeä kuoria ja syödä silloin kun haluaa, vaan nekin pitää olla prepattuina purkeissaan.

Vierailija
77/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse miettisin paria asiaa:

– keitettyä riisiä voi syödä vain kaksi päivää keittämisen jälkeen, ja silloinkin VAIN jos se on jäähdytetty todella nopeasti. Muuten kasvavat vaaralliset bakteerit.

– syömisen monipuolisuus kärsii. Oma viikon ruokavalioni on paljon värikkäämpi ja sisältää moninkertaisesti erilaisia ruoka-aineita. Tosi paljon helpompi varmistaa, että saa kaikki tarpeelliset hivenaineet ja vitamiinit.

– vitamiinit saattavat haihtua valmiiksi pilkotuista kasviksista, kun ne eivät ole suojakaasussa.

Miksi tätä on alapeukutettu? Huomaa kyllä, ettei palstamammoja paljon terveys kiinnosta. Ei oma eikä varsinkaan toisten (vrt. korona).

Sää ja sun koronas.  Löysää sitä vannetta päässäs.

Olen tehnyt eväät vuosia tuolla "preppailulla". Riisin olen keittänyt ja antanut jäähtyä huoneenlämmössä, ettei turhaan kuormittaisi pakastinta (ja samalla esisulattaisi muita pakasteita)

ei ole tullut mitään vaarallisia bakteeri-infektioita. (Muistan kylläkin tämän vouhotuksen muutaman vuoden takaa)

Minulle ruoka on ...

ruokaa. EI mikään orgastinen nautintohetki.

En minäkään syö samaa ruokaa kahdesti. Vauvat ja  ehkä jotkut pipipäät sellaista tekevät.

Vierailija
78/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ruokaa voi syödä korkeintaan kaksi päivää, ellei ole nälänhätä. Kolmantena päivänä alkaa jo ällöttää ja oksettaa. Niin kauan jääkaapissa ollut ruoka maistuukin jo ...parhaat päivänsä nähneeltä. 

Vierailija
79/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kauhistus. Armeijassa saattoi olla 3-4 kertaa kanaa/riisiä viikossa. Kanankoipia jopa maastoruokailussa ja ei ollut lautasia käytössä.

Ei ollut kyllä silloin kun minä olin intissä.

Ehkä sinne oli palkattu kokiksi eksäni, jonka suosikkiruoka arkena oli paistetut kanasuikaleet ja riisi. Noita hän olisi syönyt vaikka koko viikon putkeen, itseltä tuli korvista ulos jo kahden päivän jälkeen. No, ymmärtäähän sen, tuo on über-helppo ja nopea valmistaa varsinkin jos käyttää pikariisiä.

Vierailija
80/103 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ruokaa voi syödä korkeintaan kaksi päivää, ellei ole nälänhätä. Kolmantena päivänä alkaa jo ällöttää ja oksettaa. Niin kauan jääkaapissa ollut ruoka maistuukin jo ...parhaat päivänsä nähneeltä. 

Tein sunnuntaina spaghetti bolognesea, johon meni 700 grammaa nautajauhelihaa, 500 grammaa täysjyväspaghettia, 400 grammaa Barillan tomaattikastiketta, sipulikuutioita, paprikasuikaleita ja mausteita kuten currya pastaa varten. Yhden hengen taloudessa tuosta sai kolmen päivän aterian, niin että sunnuntain aterian jälkeen laiton 2/3 keitetystä spaghetista ja 2/3 jauhelihatomaattikastikeesta erillisiin muovirasioihin. Kun ruoka on kunnolla maistettua, niin maanantaina ja tiistaina ei tarvinnut tehdä muuta kuin laittaa sopiva annos lautaselle ja lämmittää se mikroaaltouunissa.

Tosin seuraavan kerran teen spaghetti bolognese aikaisintaan kuukauden päästä vaikka se olikin hyvää. Ruuanlaitossa hyviäkin patenttiratkaisuja kannattaa vaihdella.  Toinen helppo patentti miten tehdä kolmen päivän lämpimät ateriat kerralla on esimerkiksi paistamalla tunnin uunissa 6 kappaletta marinointuja broilerin koipireisiä, joiden lisukkeeksi keittää riisiä täydennettynä herne-maissi-paprika-sekoituksella (450 grammaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi