Sairaanhoitaja yritti määrätä lääkäriä!
Kommentit (46)
Jos lääkäri olisi kuunnellut kätilöä esikoiseni synnytyksessä, lapseni olisi ehkä terve. Kätilö oli sitä mieltä, että lantioni on liian ahdas alatiesynnytykseen, kun lapsi on lähes nelikiloinen. Lääkäri sanoi, että kyllä se mahtuu. Repesin todella pahasti, lapsi oli tiukassa, piti vetää imukupilla ja muutaman ensimmäisen tunnin vietti happikaapissa. Lapsi vammautui lievästi, mutta sen verran, että vamma on haitannut hänen elämäänsä.
Mulla ois lähtenyt henki ilman määräilevää hoitajaa. Lääkäri käski ensiavusta kotiin buranan kanssa, mutta hoitajalla oli paha fiilis tilastani. Olikin sisäistä verenvuotoa jne ja pikainen leikkaus, kun minut hoitajan painostuksesta tutkittiin. Valtavaan kiitollinen olen vieläkin ❤
Joltain ulkomaanvahvistus-lääkäriltä oli kerran mennyt lääkelasku vähän pieleen, ja määrätty lääkeannos oli moninkertainen siihen nähden, mikä piti antaa ja on turvallista. Sairaanhoitaja huomasi sen, ja meni jonkun esimiehen kautta korjaamaan asian.
Lopputulos: lääkärille ei seuraamuksia, sairaanhoitaja sai johtoportaan nuhteet.
Lopputulos olisi ollut sairaanhoitajan kannalta pahempi, jos olisi vain toteuttanut määräyksen. Sillä myös lääkkeen ANTAJA on suuressa vastuussa, ei pelkästään määräyksen kirjoittanut lääkäri. Mutta onhan se kiva ottaa nuhteluita vastaan siitä, että on toiminut oikein.
Onneksi jätin sh-opinnot kesken, on se sellaista paskaduunia, jossa saa ottaa lokaa niskaan niin potilailta kuin lääkäreiltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei ole sairaanhoitajan esimies eikä toisinpäin. Lääkärinkierrolla kuitenkin usein teen ehdotuksia ja kysymyksiä koska tiedän oman potilaani voinnista monesti lääkäriä enemmän. Lääkärit eivät ole paikalla 24/7. Lääkärit usein myös varta vasten kysyvät hoitajilta näitä asioita, miten potilas on voinut, pärjäisikö jo kotona tms. Se on yhteistyötä. Määräyksiä en mene tekemään, mutta ilmoitan jos huomaan puutoksia tai pyydän esimerkiksi kipulääkemääräystä jos potilas on kipeä. En usko vanhoilliseen hierarkiaan vaan lääkäri on työkaveri siinä missä muutkin.
Saat, tyttö, vielä nenillesi kuvittelemalla olevasi samanarvoinen kuin lääkäri. Mees keittää nyt kahvit!
Lääkäri
Valelääkäri? Yleensä lääkärit ovat huomattavasti fiksumpia.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on myös tilanteita joissa sairaanhoitaja on kokeneempi kuin lääkäri (vrt sh uraa takana 30-v ja pari vuotta sitten valmistunut lääkäri). Tällöin kyllä Lääkärikin saattaa ihan tietoisesti hakea tukea kokeneesta sairaanhoitajasta.
No niinkö. Tukea hoitajasta :)
Lääkäri ja sairaanhoitaja tekevät aina yhteistyötä kumpikin omalla osaamisalueellaan.
Jos sentään annetaan lääkärin hoitaa lääkärin homma ja sh omansa. Lähihoitajan omansa ja siivoojan omansa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä näkee, mitä itsekkäitä sadisteja sh:t on. Tiedän monia tapauksia, joissa on menty todella metsään, kun sairaanhoitaja on touhunnut omiaan.
Onko taas ollut serkun kaiman kertomaa. Vai yhdet mun lapsuuden kaverit(5naista), jotka jo silloin olivat s@distisia, ja josta kaikista tuli hoitsuja- vai mikä tarina tällä kertaa🤣😂
Voi johtua siitä, että sh on annettu nykyään enemmän valtaa esim lääkemääräyksien antaminen potilaalle.
Siinä voi sitten raja hämärtyä työtehtävien suhteen.
Kaikki eivät voi tehdä kaikkea ainakaan sairaalassa.
Monesti olen kuullut, kun apteekissa ihmetellään lääkärin määräämiä annoksia/yhdistelmiä. Lääkäreitä yhä palvotaan Suomessa, onneksi pappia ja opettajaa ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on myös tilanteita joissa sairaanhoitaja on kokeneempi kuin lääkäri (vrt sh uraa takana 30-v ja pari vuotta sitten valmistunut lääkäri). Tällöin kyllä Lääkärikin saattaa ihan tietoisesti hakea tukea kokeneesta sairaanhoitajasta.
No niinkö. Tukea hoitajasta :)
Lääkäri ja sairaanhoitaja tekevät aina yhteistyötä kumpikin omalla osaamisalueellaan.Jos sentään annetaan lääkärin hoitaa lääkärin homma ja sh omansa. Lähihoitajan omansa ja siivoojan omansa.
Jos se lääkäri on tekemässä virheen esimerkiksi lääkemääräyksessä, niin hoitaja ei saa huomauttaa asiasta? Jos lääkäri on lähettämässä kotiin sellaista ihmistä, joka ei todellakaan siellä pärjää, niin hoitajan on oltava vain hipihiljaa?
Itse olen erikoistuvana lääkärinä uudessa työpaikassani ollessa ollut todella onnellinen kun on kokenut sairaanhoitaja ollut neuvomassa mitä pitää ja kannattaa tehdä
Jotkut sairaanhoitajat ovat epäasiallisia potilaita (heidän armoillaan) kohtaan.
Esim. Piti laittaa puuduttavaa geeliä tutkimuksessa. Sattui.
Sairaanhoitaja totesi: "mä annoin lääkärille tavallista geeliä". Hymyili leveästi päälle!
Jotkut sairaanhoitajat ovat innokkaita diagnosoimaan tutkimustuloksia. Esim tämä tulos osoittaa sitä ja tätä.
Pysyköön sairaanhoitaja lestissään eikä ryhdy arvailemaan mitään!
Ihminen se on potilaskin, vaikka onkin altavastaajana.
Jos hän on laillistettu lääkärinmääräämishoitaja. Käynyt sellaisen koulutuksen, niin on oikeus määrätä lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Monesti olen kuullut, kun apteekissa ihmetellään lääkärin määräämiä annoksia/yhdistelmiä. Lääkäreitä yhä palvotaan Suomessa, onneksi pappia ja opettajaa ei enää.
Näin juuri! Ja kyllä ne apteekissa tietävät lääkkeistä enemmän, kuin lääkärit. Ahkeraan kyllä soittelevat lääkäreille, että mitä ihmettä tämä oikein meinaa ja lääkärit sitten korjaavat virheensä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sairaanhoitajat ovat epäasiallisia potilaita (heidän armoillaan) kohtaan.
Sairaanhoitaja totesi: "mä annoin lääkärille tavallista geeliä". Hymyili leveästi päälle!
Kyllä sinne joukkoon mahtuu myös todella epäasiallisia lääkäreitäkin. Nimim. kokemusta on
Joskus olen joutunut pyytämään lääkäriä katsomaan annetaanko todella lääke potilaalle, jota ei saisi antaa. Virheitä sattuu myös lääkäreille, joten aina pitää sairaanhoitajan olla tarkkana lääkkeen annossa.
Apteekissa työskentelevät farmaseutit ja proviisorit.
Tuleeko yllätyksenä. He tietävät eniten lääkkeistä, se kuuluu ammattiin.
Tiedoksi:
Apteekit toimittavat lääkkeet sairaaloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne joukkoon mahtuu myös todella epäasiallisia lääkäreitäkin. Nimim. kokemusta on
Varmasti. Mutta tässä tapauksessa lääkäri pyysi hoitajaa antamaan puuduttavaa geeliä.
Teetkö sitä lääkärin kanssa?