Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi menet bussissa istumaan viereen, vaikka siinä olisi reppu toisella tuolilla?

Vierailija
05.03.2020 |

Miksi? Ja miksi olet istuutumassa jo ennen kuin reppu poistetaan siitä? Pahimmassa tapauksessa istuisit repun päälle!

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ettei reppu kuulu penkille.

Vierailija
62/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna ihan kiusallani. Jos vaihtoehtona on nätisti sylissä reppuaan pitävä henkilö sekä repulla toisenkin penkin vallannut henkilö, ennakkoluuloisesti oletan, että ensimmäinen on kohtelias ja huomaavainen, jälkimmäinen taas ei, ja haluan häntä tästä hieman näpäyttää.

Mistä tiedät, että reppu ei ole superpainava? Kaikilla ei ole autoa, jolla kuljettaa ruokaostokset.

Juuri tuollainen "näpäyttäminen" on niin ärsyttävää. Olet varmaan keski-ikäinen nainen, joka luulee että kaikki muut ovat lapsia joille pitää opettaa tapoja. 

Kyllä sen näkee onko, ja jos ei näy niin silloin reppu on riittävän pieni jotta sitä voi pitää vaikka lattialla jalkojen välissä, penkkiä sille ei silloin tarvitse vallata. Ja ihan äärimmäisessä tapauksessa tämän äärimmäisen painavan repun omaava henkilö joka ei sitten olekaan vain huonotapainen osaa varmaan sanoa kohteliaasti "anteeksi, mutta tämä reppu on todella painava enkä jaksa sitä pitää sylissäni, voisitko mahdollisesti istua vaikka tuohon edessä olevalle penkille?".

Tuollaiset "näpäyttäjät" ovat usein itse niin ylimielisiä, että saattavat hyvin ruveta jopa raivoamaan tuossa tilanteessa. En luottaisi sellaisen ihmisen kohteliaisuuteen. Kukaan ei halua huutoa osakseen bussissa.

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Osaatko lukea ajatuksia, vai mistä osaat päätellä, että henkilö joka haluaa viereesi istumaan on "ylimielinen näpäyttelijä" joka alkaa huutamaan jos olet kohtelias? Vai onko sittenkin kyse siitä että olet vain itse epäkohtelias?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Busseissa näkee joka päivä älyllisesti rajoittuneita eivätkä ne ole vanhoja vaan nuoria. 

Riippuu puhujasta itsestään määritellä nuori. Minulla on 45-vuotias lapsi ja pidän häntä nuorena.

Vierailija
64/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna ihan kiusallani. Jos vaihtoehtona on nätisti sylissä reppuaan pitävä henkilö sekä repulla toisenkin penkin vallannut henkilö, ennakkoluuloisesti oletan, että ensimmäinen on kohtelias ja huomaavainen, jälkimmäinen taas ei, ja haluan häntä tästä hieman näpäyttää.

Mistä tiedät, että reppu ei ole superpainava? Kaikilla ei ole autoa, jolla kuljettaa ruokaostokset.

Juuri tuollainen "näpäyttäminen" on niin ärsyttävää. Olet varmaan keski-ikäinen nainen, joka luulee että kaikki muut ovat lapsia joille pitää opettaa tapoja. 

Kyllä sen näkee onko, ja jos ei näy niin silloin reppu on riittävän pieni jotta sitä voi pitää vaikka lattialla jalkojen välissä, penkkiä sille ei silloin tarvitse vallata. Ja ihan äärimmäisessä tapauksessa tämän äärimmäisen painavan repun omaava henkilö joka ei sitten olekaan vain huonotapainen osaa varmaan sanoa kohteliaasti "anteeksi, mutta tämä reppu on todella painava enkä jaksa sitä pitää sylissäni, voisitko mahdollisesti istua vaikka tuohon edessä olevalle penkille?".

Tuollaiset "näpäyttäjät" ovat usein itse niin ylimielisiä, että saattavat hyvin ruveta jopa raivoamaan tuossa tilanteessa. En luottaisi sellaisen ihmisen kohteliaisuuteen. Kukaan ei halua huutoa osakseen bussissa.

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Osaatko lukea ajatuksia, vai mistä osaat päätellä, että henkilö joka haluaa viereesi istumaan on "ylimielinen näpäyttelijä" joka alkaa huutamaan jos olet kohtelias? Vai onko sittenkin kyse siitä että olet vain itse epäkohtelias?

No kyse on aina vieraasta ihmisestä, mistä sen tietää? Tietynlaiset keski-ikäiset naiset pidättävät vihaisuuttaan töissä ja sitten se pamahtaa tuollaisessa tilanteessa.

Ja tässä puhuttiin repusta joka on todella painava ja voi olla myös todella leveä, eikä sitä voi pitää mukavasti sylissä. Kyllä se näpäyttäjä näkee, että reppu on painava, mutta sitä ei kiinnosta, koska haluaa päästä opettamaan käytöstavoista. Toisen matkustajan mukavuudella ei ole väliä. Sekin on eräänlaista itsekkyyttä.

Vierailija
65/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys ja käytöstavat jne. Käännetäänpä asetelma toisin päin.

Miksi sinun on pakko saada istumapaikka? Jos et ole vanha/sairas/raskaana, etkö jaksa kymmentä minuuttia seisoa käytävällä? Bussin käyttämisessä on aina se riski, että joutuu seisomaan. Voisit hankkia auton tai mennä taksilla, jos haluat varman istumapaikan.

Se on vaarallisempaa. Ihan vain siksi. Riski kaatumiselle. Ja mieti kolaritilannetta, miten komeasti menisi seisova ihminen mukkelismakkelis.

En olisi uskonut, että on ihmisiä, joiden mielestä on ihan ok varata repullaan istumapaikka. AV opettaa.

Olen seisonut bussissa varmaan satoja kertoja, enkä ole kertaakaan kaatunut. Käytännössä joka päivä joutuu seisomaan ruuhkabussissa. Ei se ole vaarallista, vaan ihan normaalia bussissa matkustamista.

Vierailija
66/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika lyhyt, niin onhan se mukavampi korokkeella istua.

Vierailija
67/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*ittuillakseni sulle. Ja todellakin istun päälle jos olet niin taukki ettet tajua siirtää. Ikävää sulle, että mun perse painaa jonkun viissataa kiloa.

Onneksi et elä pitkään tuolla elopainolla, joten säälittävä uhmasi jää puheen tasolle.

Vierailija
68/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyse on aina vieraasta ihmisestä, mistä sen tietää? Tietynlaiset keski-ikäiset naiset pidättävät vihaisuuttaan töissä ja sitten se pamahtaa tuollaisessa tilanteessa.

Ja tässä puhuttiin repusta joka on todella painava ja voi olla myös todella leveä, eikä sitä voi pitää mukavasti sylissä. Kyllä se näpäyttäjä näkee, että reppu on painava, mutta sitä ei kiinnosta, koska haluaa päästä opettamaan käytöstavoista. Toisen matkustajan mukavuudella ei ole väliä. Sekin on eräänlaista itsekkyyttä.

Itseasiassa aloituksessa oli kyse VAIN repusta, eikä tuossa ilmeisesti alunperin kommentoimassasi viestissä myöskään ollut kyse painavasta repusta.

Niin iso ja painava reppu, joka ei mahdu sylissä olemaan on poikkeus ja asia erikseen, siitä tässä EI alunperin ollut kyse.

Vierailija
69/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun on pakko saada istumapaikka? Jos et ole vanha/sairas/raskaana, etkö jaksa kymmentä minuuttia seisoa käytävällä? Bussin käyttämisessä on aina se riski, että joutuu seisomaan. Voisit hankkia auton tai mennä taksilla, jos haluat varman istumapaikan.

Se on vaarallisempaa. Ihan vain siksi. Riski kaatumiselle. Ja mieti kolaritilannetta, miten komeasti menisi seisova ihminen mukkelismakkelis.

En olisi uskonut, että on ihmisiä, joiden mielestä on ihan ok varata repullaan istumapaikka. AV opettaa.

Olen seisonut bussissa varmaan satoja kertoja, enkä ole kertaakaan kaatunut. Käytännössä joka päivä joutuu seisomaan ruuhkabussissa. Ei se ole vaarallista, vaan ihan normaalia bussissa matkustamista.

Ja minä katkaisin jalkani, kun kaaduin bussin äkkijarrutuksessa. Se, ettet sinä ole koskaan ollut esim. onnettomuudessa, ei tarkoita, etteikö niitä sattuisi...

Vierailija
70/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei oo ennenkään sattunu mitään niin ei voi jatkossakaan"

Vierailija
71/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei oo ennenkään sattunu mitään niin ei voi jatkossakaan"

No totta kai mitä tahansa voi tapahtua. Bussi voi vaikka syttyä tuleen tai räjähtää. Ei bussissa voi matkustaa jos pelkää kaikkea mahdollista.

Pari kertaa olen nähnyt vanhan ihmisen kaatuvan bussissa. Itse olen 40-v perusterve ihminen, joka jaksaa seisoa ja saa pidettyä tasapainon myös silloin, kun kuski jarruttaa äkillisesti. Ja vaikka kaatuisin, minulla ei ole niin hauraat luut että menisivät heti poikki.

Ilmeisesti tämä ketju on täynnä sellaisia ihmisiä, jotka eivät mene koskaan ruuhkabussissa, koska siellä on yleensä pakko seisoa.

Vierailija
72/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska tiedän, että bussi tulee täyteen.

Vierailija
73/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tuota repun päälle istumista ollenkaan.

Itse kun jos laitan repun penkille, teen sen ainoastaan siksi että vieressäni on tilaa, enkä halua laittaa reppua lattiallekaan. Sylissä en pidä, jos ei tarvitse. Jos joku haluaa istua viereeni, siirrän repun syliini. Jos joku ustuu repun oäälle, tönäisen istujan repun päältä pois

Vierailija
74/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä katkaisin jalkani, kun kaaduin bussin äkkijarrutuksessa. Se, ettet sinä ole koskaan ollut esim. onnettomuudessa, ei tarkoita, etteikö niitä sattuisi...

Ikävä sulle. Pitäisikö mun nyt tutista pelosta, kun lähden huomisaamuna ruuhkabussiin? 

Vierailija
75/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi argumentti olisi, että XX määrä ihmisiä loukkaantuu vuosittain bussissa seisoessaan.

Mulle ei ole sattunut vs. mulle on sattunut, sama argumentti joka ei todista mitään.

Vierailija
76/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsothan, ettei siellä repussasi ole banaania. Täyttää muuten häirinnän merkit, jos/kun satun tietämättä istahtaa sen päälle. Kokemus on hyvin kiusallinen.

T. Sylvi

Vierailija
77/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lippu ei ole maksu yhdestä istumapaikasta, aina kun ei pääse edes istumaan.

Jos ei ole ruuhka-aika, mielestäni sitä voisi kunnioittaa ettei istu toisen viereen (olettaen siis että muuallakin on tilaa), varsinkaan jos tällä on reppu tms. siinä. Joskus repulla voidaan viestiä ihan vaan sitäkin, että on vaikkapa aistiherkkä tai sairas, eikä just nyt pysty sietämään kenenkään läsnäoloa kiinni itsessään. 

Vierailija
78/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ruuhka-aika, mielestäni sitä voisi kunnioittaa ettei istu toisen viereen (olettaen siis että muuallakin on tilaa), varsinkaan jos tällä on reppu tms. siinä. Joskus repulla voidaan viestiä ihan vaan sitäkin, että on vaikkapa aistiherkkä tai sairas, eikä just nyt pysty sietämään kenenkään läsnäoloa kiinni itsessään. 

"Näpäyttäjä"-tyypit eivät välitä siitä, onko toisella mukava olla. Ne tulevat vaikka väkisin juuri siihen repun päälle, vain että saisivat näyttää että sinä olet epäkohtelias ja paska ihminen.

Vierailija
79/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näpäyttäjä"-tyypit eivät välitä siitä, onko toisella mukava olla. Ne tulevat vaikka väkisin juuri siihen repun päälle, vain että saisivat näyttää että sinä olet epäkohtelias ja paska ihminen.

Sinä voit varmaan tässä kohtaa näyttää parempaa esimerkkiä, ja kohteliaasti selittää ongelmasi ja pyytää näpäyttelijää istumaan toisaalle?

Vierailija
80/107 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti itse seison ja lasken repun maahan. Tämä kuitenkin onnistuu vain, jos bussissa ei ole lastenvaunuja. Joskus voi olla jopa kahdet.

Repun kanssa seisominenkin on vähän hankalaa, koska se vie niin paljon tilaa muilta seisojilta. Plus se riski että joku taskuvaras vaivihkaa pöllii repusta jotain.

Paikallisbussissa ei kellekään voi varmistaa mukavaa matkaa, varsinkaan klo 8 ja 16 aikoihin. Jos haluaa varman istumapaikan, kannattaa matkustaa välillä 20-21, jolloin pikkulapset ovat menossa nukkumaan ja aikuiset katselevat sohvalla telkkaria. Silloin mahtuu isotkin ostokset viereen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan