Miksi äitini käyttäytyy näin? Onko tämä normaalia?
Perjantaisin Töistä tultuaan rojahtaa sohvalle, nukkuu siinä klo. 04-05 aamulla ja vie vasta sitten koirat ulos, välillä tekee ruokaa esim. Laittaa pizzan uuniin. Käy takaisin nukkumaan ja herää tähän aikaan.
Olimme sopineet, että lähdemme metsään kävelylle koirien kanssa ja että tulen klo 13. Tulin puoli kahdelta ja hän oli juuri herännyt. Aina sama juttu. Ihan aina. Olen niin turhautunut ja kyllästynyt. Arkena menee nukkumaan klo 02-03 välillä, nukkuu siis työviikkoina 2-5 h öisin, ei kuulemma tarvitse enempää unta.
Mitään emme voi tehdä yhdessä, kaipaan äitiäni. Suutuin taas kun tulin kotiin ja nyt olen ärsyyntynyt myös itselleni. Hän häärää ja tekee kaikkea omituista omituisiin aikoihin.
Onko tämä normaalia? Voinko puuttua tähän aikuisena tyttärenä?
Kommentit (33)
Oletko nyt ihan varma ettei äitisi ulkoiluta koiria tultuaan töistä? Se nyt kuitenkin on pienempi vaiva kuin siivota virtsaa ja ulosteita päivittäin. Ja kyllähän tuollaisessa tilanteessa myös asunto haisee sekä menee lopulta asuinkelvottomaksi.
Häärää kaikkea omituista omituisina aikoina? Eli tekee itselleen mieluisia asioita itselleen mieluisana aikana.
Mitä pahaa siinä on että herää puoli kahdelta? Toki sovitun menon viivästyminen saattaa harmittaa, mutta tuskin siitäkään on kyse, koska aloittaja oli itsekin myöhässä.
Aloittajan äiti on aikuinen ja saa elää haluamallaan tavalla.
Onko hänellä joko fyysisesti tai henkisesti raskas työ? Voi olla työuupumusta. Voi olla myös masennus, uniapnea, diabetes tai kilpirauhasen vajaatoiminta syynä. Tai vaihdevuodet. Ensin lääkäriin ja peruslabrakokeet otettava.
Jos ei aikuinen ihminen ihan itse halua muuttaa unirytmiään, ei sitä kukaan muu voi tehdä hänen puolestaan. Se nimittäin vaatii töitä, että siihen pystyy. Vaikka unirytmi olisi jonkun ohimenneen elämäntilanteen vuoksi muuttunut, sen palauttaminen entiselleen vaatii töitä. Saati sitten, jos on vuosikymmeniä elänyt samassa rytmissä. Silloin se rytmin muuttaminen vaatii varmasti paljon enemmän.
Yksi nykyajan isoista univaikeuksien aiheuttajista on se, että viikonloppuisin eletään eri rytmissä kuin arkena.
Äidilläsi on vihdoin mahdollisuus elää kuten itse haluaa. Aiemmin hän on ilmeisesti huolehtinut lapsestaan yksin, koska lapsen isä on alkoholisti. Ei hänen kuulu syödä ja nukkua kuten sinä haluat, vaan kuten itse haluaa.
Sinä elät omalla tavallasi ja äitisi omalla tavallaan. Älä yritä kontrolloida toisten elämää. Älä myöskään kuormita äitiäsi. Olette molemmat aikuisia, joten osaat varmaankin kunniottaa toisen yksityisyyttä ja henkilökohtaisia rajoja.
Mäkin nukun vkloppuna pitkään, vaikka viikolla nukun n.7h/yö. Siksi exäni on jo 10v kuvitellut, että nukun kaiket päivät. Työt alkaa aina arkisin klo 8 enkä ole juuri koskaan poissa töistä. Ehkä kerran vuodessa pari päivää, jos tulee kuume tai vatsatauti. Silti exäni selittänyt koko suvulleen, miten vaan nukun ja makaan kotona, jatkuvasti. Asiat ei aina ole niin kuin joku kuvittelee niiden olevan.
Kyllä tuo vaikuttaa joltakin vaihdevuosia vakavammalta. Huonompi homma, että sinä ulkopuolisena et voi asialle yhtään mitään. Jos äitisi käy töissä, pitäisi nyt mennä työterveyteen. Voit millä tahansa verukkeella yrittää saada häntä lääkäriin ja kertomaan siellä todellisen tilanteen.
2-5 tuntia unta yössä saa kenet tahansa sekapäiseksi, vaikka nukkuisikin päivällä saman verran. Toisaalta, jos hänen unirytminsä on ollut aina samanlainen , niin ... no, ehkä vaikutukset alkavat nyt näkyä, tai sitten hänellä on nyt jotain sellaisia terveysongelmia, joita ei aiemmin ole ollut.
Miksi ärsyynnyt,kun kerran tiedät äitisi tavat?Kyllä ne piskit varmaan tulee hoidettua,kun lopetat holhoamisen.Sullako on avain äitisi asuntoon ja menet sinne ovikelloa soittamatta?Onko se sopivaa?Yllätä itsesi ja äitisi,vamistamalla oikein hyvää ja herkullista pöperöä.Jälkkäriksi Aino jädee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan hän ollut aina samanlainen? Muutos on yleensä aina oire jostakin.
Mielestäni ei ole ollut. Ymmärrän tuon unirytmin, mutta äitini nukahtaa samantien sohvalle kun siihen pääsee, ei ole kysymys siitä että hän ei saisi unta. Hänellä on tullut paljon terveysongelmia, mm. Lihasreuma ja hänen pitäisi keskittyä paljon itsensä hoitamiseen ja esim ruokavalioon, mutta ei sitä tee. Sen takia olen niin ärsyyntynyt, kun hän ei välitä yhtään hyvinvoinnistaan vaan elää todella epäsäännöllisesti ja syö huonoa ruokaa ja on koko ajan väsynyt.
En tiedä, pelkään että hän sairastuu joskus dementiaan tms. Tätä menoa. On myös kurja katsoa muiden ystävieni yhdessäeloa omien vanhempien kanssa, jotka jaksavat ja haluavat olla elämässä mukana. Äitini ei ikinä halua/jaksa lähteä kanssani mihinkään ja isäni on alkoholisti, jonka kanssa en pysty olla tekemisissä.
Ap
Ihmetyttää tuo, että tunnut lähinnä vain olevan huolissasi siitä, että sinulla ei ole äidin seuraa kuin siitä, että äitisi näyttää toimivan voimiensa äärirajoilla. Ei lopen uupunut ihminen jaksa miettiä terveellistä ruokaa tms. vaan yrittää vain selvitä päivästä toiseen.
Äitisi pitäisi jäädä pitkälle sairaslomalle, jonka aikana voisi yrittää saada voimia takaisin. Hän saattaa olla paitsi uupunut ja fyysisesti sairas, myös masentunut. Joko hän voisi jäädä eläkkeelle?
Sinuna keskustelisin hänen kanssaan vakavasti ja yrittäisin saada lääkäriin. Siellä pitäisi kertoa avoimesti siitä, millaiseksi sinnittelyksi elämä on mennyt. Luultavasti prosessiin pitäisi ottaa mukaan myös työnantaja. Äitisi työoloja ja työmäärää pitäisi säätää sopivammiksi.
No en todellakaan ole huolissani vaan siitä, ärsyttää miten tällä palstalla käännetään asiat aina hyvin negatiiviseksi. Sanoin jo ihan alussa että olen hänestä huolissani, ja että onko tämä normaalia, niin kuin moni täällä väittää että johtuu vaan unirytmissä ja tyylillä että vika on nyt minussa.
Mutta tietenkin minua harmittaa se, että hän ei halua viettää kanssani aikaa, kaipaan häntä ja hänen seuraa! Onko se kamalaa?
Mutta, yritän puhua hänen kanssaan vielä niin kuin olen useasti tehnyt.
Tämän vierestä seuraaminen on myös hyvin raskasta minulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän sopii asioita, joita ei pysty pitämään? Hänellä on koiria, joita ei pysty ulkoiluttamaan säännöllisesti. Vastaus kysymykseen: ei ole normaalia, mutta syyt voivat olla mitä vain.
Ap lupasi tulla klo 13,eipä tullut. Saapui vasta 13.30. Miksi äiti ei olisi saanut mennä uudestaan nukkumaan, kun lupauksia pitämätön tytär ei ilmesty paikalle?
Siksi, koska tiesin että hän ei ole ajoissa kuitenkaan.
Voin vaikuttaa teistä itse ärsyttävältä ja siltä, että vain marisen. Mutta vuosien saatossa olen joutunut ensiksi huolehtimaan isästäni ja nyt kun en siihen enää kykene enkä halua, niin tällainen tuntuu todella raskaalta ja epäreilultakin. Ihan sama vaikka ette sitä ymmärtäisi. Olen huolissani äidistäni ja tuntuu että puheeni ei auta, vaan hän sanoo kaiken olevan hyvin. Täälläkin on aika ristiriitaisia mielipiteitä asiasta.
Mutta kiitos kommenteista kaikille. Yritän jutella vielä äidilleni ja puhua lääkäristä.
Ap
Mistä ap tietää, ettei äitinsä pisuta niitä koiriaan perjantaisin töiden jälkeen? Entäs muina päivinä?
Mun lapset olisivat voineet kirjoittaa samantapaisesti minusta vuosia sitten, mutta eivät hekään koko totuutta silloin tienneet. En usko, että apkään tietää.