Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronavirus ja ihmisten tyhmyys.

Vierailija
02.03.2020 |

Tiedutusvälineet ovat luoneet asiasta semmoisen mörön joka ajaa tällä hetkellä ihmisiä psykiatrin pakeille ja väki peruu lomareissuja.

Muutamia faktoja:

Maailmassa on ihmisiä n. 7,8 miljardia, koronatartunta n. 90 000 ihmisellä. Prosentteina väestöstä on saanut tartunnan n. 0,0001% kuolleisuus huomattavasti pienenpi ja mikä on ollut kuolleiden fyysinen kunto ennen sairastumista? Infuessakin tappaa ihmisiä vuosittain. Hengityssuojaimet joka paikassa loppu. Aidsia sairastaa n. 35 miljoonaa ihmistä, silti väki sekstailee ilman huolia ja ilman suojausta.
Matkojen hinnat on nyt alhaalla, joten kannattaa lomat pitää täs vaihees jos haluaa halvalla matkustaa.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi

Vierailija
2/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko maailmassa on tähän mennessä kuollut koronaan vain hieman enemmän ihmisiä, kuin pahimpina vuosina ainoastaan Suomessa influenssaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt kuitenkin varautua hankkimalla särkylääkkeitä valmiiksi ja pitämällä kotona lääkkeitä ja ruokaa noin viikon tarpeiksi, jotta ei tarvitse niitä sitten sairaana lähteä ostamaan ja tartuttamaan muita. Tämä olisi fiksua toimintaa. Ei pelkästään itsensä vuoksi, vaan koko yhteiskunnan vuoksi.

Vierailija
4/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epidemian "pääkaupungissa", Wuhanissa, kuolee muutenkin Keravan verran väkeä joka päivä. Tämä epidemia ei nosta kuolleisuutta edes siellä, muutos menee normaalin vaihtelun sisään.

Vierailija
5/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko maailmassa on tähän mennessä kuollut koronaan vain hieman enemmän ihmisiä, kuin pahimpina vuosina ainoastaan Suomessa influenssaan.

Tänä vuonna pelkästään Yhdysvalloissa on kuollut 8200 influenssaan.

Eli influenssa on kyllä vaarallisempi.

https://weather.com/health/cold-flu/news/2020-01-28-flu-more-deadly-tha…

Vierailija
6/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanajan tauti oli täysin normaali flunssa, kunnes ei enää ollutkaan. Joo maailma ja sairaudenhoidon tilanne on eri, mutta on mielestäni aika yksisilmäistä todeta, ettei RNA mutaatioihin taipuvainen tauti tekisi sitä mistä se tunnetaan: mutatoidu. 

Nyt wuhanin viruksesta on löydetty neljä kappaletta variantteja, jotka ovat puhtaasti korona-viruksen omia mutaatioita. 

Tietenkin on helppoa hokea ettei mitään tapahdu, kunnes tapahtuu. MIelummin itse näen että ylireagoidaan kun ei reagoida, ja niitetään samanalaiset numerot kuin Espanjan tauti tai sitten saadaankin huomattavasti rankemmat kuolleisuus numerot ( nyt taitaa olla 3 - 5.5% riippuen miten lasketaan, kausi-infuenssa on noin 0.1 %)

Kertokaaas taudin vähättelijät, että mitä se teitä haittaa jos asiaan valmistaudutaan? 

Vierailija
7/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selostaja kirjoitti:

Espanajan tauti oli täysin normaali flunssa, kunnes ei enää ollutkaan. Joo maailma ja sairaudenhoidon tilanne on eri, mutta on mielestäni aika yksisilmäistä todeta, ettei RNA mutaatioihin taipuvainen tauti tekisi sitä mistä se tunnetaan: mutatoidu. 

Nyt wuhanin viruksesta on löydetty neljä kappaletta variantteja, jotka ovat puhtaasti korona-viruksen omia mutaatioita. 

Tietenkin on helppoa hokea ettei mitään tapahdu, kunnes tapahtuu. MIelummin itse näen että ylireagoidaan kun ei reagoida, ja niitetään samanalaiset numerot kuin Espanjan tauti tai sitten saadaankin huomattavasti rankemmat kuolleisuus numerot ( nyt taitaa olla 3 - 5.5% riippuen miten lasketaan, kausi-infuenssa on noin 0.1 %)

Kertokaaas taudin vähättelijät, että mitä se teitä haittaa jos asiaan valmistaudutaan? 

Hygienia ja saatavilla oleva terveydenhoito on vähän eritasolla nykyään kuin 1919.

Vierailija
8/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoa tarvitsevien määrä on ollut iso verrattuna influenssaan. Terveydenhuoltojärjestelmä ei kestä isoa tehohoitoa tarvitsevaa ihmismäärää. Suomessahan ei edelleenkään tiedetä onko meillä tarpeeksi hengityskoneita pandemiaa varten. Ihmiset keskittyy kuolemiin, mutta sairastuneet on aika paljon isompi ongelma ja lisäksi se, että kukaan ei vielä tiedä jälkitautien määrää tai niiden aiheuttamia ongelmia.

Vierailija
9/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selostaja kirjoitti:

Hygienia ja saatavilla oleva terveydenhoito on vähän eritasolla nykyään kuin 1919.

Koronan kuolleisuus on korkeampi kuin Espanjantaudin. Mielenkiintoista on myös se, että asiantuntija sanova mm näin :  Dr. Peter Jay Hotez, an expert on global health at Baylor University, emphasized to me the need to support front-line health workers and keep them from becoming infected.

“If we see a situation in the U.S. like we saw in Wuhan — more than 1,000 cases among hospital workers and five or six deaths — it’s game over,” he said. “Health workers lose confidence, and things start to fall apart.”

Tilanne on erittäin haastava mikäli tauti käy terveydenhuollon ammattilaisten kimppuun. 

En itse arvosta vähättelevää asennetta, koska emme tiedä mihin tuo voi mennä. Itseäni ja todennäköisesti myös sinua älykkäämpi sanoi tällaisista tilanteista: 

The legendary Joshua Lederberg, a geneticist and Nobel Prize laureate, once said that in the struggle against new diseases, “It’s our wits versus their genes.” If we want our wits to triumph, we will need to think clearly, prepare for the worst — and do better."

Se ettei tehdä mitään ei ole do better, vaan luovuttamista. Varmaan ärsyttää kun lomat menee pilalle ja liikaa samoja uutisia, mutta kollektiivinen velvollisuus on varautua.

Vierailija
10/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso paino sanoilla tähän mennessä.

Vierailija
11/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua yhtä asiaa eli jos minua tai naapuriani huolestuttaa korona, niin miksi se minun huoli ärsyttää niin kovasti ap? 

Minulla on omat syyni olla huolissani. Lisäksi olen suht täyspäinen ihminen ja kykenen lähdekritiikkiin.  Olen lukenut tästä(kin) aiheesta useampia artikkeleita eri lähteistä (mm. Lancet ).

En ole huolissani sen tiedon valossa, joka meillä on, vaan enemmän huolettaa se, että nyt on kyse viruksesta jonka toimintamekanismi on tällä hetkellä tuntematon. Eli huolettaa se, mitä ei vielä tiedetä. 

Samasta syystä monet valtiot ovat ottaneet käyttöön aika raskaita keinoja tartuntojen rajaamiseksi, on helpompi tulla toimeen jälkiseurusten kanssa pienemmän joukon kanssa jos viruksesta löytyykin ajan kanssa jotain, jota emme osaa nyt edes odottaa.

Lisäksi kun tiedetään, että SARSista selvinneillä on hyvin isolla joukolla jäänyt elinikäisiä vaurioita, niin jokainen järkevä ihminen on tässä asiassa mieluummin enempi varuillaan kuin rennon huolettomasti.

Paitsi ap.

Tämä ei ole influenssa. Sikainfluenssaviruksen kanssa tiedettiin jo, miten influenssavirukset käyttäytyvät. Ja että niistä paranee ellei kuole. Nyt ei tiedetä. Välttämällä viruksen voi myös välttää istahtamisen aikapommin päälle. 

Vierailija
12/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt kuitenkin varautua hankkimalla särkylääkkeitä valmiiksi ja pitämällä kotona lääkkeitä ja ruokaa noin viikon tarpeiksi, jotta ei tarvitse niitä sitten sairaana lähteä ostamaan ja tartuttamaan muita. Tämä olisi fiksua toimintaa. Ei pelkästään itsensä vuoksi, vaan koko yhteiskunnan vuoksi.

