Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edunvalvoja 30 vuotiaalle miehelle?

Vierailija
27.02.2020 |

En enää tiedä mitä muuta voisin tehdä.
Olen ollut mieheni kanssa kohta 5 vuotta, ei lapsia eikä olla naimisissa. Lyhyesti ja ytimekkäästi miehellä ei ole minkäänlaista ymmärrystä rahankäytöstä (myös ex peliriippuvainen). Ollaan jo menty siihen, että hänen rahat tulee minun toiselle tilille johon hänellä on kortti mutta ei verkkopankkitunnuksia (ei pysty pelaamaan ja pystyn maksamaan hänen osuuden laskuista yms). Ongelmana on se, että esim kun ruokaan pitäisi jäädä rahaa tms, mies tuhlaa KAIKEN. Siis AIVAN KAIKEN. Hänellä ei ole päässä minkäänlaista ajatusta siitä että rahaa pitäisi säännöstellä, säästämisestä puhumattakaan. Hän tuhlaa joka ikisen sentin minkä löytää eikä ajattele yhtään esim. minua, vaan itseään. Jos tilillä on 10 euroa rahaa, hän lähtee töissä ulos syömään.

Alan olla ihan loppu tähän. Jo pelkästään tuo taloudellisen vastuun vierittäminen minun niskaan (tarjouduin itse että saadaan peliongelma kuriin) tai siitä vastuun ottaminen miten sen nyt sanoisi, on syönyt naiseuttani ja seksuaalisuuttani. Tunnen olevani mieheni äiti. Rahaa ei todellakaan ole ylimääräistä ja minun pienestä palkasta jää muutama hassu satanen laskujen jälkeen jolla sitten epätoivoisesti ostan ruokaa ja hoidan kissat kun miehellä rahat vaan häviää. Suuttuu jos asiasta sanoo.

Voiko tuon ikäiselle hakea edunvalvontaa? Voiko hänet hakea edunvalvonnan alaiseksi esim vuodeksi? Minä en ala siihen menemään enää että aikuiselle miehelle maksaisin tilille jotain viikkorahaa, sehän kuulostaa aivan järjettömältä. Mitä voin tehdä enää... Ahdistaa mennä edes tilille kun siellä oli eilen esim 40 euroa, tänään enää 8 euroa. En jaksa valittaa samasta asiasta joka päivä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti edunvalvojaa voi hakea, mutta sen saaminen on epävarmaa. Mies pitäisi viedä ensin lääkäriin, ehkä jopa psykologille, ja sieltä saada dokumenttia hakemuksen tueksi. Jos sairautta, heikkolahjaisuutta tai vastaavaa ei voi osoittaa, voi olla todella hankala saada edunvalvoja, pelkkä vastuuton käytös tuskin riittää. Heikkolahjaiseltahan mies kyllä vaikuttaa.

Vierailija
2/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos miehen rahat tulevat sinun nimissä olevalle tilille, niin siirrä sieltä rahoja verkkopankissa pois muulle omalle tilillesi, jolloin hän ei voi tuhlata omiaan. Jos hän ei laske rahojaan, niin ei varmaan häntä haittaa jos rahat katoavat sinulle eikä tuhlaukseen. Jos hänen rahansa menevät sinun nimiisi, saatat joskus joutua vastaamaan lahjaveron maksamisesta. Toinen vaihtoehto on, että hän alkaa pitämään kirjaa menoistaan. Kolmas vaihtoehto on ero. Neljäs vaihtoehto, edunvalvonta, tarkoittaisi, että rahat eivät enää tule sinun nimiisi vaan edunvalvoja pitäisi huolen, että sinä et voi huomauttaa miehen tuhlauksesta. Edunvalvoja ei valvo sinun etuasi. Toiseksi, edunvalvontaan mennään vain lääkärin lausunnolla. Viides vaihtoehto on muuttaa Porvoosta muualle asumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sinä tajua, että sinun pitää lähteä menemään tuollaisesta suhteesta. Voi pyhä yksinkertaisuus. Miten te alistutte tuollaiseen?

Vierailija
4/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä tajua, että sinun pitää lähteä menemään tuollaisesta suhteesta. Voi pyhä yksinkertaisuus. Miten te alistutte tuollaiseen?

Koska rakastan miestäni ja peliriippuvuus ja holtiton rahankäyttö ei sitä muuta. Olen koittanut takoa häneen järkeä mutta se ei oikein auta. Tottakai pidemmällä tähtäimellä tämä on mahdoton yhtälö, jossei hän näe itsessään vikaa asian suhteen. Ajattelin että ongelman "Vierittäminen" ulkopuolisen hoidettavaksi voisi auttaa saamaan parisuhteen paremmalle tolalle ja ulkopuoliselle ei samalla tavalla voi tingata ja väittää vastaan noissa raha-asioissa (en jaksa riidellä tuhatta kertaa samoista jutuista = jos mies väkisin haluaa jotain ostaa ni minkäs minä sille mahdan. Alkuun jaksoin takoa järkeä päähän.). 

Harmi että edunvalvonta on niin haastava saada ja tosiaan ainakaan tietääkseni hänellä ei ole mitään kehitysvammaa tms. Ihan vain elämän riepoma ihminen jolle ei ole koskaan opetettu asioita ja varmaan mielenterveyspuolella sitten jotain mikä ajaa häntä noihin peliongelmiin ja rahankäyttöpuolen ongelmiin yms.

Jos täällä joku on saanut edunvalvonnan (mitä kyllä epäilen kun onhan tämä aika järjetöntä) niin olisi kiva kuulla kokemuksia millainen operaatio se on. Tai jos on jotain muuta vinkkiä tähän tilanteeseen, onko muilla ollut ongelmaa puolison rahankäytön kanssa ja mistä voisi hakea apua? 

- AP 

Vierailija
5/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvonnasta en tiedä, mutta nykyään on helppo "automatisoida" maksut.

Jos miehellä on säännölliset tulot, niin esim. jos vaikka 2000e tulee kuun 1.päivä tilille, niin laita _automaattiset_ maksut menemään esim.

1. päivä 500e aumisern (vuokra/laina)

Kuun 1. 7. 14. ja 21. päivä menemään mihen "käyttötilille" 50e, jotka saa käyttää miten haluaa.

Omalle tilillesi menemään ne menot mitä n. menee (miehen osuus) kuussa ruokaan, joko kerralla tai osissa.

Loput jemmaan josta maksellaan vaatteita, kodinkoneita, vakuutuksia, matkoja ym. menoja.

Vierailija
6/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miehellä loppuu rahat niin sanot että voivoi, eipä tarvii sit syödä kotona mitään ennen ku saat seuraavan palkan. Eihän toi noin voi mennä että mies ostelee huvikseen koko rahalla ja sinä maksat juoksevia menoja, täytät jääkaapin jne. Auttaisko jos rahat olis miehellä käteisenä, jos siinä vähän konkretisoituis se kuluttaminen?

Vierailija
7/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva kirkkohopeavaras kohteli minua ap tuolla tavalla vaikka te voitte nyt nähdä rahankäyttöni. Tämä on näkemisen arvoinen asia narsismista ja idiotismista.

Vierailija
8/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edunvalvona ikää katso eli ts, edunvalvotaan voidaan asettaa minkäikäinen hyvänsä . -  Edunvalvojan määrääminen edellyttää, että apua tarvitsevan henkilön asiat eivät tule asianmukaisesti hoidetuiksi muilla tavoin. Ennen edunvalvojan hakemista on hyvä miettiä, voitaisiinko asiat hoitaa muilla keinoin. Edunvalvojan määrääminen on viimesijainen keino.

Sinkkumies

Vierailija
9/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehellä on säännölliset tulot, niin esim. jos vaikka 2000e tulee kuun 1.päivä tilille, niin laita _automaattiset_ maksut menemään esim.

Kuun 1. 7. 14. ja 21. päivä menemään mihen "käyttötilille" 50e, jotka saa käyttää miten haluaa.

Omalle tilillesi menemään ne menot mitä n. menee (miehen osuus) kuussa ruokaan, joko kerralla tai osissa.

Loput jemmaan josta maksellaan vaatteita, kodinkoneita, vakuutuksia, matkoja ym. menoja.

Kiitos kommenteista. Tulot heittelee myyntityön takia mutta joku tälläinen varmaan on pakko koittaa rakentaa tai tulen hulluksi tästä holhoamisesta ja ainaisesta kinastelusta rahan takia. Jos olisin itse parempituloinen eikä niinsanotusti rahalla olisi väliä niin siinäpä tuhlailisi mutta kun maksaa itse pienemmästä palkastaan 90% laskuihin ja loput 10% kissoihin ja ruokaan eikä raaski ostaa edes 3e hiusväriä niin alkaa pidemmän päälle kiristää hermoja samalla höösätä aikuista ihmistä joka ei vaan ota oppiakseen. 

