Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17-v tyttö haluaa 350 euron käsilaukun

Vierailija
07.03.2020 |

Sukulaistyttö on halunnut laukkua 'tosi kauan', on siis mielestään vakavasti harkinnut asiaa. Synttärit on parin viikon päästä. En millään haluaisi antaa lahjaksi rahaa tuollaiseen. Toivoisin, että tyttö löytäisi itsetuntoa ja-arvostusta muualta kuin suurin logoin merkitystä kassista. Antaisin mieluummin samalla summalla vaikka lahjakortin johonkin elämykseen, konserttiin vaikkapa.
Olenko hankala ja ankea mielestänne?
En itse koe tarvitsevani tuonhintaisia laukkuja, ainakaan sellaisia, mitkä on trendikkäitä just nyt ja joissa oleellista on merkki ja sen näkyminen. Minulle laukuissakin on tärkeintä sen sopiminen tarkoitukseensa, ominaisuuksien tulee olla mahdollisimman kauan ja moneen käyttöön sopivia.
Sitä paitsi eikö nuoret käytä kuitenkin kangaskassia nykyään? Eikö tuollainen kiiltävin logoin koristeltu kassi ole vähän mauton ja tätimäinen?

Kyseessä ei siis ole oma tyttäreni. Joka joskus nuorempana halusi jotain palavasti aina hetken ja sitten halu laantui kun antoi asian muhia.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne halpislaukut on tehty hikipajoissa, joten sillä on tässä kohtaa ihan turha moralisoida. Ja tuskinpa tyttö on pyytänyt laukkurahaa kokonaisuudessaan, vaan sopivaksi katsotun summan. Tai sitten koko aloitus on provo.

Jos nuori tai teini haaveilee jostain pitkään, jostain hänen silminnsä hienosta ja arvokkaasta, niin on kyllä harvinaisen puupäistä alkaa sitä moralisoimaan varsinkin, kun kyseessä on oikeasti hieno tuote, jolla on jälleenmyyntiarvoa. 

T. Se joka osti 400 euron (tai oli se vähän ylikin) laukun tyttärelleen

Ne kalliit merkkituotteet ja niiden materiaalit tehdään yhtä lailla hikipajoissa! Merkkituotteen ostamalla vaan lisäksi viestittää, että kulutus on jees ja omistaminen on tärkeää ja muotivirtausten, trendien yms. pas.kan seuraaminen on tärkeää. Kannustamalla tällaiseen ajatteluun, lisätään vaan ihmisten tuhoavaa käytöstä.

Ehdoton ei merkkien perässä kaahotukselle.

Vierailija
42/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti kuvittelette, että laukun iso hintalappu tarkoittaa, että laukun ommellut henkilö saa suhteessa yhtä paljon suuremman korvauksen kuin hikipajalaukkujen tekijä? Ei saa.

Ei  satojen eurojen lenkkareita tehdä vietnamissa siksi, että työntekijöillä olisi aurinkoinen työympäristö. Ei Iittalan mukeja tehdä Iittalan sijaan Thaimaassa siksi, että sattui olemaan keskusvarastoa lähempänä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käsitin tekstistä, että teini toivoo sukulaisiltaan rahaa ja kokonaissummalla ostaa laukun, ei siis toivo aloittajalta 350 euroa.

Mitä väliä sillä on, mihin teini lahjaksi saadut rahat käyttää?

Minäkin antaisin esim 50 euroa rahana, hänhän voi sitten ostaa rahoillaan mitä vain, vaikka laukun jos keräys tuottaa riittävästi.

Nykynuorilla on aika vääristynyt käsitys rahasta, kyllä minullekin (mummina) esitetään tosi kovia toivomuksia. Olen sitten kertonut nuorelle, miten paljon saan eläkettä käteen 40 v:n työelämän jälkeen. Olen sanonut, että en osta kenellekään lahjoja, jotka vievät lähes puolet kuukauden eläkkeestäni. Joku tolkku sentään!

Vierailija
44/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo laukut on tosi tärkeitä nykyään, kun melkein kaikilla sellainen on, tosin yli 300€ on mielestäni aika hintava, mutta jos ostaa saamillaan lahjarahoilla ja on siitä onnellinen, niin hyvä. Oma samanikäinen tyttöni löysi alesta Guessin laukun 100€, osti sen joululahjarahoilla ja on todella tyytyväinen siihen, mahtuu läppäri ja kirjat. Näin aikuisena tuollainen laukku koululaukkuna tuntuu vähän oudolta, mutta se on tätäpäivää samoin kuin ripsijatkeet yms

Vierailija
45/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori kuitenkin käy konserteissa, leffoissa yms., miksi on huono idea antaa lahjakortti tuollaisiin. Voi valita mieleisensä. Toki Pavarottin konserttin lipun antaminen osoittaisi huonoa makua, varsinkin kun Pavarotti kuoli 13 vuotta sitten. 

Miksi minulle voidaan esittää lahjavaatimus, mikä olisi ainoa hyväksyttävä onnittelumuoto? Varsinkin kun en ole koskaan saanut tältä tytöltä tai edes perheeltään minkäänlaista onnittelua omina synttäreinäni, edes pyöreinä vuosina. Ei edes sottoa tai tekstaria, ei synttärinä, ei nimpparina, ei jouluna. Mutta tältä tytöltä tulee tavaratilauksia joko suoraan tai äitinsä kautta.

Vierailija
46/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vaan kommentoin, että minä käytän kolmekymmentä vuotta vanhoja laukkuja edelleen. Laatutavaraa ostettaessa ja hinnakastakin, mutta kestävää . Laukkuja ei kannata ostaa sesongin mukaan ja heittää pois.

Ja mikä ikäsi onkaan  versus tämä ketjun 17 v teini? :D

Vierailija
47/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo laukut on tosi tärkeitä nykyään, kun melkein kaikilla sellainen on, tosin yli 300€ on mielestäni aika hintava, mutta jos ostaa saamillaan lahjarahoilla ja on siitä onnellinen, niin hyvä. Oma samanikäinen tyttöni löysi alesta Guessin laukun 100€, osti sen joululahjarahoilla ja on todella tyytyväinen siihen, mahtuu läppäri ja kirjat. Näin aikuisena tuollainen laukku koululaukkuna tuntuu vähän oudolta, mutta se on tätäpäivää samoin kuin ripsijatkeet yms

Ei ripsijatkeet kuulu kaikkien nuorten elämään. Älä yleistä. Isolle osalle voi kuulua, muttei sen vuoksi tarvitse ketään kannustaa seuraamaan sokeana massaa. Jos ei sopeudu joukkoon ilman valtavia ripsimattoja ja petolinnun kynsiä ja logolaukkua - voi miettiä, haluaako siihen joukkoon oikeasti kuulua.

Vierailija
48/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan itse laukkurahoja hankkimaan. Asioiden eteen on hyvä oppia tekemään töitä.

Vierailija
49/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä investointi.

Vierailija
50/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori kuitenkin käy konserteissa, leffoissa yms., miksi on huono idea antaa lahjakortti tuollaisiin. Voi valita mieleisensä. Toki Pavarottin konserttin lipun antaminen osoittaisi huonoa makua, varsinkin kun Pavarotti kuoli 13 vuotta sitten. 

Miksi minulle voidaan esittää lahjavaatimus, mikä olisi ainoa hyväksyttävä onnittelumuoto? Varsinkin kun en ole koskaan saanut tältä tytöltä tai edes perheeltään minkäänlaista onnittelua omina synttäreinäni, edes pyöreinä vuosina. Ei edes sottoa tai tekstaria, ei synttärinä, ei nimpparina, ei jouluna. Mutta tältä tytöltä tulee tavaratilauksia joko suoraan tai äitinsä kautta.

Nyt sinä puhutkin ihan eri asiasta. Voiko tulkita, että ei-toivottuja lahjoja antavat henkilöt eivät tosiasiassa halunneet antaa minkäänlaista lahjaa, koska ovat loukkaantuneita tai suuttuneita jostain syystä?

Monilla, minulla itsellänikin, on kokemusta huonosti kasvatetuista lapsista ja vanhemmista, jotka pitävät kummeja ja muita sukulaisia lahja-automaatteina. Ei kiitetä, ei keskustella, kaikkea pidetään itsestäänselvänä. Jos tämä on tilanne, niin älä anna lahjaa äläkä mene juhlaan ollenkaan. Näin olen itsekin toiminut.

Sen sijaan kun ostan lahjan, sen pitää olla sellainen, josta lahjan saaja nauttii ja jota hän on mielellään toivonut. Se on koko lahjan idea. Mutta joku voi antaa lahjan jopa ilkeilytarkoituksessa. 

Vierailija
51/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummina sinulla on kasvatusvelvollisuus/oikeus (mielestäni oikeus kasvattaa on kyllä kaikilla aikuisilla, joihin lapsi ja nuori on kosketuksissa, mutta kummilla nyt ainakin!) ja tämä on tilaisuus ohjastaa nuorta parempaan toimintaan kuin ylihinnoiteltujen laukkujen perään vinkuminen.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että annat lahjakortin johonkin muuhun. Kyllähän siitä voi herneen vetää nenään sekä lapsi, että lapselliset aikuiset, mutta on todellista välittämistä ja aikuisuutta toimia niinkuin on oikein sen sijaan, että yrittäisi vaan olla mieliksi.

Vierailija
52/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittää tehdä vaikutukse 38 vuotiaaseen poikaystäväänsä,

Vierailija
53/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa jos ite ostaa.

Vierailija
54/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummina sinulla on kasvatusvelvollisuus/oikeus (mielestäni oikeus kasvattaa on kyllä kaikilla aikuisilla, joihin lapsi ja nuori on kosketuksissa, mutta kummilla nyt ainakin!) ja tämä on tilaisuus ohjastaa nuorta parempaan toimintaan kuin ylihinnoiteltujen laukkujen perään vinkuminen.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että annat lahjakortin johonkin muuhun. Kyllähän siitä voi herneen vetää nenään sekä lapsi, että lapselliset aikuiset, mutta on todellista välittämistä ja aikuisuutta toimia niinkuin on oikein sen sijaan, että yrittäisi vaan olla mieliksi.

Kummin velvollisuudet loppuu 16-vuotiaana ripille pääsyssä.

Vierailija
55/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummin velvollisuudet loppuu 16-vuotiaana ripille pääsyssä.

No, eipä tarvitse sitten mitään lahjojakaan ostella siis. Hyvä näin.

Vierailija
56/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syysmarja kirjoitti:

Sanoit, että et millään haluaisi antaa rahaa lahjaksi tuollaiseen?

Eli lahjarahaa antaa kaikki muut (varmaankin 20-50€) ja sinä olet ainoa, joka haluaa tuoda elämyslipun jonkun Pavarottin konserttiin? 

Laita nyt vaan se seteli sinne kirjekuoreen ja ole kiva täti. Älä yritä kasvattaa toisten lapsia. 

(Muille tiedoksi: minä ainakin käsitin AP:n tekstistä, että ei häneltä pyydetty käsilaukkua vaan teini pyysi vierailta lahjan rahana, joilla hän sitten ostaa itse sen laukun?)

Juuri näin. Kolmen aikuistuvan nuoren äitinä sanoisin, että kaikken paras on antaa nuorelle sopivaksi kokemasi summa rahaa, jonka hän voi sitten käyttää mihin itse haluaa. Lahjan tarkoitushan on kai lähtökohtaisesti ilahduttaa sen saajaa eikä alleviivata antajan arvomaailmaa? Omat lapseni ovat useinkin toteuttaneet lahjaksi saamillaan rahoilla itselleen jonkin isomman toiveen joka on sitten ilahduttanut heitä. Nuo hankinnat ovat joskus sellaisia, etten itse kyllä hankkisi, mutta kun meillä kaikilla on niin erilaiset arvot ja toiveet. Eikä ole mitään järkeä antaa sille nuorelle (eikä kyllä kenellekään muullekaan) lahjoittajan omien arvojen mukaista lahjaa, josta ei yhtään tiedä ilahduttaako se lahjan saajaa, kun kerran mieluinen ja todella helposti toteutettava lahja on tiedossa.

