Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan asumistukilaskuri ihmetyttää tänä vuonna?! Onko joku huomannut samaa?

Liina
01.03.2020 |

Olen seuraillut loppuvuoden ASO-asuntojen tarjontaa ja tehnyt kelan asumistuen laskurilla laskelmia. Vielä joulukuussa sain erääseenkin asuntoon laskurin mukaan miltei 600€ tukea. Tänä vuonna vain 360€. Vaikka muutan summia (tietenkin laskee jos laitan vastikkeen summaksi todella pienen summan), enimmäismäärä pysyy 360€:ssa. Soitin kelaan ja joku ”asiantuntijakin” sieltä soitti minulle, mutta ei selvinnyt mistä johtuu! Ei ole kuulemma tullut mitään muutoksia tukiin mikä vaikuttaisi tukeen satoja euroja. Eivät siis uskoneet minua. En ymmärrä miten on mahdollista että summissa on noin valtavat erot!! Onko muilla vastaavia kokemuksia? En voi olla ainoa asiaa ihmettelevä. Enkä tiedä minne seuraavaksi soittaisin. Oliskohan sosiaaliasiamies oikea taho?

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskitko sen aiemmin eläkkeensaajan asumistuen laskurilla ja nyt yleisen asumistuen?

Vierailija
2/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitti aikoinaan joku guru Kelalta ja pahoitteli väärin laskettua tukea. Siellä on paljon aloittelevia työntekijöitä ja kaavat ja säännöt muuttuvat, kannattaa soittaa tai jättää viesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku varmasti kommentoi tähän, että mene töihin tms, mutta mun mielestä tässä on pointtina ihan se, että on tapahtunut joku muutos, jota edes Kelassa ei tiedetä tai sitten laskurissa on virhe. Itseänikin kiinnostaa, vaikka käyn töissä enkä saa mitään tukia.

Vierailija
4/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa hyvältä!

Vierailija
5/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle soitti aikoinaan joku guru Kelalta ja pahoitteli väärin laskettua tukea. Siellä on paljon aloittelevia työntekijöitä ja kaavat ja säännöt muuttuvat, kannattaa soittaa tai jättää viesti.

Mutta ei kai ne aloittelijat ylläpidä asumistukilaskuria?

Vierailija
6/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskitko sen aiemmin eläkkeensaajan asumistuen laskurilla ja nyt yleisen asumistuen?

En, vaan ihan sen yleisen laskurin mukaan. AP

Vierailija
7/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asumistuki on tulossa yhdelle ihmiselle, niin silloin se on maksimissaan päälle 400 euroa.

Luultavasti olet itse merkinnyt jotain väärin. Asumistuki ei ole muuttunut mitenkään merkittävästi, jos ollenkaan.

Vierailija
8/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, jos laskurin sijaan lasket asumistuen määrän itse Kelan sivuilla annetuilla laskukaavoilla? Siitä näet oikean määrän.

Kuinka iso perhe sinulla on ja mikä on paikkakunta? Missään Suomessa yksinäinen henkilö ei voi saada yleistä asumistukea 600 euroa kuukaudessa (pätee sekä viime että tähän vuoteen).

Vierailija
9/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku varmasti kommentoi tähän, että mene töihin tms, mutta mun mielestä tässä on pointtina ihan se, että on tapahtunut joku muutos, jota edes Kelassa ei tiedetä tai sitten laskurissa on virhe. Itseänikin kiinnostaa, vaikka käyn töissä enkä saa mitään tukia.

Juurikin näin. Ja ihan töissä käyn minäkin. Pointtina tässä se, että jos tuki on laskenut noin roimasti, haluan Todellakin tietää miksi. Ja sen jälkeen tiedän jättäytyä ASO-jonosta ja lopettaa lisätilasta haaveilun lasten kanssa :/

Kiitos positiivisesta kommentistasi :)

AP

Vierailija
10/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on sinne joku ruksi tai muuttuja lipsahtanut mikä ei kuulu joukkoon. Kyllä mulla näyttää ihan ok kaiken.

Vierailija
11/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu, jos laskurin sijaan lasket asumistuen määrän itse Kelan sivuilla annetuilla laskukaavoilla? Siitä näet oikean määrän.

Kuinka iso perhe sinulla on ja mikä on paikkakunta? Missään Suomessa yksinäinen henkilö ei voi saada yleistä asumistukea 600 euroa kuukaudessa (pätee sekä viime että tähän vuoteen).

kiitos vinkistä, kokeilen sitä! Kelan virkailija laski sen myös puhelimessa minulle ja sai saman 360€ , juurikin laskurilla.

Asun kolmen alaikäisen lapseni kanssa.

Ap

Vierailija
12/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on sinne joku ruksi tai muuttuja lipsahtanut mikä ei kuulu joukkoon. Kyllä mulla näyttää ihan ok kaiken.

Valitettavasti ei ole mahdollista. Käytin laskuria viime vuoden puolella useita kymmeniä kertoja.

Ap

Vierailija
13/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetissä sun pitäisi saada asumistukea monta sataa. Kyllä ihmiset on laiskoja ja ahneita.

Vierailija
14/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten helvetissä sun pitäisi saada asumistukea monta sataa. Kyllä ihmiset on laiskoja ja ahneita.

Et tiedä minun elämäntilanteestani tai siitä ihmissuhteesta mitään josta lasteni kanssa lähdin, joten voitko olla hiljaa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa. Ettet vahingossa lyö enää muita lyötyjä.

Ap

Vierailija
15/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset valittaa ja tässä aloittajankin tapauksessa ilm ilmaisia tukia vedetään tonnin veran kuussa kaikkineen.

Vierailija
16/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset valittaa ja tässä aloittajankin tapauksessa ilm ilmaisia tukia vedetään tonnin veran kuussa kaikkineen.

Ihan töissä käyn, vakituisesti, aina olen käynyt. Ikää jo yli 40. Ikinä en ole tuilla elänyt, paitsi kotihoidontuki että sain hoidettua lapseni mahd kauan kotona. Voitko olla hiljaa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa. Jos et osaa vastata mun kysymykseen, voitko ystävällisesti purkaa pahan olosi jonnekin muualle kuin minuun?

Ap

Vierailija
17/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko laittanut laskuriin paikkakunnan oikein? Se on ratkaiseva tieto, koska huomioon otettavat maksimiasumismenot riippuvat paikkakunnasta.

Vierailija
18/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko laittanut laskuriin paikkakunnan oikein? Se on ratkaiseva tieto, koska huomioon otettavat maksimiasumismenot riippuvat paikkakunnasta.

Paikkakunta on myös oikein. Kuten kaikki muutkin tiedot. Siksi tämä on niin omituista ettei syytä muka löydy kelan mukaan :/

Ap

Vierailija
19/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Asun Aso asunnossa ja teen osa.aika työtä. Saan asumistukea 80 euroa.

En ymmärrä miten jotkut saa tuollaisia summia.

Vierailija
20/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Ja ihan töissä käyn minäkin. Pointtina tässä se, että jos tuki on laskenut noin roimasti, haluan Todellakin tietää miksi. Ja sen jälkeen tiedän jättäytyä ASO-jonosta ja lopettaa lisätilasta haaveilun lasten kanssa :/

Kiitos positiivisesta kommentistasi :)

AP

Mitään muutosta ei ole tullut joten olet tehnyt laskurissa jonkun virheen.

Mihinkään ei kannata soutella, kukaan ei tiedä minkä virheen olet tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän