Työterveydestä sanottiin, että en saa korona-testiä vaikka oireilen ja olen altistunut
Eilen puhkesi yli 39 asteen kuume, yskittää ja keuhkoihin sattuu. Viikonloppuna olin tekemisissä henkilön kanssa, joka oli juuri Italiasta tullut. Tosin hän ei oireillut. En ole mikään koronapanikoija, mutta eikö minut olisi hyvä testata? Työskentelen vielä sairaanhoitajana joten olisi ihan kiva tietää varmaksi... Toki nyt en tietenkään sairaana töihin mene, mutta entä sen jälkeen?
Lisäksi mieheni on myös ihmisten parissa työskentelevä. Jos minulla korona on niin olisi ihme jos ei hänelläkin.
Soitin siis työterveyteen ja siellä sanottiin että testiä ei näillä kriteereillä heru.
Kommentit (42)
Jos AP olisi sairaanhoitaja, hän ei AV mammoilta kyselisi ja taivastelisi asiaa! Ja yhdellä olikin hyvä huomio, ei 39 asteen kuumeessa jaksa somettaa. Korona vie kaikki voimat, tuskin jaksaa vessaan ryömiä. Kuume sumentaa näön. Että provoa taas ja paksusti, aiheella ei pitäisi leikkiä. Kun on niitä lukijoita, jotka uskovat lähes kaiken kuulemansa ja puhuvat sitten jossain totena tätä!!
Hesarista, on mahdollista että oireettomat levittävät: "Mutta jos tiedot pitävät paikkansa, että oireettomatkin voivat tartuttaa ja R0-luku on vajaan kolmen tietämillä, voi olla, etteivät näyttävätkään toimet auta siinä, että tauti saataisiin hallintaan.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"en ole mikään koronapanikoija"😂😂 niinpä niin. Voithan halutessasi laittaa itse itsesi kotikaranteeniin, lopputulos sama.
Missä kohtaan tekstiäni näet panikointia? Tekstini on enemmänkin pohdiskelua miksi minua ei testata. Mutta selvä jos asenne on tämä. Menenpä sitten kuumesta toivottuani hoitamaan niitä syöpäsairaita. Turha sitten jälkeen päin valittaa jos jotain käy. Hei, ei se minulta perusterveeltä pois ole.
Ap
Tästä näkee, että provoilet. Yksikään sairaanhoitaja ei kirjoittaisi noin. Häpeä!
Ai ei kirjoittaisi? Et todellakaan tiedä alasta tai ihmisistä mitään.
Terv toinen sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"en ole mikään koronapanikoija"😂😂 niinpä niin. Voithan halutessasi laittaa itse itsesi kotikaranteeniin, lopputulos sama.
Turha naureskella ap:n "panikoinnille". Kyllähän nyt tuon ammatin puolesta olisi ehdottomasti ollut syytä testata.
Siis syytä testata jos pari päivää sitten ollut tekemisissä OIREETTOMAN Italiasta tulleen kanssa? Voin kertoa että korona ei idä kahdessa päivässä. Ja jokainen Italiasta tullut ei levitä tautia. Ap ei ole altistunut koronalle eikä siten sairasta sitä.
”Hesarista, on mahdollista että oireettomat levittävät: "Mutta jos tiedot pitävät paikkansa, että oireettomatkin voivat tartuttaa ja R0-luku on vajaan kolmen tietämillä, voi olla, etteivät näyttävätkään toimet auta siinä, että tauti saataisiin hallintaan.””
Vierailija kirjoitti:
Hesarista, on mahdollista että oireettomat levittävät: "Mutta jos tiedot pitävät paikkansa, että oireettomatkin voivat tartuttaa ja R0-luku on vajaan kolmen tietämillä, voi olla, etteivät näyttävätkään toimet auta siinä, että tauti saataisiin hallintaan.”
Kaikki tietävät tämän, mutta tuolla itämisajalla ei ole mahdollista sairastua. AP:llä on flunssa tai kausi-influenssa.
Niille syöpäpotilaille on ihan yhtä vaarallista vie sinne osastolle ihan minkä vaan pöpön, jos se nostaa 39 asteen kuumeen. Eiköhän oikeat hoitajat osaa hoitaa itsensä terveeksi taudista kuin taudista ennen potilaiden altistamista.