Vierailija
57/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syysmarja kirjoitti:

Eli lahjarahaa antaa kaikki muut (varmaankin 20-50€) ja sinä olet ainoa, joka haluaa tuoda elämyslipun jonkun Pavarottin konserttiin? 

Laita nyt vaan se seteli sinne kirjekuoreen ja ole kiva täti. Älä yritä kasvattaa toisten lapsia. 

(Muille tiedoksi: minä ainakin käsitin AP:n tekstistä, että ei häneltä pyydetty käsilaukkua vaan teini pyysi vierailta lahjan rahana, joilla hän sitten ostaa itse sen laukun?)

Juuri näin. Kolmen aikuistuvan nuoren äitinä sanoisin, että kaikken paras on antaa nuorelle sopivaksi kokemasi summa rahaa, jonka hän voi sitten käyttää mihin itse haluaa. Lahjan tarkoitushan on kai lähtökohtaisesti ilahduttaa sen saajaa eikä alleviivata antajan arvomaailmaa? Omat lapseni ovat useinkin toteuttaneet lahjaksi saamillaan rahoilla itselleen jonkin isomman toiveen joka on sitten ilahduttanut heitä. Nuo hankinnat ovat joskus sellaisia, etten itse kyllä hankkisi, mutta kun meillä kaikilla on niin erilaiset arvot ja toiveet. Eikä ole mitään järkeä antaa sille nuorelle (eikä kyllä kenellekään muullekaan) lahjoittajan omien arvojen mukaista lahjaa, josta ei yhtään tiedä ilahduttaako se lahjan saajaa, kun kerran mieluinen ja todella helposti toteutettava lahja on tiedossa.

Entäs jos tietäisit, että rahalla ollaan ostamassa sinun arvomaailmaasi täysin sopimaton lahja, heitetään nyt vaikka ihan keksitty: lippu äärioikeistoa ihannoivan bändin keikalle. Ihanko oikeasti tukisit tuollaista toimintaa edes epäsuorasti? Antaisitko rahaa uhanalaisen eläimen turkista tehtyyn tavaraan? Tai jos tietäisit että sillä ostetaan vaan viinaa? Laittomia nautintoaineita?

Ihanko totta on aivan sama mihin lahjan saaja rahan käyttää?

Vierailija
58/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan 350 euron laukun

Olen 53 vuotias

Joku pidätinpultti estää ostamasta...:(

Vierailija
59/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan 350 euron laukun

Olen 53 vuotias

Joku pidätinpultti estää ostamasta...:(

Jatkan vielä

Kotona ei ollut aina ruokaa kun olin nuori

Jouduin muuttamaan omilleni 16 vee..

Mut tootta vdussa pitää keskustella tälläisistä aiheista:)

Vierailija
60/85 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syysmarja kirjoitti:

Entäs jos tietäisit, että rahalla ollaan ostamassa sinun arvomaailmaasi täysin sopimaton lahja, heitetään nyt vaikka ihan keksitty: lippu äärioikeistoa ihannoivan bändin keikalle. Ihanko oikeasti tukisit tuollaista toimintaa edes epäsuorasti? Antaisitko rahaa uhanalaisen eläimen turkista tehtyyn tavaraan? Tai jos tietäisit että sillä ostetaan vaan viinaa? Laittomia nautintoaineita?

Ihanko totta on aivan sama mihin lahjan saaja rahan käyttää?

Ei tarvitse kärjistää. Tarkoitin tietenkin sellaisia tavallisia ja harmittomia toiveita, kuten juurikin teknisiä laitteita, kalliimpia vaatteita ja vaikka tuollaista laukkua. Jos tietäisin, että nuorella on vaikka alkoholi-tai huumeongelmia tai on käyttämässä rahat vaikka äärioikeistolaiseen toimintaan, en tietenkään lahjoittaisi rahaa. Omassa lähipiirissäni on onneksi tällaisia tavallisia nuoria jotka etukäteen kertovat, mihin lahjarahansa aikovat käyttää ja siinä tapauksessa en todellakaan näe mitään syytä olla osallistumatta toiveen toteuttamiseen rahasummalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi