Muita HS-tautiin sairastuneita?
Minulla epäillään HS-tautia, josta en ainakaan itse ollut aikaisemmin koskaan kuullutkaan. Onneksi lievänä versiona, eli toistaiseksi olen kärsinyt vain follikuliitin kaltaisista oireista päänahassa, sekä joskus kasvoissa pieniä finnin kaltaisia, jotka saattavat kestää useammankin kuukauden, kun normisti finni paranee parissa päivässä. Tästä taudista löytyy aika vähän tietoa ja etenkin uusimpia tukimustuloksia vain englanniksi. Olisi kiva kuulla onko muita kohtalotovereita ja miten olette vaivaanne hoitaneet.
http://www.hsonline.fi/mika-on-hs-tauti/lukuja-ja-tietoja/
Kommentit (46)
Minulla ei ole HS:aa, vaan hyvin samantyyppinen tauti, jota ihotautipoli ei ole pystynyt tarkasti määrittämään. Onneksi lievä, mutta ei tämäkään herkkua ole. Kroppaan ilmestyy välillä n. 10krt tavallista finniä suurempia erittäin kipeitä patteja. Kun ne puhkeavat, ne eivät mene kiinni eivätkä parane, vaan vuotavat useita viikkoja. Hoitona minulla on kortisoniliuos, jonka päälle laitetaan hengittävä keinoiho. Tätä toistetaan viikon välein. Hoidostakin huolimatta kestää tosiaan viikkoja-kuukausia ennen kuin rauhoittuvat. Usein jää vielä punoittava arpi, jolla kestää vuosi vaalentua.
Tämä alkoi kun aloitin minipillerit yli 10v sitten. Patteja oli tuolloin myös kasvoissa. Söin silloin Roaccutan-kuurin ja patit pysyivät poissa vuosikaudet. Nyt niitä on taas hiljalleen tullut, ilmenevät yleensä selässä, käsissä ja alapäässä. Minipillereitä en halua lopettaa, sillä kuukautisten poisjäänti on itselleni tärkeämpi asia kuin nämä patit. Mutta voi pojat että osaa olla hankala vaiva. Kipu, riski sotkemisesta, eritteet, vaikeus sen suhteen mihin vaatteisiin pukeutuu, missä kantaa käsilaukkua, missä istuu... tuntuu että suorastaan masennun, kun patit ovat aktiivisia. Kumma sinänsä, että ihotautipoli ei ole aktiivisempi asian suhteen, mutta ei tällaisiin ilmeisesti kauheasti ole muita hoitokeinoja. Kortisonia vain.
Mistä olet lukenut tuon syöpä jutun, ei löydy sellaista tietoa googlettamalla, tai minä en ainakaan löydä
Täytyy nostaa tätä kun tästä paisehommasta oli juttua täällä aikaisemmin
Mulla ensimmäinen patti tuli alapäähän nivuseen kun olin ehkä 11-12? Nyt oon 25. Vuodet nämä on mukanaan olleet eikä lähde ihan sama kuin pesis sata kertaa vaikka päivässäkin. Lääkärille en mene koska asia hävettää. Myös seksi ei kiinnosta koska se häpeän määrä on suuri. Monelle perheessäni oon tässä kertonut mutta eivät paljon välitä, kenenkään muulla perheenjäsenille ei ole näitä muuta kuin veljellä vain ollut nuoruudessaan acne. Parit ovat kivuliaita eikä todellakaan ole pieniä. Tosin olen ajatellut voisiko johtua siitä kun mulla on aika paksut reidet että reidet hinkkaa toisiaan mutta en tiedä voiko sekään pitää paikkaansa koska näitä on tullut mm kainaloihin, alapäähän, reisiin, ja pelko suuri että leviää vielä pitemmälle. Mulla myös on atoppinen iho niin en tiedä voiko olla osana sairauteen. Todettu tätä HS tautia ei ole koska en usko että pystyisi menemään vastaanotolle näyttämään koska häpeän näitä ehkä jopa liikaakin. Ymmärrän että usealla näitä patteja on yks tai kaks siellä täälä mutta mulla näitä on AINA min 4kpl tällä hetkellä varmaan jo lähes 10 myös pakarassa. Olen kuullut että vartalotalkki auttaisi mutten ole vielä testannut mutta ajattelin että yritän jos auttaisi. Pahin tässä on se että vaikka kuin miehen läheisyydessä haluaisi olla niin mulla tää asia niin hävettää etten mielellään seksiä harrasta tai halua että hän näkisi monen vuosien jättämät arvet joka paikassa alapäässä, tuntuu niin toivottomalta kun aina kun joku atopia tms tulee ilmi niin uutta iho oiretta pukkaa.
T. Kyllästynyt ihosairas
Minulla ei ikinä ollut aknea vaan enemmänkin kuiva iho. Tämä sairaus puhkennut lähinnä e pillereistä. Suurimpana mulla ollut tämä kapseli. Kapseli vie menkat pois mutta jotain menkkoihin liittyvää se ei pysty poistamaan ja sitten tukkii talirauhaset ja sitä kautta kerryttää paiseita. Nivusissa pahimmat. Pesu pahentaa. Minulla myös nenässä hirveät hikirauhaset ja nyt mietin, pitääkö urheillessa ruveta talkkia käyttämään naamassa. Kohta onneksi voi hormonihoidot jättää. Mutta kyllä ilman kapseli olisin pöydän alla kippurassa menkkakipuineni ja varsinkin muiden oireideni takia että lisääntykää ihmiset mielummin.
Sanot vaan tiukasti sille puhelinmyyjälle, että "EI! Olen siirtynyt objektiivisemman journalismin seuraajaksi.".