Voisitko ottaa kumppaniksesi miehen, jolla on itseäsi alempi koulutustaso? Jos et, miksi?
Voisitko ottaa kumppaniksesi miehen, jolla on itseäsi alempi koulutustaso?
Jos et, miksi?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
En voisi. Joku tästä aina vetää herneet nenään, mutta jokainen pari joilla koulutustaso heittää paljon toisistaan on onneton. Mun tuttavapiirissä 2 tällaista paria.
Mikä on paljon? - Ymmärrän, että haasteita saattaa tulla eteen, jos suomalainen ammatikorkeakoulusta valmistunut mies muodostaa parisuhtteen itä- aasiasta tulleen luku ja kirjoitus taidottoman naisen kanssa. Tai jos suomalainen filosofian maisteri nainen muodostaa parisuhteen Afganistanilaisen is-la-imi uskoisen miehen kanssa.
Sen sijaan jos kaksi syntyperältään ja täällä Suomessa elänytä ja mm. koulunsa ja opiskelunsa suorittanutta, kuten vaikka nyt seuraavasti: nainen on koulutukseltaan vaikka DI ja mies sairaanhoitaja, niin parisuhde voi toimia yhtä hyvin kuin ola toimimatta. (On lukuisa joukko, ainakin yhtä painavia syitä muitakin syitä, miksi suhde voi kaatua kuin vain parin koulutusero)
Jos mennään joitain vuosikymmeniä taaksepäin, niin koulutuksen laajudessa tilanne oli toisi päin e. mies ol usein, ainakin hieman koulutetumpi (DI = " nn. tekniikan maisteri") ja nainen kandi (/ alemman yliopisto/ korkeakoulututkinnon suorittanut, kuten vaikka sairaanhoiaja).
Tosin moni koulutetumpi nainen lienee havainnu, että oikein hyvää eloa voi viettää myös sinkkuna, joten vaatimukset kumppania (miestä) kohtaan ova kasvaneet. - Ja mikseivät olisi?
On minusta aika huono syy asetua parisuheeseen vain siksi, että toinen on sukupuolelaan, mitä on. Kyllä hänessä, jotain muutakin täytyy olla, vaan mitä, onkin vaikeampi vastata.
Mutta, mutta. Joskus tuntuu itsestäni sille, että moni parisuhteessa oleva kokee paljon isommaksi ongelmaksi sen, että joku on sinkkuna. Sen sijaan, että me sinkut kokisimme sinkkuna oloamme itse millään lailla ongelmaksi
Sinkkumies
Voisin. Ammattimiehet tienaavat hyvin. Mikäli mies on ahkera ja taitava työssään, sille voidaan perustaa oma firma ja lyödä rahoiksi.
Vierailija kirjoitti:
En voisi. Joku tästä aina vetää herneet nenään, mutta jokainen pari joilla koulutustaso heittää paljon toisistaan on onneton. Mun tuttavapiirissä 2 tällaista paria.
No ei aina. Miten ennen kun akateemisia oli pieni osa väestöstä ja suurin osa heistä oli miehiä? Isäni oli akateemisesti koulutettu ja johtaja isossa yrityksessä, äitini kansakoulun käynyt kotiäiti. Mitään epäsuhtaa heidän välillään en koskaan huomannut. Isä kohteli äitiä hyvin ja äiti piti huolta perheestä kotiäitinä kaikin tavoin. En ole koskaan ollut kodin ulkopuolella hoidossa ja silti opin mm. lukemaan 4-vuotiaana, koska äiti luki aina iltasadun ja isä jutteli mukavia työpäivän jälkeen. Tiedän, ei sovi nykymaailman menoon tällainen vanhanaikainen konservatiivisuus, mutta itse pidin siitä että sain kasvaa tällaisessa ympäristössä. Yhdessä olivat ja elivät kunnes kuolema erotti.
Toki voisin. Itselläni on alempi korkeakoulututkinto ja aivan hyvin voisin seurustella amistaustaisen kanssa, mutta joku peruskoulun jälkeinen koulutus on oltava.
