Olenko ainut nuori nainen joka ei käytä tampooneja?
Olen yksi niistä naisista jotka kärsivät jatkuvista emättimen vaivoista ja tulehduksista ja tuntuu että tampooni vielä jotenkin pahentaisi tai lisäisi niitä. Vielä kaikenlisäksi omistan hyvin ahtaan alapään ja inhottaisi olla aina tunkemassa tamponia kun siinä menee hetkinen. Pärjään ihan hyvin siteillä ja pikkuhousunsuojilla
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan käyttänyt. Kokeilin teininä, enkä saanut sitä sisään. Muutenkaan ajatus kuivasta suposta alap äässä ei innosta. Käytin siteitä, kunnes sain tietää kuukupista. Nyt käytän kuukuppia.
N25
Jaksan kyllä ihmetellä näitä kuukuppikuntalaisia. "Kuiva suppo" alapäässä ei innosta, mutta kulhon sinne voi työntää?
Aloittajakin mainitsee tamponin käyttämisen hankaluuden, ja vinkiksi tulee että työnnä vaan vielä isompia ja hankalampia asioita sinne.
Tamponi on kuiva. Kuukuppi ei. Pienimunaisen miehen raiskaus sattuu, mutta suostumuksellinen seksi kosteana isomunaisen miehen kanssa ei satu.
Lisäksi kuppi työnnetään sisään rullana, ei "kulhona". Se on oikeasti paljon helpompi saada sisään.
Käytin siteitä ja tamponeja, kun en vielä tiennyt kuukupista eivätkä ne olleet yleisesti markkinoilla. Sitten tilasin kupin ja olen käyttänyt sitä tyytyväisenä vuosikaudet. Ostan silti joskus siteitä, kun kupin kanssa saattaa tulla kaikista runsaimpina päivinä ohivuotoja, tai jos kuukautiset on vasta alkamaisillaan, en tunge kuppia sisään ennenkuin olen varma, että vuoto oikeasti alkaa. Mulla kuluu n. 1-2 sidepakettia vuodessa korkeintaan.
Joskus olin sairaalassa tippa kädessä ja sattui menkat samaan syssyyn. Oli ihan järkkyä olla pelkkien siteiden kanssa, pelkäsin ohivuotoja ja jouduin pesemään alapäätä koko ajan. Inhosin sitä tunnetta, kun verta valui siteeseen - yök.
En minä ole oikein käyttänyt sellaista. Vuoto on ollut niin niukkaa, ettei se edes ole kostunut kunnolla.
Kuukuppi kuulostaa ällöttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan käyttänyt. Kokeilin teininä, enkä saanut sitä sisään. Muutenkaan ajatus kuivasta suposta alap äässä ei innosta. Käytin siteitä, kunnes sain tietää kuukupista. Nyt käytän kuukuppia.
N25
Jaksan kyllä ihmetellä näitä kuukuppikuntalaisia. "Kuiva suppo" alapäässä ei innosta, mutta kulhon sinne voi työntää?
Aloittajakin mainitsee tamponin käyttämisen hankaluuden, ja vinkiksi tulee että työnnä vaan vielä isompia ja hankalampia asioita sinne.
Kuukuppi on kylläkin helpompi laittaa paikalleen kuin tamponi, koostaan huolimatta.
T, Eri
Ei todellakaan ole.
En ole koskaan kokeillut ja olen 30. Olen pärjännyt siteillä. Kuukautiseni ovat aika niukat, paitsi ensimmäisenä päivänä. Jotenkin tuntuisi turhalta tunkea mitään sisään kun ei sieltä kuitenkaan paljon mitään tule.
Nuorempana tamponit olisivat olleet hyödyllisiä kun kuukautiset olivat runsaammat, mutta en uskaltanut käyttää.
Kuppia voisin periaatteessa joskus kokeilla, ettei tulisi roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Itse en ole ikinä käyttänyt. Joskus yritin työntää sisään mutten uskaltanut kun pelkäsin että sattuu ja muutenkin ällöttää tamponit. Miksi työnnellä sisään jotakin kun voi käyttää sidettä.
N23
Oletko vielä neitsyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Itse en ole ikinä käyttänyt. Joskus yritin työntää sisään mutten uskaltanut kun pelkäsin että sattuu ja muutenkin ällöttää tamponit. Miksi työnnellä sisään jotakin kun voi käyttää sidettä.
N23
Oletko vielä neitsyt?
Olen, mutta tamponia yritin tunkea joskus 15-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N25
Tämä oli hyvä!
Nauroin pitkän aikaa :D
En ole koskaan pystynyt käyttämään tamponeja. Mulla ei tuntoaisti totu siihen, tunnen sen joka hetki ja kun on ongelmana limakalvojen kuivuus, tuntuu että tamponi imaisee niistä viimeisetkin pisarat, minkä jälkeen se tuntuu hiekkapaperista tehdyltä.
Oot kyllä ainut NUORI, joka kirjoittaa tamponin väärin. Vanhoilla ei ollut yhtä hyvä koulutus, eikä suomen kieli ollut noiden -oli, -ovi, -oni, -omi ja -ovi-päätteiden suhteen vakiintunut.
Kuukuppi on ilmeisesti helpompi asettaa, koska se luistaa limakalvoa pitkin toisin kuin vanutuppo, joka imee kaiken liukastuksen limakalvolta mennessään. Mies voi kokea saman tamponi-elämyksen tunkemalla karhean harjanvarren liukastamattomana anukseensa.
Mä oon ollut aina kuukautisten aikaan niin kipeä ja arka, ettei ole tehnyt mieli tunkea sisään yhtään mitään. Sitä ei pysty sellainen kuvittelemaan, jonka kuukautiset ovat 1 veritippa ja siinä kaikki. Ilmeisesti podin endometrioosia lievässä muodossa, eikä haitannut lasten saantia. Teki kyllä seksin kivuliaaksi ja haittasi elämää muutenkin. Hormonikierukka oli pelastus.
Vierailija kirjoitti:
Suurimpaan osaan alapään vaivoista auttaa rivakka nussiminen.
Ja sun yläpään vaivaan napakka kopsautus neljän kilon lekalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimpaan osaan alapään vaivoista auttaa rivakka nussiminen.
Ja sun yläpään vaivaan napakka kopsautus neljän kilon lekalla.
Vastaat läheisyyden osoitukseen väkivallalla? Olisiko psykoterapian paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23
Oletko vielä neitsyt?
No mutta tähänhän kyllä löytyy "lääke". Ei muuta kuin nahkapötkylällä paikkoja availemaan.
Vierailija kirjoitti:
N25
Kuukuppi vasta hankala onkin, tunkea kaikin sormin römpsäänsä joku kakkumuotti, ja sen pois ottaminen aivan kamalaa. Kupin sisällön näkeminen, tyhjennys ja pesu. yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23
Oletko vielä neitsyt?
No mutta tähänhän kyllä löytyy "lääke". Ei muuta kuin nahkapötkylällä paikkoja availemaan.
Mitä varten? Aiempaa kommenttiani lainaten miksi työnnellä sisään jotakin kun voi käyttää sidettä.
Itse en käytä tamponia enkä kaupan siteitä. Mulla on niin runsaat menkat, että ensimmäisen yön saisi varmaan nukkua joku vanhusten vaippa jalassa, että ei tarvitsisi herätä. Mulla meni vuosia niin, että iho oli tulehtunut niiden kaupan muovisiteiden takia, jotka olivat siis ainoita, joita saatoin harkitakaan, ja lisäksi vielä wc-paperia päälle. Sitten päätin, että mitä ihmettä mä edes maksan siteistä, jotka ei toimi, ja tein itse vanhoista kankaista siteitä ja aloin käyttää niitä sekä tarvittaessa lisänä paperia. Niitä olen käyttänyt ja pessyt nyt vuosia, ja ainoastaan pari kertaa on sattunut vahinko. Mulla on ollut samat kaupuan kuukautissuojat ja tamponit kaapissa jo 5 vuotta, enkä ole yhtäkään käyttänyt. Minua myös ällöttää esim. tamponin kanssa uinti, mieluummin kieltäydyn koko keikasta, jos on menkat.
Olen mies. Kerran kävin tutun naisen kanssa naimassa, siis yhden kerran. Kävin hänen kylpyhuoneessaan, niin hällä oli Tampax XL tamponeita. Se XL ihmetytti.
Itse en ole koskaan käyttänyt tamponeja. Jostain syystä tuntui ajatuksena ahdistavalta tunkea jotain kuivaa sisälle. Itselläni on aina ollut niukat menkat, joten verikään ei toimisi luonnollisena liukasteena. Kaupan siteet kuitenkin hautovat ikävästi, joten jossain vaiheessa pohdin kestositeiden hankkimista. Päädyin sitten kokeilemaan kuukuppia, koska jossain vaiheessa alkoi myös ketuttamaan se, että kaikki mökkireissut, uimahallikäynnit ja rantalomat piti suunnitella menkkojen mukaan. Kuukupin käyttäminen onnistui hyvin liukasteen avulla ja pikkuhiljaa siirryin kokonaan siihen. Keskenmenon jälkivuodon takia oli pakko palata takaisin kertakäyttöisiin siteisiin ja en enää ymmärrä miten kestin niitä ensimmäiset 10 vuotta. Onneksi nykyään on vaihtoehtoja jokaiselle eri makuihin ja tarpeisiin.
Miten niin ei ole samanlaista? Riski on senkin kanssa. Ihan naurettavaa sitä tosin on pelätä.