Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan 1,5-vuotiaan olemaan kunnolla?

Vierailija
07.03.2020 |

Ruokapöydässä? Hän puree, potkii, heittelee ruokaa. Kaataa tahallaan joka aterialla maidot päälleen. Osaa syödä itse, mutta siitä ei tule mitään, koska vain heittelee ruokaa tahallaan. Näin käy joka kerta, vaikka olisi kuinka nälkä tai suosikkiruokaa tarjolla. Ruokaa monesti lentää vain lattialle ja seinille eikä ollenkaan mene suuhun. Tai jos menee suuhun niin se syljetään sieltä lattialle. Olen poistanut lapsen pöydästä, jos vain heittelee ruokaa tms, mutta se ei auta, koska sama toistuu aina seuraavalla aterialla. Olen kieltänyt tiukasti sanalla ei, mutta se innostaa lasta vain lisää. Olen kehunut jos syö kunnolla, mutta kesken kehujen ruoka taas lentää. Tämä ei ole sellaista tavallista että lapsi vain tässä opettelee syömään, vaan kyse on tahallisesta ruoan heittelystä ja tahallisesta maidon kaatamisesta päälleen joka aterialla.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvokaa joku.

Vierailija
2/23 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, älä reagoi. Jätä negatiivinen vastedes huomiotta. Syötä toistaiseksi itse lastasi. Yritä olla näyttämättä hermostumistasi ym. Syötät vain ja that's it. Kun tämä alkaa sujua, kokeile antaa lapsen syödä itse. Jos sujuu hyvin, jatka, jos lapsi heittelee ruokaa, palaa syöttämiseen. Vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa, jossain vaiheessa, kun lapsi tajuaa, että ei saa negatiivisella käytöksellään aikaan mitään, lopettaa sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, älä reagoi. Jätä negatiivinen vastedes huomiotta. Syötä toistaiseksi itse lastasi. Yritä olla näyttämättä hermostumistasi ym. Syötät vain ja that's it. Kun tämä alkaa sujua, kokeile antaa lapsen syödä itse. Jos sujuu hyvin, jatka, jos lapsi heittelee ruokaa, palaa syöttämiseen. Vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa, jossain vaiheessa, kun lapsi tajuaa, että ei saa negatiivisella käytöksellään aikaan mitään, lopettaa sen.

On vaikea olla reagoimatta kun kaataa maidot joka kerta päälleen. Vaatteet menee joka päivä monta kertaa vaihtoon tämän takia. Ja jos en anna lapselle omaa lautasta vaan vain syötän niin hän ottaa suustaan ruoan ja heittää sitä. Tai sylkee sen lattialle. Miten estää tällainen? Ap

Vierailija
4/23 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä tuo syöminen on yhtä tuskaa. Ruoka lentää ja suu on supussa. Lasta ei voi pakottaa syömään. Muista se.

Minusta hyvä konsti voisi olla se, että laitat ruokaa ja menet miehen kanssa hissuksiin pöytään salaa syömään. Älä pyytele lasta mukaan. Syötte ja ihan rauhassa aikuisten kesken. Kun lapsi sitten jossain vaiheessa huomaa, että te syötte salaa, eikä häntä ole pyydetty, tulee yleensä kiire pöytään. Sitten voit antaa ruokaa. Jos lapsi heittää ruoan lattialle, niin älä kiinnitä heittelyyn kummemmin huomiota, sillä sitä lapsi tuolla juuri hakee. Hän haluaa ärsyttää sinua. Eli älä ärsyynny. Jatka syömistä kaikessa rauhassa.

Vierailija
5/23 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä tuo syöminen on yhtä tuskaa. Ruoka lentää ja suu on supussa. Lasta ei voi pakottaa syömään. Muista se.

Minusta hyvä konsti voisi olla se, että laitat ruokaa ja menet miehen kanssa hissuksiin pöytään salaa syömään. Älä pyytele lasta mukaan. Syötte ja ihan rauhassa aikuisten kesken. Kun lapsi sitten jossain vaiheessa huomaa, että te syötte salaa, eikä häntä ole pyydetty, tulee yleensä kiire pöytään. Sitten voit antaa ruokaa. Jos lapsi heittää ruoan lattialle, niin älä kiinnitä heittelyyn kummemmin huomiota, sillä sitä lapsi tuolla juuri hakee. Hän haluaa ärsyttää sinua. Eli älä ärsyynny. Jatka syömistä kaikessa rauhassa.

Onko hyvä idea jättää 1,5-vuotias olkkariin yksin kirjahyllyyn kiipeämään ja mennä itse soppalautasen ääreen keittiöön nurkan taakse?

Vierailija
6/23 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin väärä ohje! Yhdessä syömään kaikki että ruokahetkestä tulee perheelle mukava hetki. Ruokaa muistettava, muuten voi laittaa tavarat kauemmaksi mutta taapero kuitenkin mukana ruokahetkessä. Määrätietoisesti pitää kuitenkin tahalliseen kaateluun ym. puuttua.

Vierailija
7/23 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vaikea olla reagoimatta kun kaataa maidot joka kerta päälleen. Vaatteet menee joka päivä monta kertaa vaihtoon tämän takia. Ja jos en anna lapselle omaa lautasta vaan vain syötän niin hän ottaa suustaan ruoan ja heittää sitä. Tai sylkee sen lattialle. Miten estää tällainen? Ap

Sillä pystyt estämään, että et reagoi. Jos kaataa maidot päällensä, niin hyvä. Anna istua hetki märkänä. Jos vaihdat heti paidan kuivaksi, niin lapsi jatkaa vain toimintaa. Märkä paita ei ole mukava päällä, eli anna märän paidan olla päällä esim. 5 min.

Anna lapsen syödä itse. Älä syötä. Jos lautanen lentää seinään, niin olkoon syömättä. Ja kun lautanen lentää, niin älä reagoi siihen mitenkään. Lapsi haluaa, että ärsyynnyt, joten älä ärsyynny.

Vierailija
8/23 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyhmä oot jos et tajua että tuossa iässä kaikki lapset tekee noin.

Ei siitä kannata suuttua.

Provosoiduit vaan ja lapsi saa siitä kiksit.

Vierailija
9/23 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin väärä ohje! Yhdessä syömään kaikki että ruokahetkestä tulee perheelle mukava hetki. Ruokaa muistettava, muuten voi laittaa tavarat kauemmaksi mutta taapero kuitenkin mukana ruokahetkessä. Määrätietoisesti pitää kuitenkin tahalliseen kaateluun ym. puuttua.

Et tainnut ymmärtää jutun pointtia. Tietenkin kyseessä on yhteinen ruokahetki, mutta kun ruokaa ei tyrkytetä, tulee siitä mielenkiintoista.

Vierailija
10/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole tuollaisiin lapsiin törmännyt missään ikinä. MItään aivovammaa sä siellä olet "kasvattamassa"?

Vierailija
11/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko kaikki lapset tekee noin?

Meillä tuonikäinen syö sujuvasti itse eikä kuvittele, että ateriahetki on leikkimistä varten.

Vierailija
12/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poistetaan pöydästä jos ei osaa käyttäytyä. Meillä kans 1,5 vuotias meinaa välillä villiintyä pöydässä, mutta kun poistaa pöydästä niin ensikerralla kyllä ruoka maistuu. Meillä varmaan autaa ryhmän paine, kun hän on sitten ainoa joka on pois pöydästä ja isommat saa syödä. Onhan se raskasta kun yksi huutaa ja roikkuu lahkeessa kun yrittää itse syödä, rauhallisesti vaan totean lapselle että ensi kerralla ruoka menee sitten suuhun eikä lattialle. Olen myös antanut pienimmän kattaa pöytää kanssani ja tuntuu että näiden kertojen jälkeen ruokailu on onnistunut rauhallisemmin, ehkä hön jotenkin valmistautuu tulevaan ruokailuun sen aikana...? Ota nyt sitten noiden aivoituksista selvää.

Vierailija
13/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna lapselle maitoa ja lopeta syöminen heti, kun lapsi sylkee tai sotkee. Kiitä lapsen puolesta, kaada loput ruuat roskiin ja nosta lapsi pois syöttötuolista. Anna lapsen olla nälässä yli päiväunien eli hyväksy se, että nälkäinen lapsi ei saa unta. Kun on välipalan aika, niin toista tämä ja sano lapselle, että kun ruokaa syljetään, niin vatsa on täysi, kiitos ruuasta.

Harva lapsi on niin tyhmä, että viitsii monta päivää olla nälässä.

Ei välipaloja, ei maitoa, janoon vettä.

Vierailija
14/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla lapsilla ollut tuo vaihe. Rasittavaa, kun joutuu kokoajan siivoamaan, mutta kannattaa yrittää olla ottamatta itseensä. Meillä toimittiin niin, että lapsi sai kyllä syödä itse, mutta heti ensimmäisestä heittämisestä tms. vein vähäeleisesti käsipesulle. Ylipäätään yritin mahdollisimman vähän kommentoida ruokailuja, niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä.

Vierailija
15/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiselle toimii ihan ok se että ei huomioi huonoa ja leikillä koittaa vaikka saada syömään, tyyliin "täältä tulee lentokone". Kannattaa yrittää pitää ruokahetket mukavina kaikesta kaaoksesta huolimatta.

Miten olisi sellainen pienemmille lapsille tarkoitettu ruoka-alusta, joka kiinnittyy pöytään? Ei ainakaan pääse heittämään lautasta. Ja nokkamuki suosiolla käyttöön tuossa vaiheessa.

Kyllä se joidenkin kanssa on tuossa iässä rankkaa. Tsemppiä! Ei tuon ikäistä voi oikein vielä opettamalla opettaa, vaan omalla huomiolla ja reagoinnilla joutuu ohjaamaan pitkälti. älä mene siihen ansaan, että olisit tehnyt jotenkin väärin tähän asti. Tosiasia lienee, että aika iso osa tuon ikäisten vanhemmista kamppailee saman asian kanssa.

Vierailija
16/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä pystyt estämään, että et reagoi. Jos kaataa maidot päällensä, niin hyvä. Anna istua hetki märkänä. Jos vaihdat heti paidan kuivaksi, niin lapsi jatkaa vain toimintaa. Märkä paita ei ole mukava päällä, eli anna märän paidan olla päällä esim. 5 min.

Anna lapsen syödä itse. Älä syötä. Jos lautanen lentää seinään, niin olkoon syömättä. Ja kun lautanen lentää, niin älä reagoi siihen mitenkään. Lapsi haluaa, että ärsyynnyt, joten älä ärsyynny.

Viisi minuuttia paita märkänä on kohtuutonta siihen kun 1,5-vuotias kaataa maidon päälleen.

Kannattaa ehkä muistaa, että vaikka uhma on alkanut niin kognitiivisilta taidoiltaan tuon ikäinen on edelleen lähempänä vauvaa kuin leikki-ikäistä - joka jo uhmaa ärsyttääkseen vanhempaa. 1,5-vuotias uhmaa tasan ja ainoastaan siksi, että hän on oppinut että voi vaikuttaa maailmaan ja muihin. Mitään agendaa hänellä ei varsinaisesti ole, hän "tahtoo tahtoa".

Siis ihan useampikin kirjoittaja tässäkin ketjussa voisi hankkia tietoa lasten kehityksestä.

Sellaista voi yrittää tuon ikäisen kanssa, että ottaa mukaan kokkaamaan ja kattamaan pöydän. Voi vaikka isommasta astiasta itse kauhoa omalle lautaselle ruokaa, valita lusikan jne.

Vierailija
17/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan mun lapsista ei ole tehnyt tuota.

Oma neuvoni olisi jättää huomiotta. Anna heittää äläkä reagoi. Siivoa vasta, kun hän ei näe. Anna olla märissä vaatteissa ainakin hetken, kunnes hän ei yhdistä vaatteiden vaihtoa hölmöilyyn.

Vierailija
18/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiöstä pois kaikki turha, pöytäliinat ja matot, niin on helpompi siivota.

Rikkaimuri mikä kestää myös vettä on hyvä hankinta.

Laita juomista vasta sen jälkeen tarjolle kun lapsi on syönyt.

Mukista voi juottaa ihan hyvin, mutta kaada vain sentti pari sitä maitoa mukin pohjalle. Piimä on helpompi juoda kuin maito. Mukia voi aina tankata.

Sellainen essu ruokailuun on hyvä, sillä saa vaatteet suojaan kauluria paremmin.

Kotona voi ruokailla vaikka pelkissä vaipoissa.

Nosta lapsi pois pöydästä kun menee hölmöilyksi, ei lapsella aina edes ole nälkä ja silloin syömisestä ei tule mitään. Hyvin hän elää seuraavaan ruokailuun.

Vierailija
19/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maidon kaatamisen lisäksi heitti myös lautasen lattialle joka kerta.

Vierailija
20/23 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maito on nyt tavallisessa mukissa, laita se nokkamukiin jossa on kunnollinen kansi, ettei lapsi saa kaadettua maitoa päälleen.

Meillä oli myös yhdessä vaiheessa sellainen lautanen, jossa oli imukuppi pohjassa, sen sai napakasti kiinni pöytään.

Ei tuossa auta muu kuin olla huomioimatta negatiivista käytöstä, ja kehua vuolaasti positiivista. Se on todella vaikeaa kun itseltä meinaa hermot mennä sen ruokasotkun kanssa, mutta muuta keinoa ei oikein taida olla.