Raivostuttavat toistuvat unet.
Näen usein unta että joudun soittaa hätänumeroon mutta vaikka kuinka yritän keskittyä ja painaa oikeita numeroita, AINA siihen tulee vääriä. Jos ekat ykköset menee tuskalla oikein niin sitten niiden jälkeen tulee kirjain tms.
Toinen on että ajan autoa mutta ihan järjetöntä vauhtia tai niin pystyä/mutkaista tietä niin että on vaikea ohjata. Tai sitten istun yhtäkkiä takapenkillä ja yritän paniikissa ohjata sieltä.
Mitäs unia teillä?
Kommentit (41)
Yritän punnita itseäni, mutta vaaka näyttää kaikkea sekavaa, joka ei voi olla oikein. 20 kiloa tai 350 kiloa, tms.
Joskus joku on ovella, yleensä äiti, ja en halua hänen näkevän painoani. Pusken ovea kiinni, mutta hän yrittää väkisin tulla sisään.
Tämä liittyy varmaan syömishäiriöön, joka alkoi äidin kommenteista ja kiusoittelusta lapsena.
Yhteen aikaan näin unia, joissa ajoin autoa, mutta se ei ollut kontrollissani lainkaan vain ajelin pitkin jalkakäytäviä ym.
Toinen monesti toistunut uni on sellainen, että olen vanhassa asunnossani (unessakin jo poismuuttaneena, mutta jotenkin päässyt sisään) ja pengon laatikoita vimmatusti jotain etsien.
Mä näen kanssa säännöllisesti kännykkäpainajaisia eli yritän soittaa apua mutta yritykset tyssää aina siihen että numero menee jossain kohtaa pieleen. Tämä jatkuu ja jatkuu..kunnes uni loppuu. Stressaavaa.
Hyvät hyssykät sentään, näitä on siis muillakin! Yritän muotoilla tekstiviestiä, mutta en osaa kirjoittaa, aina menee pieleen. Yritän lähteä lennolle, mutta kaikki tavarani ovat hukassa, kun yhden löydän niin seuraava on hukassa. Toisinaan olen siellä lentokentällä jo, mutta hukkaan matkalaukkuni, käsilaukkuni, takkini, lopulta huomaan että olen alasti, olen unohtanut pukea vaatteet päälle kun lähdin niin hätäiseen.
Sitten on se uni, missä menen autolla kovaa vauhtia alamäkeen. Olen yksin autossa, takapenkillä enkä ylety ohjaamaan. Auton oikealla puolella tulivuori purkautuu, olen siitä lumoissani, mutta toisaalta kauhuissani koska en voi ohjata autoa.
Olen uudessa työpaikassa, yritän sovitella aikatauluja vanhan työpaikkani kanssa. Jossain vaiheessa tajuan, etten ole käynyt vanhassa työpaikassani pitkään aikaan. Mietin, pitäisikö minun ilmoittaa että olen vaihtanut työpaikkaa.
Joo sitten sellainen että olemme yhdessä vanhassa asunnossamme (aina sama) ilman lupaa, siellä siis asuu joku toinen. Tilanne on siis kuumottava, jäämmekö kiinni?
Minulla ei ole ajokorttia. Näen joskus unta, että ajan autoa. Ensin menee hyvin, sitten tajuan ettei minulla ole korttia eikä mitään kykyä, ja siinä vaiheessa alkaa mennä pahempaan suuntan. Ajan poliisin ohi ja yritän esittää normaalia. Äkkiä tajuan että olen takapenkillä, enkä yllä enää rattiin ja polkimiin. Siinä vaiheessa yleensä herään.
Itse pakkaan unissani koko ajan tavaroita, koska pitäisi ehtiä junaan/bussiin/lentokoneeseen. Vaatteita sullotaan ja ahdetaan kasseihin ja sitten huomataan, että missäs käsilaukku sekä lompakko. Kaikki alusta, koska käsilaukun on pakko olla jonkin isomman laukun sisällä. Välillä ehdin kulkuneuvoon, mutta vääjäämätöntä on, että pakaasit unohtuvat.
Joskus myös järjestelen tavaroita talossa, jossa mukamas olen asunut. Yleensä talo on melko ränsistynyt ja jostain syystä sen takaosa on romahtanut. Lisäksi talosta löytyy ihmeellisiä salakäytäviä, joihin piiloudun, koska minua ajetaan takaa.
Mä nään usein unta että huomaan/muistan yhtäkkiä että ei hitsi lento onkin tunnin päästä ja sitten hulluna alan pakkaamaa tavaroita ja manaan itsekseni että miten en tarkistanut lipusta päivää ja aikaa.
Mä myös usein olen lähdössä reissuun mutta kaikki vaatteet on likapyykissä tai märkiä just kun pitäis mennä.
Reissusta takaisin lähtiessä tajuan että lento meni jo eilen ja rahat loppu jne.
Jännällä tavalla helpottavaa lukea että muillakin on samoja ahdistavia unia :D vaikkei se kivaa kenellekään olekaan.
