”Ja muut työnantajan määräämät tehtävät”
Voiko esimieheni vaatia tekemään tehtäviä, joihin minulla ei ole koulutusta eikä taitoja? Sopimuksessa lukee, että myös muut työnantajan määräämät tehtävät, mutta kun en osaa tehdä niitä. Voinko sitten vaatia esimiestäni auttamaan?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa kahvinkeitto kuuluu sille, joka sitä ensimmäisenä haluaa. Jos kukaan ei keitä, sitten ei tule.
Ai että asiakkaalle sanotaan, että jos tekee mielu saada kaffea kokoukseen, niin keittämään vaan?
Minä olen määrännyt työntekijäni keittämään kahvia, vaikka ei osannut. Neuvoin, osasi sen jälkeen.
T. Pomo
Isojen pörssiyhtiöiden toimareiden sihteereillä on yllättävän paljon valtaa. Käytännössä ne täyttävät johtajan kalenterin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa kahvinkeitto kuuluu sille, joka sitä ensimmäisenä haluaa. Jos kukaan ei keitä, sitten ei tule.
Ai että asiakkaalle sanotaan, että jos tekee mielu saada kaffea kokoukseen, niin keittämään vaan?
Minä olen määrännyt työntekijäni keittämään kahvia, vaikka ei osannut. Neuvoin, osasi sen jälkeen.
T. Pomo
Onpas siinä pomolla rupinen butiikki. Meillä pomo tilaa kahvitarjoilut asiakkaita varten ulkopuoliselta palveluntarjoajalta suoraan työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni kertoi joskus uudesta sihteeristään, joka oli pitänyt itseään liian hienona keittämään kahvia. Isä sitten näytti sitä työsopimuksen kohtaa "ja muut työnantajan määräämät tehtävät".
Voi herranen aika miten kädetön mies. Isäsi taitaa olla vttumainen pomo.
Samaa ihmettelin. Tietenkin firman pomo ennen palaveria keittää kahvit, kattaa pöydän, tekee voileivät ja kipaisee hakemassa tuoreet pullat. Siitähän sille pomolle maksetaan, että vastaa firman toiminnasta. Sihteerille maksetaan siitä, että hän tekee sihteeritöitä eli kirjoittaa puhtaaksi saneluja.
Sihteerin työsopimuksessa varmaan tuossa tapauksessa lukee työtehtävänä kokousjärjestelyt. Kahvin keittäminen pomon kahvihammasta kolottaessa ei ole työtehtävä.
Kummalle luulet kokousjärjestelyjen kuuluvan, pomolle vai sihteerille? Ei ihme, että sihteerejä on enää todella harvoin, koska heitä ei enää tarvita. Pomo osaa itse keittää kahvit ja kirjoittaa muistiot. Sihteerejä on nykyisin paljon siistijöinä, siinä joutuu sitten pesemään ne kupit.
Julkisella on edelleen sihteereitä pilvin pimein.
Onko oikeasti? Assistentteja siellä on, sihteerejä enää muutama.
Vierailija kirjoitti:
Isojen pörssiyhtiöiden toimareiden sihteereillä on yllättävän paljon valtaa. Käytännössä ne täyttävät johtajan kalenterin.
Myöskin johtajien sihteereillä. Mun piti kerran hyväksyttää matkani ylemmällä pomolla, lähetin sähköpostiviestin asiasta ja sihteeri vastasi että hyväksytty.
Voi jösses - onko jonkun ihmisarvo tosiaan kahvinkeitosta kiinni. Työskentelen konsulttialalla, jossa suurimmat tuntilaskutukset pyörivät 400-600 € välillä. Sihteerin/assistentin työstä ei laskuteta. Mitäpä luulette, kumman kannattaa ne kahvit keittää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni kertoi joskus uudesta sihteeristään, joka oli pitänyt itseään liian hienona keittämään kahvia. Isä sitten näytti sitä työsopimuksen kohtaa "ja muut työnantajan määräämät tehtävät".
Samaa ihmettelin. Tietenkin firman pomo ennen palaveria keittää kahvit, kattaa pöydän, tekee voileivät ja kipaisee hakemassa tuoreet pullat. Siitähän sille pomolle maksetaan, että vastaa firman toiminnasta. Sihteerille maksetaan siitä, että hän tekee sihteeritöitä eli kirjoittaa puhtaaksi saneluja.
Sihteerin työsopimuksessa varmaan tuossa tapauksessa lukee työtehtävänä kokousjärjestelyt. Kahvin keittäminen pomon kahvihammasta kolottaessa ei ole työtehtävä.
Kummalle luulet kokousjärjestelyjen kuuluvan, pomolle vai sihteerille? Ei ihme, että sihteerejä on enää todella harvoin, koska heitä ei enää tarvita. Pomo osaa itse keittää kahvit ja kirjoittaa muistiot. Sihteerejä on nykyisin paljon siistijöinä, siinä joutuu sitten pesemään ne kupit.
Yhtään assaria en tiedä, sihteereitä kymmenittäin. Ja tämä vain oma otos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pomo
Pomo keittää usein itse. Näin pienissä insinööritoimistoissa. Aika usein ei keitetä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi jösses - onko jonkun ihmisarvo tosiaan kahvinkeitosta kiinni. Työskentelen konsulttialalla, jossa suurimmat tuntilaskutukset pyörivät 400-600 € välillä. Sihteerin/assistentin työstä ei laskuteta. Mitäpä luulette, kumman kannattaa ne kahvit keittää??
Sen joka kahvia haluaa juoda?
Vierailija kirjoitti:
En usko, että on mitään työtä, mihin ei kuuluisi ns. nollatunteja. Ei asiakkaalta laskuteta kahvinkeitosta. Kyllä minunkin töistäni asiakasta laskutetaan, mutta töihin kuuluu paljon sellaista jota ei laskuteta. Pomon tuntilaskutus on 2*minun tuntiveloitus, mutta se ei estä häntä keittämästä kahvia sen enempää asiakkaille kuin henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti niiden konsulttien, koska eihän heidän ihmisarvonsa siitä alene.. Tekee heillekin hyvää nousta tuolista ylös ja pikkuisen liikkua työpäivän lomassa.
Voi määrätä ja sinulla on toisaalta oikeus saada niihin riittävä perehdytys ja ohjaus. Ihan normaali ehto työsopimuksessa.
Olen korkeakoulutettu, johtoasemassa kansainvälisessä organisaatiossa ja ihan mielelläni keitän kahvia ja tiskaan kuppeja.
Tyhmäähän se olisi tällä vtun isolla palkalla tehdä jotain osaamista vaativaa hommaa kun saman rahan saan keittiöhommissa.
Olin kerran firman Intian toimistolla. Siellä oli alakerrassa kola-automaatti. Jos et jaksanut kävellä niin voit lankapuhelimella soittaa että tarviin kolaa niin joku halpistyöälinen toi mukin pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pomo
Onpas siinä pomolla rupinen butiikki. Meillä pomo tilaa kahvitarjoilut asiakkaita varten ulkopuoliselta palveluntarjoajalta suoraan työpaikalle.
Kunnalla töissä. Kahvitarjoiluja ei tilata. Itse keitetään tilaisuuksiin.
T. Se pomo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siivoojatkin alkaa olla siistijöitä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran firman Intian toimistolla. Siellä oli alakerrassa kola-automaatti. Jos et jaksanut kävellä niin voit lankapuhelimella soittaa että tarviin kolaa niin joku halpistyöälinen toi mukin pöydälle.
Ei stana, sano nyt vielä että soitit parin tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pomo
Sihteeri ei osaa edes tilata? Ei ihme, että naisista ei ole johtajiksi, jos heistä ei ole edes sihteereiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pomo
Kunnalla töissä. Kahvitarjoiluja ei tilata. Itse keitetään tilaisuuksiin.
T. Se pomo
Ihmekös on niin köyhää. Miksi kuntalaisten verovaroista pitäisi tarjota yhtään mitään kenellekään? Pomo vie vieraansa omilla rahoillaan kahville, jos sellaista haluaa tyhjänpäiväisille konsulteille tarjota.
Järkeäkin pitäisi käyttää näissä jutuissa. Leikitään vaikka, että työsopimuksessa on lueteltu: pöytien pyyhintä, kukkien kastelu ja astiapesukoneen tyhjennys. Näistä sitten palkkaa 1000 eur/kk. Jos "muut työnantajan määräämät tehtävät" -lausekkeen varjolla aletaan vaatia kopiokoneen korjausta, eikä työntekijä sitä osaa, niin ei siinä tilanteessa palkan alennus ei ole asiallista.
Itselläni oli muinoin tilanne, että hain toimistosihteeriksi. Sopimuksessa oli lueteltu ainakin kymmenen eri tehtävää. Sitten kun paperit oli allekirjoitettu, alettiinkin väittämään, että tehtäviini kuului myös toimiston jokaviikkoinen siivous (keittiö, vessat, tarvittaessa ikkunoiden pesu jne.) En suostunut. Sain jäädä eikä palkkaa alennettu. Ei tuolla lauseella voi mitä tahansa vaatia. Ihan selvää oli, ettei tuo työpaikka ollut maininnut siivousta ilmoituksessaan, koska tiesivät, etteivät saisi muuten pätevää toimistosihteeriä.
Yleensä ko. lauseella tarkoitetaan (tai pitäisi tarkoittaa) satunnaisia tehtäviä, joita ei voi ennakoida, mutta jotka muuten liittyvät työnkuvaan. Esim. jos firma osallistuu kerran vuodessa messuille, niin niihin liittyy helposti töitä, joita ei muuten tehdä.
Jos joku asia pitää tehdä joka päivä tai joka viikko, se on kyllä syytä kirjoittaa sopimukseen. Mutta en yhtään ihmettele, että kaikenlaiset kahvinkeittämiset yritetään nakittaa naisille sen turvin.