Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kukaan epäonnistunut asuntokaupoissa?

ensiasunnon ostaja
03.03.2020 |

Täällä kuulee vaan menestystarinoita siitä, että asuntoa ostamalla ei voi ikinä hävitä. Haluaisin kuulla esimerkkejä niin okt, kerros- ja rivitalokaupoista. Onko ollut hometta, rakennusvirheitä tai jotain huijauksia? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota jotta voisi tehdä hyvät kaupat?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä aina odotetaan asunnon hinnannousua? Asuntohan vanhenee eikä pikkuremontit asiaa miksikään muuta. Ehkä pääkaupunkiseutu on poikkeus.

Vierailija
22/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti meni. 

Sain tingittyä vain 15% alkuperäisestä hintapyynnistä.

Olisi pitänyt saada ainakin 25% hinnasta pois, mielellään enemmänkin.

Tuohan riippuu ihan siitä, paljon siinä pyynnössä oli alunperin ilmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkisin, että itselle rempattava, kulttuurihistoriallisesti arvokas loppuelämän koti saa maksaa mitä maksaa. Jos se on rakas, menköön rahat. Sen tuntee, että se on Se Asunto/Talo.

Mutta jos ei tunne - jos on pienikin epäily -, ei kannata hankkia tällaista projektia.

Meillekin on käynyt kerran niin kuin nimimerkki Piensijoittajalle tuossa yllä, että asuttiin tosi hyvässä yhtiössä ja haluttiin vaihtaa isompaan. Siis oli juuri tuo tunne, että tänne on jäätävä, maksoi mitä maksoi. Silti tarjottiin alakanttiin ja menetettiin se isompi asunto.

Eli asuntokaupoissa kuten muussakin, jos se tuntuu siltä, se on sitä. Jos asunto on vain vähän sinnepäin, jätä väliin ja odota oikean tuntuista.

Olen asunut vain vuokralla ja aina on asunnot osoittautuneet surkeiksi ennemmin tai myöhemmin, alkuvaikutelma tuppaa pettämään tai tilanteet muuttuu myöhemmin huonompaan suuntaan. Tämä viimeisinkin, minkä ajattelin olevan täydellinen; vesiputket välikatolla alkoi paukahtelemaan eikä niille voida näköjään tehdä mitään ( tietty voin soittaa 100 kertaa talkkarille ja käyvät aina jotain korjausta yrittämässä) ja naapuriin muutti tottahan toki lapsiperhe. Enpä ole viitsinyt siksi tämän vuokrailukokemuksen perusteella omaksi mitään ostaa, pääseepähän helposti pois kun siihen sietämättömään pisteeseen kuitenkin aina taas mennään. Ja miten se oma asunto olisi yhtään sen kummempi tässä mielessä.

Vierailija
24/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin ostimme yksiön. Tehtiin pientä remonttia. Yksiö vuokralle kun itse ostimme kolmion. Teimme itse remonttia myös kolmioon.

Yksiö ja kolmio myytiin molemmat voitolla pois. Ostimme tämän neliön missä asumme nyt. Kaikki kolme asuntoa olivat/ovat keskustassa eli hinnan lisäksi tärkeää meille on sijainti ja meille toimiva pohja. Periaatteessa asunnot ovat olleet muuttovalmiita mutta olemme halunneet tehdä pintaremonttia. Remontit ovat vähän niinkuin harrastus. Ja samalla asunnon arvo on noussut. Emme ole ainakaan vielä epäonnistuneet vaan kaikki on sujunut ok. Asuminen on halpaa kun ei ole asuntolainaa vaan saa asua vastikkeen hinnalla 100 neliön kämpässä keskustassa. Ja tästä neliöstä tehtiin tarjous jo ennenkuin oli eka näyttö ja onneksi tarjous hyväksyttiin vaikka ei tarjottu täyttä pyyntiä. Silloiset omistajat muuttivat työn perässä toiselle puolelle Suomea.

Niin mikä tässä oli sitä otsikossa kysyttyä epäonnistumista? 

Halus tulla vaan kehuskelelaan hyvillä kaupoilla ja kääntää veistä haavasta niillä joilla ei yhtä hyvin ole sujunut🙄

Vierailija
25/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä aina odotetaan asunnon hinnannousua? Asuntohan vanhenee eikä pikkuremontit asiaa miksikään muuta. Ehkä pääkaupunkiseutu on poikkeus.

Varmaan siksi, että aiemmin asuntojen arvo on ajan kuluessa lähinnä noussut, ei laskenut. Tai en tiedä miten aiemmin on ollut jossain pienillä tai syrjäisillä paikkakunnilla, mutta yleisesti kuitenkin näin.

Vierailija
26/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän varmasti löytyy tarinoita, että asuntokaupat eivät menneet ihan putkeen. Ei se silti muuta sitä, että suurin osa asunto- ja talokaupoista menee ihan ok.

Voisin kuvitella, että jos pelkää noita rakennusvirheitä, hometta tms. on turvallisinta ostaa kerrostalo-osake. Taloyhtiön tehtyihin remontteihin on helppo tutustua ja muutenkin isommat remontit jakautuvat isommalle joukolle.

Vierailija
27/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeräähän tuollainen arvonnousun odotus nykyään on, jos ostaa kämpän vähänkään pienemmältä ja syrjäisemmältä paikkakunnalta. Ainoastaan näiden suurimpien kaupunkien läheisyydessä taitaa arvot nykyään nousta.

Vierailija
28/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt mielestäni huonoja asuntokauppoja, mutta toisaalta en ole niillä rikastunutkaan vaan lähinnä saanut omani pois.  En tiedä tarkalleen mitä olen tehnyt väärin, mutta olen siis maksanut kutakuinkin koko nykyisen asuntoni hinnan omalla rahalla enkä edellisten myyntivoitoilla.

Vierailija
29/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asunto sijaitsee muuttovoittokunnassa/-kaupungissa, kyllä sen arvo tyypillisesti nousee. Niillä "pikkuremonteilla" se pidetään asuttavana ja seuraava sisäänmuuttava perhe valmis maksamaan siitä tietyn osuuden tuloistaan. Alta näet mitä niille tuloille on viime vuosikymmeninä tapahtunut.

https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat.html

Vierailija
30/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukset: mihinkään ei kannata ihastua ennen kuin omistuskirjassa on oma nimi, siihen saakka kyseessä on vain erittäin kallis ja riskialtis investointi. Ja toinen: kuntotarkastukset, sitä, jota myyjä ehdottaa ei oteta, vaan oma JA se maksetaan itse JA itse ollaan myös paikalla katsomassa mitä tapahtuu. 

Vierailija
31/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat kokemukset: mihinkään ei kannata ihastua ennen kuin omistuskirjassa on oma nimi, siihen saakka kyseessä on vain erittäin kallis ja riskialtis investointi. Ja toinen: kuntotarkastukset, sitä, jota myyjä ehdottaa ei oteta, vaan oma JA se maksetaan itse JA itse ollaan myös paikalla katsomassa mitä tapahtuu. 

Mitä sillä on väliä maksaako itse, kuntotarkastajalla ei kuitenkaan ole mitään vastuuta ja ellei sitten itse ole joku rakennusinsinööri niin yhtä tyhjän kanssahan se on siinä mukana roikkua.

Vierailija
32/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pääkaupunkiseutu olisi poikkeus?

Vierailija
33/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei saa luottaa myyjän tekemään kuntotarkastukseen! Mä en oikeasti tajua miksi ihmiset ostavat asuntoja tuosta vaan. Aina ennen kauppoja pitää itse teetättää se ja jos myyjä ei siihen suostu tai alkaa löpistä jotain liibalaabaa, niin siitä arvaa että asunto ei ole kunnossa. 

Vierailija
34/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asunnossa ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta äänieristys on huono ja naapurilla alkoholiongelma. Ryyppyremmin kokoontuessa epäsäännöllisen säännöllisesti voisin kuvitella, että joku herkkäunisempi ei tiettyinä öinä paljon nukkuisi. Toki se mölinä kuuluu päivisinkin. Välittäjän mukaan tämä on oikein rauhallinen taloyhtiö.

Vierailija
35/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi omakohtainen kertomus epäonnistuneista talokaupoista, mutta en jaksa kirjottaa... vi*uttaa vieläkin niin raskaasti.

Vierailija
36/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä kenelläkään huonoa kokemusta uudiskohteen (rivitalohuoneisto) ostamisesta? Onko ollut hometta tai muuta vikaa, onko yritetty kusettaa muuten? Mihin pitää kiinnittää huomiota? Harkitsen ensiasunnon ostamista ja olen kiitollinen vinkeistä!

Vierailija
37/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pääkaupunkiseutu olisi poikkeus?

Koska asunnot täällä ovat haluttuja.

Ihmiset muuttaa tänne ja ostavat asuntoja ja ovat valmiita maksamaan niistä.

Poikani muutti ulkomaille ja myi täällä talonsa. Käteisellä sai miljoonan. Itse oli maksanut noi 800 tuhatta.

Vierailija
38/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurini epäonnistu täysin, myi alle kymmenen vuotta sitten valmistuneen 45 neliöisen rivitalokämpän 130.000, eurolla kivenheiton päästä pääkaupunkiseutua

Oma pyynti olisi ollut helposti 160.000 + +

Vierailija
39/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä kenelläkään huonoa kokemusta uudiskohteen (rivitalohuoneisto) ostamisesta? Onko ollut hometta tai muuta vikaa, onko yritetty kusettaa muuten? Mihin pitää kiinnittää huomiota? Harkitsen ensiasunnon ostamista ja olen kiitollinen vinkeistä!

Uudiskohteen, tai kaikkien asuntojen viat kuuluu rakennuttajalle ensimmäiset 10 vuotta. Lisäksi taloyhtiöllä on omat vastuunsa. Eli kauppaa et välttämättä voi purkaa, mutta vastuu ilmaiseen korjaukseen löytyy. Toki haittaa voi tulla korjauksen ajaksi.

Vierailija
40/51 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin täysin remontoitu perheasunto kerrostaloyhtiöstä. 

No mikään siinä remontissa ei ollut osunut kohdilleen. Käytiin juristinkin puheilla, mutta kun mikään ei yksinään ollut riittävän iso puute, niin olisi ollut epävarmaa saada hyvityksiä. Joten vaihdoimme uusien lattioiden tilalle uudet (väärin asennettu, hajosi purettaessa) rakennutimme uudet saunan lauteet (väärin asennettu, halkesivat parin käyttökerran jälkeen ) vaihdoimme keittiön yläkaapit (yllätys yllätys väärin asennettu) lisäksi muutaman vuoden jälkeen alkoi näkyä, että kylpyhuoneen saumalaasti oli jollain tavalla sopimatonta eli saumat lohkeilivat . Lisäksi taloyhtiöstä annettiin hieman vääristeltyä tietoa ja muutama vuosi sitten saatiin isot ja kalliit remontit maaliin.

Vata paljon myöhemmin selvisi, että myyjä oli joku tee-itse-jobbari joka osti asuntoja ja laittoi ne kuntoon ja sama välittäjä myi ne aina eli siksi välittäjältä saatiin aika kaunisteltua tietoa.

Nyt ollaan asuttu tässä yli 10v ja ollaan ihan tyytyväisiä. 

Hinta on maltillisesti noussut (asutaan Helsingissä) ja jos tuohon lisätään vielä remonttikulut, niin ollaan ehkä niukasti plussan puolella. 

Eli maksettiin ihan liikaa. Eipä tuo nyt enää haittaa kun tykätään tästä ja lapsilla on kivoja kavereita ihan lähellä.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme