Kuinka monen kuukauden palkka sinulla on säästössä pahanpäivän varalle? Eli paljon sinulla on puskuria
Jos jotain yllättävää sattuu? Paljon pystyt laittamaan kuukaudessa säästöön? Oletko sinkku vai onko sinulla perhettä?
Meillä taitaa olla tällä hetkellä 3kk nettopalkan verran säästötilillä. Välillä saadaan siirrettyä syrjään 100-200 €, mutta sellaisessa kuussa milloin kerääntyy enemmän laskuja kerralla, olemme joutuneet ottamaan vähän takaisin säästötililtä.
Mutta keskimäärin n.3kk palkan verran yritetään kokoajan pitää säästötilillä puskurina.
Meillä on kaksi lasta ja kaksi aikuista. Joten kamalan isoja summia emme saa tällä hetkellä siirrettyä säästöön.
Kommentit (21)
Säästötilillä on noin kahden kuukauden bruttopalkka, rahastoissa ja osakkeissa noin vuoden bruttopalkka.
18 kk nettopalkka on rahana tilillä, hätätilassa muuttamalla sijoitukset rahaksi voisin olla pois töistä noin 10 vuotta.
Vain täydellinen pölvästi ei varaudu ainakin vuoden nettopalkan verran.
Säästötileillä on yhteensä 117 000€, en nyt viitsi kertoa monenko kuukauden palkka se olisi.
Suunnilleen 100 kuukauden palkan verran löytyy tililtä, osakkeista, rahastoista jne. Lisäksi on kiinteistöjä. Eiköhän tässä jotenkin pärjää.
Yht. rahastoissa ja muina säästöinä vuoden nettopalkka. Asunnossa paljon enemmän, äärimmäisessä hätätilanteessa voisin vaihtaa pienempään. Asunnot liikkuu täällä kyllä.
Mulla on hyvä palkka ja iso laina, joten puskurin pito on vähän vaihtelevaa. Palkasta menee 50 % lainanhoitotilille ja sinne kertyy pientä puskuria koko ajan. Tällä hetkellä on vähän yli kk:n nettopalkka puskurina. Enemmän pitäisi olla, mutta sijoitusasuntoihin on tehty pieniä korjauksia ja sieltä on tullut miinusta.
Mulla on tilillä n. 9 kk nettopalkka. Ja hyvä että on, aina voi elämässä sattua kaikenlaista.
Lisäksi sijoituksia noin 10 000, mutta niitä ei oikein voi puskurina pitää kun arvonvaihtelu on niin suurta. Nytkin hieman miinuksella.
2 aikuista ja 2 lasta meilläkin. Olen aina ollut säästäväinen. Säästöt tuo mulle turvaa.
Minulla oli 2,5 vuoden puskuri. Se kuitenkin loppui kolmisen vuotta sitten, ja olen edelleen työttömänä. Vuosi meni ilman rahaa siihen, että minut hyväksyttiin työttömäksi työnhakijaksi, ja siinä ajassa talouteni ehti kaatua niin pahoin, etten enää koskaan pääse jaloilleni.
Pahan päivän vara on kiva juttu. Se kuitenkin loppuu aikanaan, ja edessä ovat vielä pahemmat päivät.
Sain pätkäduunia, rupesin säästämään. Pesukone hajosi, säästöt meni uuteen. Yritin säästää uudestaan mutta pätkäduunit loppui.
Ei ole kuin älyttömästi velkaa. Vanhemmilta löytyy säästöjä ehkä 150000e ja yksi lähisukulainen on oikeasti varakas ja häneen voi turvautua jos on ihan hätätilanne.
Käteistä puskurina 5x kk-ansio. Miehellä tuskin niin paljon, koska kk-ansiot paljon isommat.
Ei ole ollenkaan. Työmarkkinatuki loppuu usein kesken kuuta ja kaljaa ei saa kuin pummaamalla.
Vuoden opintotuet. Tuilla ei säästöön jää yhtään jollei ole koko kuukautta syömättä ja silloinkin jää vain vähän, ehkä 50€.