Kulutusluottoja ja vippejä n. 70000e yhteensä, ajattelin päästää kaikki ulosottoon
Tähän mennessä paikkaillut velkaa velalla, mutta nyt huomannut ettei tuo homma enää toimi. Hoidan toki asuntolainan lyhennykset, vastikkeet ja kaikki ihan pakolliset menot mutta muuten saa olla sitten siinä. Onko muita joilla sama tilanne?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis juu, velkaneuvonnasta sain minäkin ohjeeksi päästää kaikki ulosottoon. Parhaimmillaan noissa kulutusluotoissa ja pikavipeissä on korko yli 150%, joten millään niitä ei pysty maksamaan ikinä pois normitahdilla. Velkaneuvonta myös ohjeisti, että kun n. puoli vuotta on ulosottoon mennyt, niin voi hakea velkajärjestelyyn. Toivottavasti saat asiat kuntoon, et ole yksin!
Ota selvää uudesta laista korkokatto..
Voi kuule kun se ei koske niitä lainoja ja vippejä jotka on otettu ennen 1.9.2019 kun tuo laki tuli voimaan.
Mulla meni ulosottoon pikavippeä, pienlainoja ym. n. 38000e 4,5v sitten. Olen hoitaja ja kuukausiansioni vaihtelevat. Tein ulosoton kans sopimuksen että maksan 1/3 kk:ssa palkastani. Nyt lainaa on 16455e, takoitus olis saada velat maksettua 1,5v sisään. Lähihoitaja 55v
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni ulosottoon pikavippeä, pienlainoja ym. n. 38000e 4,5v sitten. Olen hoitaja ja kuukausiansioni vaihtelevat. Tein ulosoton kans sopimuksen että maksan 1/3 kk:ssa palkastani. Nyt lainaa on 16455e, takoitus olis saada velat maksettua 1,5v sisään. Lähihoitaja 55v
Eikö sulla olis ollut mahdollisuutta päästä velkajärjestelyyn, kun olet työelämässäkin?
Käänny asiantuntijoiden puoleen (velkaneuvonta) ja toimi heidän ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla olis ollut mahdollisuutta päästä velkajärjestelyyn, kun olet työelämässäkin?
Velkajärjestelyssä olisi jäänyt käteen vähemmän rahaa kuukaudessa kuin ulosotossa näillä tiedoilla.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkajärjestelyssä olisi jäänyt käteen vähemmän rahaa kuukaudessa kuin ulosotossa näillä tiedoilla.
Ohis
Sitä ei pysty noilla tiedoilla ohis kyllä päättelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olisi ollut koska pystyy noin hyvin hoitamaan velkansa ilman sitäkin. Itse sain velkajärjestelyn koska ulosotto tiputti toimeentulotuelle.
Ei ole tarkoitus kettuilla, mutta mitä te ostatte noilla pikavipeillä yms? Miksi otatte niitä, ei kai kellään voi tulla kymppitonnien arvosta äkillisiä ja pakollisia yllättäviä menoja?
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä viime vuodet miettinyt että Suomessa ei pärjää enää kuin ökyrikkaat ja luottotiedottomat.
Luottotiedottomana voit matkustaa ilmaiseksi julkisissa, voit kerätä repun täyteen ruokaa kaupassa ja kävellä ulos (ainakin 3-4 kertaa/kk), voit ylinpäänsä tehdä mitä tahansa mistä tulee sakkoa koska sinne jonon jatkoksi ne maksut menee mutta mitään konkreettisia seuraamuksia ei tule.
Ei pidä paikkaansa koska sakon muuntorangaistus otettiin takaisin eli linnaan joudut jos ei sakot ala hoitumaan.
Eka asia: ota yhteyttä velkaneuvontaan, niin tilanteesi käydään läpi. Toinen asia: selvitä ne ongelmat, jotka aiheuttivat tilanteen olkoon se sitten ostelupakko, päihdeongelma, pelihimo, masennus tai mikä hyvänsä. Velkaongelmat on aina seurausta elämänhallinnan ongelmista, ellei sitten ole sairauksista kyse (sairaalalaskut, aiemmat velat ja tulotason putoaminen). Olen työskennellyt näiden asioiden parissa, tärkeintä on että et jää yksin.
Minä en ymmärrä, miten työssäkäyvä ihminen voi päästää itsensä tilanteeseen, että ottaa pikavippejä ja pienlainoja. Ei ole mitään järjettömämpää, ei kirjaimellisesti mitään. Sitten ollaan kymppitonnien velkojen kanssa liemessä. Onko omien varojen mukaan eläminen oikeasti niin vaikeaa joillekin?
Mitä jos vaikka tekisitte säästösuunnitelman, kun töissä kerran olette ja palkkaa saatte. Jos tekee mieli ostaa jotain, niin säästäkää siihen omat rahat ja ostakaa vasta sitten kun ne rahat siihen ovat jemmassa, eikä niin että heti äkkiä nyt heti pikavippi jotta voi ostaa heti. Ja muistakaa se, että jos sinulla ei ole varaa ostaa jotain tuotetta kahta tai kolmea kappaletta, niin silloin sinulla ei ole varaa siihen yhteenkään. Tästä rautalankaesimerkki:
Haluat/tarvitset uuden tietokoneen 800€. Säästät 800 ja ostat sen, jeejee. Mitä sitten? Sitten sulla ei ole enää mitään säästöjä jäljellä, ja mitä jos tuleekin heti joku yllättävä isompi meno, vaikka autoremontti tms? Kusessa. Sitten sorrutaan taas vippeihin. Syvemällä kusessa. Palataanpa takaisin tietokoneen ostoon; et säästä vain 800 euroa, vaan säästät 1600e tai 2000e, ja ostat sitten sen tietokoneen. Ei, et osta kahen tonnin tietokonetta, vaan sen 800 euron koneen. Näin jää säästöön vielä reilusti yllätysten varalle. Säästäminen ei lopu silti tähän. Mieti mitä tarvitset/haluat ostaa seuraavaksi, ja aloitat sitä varten säästämisen samalla periaatteella EDELLISTEN SÄÄSTÖJEN PÄÄLLE. Et syö niitä jäljellä olevia säästöjä.
Varmasti se on vaikeaa, tylsää ja pitkäveteistä aluksi, mutta lopussa kiitos seisoo. Mietippä tuolla taktiikalla taktiikalla kauas vuosien päähän. Sulla on kaikkea kivaa mitä oot halunnu ostaa, mutta ei velkaa niistä, ja silti jemmassa kivasti rahaa pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä viime vuodet miettinyt että Suomessa ei pärjää enää kuin ökyrikkaat ja luottotiedottomat.
Luottotiedottomana voit matkustaa ilmaiseksi julkisissa, voit kerätä repun täyteen ruokaa kaupassa ja kävellä ulos (ainakin 3-4 kertaa/kk), voit ylinpäänsä tehdä mitä tahansa mistä tulee sakkoa koska sinne jonon jatkoksi ne maksut menee mutta mitään konkreettisia seuraamuksia ei tule.
kaikki maksamattomat laskut ja sakot menee ihan henkilökohtaisesti jokaisen luottotiedottoman henkilön nimen taakse, josta niitä sitten tavalla tai toisella peritään.
voisin kuvitella että jotkut rikolliset eivät ikinä pysty maksamaan niitä.
ongelma on siinä ettei sellaiset henkilöt välttis edes saa töitä kun työnantaja voi tarkistaa niitä taustatietoja nuhteettomuuden ja rahanhoitokyvyn suhteen.
no entä kela sitten. kuka valvoo virkailijoiden toimintaa päätöksien suhteen, jolla he säätelevät esim. työttömien raha-asioita. Toivottavasti kaikki tulee vielä päivänvaloon, Rikolliset eivät ole ainoita jotka kusettaa,
se siitä ilmaisuudesta.
Jos maksan noi, niin saanko panna sua?
Eikö tuollaisesta 70000 mälläyksestä ole jäänyt mitään realisoitavaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten työssäkäyvä ihminen voi päästää itsensä tilanteeseen, että ottaa pikavippejä ja pienlainoja. Ei ole mitään järjettömämpää, ei kirjaimellisesti mitään. Sitten ollaan kymppitonnien velkojen kanssa liemessä. Onko omien varojen mukaan eläminen oikeasti niin vaikeaa joillekin?
Mitä jos vaikka tekisitte säästösuunnitelman, kun töissä kerran olette ja palkkaa saatte. Jos tekee mieli ostaa jotain, niin säästäkää siihen omat rahat ja ostakaa vasta sitten kun ne rahat siihen ovat jemmassa, eikä niin että heti äkkiä nyt heti pikavippi jotta voi ostaa heti. Ja muistakaa se, että jos sinulla ei ole varaa ostaa jotain tuotetta kahta tai kolmea kappaletta, niin silloin sinulla ei ole varaa siihen yhteenkään. Tästä rautalankaesimerkki:
Haluat/tarvitset uuden tietokoneen 800€. Säästät 800 ja ostat sen, jeejee. Mitä sitten? Sitten sulla ei ole enää mitään säästöjä jäljellä, ja mitä jos tuleekin heti joku yllättävä isompi meno, vaikka autoremontti tms? Kusessa. Sitten sorrutaan taas vippeihin. Syvemällä kusessa. Palataanpa takaisin tietokoneen ostoon; et säästä vain 800 euroa, vaan säästät 1600e tai 2000e, ja ostat sitten sen tietokoneen. Ei, et osta kahen tonnin tietokonetta, vaan sen 800 euron koneen. Näin jää säästöön vielä reilusti yllätysten varalle. Säästäminen ei lopu silti tähän. Mieti mitä tarvitset/haluat ostaa seuraavaksi, ja aloitat sitä varten säästämisen samalla periaatteella EDELLISTEN SÄÄSTÖJEN PÄÄLLE. Et syö niitä jäljellä olevia säästöjä.
Varmasti se on vaikeaa, tylsää ja pitkäveteistä aluksi, mutta lopussa kiitos seisoo. Mietippä tuolla taktiikalla taktiikalla kauas vuosien päähän. Sulla on kaikkea kivaa mitä oot halunnu ostaa, mutta ei velkaa niistä, ja silti jemmassa kivasti rahaa pahan päivän varalle.
Kannattaa aina olla erilliset säästöt eri asioita varten. Esimerkiksi se vararaha säästöön laitetaan joka kuukausi aina se 5-10% tuloista. Sen jälkeen kannattaa laittaa toiseen säästöön vaikka 20-50e kuussa, vaikka sitä tietokonetta varten. Näin voi ostaa sen tietokoneen sitten kun se säästö täyttyy, mutta silti siellä varasäästössä on rahaa eikä siihen kosketa. Tämä on toiminut minulla ja näin esimerkiksi säästän oman lemmikin kuluihin.
Jos sinulla on omaisuutta (asunto), niin kyllä se menee myyntiin, jos siitä jää asuntolainan takaisinmaksun jälkeen vielä rahaa. Eli jos asunnon arvioitu myyntihinta olisi 200 000 euroa ja asuntolainaa 150 000 euroa, niin jäisi vielä muihin velkoihin 50 000 euroa, jolloin ehdottomasti menisi asunto myyntiin. Pankin kanssa ulosotto toki tekisi tämän yhteistyössä ja asuntolaina eka maksuun.
Vierailija kirjoitti:
55 vuotias ja hoitaa asiansa tuolla tavalla.
En uskalla sairaalaan missä työskentelet vastuusi lienee samaa tasoa potilaista.
M. 55
Ei koskaan muuta velkaa kuin maksetut opintolainat. Ei koskaanluottokortteja vain debit.
Nettovarallisuus 770 000
Likviditeetti 180 000
Mulla oli 33 000e. Pakko oli ottaa iltatyö ja sillä maksaa velkoja. Kauhea vuosi, mutta ei eipä ole velkaa.
Hei nyt jotakin rajaa ihmisten leimaamiseen! Joku väitti ketjussa, että velkaantuminen on aina elämänhallinnan ongelma. Ei ole!
Kaikkein tärkeintä on se, ettei lamaannu.
Asiat ovat vänkällään, kyllä. Mutta niitä voi selvittää. Pitää uskaltaa kohdata asiat ja esimerkiksi kerätä kaikki tieto itselle ja asiantuntijoille käyttöön. Eli ihan vaan konkreettisesti tulot ja menot ruutupaperille/tiedostoon ja sieltä poimii ne menot, jotka voi katkaista jatkossa pois.
Kun asiantuntija on jo sanonut, että velat kannattaa päästää ulosottoon, niin toki niin kannattaa tehdä.
Jos velat ovat suht järkevän hintaisia (kuten vaikka moni luottokorttivelka on), niin kannattaa ehkä yrittää vaalia luottotietoja ja miettiä miten saisi makseltua velkoja pois.
Mutta olennaista on se, ettei panikoidu ja "uppoa suohon" eli tavallaan anna asioiden vaan pahentua ja jatkua ennallaan. Jokaisella on jotakin, jot avoi tehdä, vaikka se olisi vain se että on yhteydessä velkojiin ja sopii pienempiä eriä.
Ota selvää uudesta laista korkokatto..