Mistä tietää, jos lääkäri pitää sinua ns. ”hulluna”?
Kommentit (7)
Omakannastasi löytyy käynnin jälkeen mt-diagnoosi
Lääkärissä ja apteekissa puhutaan jotenkin selkosuomea :D Ihan kun en ymmärtäisi normaalia ja normaalivauhtista puhetta. Lisäksi nuori yleislääkäri kyseenalaisti sanomiseni kantaan jotenkin hullulla tavalla tai niistä sai hullun vaikutelman vaikka kyse oli siitä mitä oireita kerroin olleen flunssassani taannoin. Eli ihan vaan lämpöilyä, kuumetta ja limaisuutta.
Itse olen hoitoalalla ja aika usein joutuu puntaroimaan, onko asiakas sekaisin päästään vai voiko hänen kertomansa olla millään tapaa realistista. Joutuihan se moottorisahajonglöörikin suljetulle osastolle, kun kertoi olleensa jonglööraamassa Pohjois-Korean johtajan synttäreillä - mikä oli ihan tosi juttu.
Silloin kun potilaan kertomus on niin hämärä, että päättelen hänet harhaiseksi, en yleensä edes kyseenalaista hänen juttujaan, kyselen vain kiinnostuneena yksityiskohtia ja nyökyttelen. Jos kyseenalaistan, silloin jutuissa on jotakin sellaista, että epäilen itse käsittäneeni asian jotenkin erikoisesti tai kertomuksen olevan kaikessa kummallisuudessaan totta.
Voisin tietysti neuvoa kertomaan lääkärille jotakin aivan päätöntä ja katsomaan, hymyileekö hän vain nyökytellen (= hulluhan tuo on) vai kyseenalaistaako hän asian. Mutta en suosittele, koska kertomasi voi kummitella papereissasi lopun elämääsi.
Munn psykiatri lääkäri sanoii että sä olet nuori mies ja koko elämä edesssä. Kehui se muuutoinkin mutta en nyt kehtaa niitä tähän laitttaa.
Minulta kysyttiin psykiatrian osastolle mennessä että montako ihmistä tässä huoneessa mielestäsi on
Jos se katsoo sinua ymmärtäväisesti tai on ystävällinen.