Mä en saa hermostua kun mies meinaa syödä yksin 2 pakettia italianpataa
Näissä 800g jauhelihaa, tein jotta olis edes toinen saanut evääksi huomenna. Otin itse pienen annoksen, mies vetää jättisatsin ja kysyy "otatko sä vielä tätä, vai voiko ottaa loput"
Miksi aina kaikki pitäis syödä kerralla, ihan sama millaisen satsin tekee, mieluummin sit teen pienen.
Ja minä olen perheen ainoa ruoanlaittaja, kyllä kahdelle ihmiselle nyt joskus pitäis ruokaa riittää seuraavaksikin päiväksi.
Miksei voi vetää vaikka leipää lisäksi, ainiin se pitäis itse voidella yms
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat eväsrasioihin annokset syrjään, itsellesi ja miehellesi, ennen kuin laitat ruuan tarjolle. Syötte sitten, ja jos teille jää nälkä, teette voileipiä.
Jos mies syö huomisen ruokansa, et tee hänelle uutta. Kokkaat vasta ylihuomenna.
Ostatte niin paljon ruokatarvikkeita, ettei kummallekaan tule nälkä. Jos tunnet tarvetta, voit ottaa kustannusten jakautumisen puheeksi.
MITEN tällaisesta voi saada ongelman aikaan?
Kokemukseni mukaan tällaisesta tulee ongelma silloin, kun se on vain toinen joka kokkaa, siivoaa, laittaa ruoan tarjolle, miettii ruoat, huolehtii eväät, suunnittelee kauppaostokset ja kantaa ruoat kaupasta. Jos molemmat osallistuu ja huomioi omat ja toisen tarpeen, niin homma toimii vaikka toinen söisikin enemmän.
No kyllä, mutta kuinka tällainen tilanne pääsee syntymään? En ole ikinä tavannut aikuista, joka yksin jäädessään jää ravinnotta. Isovanhemmistankin myös isoisät osasivat hoitaa ruokaostokset ja tarpeen tullen laittaa ruokansakin, ja minä alan olla jo aika käpy.
Oletko sä se sama joka taannoin valitti ihan samasta asiasta? Luulen että se ei korjaannu täällä itkemällä. Joistain hyvistä vastauksista voit tosin ottaa onkeesi.
Ja muista, on paljon miehiä jotka eivät lopeta syömistä ennenkuin vuoka tms on tyhjä, riippumatta siitä onko se 2 vai 7 litraa. Ota opiksesi ja laita tarjolle vain se mikä on sallittua syödä.
Marttyyriksi heittäytyminen täällä ehkä palkitsee muttei korjaa tilannetta.
Ota heti ruuan valmistuttua itsellesi eväät rasioihin, joiden päälle kirjoitat nimesi ja EVÄS. Voi myös pakastaa ja ottaa jäisenä töihin, jollei nimetty rasia säily jääkaapissa.
Kun teet ruoan, laitat annokset suoraan lautasille JA eväsbokseihin. Piilota vaikka rasiat, niin syömishäiriöisen miehen ei tarvitse tyhjentää ruokapajatsoa. Ongelmana ei kuulosta olevan ruoan määrä, vaan se että kaikki pitää vetää yhdellä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi taitaa olla aika pullukka 🤭
Ei taida pullukka riittää, veikkaisin possua🐖😜
Mistä vankileireiltä te poimitte puolisonne? On täytynyt kärsitä pahasta nälänhädästä nuoruudessa, jos käyttäytyy noin ruokapöydässä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä söisi tässä tilanteessa. Voi olla koronaa mukana pussissa.
Joo, etenkin jos kyseessä on Jalostajan tai Blå Bandin Italian pata.
Minua ärsyttää näihin ketjuihin tulevat neuvot, että tee enemmän ruokaa ja jaa annokset erilleen ja tee niin ja näin. Miksi ap:n pitäisi tehdä ämpärillinen ruokaa ja sitten piilottaa siitä osa ahmattimiehen itsekkyyden takia? Suunnitelkoon mies kauppalistan, hommatkoon ainekset ja tehköön ruokaa riittävän määrän. Sitten saa ahmia ihan niin paljon kuin haluaa.
Tätä se on meilläkin.
Miehen piti lähteä kolmelta töihin, ei syönyt lounasta vaan pupelsi vähän hedelmiä. Käytiin kaupassa, 80€ viikon ruokiin (2 isoa kestokassillista), mies havahtuu että jotain pitäisi syödäkin. Ostaa halvinta teurasjätettä, mitä voi kutsua makkaraksi ja syö sen ennen lähtöä. Tarjolla olisi ollut paitsi sitä lounasta, mutta myös kaikkea muutakin fiksumpaa kuin se makkara, kauppakäynnin ansiosta.
Eihän tässä olis mitään ongelmaa jos mies maksaisi saman suhteen ruuasta kuin mitä syö ja osallistuisi ruuanlaittoon 50/50.
Onko palstanaisilla loputon ruokabudjetti vai miten teitä "tee enemmän ja/tai piilota sinne lisää aineksia"-ihmisiä ei yhtään häiritse tuollaiset syömingit? Itse vastaan meidän perheen ruokabudjetista, enkä todellakaan katselisi tuollaista possuttelua kenenkään taholta. En myöskään alkaisi jatkojalostamaan perusruokia vain siksi, että yksi perheenjäsen ei osaa lopettaa ajoissa. Ei, ruokaa otetaan kohtuullinen annos, sen kanssa vihanneksia runsaasti, mahdollisesti pala tai kaksi leipää. Jälkkäriksi vaikkapa kuppi kahvia tai teetä, mahdollisesti pullan tai keksin kera. Luulisi riittävän, mutta jossei riitä, parin tunnin päästä sitten välipalaa.
Ei ihme että niin iso osa suomalaisista miehistä on lihavia, kun syövät kuin siat.
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on meilläkin.
Miehen piti lähteä kolmelta töihin, ei syönyt lounasta vaan pupelsi vähän hedelmiä. Käytiin kaupassa, 80€ viikon ruokiin (2 isoa kestokassillista), mies havahtuu että jotain pitäisi syödäkin. Ostaa halvinta teurasjätettä, mitä voi kutsua makkaraksi ja syö sen ennen lähtöä. Tarjolla olisi ollut paitsi sitä lounasta, mutta myös kaikkea muutakin fiksumpaa kuin se makkara, kauppakäynnin ansiosta.
Mutta tämähän on aivan päinvastainen tilanne kuin aloituksessa!
Mies syö mitä syö oma-aloitteisesti, ei odota sinulta kokkauspalvelua, ja ostaa itse ”teurasjätteensä”. On muuten eettistä syödä eläimestä muutakin kuin ne fileet. Sinä mollaat häntä täällä, se on oma asiasi.
Turha valittaa, itse olet tuon torvelon ukoksesi ottanut
Ruokaa täytyy saada, että nälkä lähtee, mutta ylimääräinen ahmiminen ei ole hyväksi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää näihin ketjuihin tulevat neuvot, että tee enemmän ruokaa ja jaa annokset erilleen ja tee niin ja näin. Miksi ap:n pitäisi tehdä ämpärillinen ruokaa ja sitten piilottaa siitä osa ahmattimiehen itsekkyyden takia? Suunnitelkoon mies kauppalistan, hommatkoon ainekset ja tehköön ruokaa riittävän määrän. Sitten saa ahmia ihan niin paljon kuin haluaa.
Mulle on ihan sama kokatessa teenkö kaksi annosta vai ämpärillisen ruokaa samalla kertaa. Ahmari tosin sitten maksaa ruokatarvikkeita enemmän syömisensä mukaan. Tykkään kokata ja joka tapauksessa kokkaan joka päivä söin sitten yksin tai kaksin.
800 grammaa jauhelihaa ja kaksi pussia pata-aineksia?? Siis MITEN se mies muka pystyi syömään kaiken lopun, jos aloittaja otti vain pienen annoksen? Tuohan on ihan älytön määrä.
Meillekin käy usein noin eli mies syö kahden päivän ruoat yhdellä kerralla. Hän lastaa ruoat valtavaksi keoksi lautaselle ja mättää salaatin siihen päälle ja ottaa yleensä vielä lisää.
Tänäänkin meitä oli syömässä minä, mies ja lapsi. Olin tehnyt ison satsin stroganoffia ja perunamuusia ja ajattelin että ruoka ilman muuta riittää kahdeksi päiväksi. Käytin esim. perunamuusiin yli 10 isoa rosamunda-perunaa ja mielestäni sitä oli todella paljon. No eipä ruoka riittänytkään kun mies söi niin paljon.
Mies on muuten hyvä mies ja liikkuu paljon, joten kuluttaakin paljon energiaa. Mutta myönnän että kun olen meidän perheessä ainut kokkaaja, harmittaa kun turhan suuri osa vähäisestä vapaa-ajasta menee ruoanlaitossa. Ja ihmettelen miten joku voi syödä noin isoja annoksia.
Hankkikaa niille syöttöporsaillenne kaukalot, joihin kippaatte ämpäreittäin perunankuoria ja tähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit vedetään herneet nenään kun sanoin että pitääkö ne kaikki kerralla syödä.
Taidan tehdä tästälähin ruokaa niin, että siitä riittää kaksi normaalia annosta
Jos olisin tällainen ruokailua kontrolloican puolido, muuttaisin erilleni. Ei ole kivaa kun ei saa kotonaan edes syödä.
Ala tehdä sitä ruokaa äläkä märise munaton nillittäjä.
Terv. Mies
Sehän on muutenkin lähes pelkkää spagettia. Oletko sanonut miehelle, että toivoit ruoan riittävän huomisellekin. Kahdessa pussissa on kahdeksan pientä annosta. Tee joskus jotakin ruokaa hillitön määrä, tyyliin 10 litraa keittoa tai 5 litraa kastiketta ja kaksi kiloa perunoita. Jos mies senkin jälkeen rohmuaa kaiken, pistäkää lusikat jakoon eli jätä se sika.