Voiko kumppanilta vaatia, että hän näyttää keitä kaikkia hänellä on whatsapp-listallaan?
Minusta on vähän outoa jos omalle kumppanille ei voisi näyttää keiden kanssa juttelee. En tarkoita että viestejä pitäisi näyttää, mutta jos ne henkilöt pitää salata, niin tulee sellainen vaikutelma, että pettääkö toinen.
Mitä mieltä olette, onko kohtuutonta vaatia toista näyttämään whatsapp-listaansa?
Kommentit (58)
Onko jotain erityistä siitä luottamuspulalle? Miksi asia askarruttaa?
Voi pyytää, ei voi vaatia. Omassa nupissa ongelma jos kuvittelee siellä olevan "luvattomia" kontakteja. Selkeästi on ongelmia luottaa toisiin ihmisiin. Ihan vaan tiedoksi, kyttääminen ei auta tippaakaan. Ja kyllä, tuollainen on kyttäämistä kun aletaan vaatia tietoja viestittelyistä yms.
Ei minua kyllä kiinnosta ketä puolisolla on whatsapp yhteystiedoissa. Ihan on vapaa viestittelemään kenelle tahtoo. Jos pettää niin en minä siihen voi vaikuttaa.
Kumppanille ei todellakaan kuulu toisen yhteystiedot, puhumattakaan viestit. Jos kumppanisi tällaista vaatii, suosittelen juoksemaan ja lujaa. Pahempaa on vielä tulossa.
No onpa outo kysymys. Miksi sun pitäisi stalkata kaverin yhteystiedot? Oletko joku Stasin perillinen?
Voihan sitä vaatia, se toinen sitten päättää, kuinka vaatimukseen suhtautuu. En osaisi kuvitella itse alkavani kysellä puolisoltani edes joka ikisestä hänen fb-kontaktistaan että ketä he ovat ja mistä ovat tuttuja, vielä vaikeampi olisi alkaa pyytää näyttämään WA-listaa ja vastaavia selityksiä. Jos hän vaatisi minua näyttämään yhteystietolistani, niin olisin aika hämmentynyt ja pettynyt. Työpuhelimeni yhteystietoja en edes saisi mennä näyttämään muille.
Vierailija kirjoitti:
Jos luottamus on noin heikoissa kantimissa, ei sitä suhdetta ne yhteystiedot näyttämällä pelasteta.
Komppaan tätä.
Kyllä täytyy pystyä luottamaan siihen omaan kumppaniin. Tottakai aina sitä voi kaikkea sattua, tulla petetyksi ja jätetyksi, tai mitä vaan ikävää. Itse vaan elän sillä ajatuksella että luotan kunnes toisin todistetaan. Olisi kamalan raskasta koko ajan epäillä kaikkea. Se puoliso on sinut jo valinnut, jos alkaa joskus jotain muuta peliä pelaamaan, kyllä se aikanaan selviää ja sitä voi murehtia sitten.
Ei voi vaatia. Mutta hyvässä suhteessa vallitsee sellainen avoimuus ja luottamus että mitään salailtavaa ei ole.
En ole koskaan erikseen katsonut miehen kännykkää saati "vaatinut" saada nähdä sen sisältö. Mutta kun mies ojentaa kännykkänsä minulle aina samantien jos minua kiinnostaa vaikka joku kuva jonka hän on ottanut, joku viesti joka on tullut yhteiseltä tuttavalta tms. niin en jaksa uskoa että siellä mitään salattavaa olisi. Tiedän myös sen koodin ja se lojuu aina vapaasti pöydällä katsottavana vaikka mies menisi vessaan, roskia viemään tms.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tähän asti ei ole ollut kiinnostusta naarata miehen puhelinta, kunnes sain tietää hänen olevan edelleen deittisivustolla jonka kautta tutustuimme. Väitti, että oli siellä vain huvikseen. Poisti käyttäjätunnuksen paljastuttuaan ja nyt väittää että ei enää koskaan tee mitään vastaavaa. Sitä on vaikea uskoa, siksi haluaisin saada nähdä wa-listansa. Minä voin helposti näyttää hänelle oman wa-listani ja näytän sen hänelle ensin ja pyydän häntä näyttämään omansa. Jos ei näytä, tämä juttu on ohi. Onko tämä kohtuuton vaatimus?
Ap
Ei voi, viestintäsalaisuus.
Jos moista epäilee kannattaa kysyä itseltään miksi. Ilmeisesti ei mene hyvin joten ehkä ero olisi ratkaisu. Niin ne muutkin tekee eikä käytetty nainen ole häpeänaihe vuonna 2020.
Jos oma puolisoni alkaisi vaatia minulta tuollaista, menisi suhteessamme jotain pahasti pilalle. En voisi olla yhdessä ihmisen kanssa, joka yrittäisi kontrolloida minua tai yhteydenpitoani.
Jos et kerran luota kumppaniisi, ei se tuolla konstilla parane. Seuraavaksi alat vaatia jotakin muuta ja lopulta välillänne on enää epäluottamusta sinun puolestasi ja inhoa kumppanisi puolelta.
Eikö olisi helpompaa jatkaa matkaa saman tien, ilman tuollaisia nöyryyttäviä vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tähän asti ei ole ollut kiinnostusta naarata miehen puhelinta, kunnes sain tietää hänen olevan edelleen deittisivustolla jonka kautta tutustuimme. Väitti, että oli siellä vain huvikseen. Poisti käyttäjätunnuksen paljastuttuaan ja nyt väittää että ei enää koskaan tee mitään vastaavaa. Sitä on vaikea uskoa, siksi haluaisin saada nähdä wa-listansa. Minä voin helposti näyttää hänelle oman wa-listani ja näytän sen hänelle ensin ja pyydän häntä näyttämään omansa. Jos ei näytä, tämä juttu on ohi. Onko tämä kohtuuton vaatimus?
Ap
On kohtuuton vaatimus. Jopa parisuhteessa olevilla on oikeus yksityisyyteen. Siihen kuuluu oikeus pitää omana tietonaan kenen kanssa viestittelee ja mitä. Ihan pelkästään ystävien tai sukulaisten kanssa käydyissä keskusteluissa voi olla sellaisia asioita, joita kumppanin ei tarvitse tietää. Esimerkiksi ystävän tai sukulaisen yksityisasioita, joita henkilö ei tahdo levitellä kaikille. Olisi luottamuksen pettämistä, jos näyttäisi tällaiset viestit kumppanilleen ilman viestin lähettäjän suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vaatia. Mutta hyvässä suhteessa vallitsee sellainen avoimuus ja luottamus että mitään salailtavaa ei ole.
En ole koskaan erikseen katsonut miehen kännykkää saati "vaatinut" saada nähdä sen sisältö. Mutta kun mies ojentaa kännykkänsä minulle aina samantien jos minua kiinnostaa vaikka joku kuva jonka hän on ottanut, joku viesti joka on tullut yhteiseltä tuttavalta tms. niin en jaksa uskoa että siellä mitään salattavaa olisi. Tiedän myös sen koodin ja se lojuu aina vapaasti pöydällä katsottavana vaikka mies menisi vessaan, roskia viemään tms.
Olen hyvässä suhteessa ja minulla on salailtavaa. Ystävieni minulle viestittämät asiat eivät kuulu puolisolleni. Ja työpuhelimen kaikki sisältö on luonnollisesti salaista. Meillä on molempien kaikki laitteet koodin takana (itse asiassa miehen läppäristä en ole varma mutta pidän sitä itsestäänselvyytenä että sekin on). Juuri siksi, että välillämme on luottamus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On kohtuuton vaatimus. Jopa parisuhteessa olevilla on oikeus yksityisyyteen. Siihen kuuluu oikeus pitää omana tietonaan kenen kanssa viestittelee ja mitä. Ihan pelkästään ystävien tai sukulaisten kanssa käydyissä keskusteluissa voi olla sellaisia asioita, joita kumppanin ei tarvitse tietää. Esimerkiksi ystävän tai sukulaisen yksityisasioita, joita henkilö ei tahdo levitellä kaikille. Olisi luottamuksen pettämistä, jos näyttäisi tällaiset viestit kumppanilleen ilman viestin lähettäjän suostumusta.
Ap ei kai halua nähdä viestejä vaan vain että kenen kanssa viestitellään
tosin jos sieltä sitten löytyy joku misukka niin sitten kiinnostaa ne viestitkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minusta teidän juttunne vaikuttaa olevan joka tapauksessa jo ohi. Jos jo alkuvaiheessa menee noin huonosti (toinen on edelleen deittisivustolla ja toinen haluaa tutkia puhelimen) niin ei parempaa ole luvassa jatkossakaan. Parempi siirtyä elämässä eteenpäin.
Selvä. Kiitos vastauksista.
Tämä suhde tulee kohta tiensä päähän. En voi jatkaa suhdetta ihmiseen johon en voi luottaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap ei kai halua nähdä viestejä vaan vain että kenen kanssa viestitellään
tosin jos sieltä sitten löytyy joku misukka niin sitten kiinnostaa ne viestitkin
Tuota minä myös vähän ihmettelin, että mitä ihmeen hyötyä siitä on että näkee listan ihmisten nimiä. Voiko joku selittää?
Jos luottamus on noin heikoissa kantimissa, ei sitä suhdetta ne yhteystiedot näyttämällä pelasteta.