Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten tekemättä jättäminen

Joonna
09.03.2020 |

Olen 36 vuotias nainen ja aina pitänyt itsestään selvänä etten halua lapsia. Nyt mies kuitenkin alkanut haluamaan yllättäen. Tämä on ihan hirveä kriisi meidän hyvälle 10 vuotiselle parisuhteelle. Itse olen ajatellut että maailma on nykyään lapselle niin kovin erilainen kuin meidän lapsuudessa. On some, on paljon mielenterveys ongelmia, masennusta ja syrjäytymistä ja koulunkäynti haastavaa. Asumme lisäksi pienellä paikkakunnalla, jossa lapsia syntyy alle 10 vuodessa. Ikää kun itellä jo näin paljon niin en miettisikään kuin korkeintaan sitä yhtä lasta. Siksi pelottaa että lapsi olisi kovin yksinäinen. Meillä on kaveriperheetkin jo lapsensa tehneet tai jättäneet tekemättä, joten niistäkään ei olisi mitään apua lapsen kavereiksi. Mielestäni ajattelen syntymättömän lapsen parasta kun en sitä tee näihin olosuhteisiin. Mies ei ajattele mitään tällaista, hän vain haluaa lapsen itselleen ja sillä selvä. Haluaisin vertaistukea, olen aivan hukassa ja pelkään että tämä johtaa eroon.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna miehellesi mahdollisuus olla isä.

Isänä onkin paljon helpompi olla mitä äitinä, joten miehen on helppo haluta lasta.

Semmonen feministi sieltä. Kyllä molemmilla on yhtä helppoa/vaikeaa.

Ei ole, lapsen saaminen on naiselle paljon raskaampaa mitä miehelle.

Höpöhöpö.

Vierailija
22/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isänä onkin paljon helpompi olla mitä äitinä, joten miehen on helppo haluta lasta.

Höpöhöpö.

Höpöhöpö itsellesi, minä olen tässä asiassa oikeassa. Aloittajan on hyvä kuunnella itseään ja jaksamistaan ja jos hän ei lasta halua, niin ei halua. Jos mies haluaa välttämättä lapsen, niin hän voi etsiä naisen, joka lapsen haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä missään vaiheessa edes ole ajatellut sellaista vaihtoehtoa, että "kieltäisin" miehen haaveet ja toiveet. Hänellä on täysi oikeus niihin enkä estä jos lähtee, kuinka voisinkaan? Tämä on vain niin kova kriisi koska mielestäni miehen olisi aktiivisesti pitänyt puhua haluistaan jo paljon aikaisemmin! Nyt tuntuu siltä että olen hukannut vain hänen aikansa. Siitä olen useamman kanssa yhtä mieltä että miehen on paljon helpompi haluta lasta. Hän ei tosiaan joudu kantamaan, synnyttämään eikä imettämään. Ja ylipäätään yleensä nainen on lapsesta ja häneen liittyvistä asioista enemmän vastuussa kuin mies. Ehkä tosiaan myös mietin liikaa, mutta yleensä teen kaikissa muissakin isoissa päätöksissä niin. Ap

Vierailija
24/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi että jos unohtaisin nuo pessimistiset ajatukset ja kuuntelisin itseäni niin mikä olisi vastaus. Nyt kun olen joutunut olosuhteiden pakosta asiaa enemmän miettimään niin en tiedä olenko aivan 100 varma ettenkö haluaisi, mutta peloistani johtuen luulen että tekemättä jää... Ymmärrän hyvin että jos lapsen haluaisin niin se pitäisi tehdä nyt eikä yhtään myöhemmin. Mutta kun olen koko ikäni ajatellut etten tule olemaan kenenkään äiti ikinä, niin onko nyt viime tingassa mitään mieltä tehdä joku paniikkiratkaisu miehen mieliksi... Tämä on hirveä tilanne, koska kuitenkin rakastan miestäni yli kaiken ja olen kuvitellut että eletään loppu elämä yhdessä. Päätökseni sinetöi todennäköisesti suhteemme ja tässä iässä en usko itsekään löytäväni enää kovin helposti uutta luotettavaa ja kunnollista miestä.

Vierailija
25/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:DDDDDDDDDDD

Vierailija
26/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisin kipeästi kommentteja, olen kovin yksin asian kanssa. Kaikki näkökulmat asiaan on tervetulleita.

Vierailija
27/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joonna kirjoitti:

Eli kukaan muu ei siis mieti tällaista? Minusta outoa että halutaan lapsi eikä mietitä miten vaikeaa sen elämä voi olla. Kai se on sitten mies päästettävä uutta naista etsimään. Ikää hänellä 40 vuotta eikä ole mikään naisten mies, joten voi olla haastavaa hänelläkin.

Mä mietin noita asioita jo 10 v takaperin ja muitakin.

Ilmoitin jo silloin miehelle, että jos haluaa lapsia tehdä, joutuu tekemään ne jonkun muun kanssa. Pari kriisiä meinasi tulla kun alkoi hinkumaan lapsia, mutta mä sanoin, että sori, mieli ei muutu. Enää sekään ei hingu ja on onnellinen kun ei lapsia ole. (on sanonut niin.)

Oletko minkä ikäinen?

Vierailija
28/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaan kellään ole tähän mitään sanottavaa?

Vierailija
29/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Kerrotko vielä miten se mies erityisesti kärsii raskausajasta ja synnytyksestä??

Vierailija
30/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joonna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joonna kirjoitti:

Eli kukaan muu ei siis mieti tällaista? Minusta outoa että halutaan lapsi eikä mietitä miten vaikeaa sen elämä voi olla. Kai se on sitten mies päästettävä uutta naista etsimään. Ikää hänellä 40 vuotta eikä ole mikään naisten mies, joten voi olla haastavaa hänelläkin.

Mä mietin noita asioita jo 10 v takaperin ja muitakin.

Ilmoitin jo silloin miehelle, että jos haluaa lapsia tehdä, joutuu tekemään ne jonkun muun kanssa. Pari kriisiä meinasi tulla kun alkoi hinkumaan lapsia, mutta mä sanoin, että sori, mieli ei muutu. Enää sekään ei hingu ja on onnellinen kun ei lapsia ole. (on sanonut niin.)

Oletko minkä ikäinen?

33 v.

(ja ei, mieli ei muutu)

Vierailija
31/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa oli yksi joka kertoi miehen lähteneen uuden naisen luo perustamaan perhettä. Onko muita?

Vierailija
32/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama homma oli pari vuotta sitte kun keksin että haluan avoauton, ei meinannu se kriisi laueta millään.

Vierailija
33/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla turha toivo saada enempää vastauksia.

Vierailija
34/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joonna kirjoitti:

Jos kelpaa miehen näkökulma niin tässä tulee sellainen. Pitkä suhde takana vaimon kanssa ja nyt keski-ikä kolkuttaa eikä ole vieläkään saatu "pullaa uuniin". Olen koko ikäni toivonut lasta ja todella kovasti. Kerroin suhteen alussa, että tämä on toiveeni ja vaimo antoi ymmärtää, että jossain vaiheessa näin tehdään. Opiskelu ja työpaikka ensin kuitenkin kuntoon. Kun opiskelut sai päätökseen ja työpaikan hankittua niin alkoi tulemaan muita verukkeita ja kertoi kymmenen vuoden yhteiselon jälkeen, että ei halua lasta hankkia. Se oli kova paikka minulle ja on sitä vieläkin. Ei tuossa vaiheessa enää halunnut erota kuitenkaan kun kaikki oli mallillaan. Kyse ei ole rakkauden puuttumisesta. Sitä riittää. Kyse on pettymyksestä sekä pelko yksinäisyydestä vanhuudessa. Ihmiset luulevat, että naiselle lapsi ja lapsettomuus on todella kova paikka ja miehelle taas ei. Omakohtaisesti voin kertoa, että kyllä se sattuu mieheenkin erittäin kipeästi.

Vierailija
35/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haluaa lapsen. Sinä et. Eron paikka. Et voi vaatia mieheltäsi lapsetonta elämää. Hän syyttäisi sinua loppuelämänsä.

Vierailija
36/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, olet vastuullinen henkilö kun ajattelet lapsen parasta. Mutta mitä oikeastaan odotat meidän sanovan? 

Sinä et lasta tee (oikein!) ja miehesi sellaisen nyt yhtäkkiä haluaisikin. Päätöshän on miehen, eroaako vai tyytyykö lapsettomaan elämään. Sinä voit korkeintaan ilmaista oman päätöksesi hänelle mahdollisimman selvästi, ja pyytää miestä tekemään ratkaisunsa. En tiedä mitä enempää sinun pähkäilysi tähän asiaan toisi. 

Pysy vahvana. 

Vierailija
37/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä missään nimessä tee lasta miehen mieliksi! Sitä tulisit todella katumaan myöhemmin. Jos et halua lapsia niin et halua - mies etsiköön naisen joka haluaa jos se on siitä kiinni.

Vierailija
38/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille. Ehkä vain jotenkin kaipaan "synninpäästöä" vaikka en missään vaiheessa ole miehelle lasta luvannutkaan. Että nainen saa tehdä tällaisen ratkaisun eikä ole pakko suostua äitiyteen. Arvostan äitejä ja heidän tekemäänsä työtä todella paljon, mutta luulen että vaikka kuinka haluaisin ei minusta siihen koskaan ole. Kyllä minäkin pelkään yksinäistä vanhuutta ja vielä enemmän sen jälkeen jos mies jättää. Mutta lapsia ei mielestäni sen vuoksi tehdä. Lapsi voi kuolla ennen sinua tai olla vammainen eikä kykene auttamaan vanhusta. Hän voi myös olla juoppo, joka ei piittaa vanhemmistaan mitään tai asua toisella puolella maailmaa. Kiitos että vastasitte, olen niin yksin.

Vierailija
39/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joonna kirjoitti:

Jos kelpaa miehen näkökulma niin tässä tulee sellainen. Pitkä suhde takana vaimon kanssa ja nyt keski-ikä kolkuttaa eikä ole vieläkään saatu "pullaa uuniin". Olen koko ikäni toivonut lasta ja todella kovasti. Kerroin suhteen alussa, että tämä on toiveeni ja vaimo antoi ymmärtää, että jossain vaiheessa näin tehdään. Opiskelu ja työpaikka ensin kuitenkin kuntoon. Kun opiskelut sai päätökseen ja työpaikan hankittua niin alkoi tulemaan muita verukkeita ja kertoi kymmenen vuoden yhteiselon jälkeen, että ei halua lasta hankkia. Se oli kova paikka minulle ja on sitä vieläkin. Ei tuossa vaiheessa enää halunnut erota kuitenkaan kun kaikki oli mallillaan. Kyse ei ole rakkauden puuttumisesta. Sitä riittää. Kyse on pettymyksestä sekä pelko yksinäisyydestä vanhuudessa. Ihmiset luulevat, että naiselle lapsi ja lapsettomuus on todella kova paikka ja miehelle taas ei. Omakohtaisesti voin kertoa, että kyllä se sattuu mieheenkin erittäin kipeästi.

Kiitos vastauksesta. Minäkään en aiemmin ollut voinut edes kuvitella kuinka tärkeä tämä lapsiasia miehelle onkaan. Ollaan eletty viime vuodet hyvin itsenäistä elämää joka on todella kaukana lapsiperhe elämästä, en ymmärrä miksi hän ei missään välissä ole painokkaammin tuonut tahtoaan julki! Ajattelin että toivoikohan hän koko ajan salaa että minä alkaisin haluamaan lasta...

Vierailija
40/46 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AAAARGH! Miksi ihmeessä korvaat vertailukonjunktion "kuin" mitä-pronominilla?!