Miehen sisko toimi valokuvaajana ristiäisissä ja jätti kokonaan minun sukuni kuvaamatta..
Sellaista täällä. Huomasin nyt kun katsoin kuvia, että näyttää siltä kuin lapseni äidin puolen suku ei olisi paikalla ollenkaan. Tätä minun perheeni syrjimistä, sivuun työntämistä ja ohi mennen tapahtuvaa vähättelyä on tapahtunut koko minun ja miehen liiton ajan, etenkin anopin ja miehen siskon toimesta, mutta on nyt lapsen synnyttä pahentunut. Miehen äidillä on ennestäänkin ollut taipumusta tällaiseen mielivaltaiseen sukulaisten pois sulkemiseen; mies ei esim juurikaan tunne isänsä puolen sukua, koska anoppi on eristänyt heidät pois ja selitellyt miehelleni lapsesta saakka että heitä ei vain kiinnostanut olla tekemisissä. Jälkikäteen selvinnyt, että miehen täti isänsä puolelta ostanut muun muassa leluja miehelleni kun tämä on ollut lapsi, mutta hänen ei ole annettu antaa niitä. On antanut niitä nyt meidän pikkuiselle ja olen aktiivisesti osallistanut heitä nyt elämäämme, vaikka menettivätkin tavallaan mieheni lapsuuden niin saavat olla kuitenkin olla mukana meidän lapsen elämässä. Todella ahdistava tilanne, en ole tottunut tällaiseen rajuun ihmistenpois sulkemiseen enkä oikein käsitä, että mistä sellainen edes johtuu. Kun koitan puhua puolisolleni hänen äitinsä ja siskonsa huonosta käytöksestä mies suuttuu. Mitään ongelmaa ei ole hänestä. Olen todella raivoissani tästä, että sukuni jätettiin täysin kuvaamatta ristiäisissä, eikö kuvaajan kuuluisi tasavertisesti kuvata kaikkia?! Nyt on hienoja potretteja joissa mies sukuineen pitelee vauvaamme eikä ainuttakaan minun suvustani. Kuvia katsoessa näyttää kuin sukuni ei olisi osallistunut ristiäisiin ollenkaan..
Kommentit (54)
Nyt ap soimaamaan vaan omaa sukuaan mikseivät ottaneet vauvaa, sanoneet että nyt ota kuvat. Kaikissa käymissäni ristiäisissä on lähisukulaiset kuvattu ns. jonotustyyliin.
Taitaa olla narsistinen suku. Tiedän, kun itselläkin vastaavanlainen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat alussa, että syrjimistä on tapahtunut miehesi äidin JA SISKON toimesta aiemminkin. Annat kuitenkin sellaisen henkilön kuvata, joka on syrjimistä tehnyt , niin miksi ? Kirjoitat myös, että syrjimistä on ollut koko liittonne ajan ja miehesi suuttuu, kun puhut toisten loukkavasta käytöksestä, silti olet halunnut lisääntyä tuollaisen miehen kanssa, niin miksi ?
Syrjiminen on ennen kaikkea tapahtunut anopin puolelta, mutta nyt näköjään erittäin laajassa mittakaavassa myös hänen tyttärensä toimesta. En ajatellut selkeästi, olin vain iloinen kun puolison sisko ehdotti valokuvaajana toimimista. Ajattelin, että onpas mukava kun joku ottaa sen osan hoitaakseen ja jää mukavat kuvat muistoksi.. Niin, mukavat kuvat miehelleni, hänen vanhemmilleen ja siskolleen muistoksi.. Ap
AP:N alkuperäisessä kirjoituksessa lukee kyllä, että tätä syrjimistä on tapahtunut nimenomaan anopin JA SISKON toimesta, joten ei todellakaan voi tulla yllätyksenä, että sisko edelleen käyttäytyy noin.
Meidän suvussa on tapana, että kuvaajia on useampi, että saadaan näkökulmaa. Lisäksi moni tuo oman kameransa ihan muutenkin, että saa kuvia. Miksi sinun sukulaisesi eivät halunneet ottaa kuvia? Jokaisella on nykyään kännykässä kamera ja ilman muuta jokainen haluaa ottaa kuvia että saa omat kuvat tuoreeltaan. Pitäisin itsestään selvänä, että jos olisin lapsenlapseni ristiäisissä, meillä olisi heti lähtiessä omat kuvat mukana isovanhemmista lapsen kanssa, lapsen molemmista vanhemmista lapsen kanssa jne. Ei tällaista nyt nykyaikana voi tapahtua kuin hölmöläisten tarinoissa. Oliko tämä vuonna 1975?
Vierailija kirjoitti:
Taas?
Taasko tämä aloitus, se oli jo pari vuotta sitten ja nyt kaivoit sen taas tänne. Eli aiheeseen vastaajille tiedoksi: tämä aloktus on vain provo, ei muuta.
Yritä nyt hyvä ihminen ap keksiä jotain uutta. Tämä aihe on kyllä ihan mielenkiintoinen ja siitä saa hyvät itkuvirret joillekin, mutta ei nyt silti jaksaisi tätä uudestaan.
Tämä on kyllä ihan ensimmäinen aloitukseni palstalle, ja jos jollain ollut vastaava ongelma niin en kyllä nyt oman kokemukseni jälkeen yhtään ihmettele. Mikäli olet haluton keskustelemaan tapahtuneesta niin voit kyllä poistua ketjusta. Provo tämä ei ole, kun olisikin. Ap
Heh, exän siskon häissä kävi samalla tavalla. :D Kuvaaja oli sulhasen puolelta ja morsiamen sukua ei ollut kuvissa. Hyvä näin jälkikäteen ajateltuna, etten näy kuvissa, mutta silloin ihmetytti, miten tyhmä joku voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on tapana, että kuvaajia on useampi, että saadaan näkökulmaa. Lisäksi moni tuo oman kameransa ihan muutenkin, että saa kuvia. Miksi sinun sukulaisesi eivät halunneet ottaa kuvia? Jokaisella on nykyään kännykässä kamera ja ilman muuta jokainen haluaa ottaa kuvia että saa omat kuvat tuoreeltaan. Pitäisin itsestään selvänä, että jos olisin lapsenlapseni ristiäisissä, meillä olisi heti lähtiessä omat kuvat mukana isovanhemmista lapsen kanssa, lapsen molemmista vanhemmista lapsen kanssa jne. Ei tällaista nyt nykyaikana voi tapahtua kuin hölmöläisten tarinoissa. Oliko tämä vuonna 1975?
Kaikilla oli miehen siskon ilmoituksen jälkeen käsitys, että juhlat kuvataan ja kyllähän ne kuvattiin. On tuokin taitolaji saada 60 kuvaa ilman että yhdessäkään näkyy vilausta lapsen äidin puolen suvusta. Ap
Taattua aavee löylytystä aloittajalle XD Ei ole normaalia tuollainen systemaattinen poissulkeminen kuvista mutta jatkossapa tiedät. Kusip*inen sisko miehelläsi, tullut äitiinsä joko tiedostamatta tai tiedostaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas?
Taasko tämä aloitus, se oli jo pari vuotta sitten ja nyt kaivoit sen taas tänne. Eli aiheeseen vastaajille tiedoksi: tämä aloktus on vain provo, ei muuta.
Yritä nyt hyvä ihminen ap keksiä jotain uutta. Tämä aihe on kyllä ihan mielenkiintoinen ja siitä saa hyvät itkuvirret joillekin, mutta ei nyt silti jaksaisi tätä uudestaan.
Tämä on kyllä ihan ensimmäinen aloitukseni palstalle, ja jos jollain ollut vastaava ongelma niin en kyllä nyt oman kokemukseni jälkeen yhtään ihmettele. Mikäli olet haluton keskustelemaan tapahtuneesta niin voit kyllä poistua ketjusta. Provo tämä ei ole, kun olisikin. Ap
No ei ollut, vaan tämä aloitus oli vanhaa skeidaa. Jaxuhalit vain ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla oli miehen siskon ilmoituksen jälkeen käsitys, että juhlat kuvataan ja kyllähän ne kuvattiin. On tuokin taitolaji saada 60 kuvaa ilman että yhdessäkään näkyy vilausta lapsen äidin puolen suvusta. Ap
Ei voi sanoa muuta, kuin että saitte mistä maksoitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottiko hän valokuvat laskuttavana yrittäjänä vai ihan ilmaiseksi? Jos hänen kanssaan on tehty sopimus ja hänelle maksetaan, niin silloin olisi tietenkin pitänyt sopia mitä kuvaukseen kuuluu. Jos hänet on laitettu kuvaamaan, koska "osaat ja se käy sinulta luonnostaan" ilman palkkiota, ei voi moittia jos hän on kuvannut mitä huvittaa.
Ei ole opiskellut valokuvausta tms. ja ihan kännykkäkamerallaan otti kuvat. Itse sanoi ennen juhlia, että voisi kuvata juhlat, ei sanonut esim että "voin kuvata omaa sukuani juhlissa" tai muuta vastaavaa. Silloin olisin tietysti kuvatuttanut myös oman sukuni jos olisi sanonut ettei aio ollenkaan heitä ottaa kuviin. Olen toiminut useissa juhlissa kuvaajana ja otan kyllä kaikki vieraat huomioon tasavertaisesti, onko tämä sitten jotenkin outoa toimia näin? Ap
Itse harrastan valokuvausta juhlissa ja AINA isäntäparin/juhlakalun kanssa sovitaan mitä kuvataan ja missä järjestyksessä.
