Miten erottaa normaali itsevarmuus narsistisesta itsevarmuudesta?
Onko häpeilemätön katsekontaktin ottaminen narsisteille tyypillistä? Entä miten erottaa normaalin itsevarmuuden narsistisesta itsevarmuudesta? Näyttääkö narsisti tuntemattomalle epävarmuuttaan? Onko mitään mistä voisi narsistin tunnistaa ennen kuin päästää lähelle? Kiitos jos viitsit vastata.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Terve itsevarma ihminen = ottaa kaikki huomioon. Ns.kaikkien kaveri vaikkei hyötyisikään heistä mitenkään. On ystävällinen, kohtelias, tervehtii. Ei pönkitä itseään ylitsevuotavasti tai hae kaikkea huomiota itseensä. Kestää kritiikkiä. Ei pidä itseään parempana.
Narsisti = parempi kuin muut ja näyttää sen. Tutkii toki ensin hyötyykö mitenkään.. jos niin aletaan "pelaamaan". Jos ei hyödy niin tämä kohdehenkilö on ilmaa. Ei tervehditä, ei yksinkertaisesti vain kiinnosta mitättömät ihmiset. Silti täytyy saada jopa näiden hyödyttömien ihmisten huomio. Outoa eikö?
Ja kritiikki on kauheaa! Koska narsku pärjää aina. Hän on aina oikeassa joten mistä kritiikki johtuu? Alkaa huutoitkukiljuminen ja uhriutuminen.
Jos kriitikin antoi "turha" ihminen niin tämä on jatkossakin ilmaa (kiljumis show piti silti pitää koska huomio on aina mukavaa) mutta henkilö josta hyötyy niin ollaan mielinkielin ja röyhkeästi jatketaan tämän kiusaamista kun välikohtaus on saatu manipuloitua unholaan.Oma kokemukseni on tuo yhdestä narsistista jonka tiedän. Onneksi ei olla enää tekemisissä.
Tämä oli osuva kuvaus! Niin totta. Olen aina ihmetellyt, että mitä nautintoa narsisti saa siitä, että kohtelee muita kuin ilmaa?
Vierailija kirjoitti:
Narsistisia alatyyppejähän on monta. Karkeasti jaoteltuna tämä overtti julkinarsisti, jonka erottaa helposti röyhkeänä, pinnallisena ja huomionhaluisena. Melkeinpä katalampia ovat piilonarsistit tai haavoittuneet, jotka karttelevat valokeiloja ja ovat korostuneesti uhreja. Usein passiivis aggressiivisia. Sitten puhutaan myös somaattisista ja älyllisistä narskuista (sometyrkyissä ja urheilijoissa löytyy ensimmäisiä, akateemisissa/taidepiireissä toisia), yhteisöllisistä narsisteista (esiintyvät hyviksinä ja esimerkillisinä, pimeä puoli on tarkoin salattu) ja mitähän vielä.
Aihetta on totisesti pengottu viimeisen kymmenen vuoden aikana ja hyvä niin, koska nykyajan kilpailu saa ihmisyydestä rumimmat piirteet esille. Narsistin keskeisiä ominaisuuksiahan on a) halu voittaa ja kilpailla b) hakea mielestään itseään alempiarvoisia, joita alistaa/halveksia (vaikka salaa) c) pohjaton kateus, alemmuudentunto ja kyvyttömyys aitoihin myönteisiin tunteisiin d) aina oikeassa, virheetön, syyllistää ympäristöään kaikesta perseilystään.
Kuulostaako harvinaiselta ihmistyypiltä? ei minustakaan.
En usko piilonarsisti teoriaan. Jossain teksteissä kuvataan narsistin uhriksi joutuvan usein empaatikkoa, joka ei osaa suojella itseään ja joka haluaa yrittää auttaa narsistia. En usko että kaikki empaatikot ovat piilonarsisteja.
Olen huomannut somessa, että narsistiset ihmiset tykkäävät pönkittää toisiaan. Jos yksi narsistinen on ylikorostuneesti kehumassa itseään, toinen on heti tykkäämässä näistä postauksista somessa. Vaikka jonkun toisen mielestä sellainen itsekehu-postaus on aivan liian läpinäkyvää. Narsistiset jotenkin oudosti ihailevat toisiaan. Salaa ehkä kuitenkin halveksuvat, en tiedä?
Mieheni suuttuu kaikesta epäilystä ja arvostelusta. Ei ota mitään kritiikkiä vastaan suuttumatta. Narsisti?
Normaalilla itsevarmuudella varustetun henkilön ei tarvitse KOKO ajan kehua itseään. Itsevarmuus pysyy, vaikka ei saisi huomiota muilta. Narsistinen itsevarmuus on sitä, että joudut koko ajan varmistamaan että sinua ihaillaan ja korostat omaa ihanuuttasi koko ajan. Tänä päivänä tätä käytöstä näkee somessa paljon. Narsistisen erotan itse siitä, että heillä kaikki pyörii oman itsensä ympärillä; MINÄMINÄMINÄ, minä olen niin ihana, minä olen niin pätevä työssäni, minä autan niin monia ihmisiä, minä olen niin täydellinen äiti jne. Ja se itsensä kehuminen on jatkuvaa. Ei tarvitse montaa sivua selata jonkun Facebook päivityksiä, niin jatkuvasta itsekehusta kyllä erottaa jo narsistin. Hassuinta mielestäni on se, että he eivät tajua sitä itse. Että itsekehu on läpinäkyvää.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut somessa, että narsistiset ihmiset tykkäävät pönkittää toisiaan. Jos yksi narsistinen on ylikorostuneesti kehumassa itseään, toinen on heti tykkäämässä näistä postauksista somessa. Vaikka jonkun toisen mielestä sellainen itsekehu-postaus on aivan liian läpinäkyvää. Narsistiset jotenkin oudosti ihailevat toisiaan. Salaa ehkä kuitenkin halveksuvat, en tiedä?
Yrittäjät 😳
”Mä sanon miten nää asiakkuudet ja toimet menee ja money virtaa! Money talks! Me ollaan kovimmat!”
Commets:
”Sä olet aina ollut niin Boss 💪”
”Harvempi sun kanssa lähtee pelaan 😀”
”Arvostan niin sitä, ettei sulla mene mikään menestyksen ja työn edelle - oot niin kova!”
😳
Normaalisti itsevarmalla ihmisellä ei ole tarvetta painaa muita alaspäin jotta nousee itse ylös. Narsisti taas jatkuvasti vähättelee muita ihmisiä ja pitää itseään parempana joka suhteessa. Poikkeuksena sellaiset henkilöt, joilla on valtaa tai jotain sellaista resurssia, josta narsisti voi itse kuvitella hyötyvänsä. Tällaisia henkilöitä narsisti suorastaan hännystelee.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni suuttuu kaikesta epäilystä ja arvostelusta. Ei ota mitään kritiikkiä vastaan suuttumatta. Narsisti?
Pitää katsoa isompaa kuvaa, täyttääkö kriteerit muilta osin. Haitallista käytöstä se toki on joka tapauksessa.
Vielä haluaisin muistuttaa, että klassinen narsisti usein osaa pelata ihmissuhteissa alkuun taitavasti. Saa haluamansa työpaikat, naiset, pääsee keskeisiin asemiin kaikilla sosiaalisilla foorumeilla, joilla haluaa. Tuntemani narsistimiehet ovat karismaattisia aikuisia miehiä, jotka ei tosiaan mitään selfieitä kilpaa someen postaile. Ja heidän kohdistamansa viha on vaarallista sille, joka kohteeksi joutuu.
Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen kestää kriitiikkiä, pohtii myös oliko se aiheellista ja pitäisikö itseään kehittää palautteen pohjalta - ja osaa pyytää anteeksi, jos on loukannut toista ihmistä. Toisaalta osaa viitata kintaalla tyhjänjauhajille. Narsisti ei siihen pysty, vaan oman egon suojelu ja tärkeyden korostaminen on kaiken ytimessä.
On toki, mutta vain kokemuksella voi noita erottaa. Ja monet ihmiset ovat joka tapauksessa jonkinasteisia narsisteja, eikä se aina tarkoita yhtä ja samaa pahaa asiaa. Narsistitkin voivat olla hyvin erilaisia keskenään. Osa on ihan hyviäkin luotettavia tyyppejä, osa taas kestämättömiä teeskenteleviä niljakkeita. Skaala on laaja.
Vierailija kirjoitti:
On toki, mutta vain kokemuksella voi noita erottaa. Ja monet ihmiset ovat joka tapauksessa jonkinasteisia narsisteja, eikä se aina tarkoita yhtä ja samaa pahaa asiaa. Narsistitkin voivat olla hyvin erilaisia keskenään. Osa on ihan hyviäkin luotettavia tyyppejä, osa taas kestämättömiä teeskenteleviä niljakkeita. Skaala on laaja.
No jaa-a, enpä tiedä.
Monet täällä olevaa vinkit on osuvia. Täytyy kuitenkin muistaa, että tarpeen tullen osaa itkeä, pyytää anteeksi, esiintyä katuvana jne jne. Eli pitkässä juoksussa vasta selviää todellinen luonne.
No näki. Ainakin omassa kaveriporukassa nauroimme monesti, että tuo varmasti vetäisee joka toista pikkulikkaa viikseen. Ei ehkä nähty ihan koko kuvaa (tai videota), mutta tuo Axl oli kyllä ilmiselvä limanuljaska. Välillä huvittaa naisten sinisilmäisyys komeita kundeja kohtaan. Ihquu, se on söpö ja niin ihqu, ei lainkaan player, ehei ;)