Voisin. Olen akateminen, mutta tyhmä kuin saapas joten miehellä ei tekisi heikkoakaan osoittaa älykkyyttään jo ihan amismatikalla ja teknisellä osaamisella. Raksamies ois hyvä, vois rakentaa meille kodin joka oltais suunniteltu yhdessä <3
Olen naimisissa korkeakoulutetun naisen kanssa, minulla on ammattikoulutausta.
Tienaan noin tuplasti häneen verrattuna jo ilman ylitöitä.
Ex oli amistaustalla, nykyinen yliopiston käynyt. Itse AMK, joten voisin, nykyisen (di) kanssa tosin pidän siitä, että hän ymmärtää ja osaa nähdä asioita laajemmin kuin minä ja on osa viehätystä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin, koska mun on melkein pakko. Olen itse filosofian maisteri ja jos kelpuuttaisin vain toisen maisterin niin aika kauan saisin etsiä. Tosin nyt olen sinkku kun en toisaalta kuitenkaan synkkaa vain amislaisten kanssa. Eli joku ylioppilas pitäisi vähintään olla että saisi jotain tasokasta keskustelua aikaan.
Täh? Onhan miespuolisia maistereita vaikka miten paljon
Vierailija kirjoitti:
Voisin, koska mun on melkein pakko. Olen itse filosofian maisteri ja jos kelpuuttaisin vain toisen maisterin niin aika kauan saisin etsiä. Tosin nyt olen sinkku kun en toisaalta kuitenkaan synkkaa vain amislaisten kanssa. Eli joku ylioppilas pitäisi vähintään olla että saisi jotain tasokasta keskustelua aikaan.
Minä otin KTM:n.
Olen itse maisteri ja toivoisin löytäväni miehen, jolla on amista enemmän koulutusta. Tämä karsii nettideittailussa heti 80% miehistä pois. Kun vielä muidenkin asioiden pitää natsata, niin katotaan saanko olla sinkkuna lopun ikääni.
Onneksi lapset on jo tehty ja aikuisia, niin ei ole pakko löytää ketään.
Naiset on aina olleet vekkuleita. Jos vain mahdollista naimisiin mennään varakkaan maanomistajan kanssa. Lapset sitten tekee hyvin varusteltu komea renki.
Hellyttävää tämä naisten koulutususkovaisuus.
Kauppakorkean naiset kirjoitti:
Voisin. Ammattimiehet tienaavat hyvin. Mikäli mies on ahkera ja taitava työssään, sille voidaan perustaa oma firma ja lyödä rahoiksi.
Meillä on tuollainen tilanne! Olen kauppatieteiden maisteri, mieheni duunariyrittäjä. Hän maksaa itselleen vuodessa ansiotuloina suunnilleen saman verran kuin itse tienaan (n. 40 000e brutto) ja hänen firmansa on tehnyt pari viime vuotta viivan alle keskimäärin n. 100 000e vuodessa. Siitä voi maksaa mukavasti osinkoa josta 8% on vielä kevyesti verotettua. Vaikea häntä olisi pelkän koulutuksen takia väheksyä. Ikää meillä alle 30.
Minä olen maisteri, rakastuin merkanttiin. Meillä oli niin paljon puhumista, ettemme jaksaneet miettiä koulutusasioita. Häntä ei loppujen lopuksi kuitenkaan kiinnostanut ja vähitellen hän katosi elämästäni. Ei selitellyt mennessään. :(
Ei mitään väliä. Minulle tärkeintä on elämänkatsomus- ja arvot, miten kohtelee muita ihmisiä, itseään ja minua. Koulutustaso on arvoasteikolla melko matalalla.
En, koska olen käynyt vain peruskoulun :D
Joo, en ole koskaan ajatellut asiaa. Tällä hetkellä meillä puolison kanssa on sama koulutustaso, mutta kun saan jatko-opinnot valmiiksi, niin sitten minun pitäisi etsiä itselleni maisteri :D Taidanpa silti pysyä tuossa insinöörissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Onhan miespuolisia maistereita vaikka miten paljon
No varmasti on, mutta ei juurikaan vapaana. Ei deittipalveluissa tai Tinderissä ole juurikaan maistereita. He ovat kai sitten jo pariutuneet. Tai no ehkä Hgissä on muttei juuri muissa kaupungeissa.
Toki. Olen tohtori ja mies amk:n käynyt. Eipä tuo haittaa.