Minulla on ystäviä ja muita läheisiä jotka voivat hätätilanteessa tuoda oveni taakse ruokaa ja lääkkeitä. En siis ole kuolemassa nälkään vaikka en hamstraisikaan. En kyllä ylipäänsä elä jatkuvasti niin reunalla, että kotonani olisi ainoastaan muutaman päivän särkylääkkeet ja ruuat.

Vierailija
13/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selostaja kirjoitti:

Tiedätkö mihin suuntaan virukset mutatoituvat, niin, vähemmän letaaleiksi. Eivät muutoin selviä kovin kauaa.

Vierailija
14/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua yhtä asiaa eli jos minua tai naapuriani huolestuttaa korona, niin miksi se minun huoli ärsyttää niin kovasti ap? 

Minulla on omat syyni olla huolissani. Lisäksi olen suht täyspäinen ihminen ja kykenen lähdekritiikkiin.  Olen lukenut tästä(kin) aiheesta useampia artikkeleita eri lähteistä (mm. Lancet ).

En ole huolissani sen tiedon valossa, joka meillä on, vaan enemmän huolettaa se, että nyt on kyse viruksesta jonka toimintamekanismi on tällä hetkellä tuntematon. Eli huolettaa se, mitä ei vielä tiedetä. 

Samasta syystä monet valtiot ovat ottaneet käyttöön aika raskaita keinoja tartuntojen rajaamiseksi, on helpompi tulla toimeen jälkiseurusten kanssa pienemmän joukon kanssa jos viruksesta löytyykin ajan kanssa jotain, jota emme osaa nyt edes odottaa.

Lisäksi kun tiedetään, että SARSista selvinneillä on hyvin isolla joukolla jäänyt elinikäisiä vaurioita, niin jokainen järkevä ihminen on tässä asiassa mieluummin enempi varuillaan kuin rennon huolettomasti.

Paitsi ap.

Tämä ei ole influenssa. Sikainfluenssaviruksen kanssa tiedettiin jo, miten influenssavirukset käyttäytyvät. Ja että niistä paranee ellei kuole. Nyt ei tiedetä. Välttämällä viruksen voi myös välttää istahtamisen aikapommin päälle. 

Kerroin asiasta faktat. Jokainen taplatkoot tyylillään ja varautukoot kuten tahtoo. Maailmassa on monia muitakin asioita joihin kannattaa varautua.

Vierailija
15/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, se alkoi levitä samoihin aikoihin, kuin influenssakausi yleensäkin alkaa. Kuten joku tässä ketjussa aiemmin kertoi, niin esimerkiksi Yhdysvalloissa on tänä kautena tähän mennessä kuollut jo lähes kymmenen tuhatta henkilöä influenssaan. Luvut ovat siis verrannollisia.

Vierailija
16/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Tähän Mennessä on myös kuollut kausi-influenssaan 82 000, coronaan 3000. Siis tänä vuonna, tähän mennessä.

Vierailija
17/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys on sitä että vähätellään virusta mistä ei tedetä vielä tarpeeksi, toinen typeryyden mitta on verrata infulenssaan kun ne ei mitenkään liity toisiinsa, voi olla että ne jotka vähättelee on tyhmiä tai sitten pelkäävät mutta se tulee ilmi vähättelynä

Vierailija
18/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ekana mieleen, että korona vois viedä mennessään mm. palstan tyhmimmän 70-prossaa!

Vierailija
19/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzat vaan postiluukusta sisään sitten. Ihan turha hambstrata etu käteen.

Vierailija
20/63 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys on sitä että vähätellään virusta mistä ei tedetä vielä tarpeeksi, toinen typeryyden mitta on verrata infulenssaan kun ne ei mitenkään liity toisiinsa, voi olla että ne jotka vähättelee on tyhmiä tai sitten pelkäävät mutta se tulee ilmi vähättelynä

Sitä verrataan influenssaan siksi, koska hysteerikot eivät ymmärrä että korona ei ole ainoa tappava tauti, eikä suinkaan pahin uhka ihmisen terveydelle tällä hetkellä, vaikka jotkut jostain syystä niin haluavat uskoa. Ei ole myöskään mitenkään uuttaa, että joku tartuntatauti tappaa. Influenssaan sitä on hyvä verrata myös siksi, koska se on oikeastaan tappavin yleinen tauti tämän päivän Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi