Oletko täysin Suomalainen, vai onko sinussa muun maalaista/etnisyyttä?
Kommentit (50)
DNA-testin mukaan 100 % suomalainen. Olen ruskeasilmäinen, tummanruskea tukka ja iho aavistuksen tummempi, kuin keskivertosuomalaisella. Lähipiiri on ollut yllättynyt tuloksesta.
Olen kehittynyt apinasta niin kuin muutkin suomalaiset.
Suomalainen 100%.
Esi-isäni lähteneet volgan mutkasta.
Ryssähän minä, eikä tartte kovin montaa sukupolvea taaksepäin mennä kun laukkuryssä löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Olen kehittynyt apinasta niin kuin muutkin suomalaiset.
Tästä palstasta päätellen kehitystä on tapahtunut erittäin vähän, jos ollenkaan.
Mikä lasketaan "täysin suomalaiseksi"? Pitääkö olla viisi sukupolvea Suomessa syntyneitä suomalaisille vanhemmille vai kuinka monta polvea? Kuka pystyy varmuudella sanomaan kun kirkonkirjat on monesta pitäjästä kadonneet tai palaneet? Eikä sitäkään tiedä sanoa varmaksi kuka oli kenenkin siittämä kun ei ollut DNA-testejä asiaa varmistamassa. Piiat naitettiin talon rengille vaikka lapsi olisi ollut jonkun muun jne.
Oman sukuni historiaa tunnen sen verran että tähän sukuun on naitu vierasta verta säännöllisesti. Kaikki on tähän maahan jääneet, veronsa maksaneet ja työtä tehneet maan hyväksi. Lasken itseni suomalaiseksi.
Enoni muutti Ruotsiin 1969, joten olen sekoitus karjalalaisia sukujuuria ja länsimaista eksotiikkaa!
M 45
Vierailija kirjoitti:
DNA-testin mukaan 100 % suomalainen. Olen ruskeasilmäinen, tummanruskea tukka ja iho aavistuksen tummempi, kuin keskivertosuomalaisella. Lähipiiri on ollut yllättynyt tuloksesta.
Mullakin myheritage väittää noin, vaikka mummoni on saksalainen.
Gedmatchissa Eurogenesissä näkyi nuo saksajuuret + skandinaavia + skottilaista.
DNA-testin mukaan n. 15 % balttia ja n. 10 % skandinaavia.
Kurko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin suomalainen. Sukututkimusta on tehty sekä äidin että isän suvussa 1500-luvulle asti. Joskus salaa toivoin että siellä olisi jotain yllätyksiä, vaikka ulkomaan verta jos ei muuta. Mutta ei ole, sellaisia tylsimyksiä ollaan.
höpö höpö.
Ei ole olemassa mitään täysin suomalaista. 500 vuotta nyt ei merkitse mitään.
Suomikin ollut olemassa vasta reilu 100 vuotta, joten se taaemmaksi laskiessa lasket ruottaalaisia ja venäläisiä...
Ei lie vaadita sen suurempia älynlahjoja tajuta, että kansallisuus tai etninen identiteetti ei ole sama kuin valtio. Venäjälläkin on useita kymmeniä vähemistökansoja vaikka yksi valtio, ja meilläkin mm. suomalaiset suomenruotsalaiset ja kolme saamelaiskansaa. Jossain vaiheessa ajassa taaksepäin mentäessä toki esiäitejämme ei voi sanoa varmasti suomenkielisisi suomalaisiksi koska käsite on häilyvä: kansamme koostuu eri heimoista ja kielikin on kehittynyt melko vasta jostain muinaiskantasuomesta ym.
Isoäitini oli puoliksi venäläinen, puoliksi saksalainen. Olen hieman aasialaisen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla juuria Karjalassa? Siellä on jostain syystä paljon ruskeasilmäisiä tummatukkia, jotka ruskettuvat helposti (ja geenitesti tarjoaa 100% suomalaista).
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan "täysin suomalaiseksi"? Pitääkö olla viisi sukupolvea Suomessa syntyneitä suomalaisille vanhemmille vai kuinka monta polvea? Kuka pystyy varmuudella sanomaan kun kirkonkirjat on monesta pitäjästä kadonneet tai palaneet? Eikä sitäkään tiedä sanoa varmaksi kuka oli kenenkin siittämä kun ei ollut DNA-testejä asiaa varmistamassa. Piiat naitettiin talon rengille vaikka lapsi olisi ollut jonkun muun jne.
Oman sukuni historiaa tunnen sen verran että tähän sukuun on naitu vierasta verta säännöllisesti. Kaikki on tähän maahan jääneet, veronsa maksaneet ja työtä tehneet maan hyväksi. Lasken itseni suomalaiseksi.
Ei voikaan olla varmaa, hyvin voinut venäläinen kauppalopo nusaista esiäitiä tai talon renki. Kyllä kirkonkirjat kuitenkin antavat osviittaa juurista: mitä seudulta suku kotoisin. Pakkohan näitä käsitteitä on täällä hieman yksinkertaistaa eikä puhua kansatieteilijän termein. Itselläni tosiaan ei esim. tiedossa mitään naapurimaista muuttaneita esivanhempia. Ei tässä mistään ihmisarvosta puhuta vaan sukututkimuksesta, eikä tämä ole etnonationalistien palsta joten rauhoitu:)
Olen 50% venäläinen, 25% suomalainen ja 25% puolalainen. Jostain ihmeellisestä syystä johtuen ulkonäkö on kuitenkin punapääirlantilaisen:D
En ole mutta minua pidetään niin suomalaisena että minulle voidaan haukkua huoletta muita väestöryhmiä. Naama venähtää, joka kerta, kun kysyn, että olenko minä sitten hänen mielestäni myös pelkkää paskaa, koska toisen vanhempani suku on täynnä mm, jotka pariutunut vain toisten mm kanssa. Äitini sukupolvi on ensimmäinen, joka pariutunut ei mm taustaisen henkilön kanssa sinä aikana, kun suku on ollut Suomessa.
5% suomalainen
10% skandinaavi
Muita en kerro
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen 100%.
Esi-isäni lähteneet volgan mutkasta.
Ei se ihan noin suoraviivaista ole ollut. Ei yhdestä paikasta mikään yhtenäinen joukko ole vaeltanut tänne. Tämä on monisyisempi asia ja siksi niin kiehtova.
Äidin äidin suku Pietarista/Leningradista.
Äidin isä karjalaista sukua (Viipurista). Isän vanhemmat Keski-Suomesta.