Luulen että testeistä on pulaa tällä hetkellä. Ja maksavathan ne 300 e per kpl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaan tekstiäni näet panikointia? Tekstini on enemmänkin pohdiskelua miksi minua ei testata. Mutta selvä jos asenne on tämä. Menenpä sitten kuumesta toivottuani hoitamaan niitä syöpäsairaita. Turha sitten jälkeen päin valittaa jos jotain käy. Hei, ei se minulta perusterveeltä pois ole.
Ap
Tästä näkee, että provoilet. Yksikään sairaanhoitaja ei kirjoittaisi noin. Häpeä!
Miksi ajattelet sairaanhoitajien olevan yli-ihmisiä? He eivät saa hermostua mistään? He eivät saa puhua sarkastisesti?
Sinänsä kyllä kunnioittavaa, että arvostat hoitajia noin paljon.
Ohis
Ettehän te ole altistuneet. Altistuminen vaatisi että olisitte olleet tekemisissä henkilön kanssa jolla on edes oireita tultuaan kotiin Italiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aapeen itsensä kannalta sama, mutta ei ehkä hoidettavien potilaiden näkökulmasta tai sairaalassa työskentelevien/olevien kannalta niinkään sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha naureskella ap:n "panikoinnille". Kyllähän nyt tuon ammatin puolesta olisi ehdottomasti ollut syytä testata.
Ohis. Aloittajan kyllä pitäisi ammatin puolesta tietää miten taudit leviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi sama juttu kun soitin terveyskeskukseen ja käskivät jäämään kotiin lepäämään ja soittamaan parin päivän kuluttua uudestaan jos oireet ei helpota?
Tällä lailla vähän arvelinkin käyvän kun mietiskelin ettei Suomessa ole resursseja epidemian hoitoon. Ainut mahdollisuus kieltää koko juttu aina kun mahdollista. Aika lailla tullaan menemään klassisella periaatteella "Ottakaa kaksi aspiriinia ja soittakaa aamulla".
Paitsi tässä tapauksessa ohje kuuluu että ota buranaa. Aspiriinia ei saa ottaa virusonfektiossa. Aspiriinin ottaminen vain lisää viruksen leviämistä verenkierron mukana.
Ei se testi tautia paranna. Jos olet altistunut ja nyt sairas, niin voit olettaa, että se on korona. Pysy kotona, älä poistu. Lepää ja ota vaikka tulehduskipulääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Porvoolainen sairaanhoitaja
Paremminkin porvoolainen lähäri joka luulee olevansa sairaanhoitaja.
Ap on provo. Oireilevat testataan. Varsinkin hoitohenkilökunta.
Itämisaika on 2-12 vrk, ihan hyvin voi maanantaina oireilla pe/la tartunnan saanut. Noin muuten se on tarinan näkökulmasta epätodennäköistä, mutta en ymmärrä miksi jotkut väittää että itämisaika poissulje koronan?
Vierailija kirjoitti:
Ap on provo. Oireilevat testataan. Varsinkin hoitohenkilökunta.
Ei todellakaan testata kaikkia yskäisiä ja kuumeisia, taukki. Niitähän on Suomi pullollaan, joka toisella lapsella vähän nenä vuotaa. Testataan _altistuneet_ ja oireilevat, ja ap ei ole altistunut muulle kuin terveelle, oireettomalle Italian-reissaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aapeen itsensä kannalta sama, mutta ei ehkä hoidettavien potilaiden näkökulmasta tai sairaalassa työskentelevien/olevien kannalta niinkään sama.
No on kyllä niiden hoidettavienkin kannalta. Jos AP:llä on influenssa, silloinkaan hän ei voi mennä töihin heti kun kuume laskee. Väittäisin, että suurin osa sairaalahoidossa olevista syöpäpotilaista kuolisi, saisivat he sitten influenssan tai koronan.
Siis syytä testata jos pari päivää sitten ollut tekemisissä OIREETTOMAN Italiasta tulleen kanssa? Voin kertoa että korona ei idä kahdessa päivässä. Ja jokainen Italiasta tullut ei levitä tautia. Ap ei ole altistunut koronalle eikä siten sairasta sitä.