Miksi teitä ärsyttää niin paljon toisten matkustelu?
Jos käy enemmän kuin kerran vuodessa ulkomailla niin monet tuntuvat vetävän herneen nenään. Mikä siinä niin hirveästi ärsyttää, että toiset haluavat elää elämäänsä eri lailla kuin sinä itse? (Puhun nyt matkustuksesta yleensä, joten ei koronakommentteja tähän kiitos).
Kommentit (44)
Helposti tulkitaan kateudeksi, mutta ei ainakaan minun kohdallani pidä paikkaansa. Olen itsekin matkustellut, mutta ihan eri tyylillä kuin nämä rantalomien viettäjät. Ns. etelänmatkoillakin olen muutaman kerran käynyt, mutta ne ei antaneet minulle oikein mitään. Ihan ensimmäinen etelänmatkani oli kyllä mieleenpainuva ja mukava siksi, että se suuntautui pieneen melko tuntemattomaan paikkaan, jossa ei silloin ollut ketään muita suomalaisia. Vietimme lomamme ranskalaisten ympäröimänä. Tulkkipalvelutkin oli ranskaksi, ilmeisesti ranskalaisten suosima kohde. Himppusen ymmärsin, taisin lukea koulussa pitkän ranskan.
Olen matkustellut ulkomailla paljonkin järjestötyön merkeissä, niillä ei ole mitään tekemistä etelänmatkojen, kaupunkilomien tai safarien kanssa. Ne ei muutenkaan ole mitään varsinaisia lomamatkoja, mutta aina niillä on ollut hauskaa. Ja olen saanut tutustua mitä ihmeellisimpiin paikkoihin ja asioihin ja ystäviä on kertynyt paljon, niin ulkomaisia kuin kotimaisiakin. Niitä kokemuksia en antaisi pois, mutta on myös vaikea jakaa muitten, kuin näiden tiettyjen ystävien kesken. Joten en rasita ketään jutuillani.
Ei lainkaan ärsytä kenenkään matkustelu, mutta ei niistä tarvitsisi mitään numeroa tehdä. Matkustelu on nykyään niin tavallista, ettei sillä oikein saavuta mitään.
Jos joku luopuu ulkomaanmatkastaan sen takia, että lentäminen saastuttaa, niin jääkö se kone kentälle? Eikö reittikoneet lennä joka tapauksessa?
Se tapa, miten ennen matkustettiin, voisi tänä päivänä antaa jopa enemmän elämyksiä. Lentokoneitten sijasta matkustettaisiin junilla ja laivoilla. Jo pelkkä matka kohteeseen olisi erityinen kokemus. Mutta ei taitaisi työssäkäyvien nykyihmisten lomapäivät riittää.
Ärsyttäähän se, kun olen itse vähentänyt matkustelua ilmastonmuutoksen vuoksi, ja toiset vaan lentää entistä enemmän. Siinä mielessä kadehduttaa, että olisihan se kivaa, mutta vastuuntuntoisena en tee niin. Nyt vielä tuodaan tuomisina korona. Toisten lähipiirissä on riskiryhmään kuuluvia, vaikkei omassasi olisikaan. Itsekkyys ärsyttää.
No ei mua ärsytä se matkustelu, mutta se asenne, että vain matkustamalla voi löytää jotain olennaista elämästä. Itse en matkustele ja saan kuulla olevani juntti ja sivistymätön.
Ihan sama asenne siis molemmilla puolilla, ei ymmärretä toisten valintoja ja vain oma tapa elää on se oikea.
Katso tilastoja. Lentomatkailu tuo päästöistä 3-4% (Suomen sisäiset alle 1%), yksityisautoilu Suomessakin 20% kaikista päästöistä ja maailmalla reilusti enemmän.
Pidä sinä vain pyhä lehmäsi ja anna muiden matkustaa.