Et sitten saanut suutasi auki ja kertonut, nyt kuvataan vauva yhdessä vanhempien kansssa, kummien kanssa, nyt on yhteiskuvan vuoro jne. Ei kait valokuvaaja voi kommentaa sinun ja miehesi vieraita kuvattavaksi, vaan se on teidän tehtävä, kun olette isäntäpari.
Syyttämisen sijaan, voit katsoa vain peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten huomannut juhlien aikana ettei sinusta ja suvustasi otettu vauva sylissä poseerauskuvia??
Vierailija kirjoitti:
Heh, exän siskon häissä kävi samalla tavalla. :D Kuvaaja oli sulhasen puolelta ja morsiamen sukua ei ollut kuvissa. Hyvä näin jälkikäteen ajateltuna, etten näy kuvissa, mutta silloin ihmetytti, miten tyhmä joku voi olla.
Tuo on narsismia näkyvimmillään. Ovat jopa näyttäneet sulle ne kaikki kuvat, että varmasti huomaat puuttuvasi niistä.
Vaimon sisko jätti miehen suvun kuvaamatta ja jopa miehen.
Omia lärvejä oli valokuvakansio täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Ristiäisissähän on tapana yleensä varta vasten poseerata kuvaajalle: vauva vanhempiensa kanssa, kummien kanssa, isovanhempien kanssa, koko suvun kanssa jne juuri siksi että jää kuvia muistoksi. Jos tällaista ei tehty, niin kuvaaja on sitten räpsinyt mitä on. Eikä voi olettaa että kuvaaja tuon itse organisoi, kyllä se on juhlassa isäntäväen tehtävä ohjata asioita.
Näköjään. Itse kun olen toiminut juhlissa kuvaajana niin olen pitänyt pelisilmää koko ajan yllä, katsonut milloin mikäkin poppoo on kasaantunut hyvin keskustelemaan, että saan kuvattua, mennyt keskeyttämään heidän jutun ja sanonut että katsokaas kaikki hetkeksi tänne niin otan parit kuvat. Myöskin jos en ole esim saanut synttärisankarista vanhemiensa kanssa yheiskuvaa ja juhlat alkaa lähestyä loppua niin pyydän vanhemmat sohvalle synttärisankarityttärensä kanssa.. Näistä saamistani kommenteista päätellen olen sitten vissiin outo.. Minusta on kiva ottaa kaikki huomioon tasavertaisesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten huomannut juhlien aikana ettei sinusta ja suvustasi otettu vauva sylissä poseerauskuvia??
En valitettavasti, välillä kävin imettämässä ja kiireisenä jutuillaan pitivät myös mummot ja tädit jotka halusivat kuulla millainen vauva on ollut ja kertoilivat millaisia hoito-ohjeita ennen muinoin jaeltiin tuoreille vanhemmille. Ap
Mä itse havahduin vastaavaan juuri ristiäisten jälkeen, kun tajusin että vauva ei ollut päässyt kertaakaan minun sukulaisten (edes äitini) syliin.
Viime kädessä moka oli tietysti minun, mutta ihan rehellisesti sanottuna en ollut tuolloin univajeessa, hormonimyrskyssä ja vielä synnytyksestä romuna oma itseni.
Olen edelleen tuosta jokseenkin vihainen anopilleni (jonka tuossa iässä pitäisi jo osata tarjota sitä vauvaa toiselle mummolle, kun on sitä pitänyt sylissään tunteja) ja miehelleni, jonka olisi myös pitänyt tajuta asia. Anoppi se vaan huuteli ristiäisissä miehelle, että vieppä nyt mummon mussukka Mirjalle ja Irjallekin, ja minä jossain aivovauriossa katselin vieressä. Oma moka totta kai myös.
Sittemmin kyllä olen korjannut tätä, eli olen todellakin huolehtinut lapseväleistä omaan sukuuni.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä annoit tehtävän ihmiselle, josta tiesit tämän asenteen? Anteeksi, mutta sitä saa mitä tilaa.
Olin naivi. Jotenkin oletus oli että hän kohtelisi muita kuten haluaisi itseään kohdeltavan. Ap
Tilasitko kälyltäsi valokuvauksen? Jos tilasit, niin en maksaisi täyttä hintaa.
Jos kälysi kuvasi oma-aloiteisesti, ettekä maksaneet mitään, niin sitten voi vain sanoa, voi, voi ja ensi kerralla tilata oikea ulkopuolinen kuvaaja.