Liberaali kristitty, miten tulkitset Raamattua?
Miksi ajattelet eri lailla kuin konservatiivi joka ottaa Raamatun kuten se lukee. Miten näet Raamatun?
Kiinnostaisi muutenkin kuulla millasta elämä uskossa on, käytkö kirkossa, rukoiletko, luetko Raamattua, mitä armolahjoja sinulla on jne.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburge8r kirjoitti:
AP, sanoit :
"konservatiivi joka ottaa Raamatun kuten se lukee."
Jehovantodistaja, helluntailainen ja vanhoillislestastadiolainen ovat kaikki Raamatulla näkemyksensä perustelevia konservatiiveja.
Kovin eri tavoin nämä sitä kuitenkin lukevat.
Kerran ovellani kävi jehovantodistajia ja ajauduimme väittelyyn, ei heillä tuntunut olevan omaa "insightia" hommasta jos minulta kysytään. Vihjasin heitä tarkastelemaan omaa yhteisöä syntyykö siellä Hengen hedelmää ilo rauha jne. ihan todella, vai jotain muuta. Ilme näytti hämmästyneeltä. Yrittivät tulla seuraavankin kerran mutten harhaoppisina päästänyt heitä enää ovelleni.
ap
He kuitenkin perustelevat näkemyksensä Raamatulla.
Samalla Raamatulla kuin muutkin fundamentalistit.
Olen ex- liberaali, nykyinen ateisti, joten katsoin kuuluvani kydymyksesi kohderyhmään.
Alusta asti tieteen ja järjen kanssa ristiriitaiset raamatunkohdat, luomiskertomus ja vedenpaidumustarina olivat suljetut metaforisten kertomusten kastiin.
Yritin löytää sitä "kultaista lankaa", mutta lopputulos oli niin ympäripyöreää hymistelyä ja Jumala jotain panteistista "suurempaa voimaa", että hylkäsin koko rakennelman turhana.
Saavat perustella miten haluavat mutta useimmat kristityt eivät lue heitä kristityiksi eivätkä he meitä heidän mielestä oikeaoppisiksi. En ole ollut niin kiinnostunut selvittelemään muiden uskoa että tietäisin kertoa mitä ja miten he uskovat. Minulle riittää että olen itse löytänyt tien joka näyttää vievän eteenpäin.
ap
Moni puhuu Raamatun asioista metaforina, itse uskon ihan konkreettiseen (myöskin) hengelliseen todellisuuteen. Esim. "elävällä vedellä" voidaan tarkoittaa Henkeä joka on yhtäaikaa näkymätön mutta silti todellinen asia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattua pitää lukea kuten se oikeasti on. Satoja vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen kerättyjä juttuja jotka kaikki on kirjoitettu vähintäänkin kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen (uusi testamentti).
Raamattua on käännetty moneen kertaan, siitä on karsittu asioita, siihen on lisätty asioita, sen oman aikansa miesten mielen mukaan, naiset, eli puolet ihmiskunnasta ei ole siihen päässyt vaikuttamaan millään tavalla, eli aika vailinainen se on.
Raamattu kertoo suurelta osin oman aikansa uskomuksista, eikä ne ole mitään Jumalan sanelemia totuuksia. Siitä kirjasta pitää vaan löytää itselleen se "punainen lanka" ja jättää vanhanaikaiset höpinät ja uskomukset omaan arvoonsa.
Eli sieltäkö voi vaan valita, mitä haluaa jättää pois? Esimerkiksi minä homoseksuaalina voisin vaan päättää, että "joo tuntuispa oikealta että tää ei enää päde". Mutta muuten tää on ihan ok kirja. Millä oikeudella sen voi vaan päättää?
Etkö oikeasti ymmärtänyt lukemaasi? Etsi se punainen lanka ja jätä turhat höpinät pois. Ei ole puhuttu mitään että valitaan se mikä itseä miellyttää. Huoh.
Sinä olet tässä nyt se Huoh, joka ei ymmärrä. "Jätä turhat höpinät pois". Tuossahan sen voi juuri jokainen itse säädellä, mitä ne turhat höpinät omasta mielestä on.
Luterilaiset eivät pidä Raamattua taikakirjana. Se ei ole mikään koraani.
miten selitän jumalalle että oon homo
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa on paljon sellaista ohjeistusta, jota nykypäivänä eivät noudata ketkään paitsi ehkä aivan fundamentalistisimmat kristityt. Esimerkiksi pitkä tukka miehillä tai vaatteet, jotka on tehty kahdesta eri lankalajista, ovat kiellettyjä. En itse koe mielekkääksi elää elämää tuollaisen koodiston mukaan, samaan kastiin menee myös omasta mielestäni "nainen vaietkoon seurakunnassa" ja muut aikakautensa peilit. Sen sijaan kymmenen käskyä ja kultainen sääntö kantavat jo pitkälle.
Tuo vaatelaki on muuten osa Vanhan Testamentin lakia, joka on annetiin juutalaisille, ei kristityille.
Tuo pitkä tukka miehillä on siinä mielessä ongelmallinen, että Jumalan nasiirimiehillä oli pitkät hiukset, kuten Simsonilla - he eivät saaneet leikata hiuksiaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Raamattua pitää lukea kuten se oikeasti on. Satoja vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen kerättyjä juttuja jotka kaikki on kirjoitettu vähintäänkin kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen (uusi testamentti).
Raamattua on käännetty moneen kertaan, siitä on karsittu asioita, siihen on lisätty asioita, sen oman aikansa miesten mielen mukaan, naiset, eli puolet ihmiskunnasta ei ole siihen päässyt vaikuttamaan millään tavalla, eli aika vailinainen se on.
Raamattu kertoo suurelta osin oman aikansa uskomuksista, eikä ne ole mitään Jumalan sanelemia totuuksia. Siitä kirjasta pitää vaan löytää itselleen se "punainen lanka" ja jättää vanhanaikaiset höpinät ja uskomukset omaan arvoonsa.
Ai KAIKKIVALTIASKO ei kykene pitämään jokaista Raamatun Sanaa Pyhän Hengen inspiroimana???
Matt: 4:4 Ei Ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.
Haluaisin niin nähdä Esko Valtaojan väittelemässä Päivi Räsäsen kanssa otsikolla tiede vs uskomukset, olisi kiva kuulla Päivin uskomuksista, joita ei voida millään todistaa ja Eskon argumentointia tieteestä, joka on koko ajan vienyt maailmaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa on paljon sellaista ohjeistusta, jota nykypäivänä eivät noudata ketkään paitsi ehkä aivan fundamentalistisimmat kristityt. Esimerkiksi pitkä tukka miehillä tai vaatteet, jotka on tehty kahdesta eri lankalajista, ovat kiellettyjä. En itse koe mielekkääksi elää elämää tuollaisen koodiston mukaan, samaan kastiin menee myös omasta mielestäni "nainen vaietkoon seurakunnassa" ja muut aikakautensa peilit. Sen sijaan kymmenen käskyä ja kultainen sääntö kantavat jo pitkälle.
Tuo vaatelaki on muuten osa Vanhan Testamentin lakia, joka on annetiin juutalaisille, ei kristityille.
Tuo pitkä tukka miehillä on siinä mielessä ongelmallinen, että Jumalan nasiirimiehillä oli pitkät hiukset, kuten Simsonilla - he eivät saaneet leikata hiuksiaan koskaan.
Ongelma on että kuitenkin osa VT:stä on yleisesti käytössä. Ovathan siellä mm. luomiskertomus ja 10 käskyä. Eli VT:n kohdalla on käytössä "rusinat pullasta" poiminta parhaimmillaan tai pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
AP, sanoit :
Jehovantodistaja, helluntailainen ja vanhoillislestastadiolainen ovat kaikki Raamatulla näkemyksensä perustelevia konservatiiveja.
Kerran ovellani kävi jehovantodistajia ja ajauduimme väittelyyn, ei heillä tuntunut olevan omaa "insightia" hommasta jos minulta kysytään. Vihjasin heitä tarkastelemaan omaa yhteisöä syntyykö siellä Hengen hedelmää ilo rauha jne. ihan todella, vai jotain muuta. Ilme näytti hämmästyneeltä. Yrittivät tulla seuraavankin kerran mutten harhaoppisina päästänyt heitä enää ovelleni.
ap
Ap luettele kaikki uskonlahkot jotka ovat harhaoppisia, että tiedän välttää.
Kiitos etukäteen
Vierailija kirjoitti:
miten selitän jumalalle että oon homo
Ennen kuolemaasi kadu kovasti jaa pyydä jumalalta anteeksi.
Se riittää..pääseehän murharithin taivaaseen.
Muista että enkeleillä on munat, mutta taivaassa eisaa harrastaa seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
AP, sanoit :
ap
Helluntailaiset, lestadiolaiset, mormonit,ortodoksit, katolilaiset.
Kiitos etukäteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
AP, sanoit :
ap
Kiitos etukäteen
En tiedä haluanko alkaa sormella osoittelemaan, itse olen kokenut tämän "tavallisen" kirkon sopivimpana. Tärkein on kuitenkin se usko.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
AP, sanoit :
ap
Kiitos etukäteen
En tiedä haluanko alkaa sormella osoittelemaan, itse olen kokenut tämän "tavallisen" kirkon sopivimpana. Tärkein on kuitenkin se usko.
ap
Tai no, tulinhan minä jo osoitelleeksi jehovantodistajia. Sanoisin että tunne oikea niin hyvin että pystyt erottamaan väärät.
ap
Saavat perustella miten haluavat mutta useimmat kristityt eivät lue heitä kristityiksi eivätkä he meitä heidän mielestä oikeaoppisiksi. En ole ollut niin kiinnostunut selvittelemään muiden uskoa että tietäisin kertoa mitä ja miten he uskovat. Minulle riittää että olen itse löytänyt tien joka näyttää vievän eteenpäin.
ap