Mikä hyöty siitä on kenellekkään , että terveyskeskukssa pitää ravata aina se kolme neljä kertaa ennen kuin pässee lopulta erikoislääkärille?
Kommentit (65)
Varmaan pyrkivät ensin "karsimaan" heikoimmat, säästöähän siitä syntyy.
No tuo on mustaa huumoria, kyllä lääkärit ja hoitajat varmasti haluaisivat tehdä työnsä hyvin, mutta resurssit vaan eivät riitä.
Samaan törmännyt itsekin lukuisia kertoja. Omat sairaudet vaativat erikoissairaanhoitoa. Jokainen käynti menee kutakuinkin näin:
1. Sairaanhoitajan vastaanotto
- sairaanhoitaja ei ole edes kuullut sairaudesta, mutta ilmeisesti tavoitteena on karsia kuluja ja yrittää passittaa minut kotiin buranat kourassa
2. Lääkärin vastaanotto noin 1-2kk kuluttua
- lääkäri ei ole edes kuullut sairaudesta, mutta ilmeisesti tavoitteena on karsia kuluja ja yrittää passittaa minut kotiin buranat kourassa
3. Erikoistuva lääkäri noin 6kk kuluttua
- erikoistuva lääkäri on kuullut opinnoissaan sairaudesta, mutta ei ole koskaan tehnyt vaativia operaatioita, eikä kokemus riitä hoitamiseen, konsultoi kokeneempaa kolleegaa, jolle varataan uusi aika
4. Kokenut erikoislääkäri noin 1v kuluttua
- 15 min käynti, jossa vihdoin saan asianmukaista hoitoa
Kannattaa suoraan maksaa se yksityisen erikoislääkärin kirjoittama lähete julkiselle polille tmv jos on tarve, hinta n. 100-150e. Saa lähetteen heti ja pääsee nopeasti hoitoon jos on tarve. Minä maksan sen mieluusti jos se tarkoittaa ettei tarvitse odottaa 6-12kk että saa asiat rullaamaan eteenpäin.
Lääkärit eivät ole selvännäkijöitä. Pitää tutkia asiat, ja karsia myös turhat valittajat, sillä niitäkin riittää..
Ja erikoislääkäriin olisit päässyt heti, välittömästi, kun olisit varannut ajan yksityiselle alan erikoislääkärille.
Tästä syystä terveyskeskukseen pääsyä pitää odottaa monta kuukautta, kun jokaisen vaivan kanssa siellä pitää rampata vähintään viisi kertaa ennen kuin saa minkäänlaista apua. Ei ihme että on ruuhkaa.
Mä pääsin jonotuksen jälkeen lääkäriin (ajan sain 4vk päähän, mutta olin ei-kiireellinen eli pitkään kestäneet vatsavaivat). Sain lähetteen lääkäriltä erikoislääkärille ja sieltä tuli kutsu kolonoskopiaan 5kk päähän.
Jonkun mielestä varmaan kohtuuttoman pitkä aika, mutta mun mielestä sujui hyvin ja asiallisesti ja sairaus saatiin todettua. Olin itse ollut vaivojeni kanssa useamman vuoden.
Missään vaiheessa ei tarvinnut liioitella tai esittää netistä keksittyjä oireita. Kuten eräs tuttuni teki eikä saanut haluamaansa lähetettä erikoislääkärille.
Ei ap kovin sairas ole ollut, kun vuoden on pärjännyt sairautensa kanssa, ilman sairaalaan joutumista.
Eli saatoit ihan hyvin odotella tuon vuoden.
Tämän riippuu täysin tilanteesta/oireista. Itse olen saanut lähetteen ihan kertakäynnillä ja sitten taas kun tilanne on parantunut olen palannut erikoissairaanhoidon piiristä tk-palveluihin.
Onhan se outoa kun olin jo aikaisemmin käynyt ihotautilääkärillä. Tuli tarvetta käydä uudestaan ja tämä oli vielä sanonut että soita jos tarvitset uuden ajan. Kun soitin sinne niin käskettiin soittaa ensin arvauskeskukseen aika. No kävin sitten arvauskeskuksessa katsomassa kun lääkäri kirjoitti lähetteen sinne mihin piti päästä. Huh, huh mitä pelleilyä.
Vuoden odotus on KOHTUUTON. Käyttäkää yksityistä ja lasku osoitetaan kunnalle, hoitotakuuta rikottu. On laillista, eihän kunta tätä kerron,mutta minä kerron kunnan työntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap kovin sairas ole ollut, kun vuoden on pärjännyt sairautensa kanssa, ilman sairaalaan joutumista.
Eli saatoit ihan hyvin odotella tuon vuoden.
Ai jos ihminen on vielä elossa vuoden jälkeen syytä tutkimuksiin/hoitoon ei ollut? Hoidetaanko lääkärissä nykyään vain kuolemansairaita?
Minä olen päässyt hyvin erikoislääkärille. Pari päivää kun olin tk:ssa käynyt niin pääsin magneettikuviin ja erikoislääkärille.
Tuota olen miettinyt, miksi ylläpidetään huonoa järjestelmää mikä tekee ihmisetkin sairaammiksi ja todennäköisesti maksaa paljon enemmän kuin ihmisarvoinen kohtelu.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se outoa kun olin jo aikaisemmin käynyt ihotautilääkärillä. Tuli tarvetta käydä uudestaan ja tämä oli vielä sanonut että soita jos tarvitset uuden ajan. Kun soitin sinne niin käskettiin soittaa ensin arvauskeskukseen aika. No kävin sitten arvauskeskuksessa katsomassa kun lääkäri kirjoitti lähetteen sinne mihin piti päästä. Huh, huh mitä pelleilyä.
Minä taas sain yhdellä puhelinsoitolla suoraan ajan terveyskeskuksen ihotautilääkärille kahden viikon päähän.
Ehkä sinun oireesi eivät olleet kovin kummoisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuota olen miettinyt, miksi ylläpidetään huonoa järjestelmää mikä tekee ihmisetkin sairaammiksi ja todennäköisesti maksaa paljon enemmän kuin ihmisarvoinen kohtelu.
Kun kokoomus pääsi valtaan niin Suomen terveydenhuollon alamäki alkoi noin 30 vuotta sitten.
Kyllä erikoislääkärille pääsee yleensä, kun kriteerit täyttyy. Ei sinne noin vain voi lähetettä kirjoittaa. Ensin pitää tutkia tk:n kautta ja sitten tarvittaessa jatkotutkimuksiin.
Kun lähete kirjoitetaan niin siellä erikoissairaanhoidossa kyllä ns turhat lähetteet tulee bumerangina takaisin. Ei lähetettä kirjoiteta siksi, että potilas haluaa, vaan siksi kun tila vaatii. Potilas voi myös maksaa yksityisestä palvelusta.
Tuollaista on touhu sosialismissa.
On ikävää, että suomessa ei ole saavutettu mitään 100 vuoden aikana.
Suomessa ei ole huomattu, että Neuvostoliitto kaatui ja ystävyyskansa DDR:ää ei ole olemassa ainoastaan Suomessa on sosialistinen totalitarismi jäljellä Euroopassa.
Missään sivistysmaissa ei ole noin ala-arvoista terveydenhuoltoa vaikka YLE kertoisi mitä propagandaa hyvänsä.
Onneksi hätätapaukset hoituvat, esim. sydäninfarkti. Kannattaa maksaa yksi erikoislääkärin käynti jos haluat nopean ja asiantuntevan hoidon. Säästäkää muusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämän riippuu täysin tilanteesta/oireista. Itse olen saanut lähetteen ihan kertakäynnillä ja sitten taas kun tilanne on parantunut olen palannut erikoissairaanhoidon piiristä tk-palveluihin.
Sama juttu mulla. Tosin mulle on käynyt ilmeisesti hyvä tuuri, koska tk-lääkärit ovat osanneet käyttää potilastietojärjestelmiä ja katsoneet jo ennen vastaanotolle saapumistani mun tiedoista, mitä erikoissairaanhoidon puolella on viimeksi tehty ja mikä on erikoissairaanhoidon antama jatkohoitosuunnitelma. Eli ovat osanneet käyttää tk:n oman tietojärjestelmän lisäksi Navitasta ja KanTaa.
siis terveyskeskuksessa