-ap
Joskus teininä/nuorena aikuisena näin aina joskus unen ufosta joka putosi lapsuudenkotini lähelle. Olin kävelemässä pimeällä kotiin kun näin sen putoavan, minulle tuli kiire juosta kotiin varoittamaan kaikkia, tietysti siinä sitten tuli kaikkea hankaluutta enkä meinannut millään päästä perille.
Toinen toistuva uni oli yhtäkkiä nouseva valtava ukkosmyrsky. Olen pihalla ja seuraavassa hetkessä on ihan päällä valtavat, melkein mustat matalalla roikkuvat ja salamoinnista välkähtelevät ukkospilvet. En ehdi kuin kyyristyä maahan pieneen kippuraan kun ympärillä alkavat salamat iskemään maahan niin että hiekkaa/multaa lentää päälleni. Tunnen kun se sähkö jotenkin humisee tai ritisee ympärilläni
Mä nään usein putoamisunia. Olen vaikka jossain korkealla kerrostalon parvekkeella ja yhtäkkiä lattia onkin kalteva ja putoan alas.Yritän tähdätä johonkin pehmeään kohtaan tms. Toisinaan olen jossain korkealla kalliolla tai jyrkänteellä ja sama homma..putoan mutta yleensä selviän kuitenkin.
Mulla toistuu tulva ja jonkunnäköiset tsunamiunet. Usein merivesi nousee ihan yllättäen ja on vaaratilanne. Tai tulee tsunamiaalto. Joskus ajan autoa ja tielle nouseekin yhtäkkiä vettä ihan kauheesti ja jään sinne veden keskelle. Ovat aina kauheen ahdistavia tilanteita :(
Tämä klassinen, kun on vessahätä.
Yritän päästä vessaan, mutta aina tulee jotain esteitä. Vessa on korkealla seinällä, sinne pitäisi kiivetä. Tai se on niin pieni, ettei ovi mahdu kiinni. Tai pönttö on keskellä lattiaa naisten vessassa, ja siellä on paljon väkeä. Alan yleensä jossain vaiheessa epäillä, että olen unessa, mutta en jaksa herätä heti. Tuskastuttavaa.
Itse näin aina välillä unia joissa hampaani tippuvat ( liittyy varmaan siihenkin kun narskuttelen). Myös erilaiset unet joissa minua jahdataan ovat tuttuja. Kiusaajistani näin joskus jatkuvasti unia, joissa myös puhuin heidän kanssaan ja monesti kysyin miksi he kiusasivat minua ja en muistaakseni saanut vastausta. Joskus myös ennen nukahtamista "sätkin" jaloillani ja tulee sellaisia nykäyksiä. Silloin tuntuu kuin putoisi sängystä ja tavallaan pelästyy.
Näitä on monta.
Olen lapsuudesta tutuss metsässä, jossa on karhuja ja ne jahtaavat minua. Kiipeän puuhun turvaan.
Uin järvessä jossa on vesikasveja. Kasvit tarttuvat minuun uidessani.
Ajan autoa joka on täysin poissa hallinnastani, väärään suuntaan moottoritietä, huomattavaa ylinopeutta, en saa autoa pysähtymään...
Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä talonostouni, ostan tässä unessa aina saman talon, suuren jossa on 70-luvun sisustus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä klassinen, kun on vessahätä.
Yritän päästä vessaan, mutta aina tulee jotain esteitä. Vessa on korkealla seinällä, sinne pitäisi kiivetä. Tai se on niin pieni, ettei ovi mahdu kiinni. Tai pönttö on keskellä lattiaa naisten vessassa, ja siellä on paljon väkeä. Alan yleensä jossain vaiheessa epäillä, että olen unessa, mutta en jaksa herätä heti. Tuskastuttavaa.
Jep. Mulla on usein niin että oon jossain missä monta wc-koppia ja niissä kaikissa joku ongelma. Joku tulvii yli jo valmiiksi, johonkin ei mahdu tai jossain joku pelottava hörhö.
Aika perus on se että yritän huutaa mutta minkäänlaista ääntä ei tule tai juosta ja jalat ei vaan liiku. Usein on myös noita putoamisunia, päädyn jotenkin tosi korkealle (ei kuitenkaan kerrostalojen tasolle) ja alan pudota. Unessa tiedostan olevani sen verran matalalla että en kuole, mutta sen verran korkealla että sattuu helvetisti kun maa tulee vastaan. Todella ahdistavaa
Olen lapsuudenkodissani kylässä ja yritän saada ulko-ovea lukkoon, mutta ovi ei tahdo pysyä kiinni kun sen sisäpuolella vedän perässäni. En ole varma jahdataanko minua, mutta aina alan hätääntyä kun ovi ei vaan meinaa mennä kiinni saati lukkoon.
Käsittelemättömiä pelkotiloja, epäonnistumisia, traumoja, alitajunta koettaa selvittää jotain vyyhtiä.