Lääkäriin hän ei suostu eli sinne meni varmaan se edunvalvontaidea ja pakko tätä on kestää :/ 

- Ap 

Vierailija
10/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ota siis mitaan vastuuta rahankaytostaan. Kuulostaa silta etta mies luottaa siihen, etta sinulta loytyy hatavara ja sina hoidat.

Koska tilanne on noin paha, mulla on vahan radikaali ehdotus:

Anna miehen hoitaa talous. Siis ihan vaikka viikon verran. 

Annat sille 50 euroa maanantaina ja sanot etta talla rahalla meidan pitaa parjata tama viikko; sinun, minun ja kissan. 

Sehan luultavasti tuhlaa koko rahan heti maanantaina.

Tassa vaiheessa otat kissan kainaloon ja menet sukulaisiin/ystavan luo sunnuntaihin asti ja syot siella ja ruokit kissan siella (tietysti omilla rahoillasi). 

Sitten sunnuntai-iltana palaat kotiin ja katsot miten mies on parjannyt. Sitten keskustelette asiasta. 

Miehen taytyy tosiaan tajuta, etta sina et ole hanen aitinsa, ja etta jos rahat on loppu, ne ON kanssa loppu.

P.S. Osta matkalla se kolmen euron hiusvari ja hemmottele itseasi! 

Vierailija
11/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa hänelle edunvalvojaa, ellei hän itse sellaista halua. Mieti luovia ratkaisuja, jos neuvonta ei toimi. Kehitä  joku peli, jota hän pelaa kanssasi, joku sinun keksimä oma pelisi, jota hän ei voi voittaa. Esim. joku tietovisailu tai matikkapeli, jossa tiedät hänen häviävän. Hän häviää rahat sinulle ennen kuin häviää rahat muihin peleihin --> hallinnoi niitä järkevästi.

Vierailija
12/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa olemasta miehesi äiti ja sihteeri. Sillä mahdollistat miehen holtittomuuden. Palkkapäivänä siirrätte yhteisiin laskuihin rahat miehen tililtä. Lopuilla pärjää itse. Hetkellisesti kumpikin huolehtii omista kuluistaan ihan ruoista hygieniatuotteisiin. Sitten vaan Ollin oppivuodet käyttöön. Jos mies ei pärjää rahoillaan, niin sitten menköön aikuissosiaalityön juttusille. Anna sössiä kunnolla asiansa niin saa sieltä apua. Jos et itse kestä niin muuta pois. En lähtisi holhoamaan ketään täysi-ikäistä, enkä sekoittamaan talousasioita ja tilejä lainkaan keskenään. En kyllä katsoisi tuollaista touhua muutenkaan hetkeäkään aikuiselta ihmiseltä. Pahimmassa tapauksessa joudut itse vastuuseen toisen rahojen käytöstä tavalla tai toisella.

Vierailija
13/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut mikä itseäsi vaivaa kun edes harkitset tai olet jo yrittänyt holhota aikuista miestä? Pitäisikö sinunkin kasvaa vielä vähän ennen kuin ryhdyt parisuhteeseen kenenkään kanssa? Älä ainakaan hanki lapsia tuohon suhteeseen. Niitä vaikuttaa olevan jo kaksi liikaa.

Vierailija
14/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde nopeasti tuosta suhteesta, kun ei ole lapsiakaan! Et pysty häntä muuttamaan, eikä mikään edunvalvoja ole ratkaisu. 

Vierailija
15/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olin tulossa sanomaan kuin tuo edellinenkin. Hanki ihmeessä itsellesi apua, jos haksahdat tuollaiseen rooliin aikuisen ihmisen elämässä, etkä osaa itse luoda rajojasi. Ihminen voi muuttaa vain itseään. Älä erehdy luulemaan, että sinä tai joku ulkopuolinen taikoo miehellesi lisää kykyjä hoitaa asioitaan. Itse hänen pitää rahansa oppia hoitamaan, vaikka sitten kantapään kautta menetelmällä. Toinen asia on jaksatko seurata sitä näytelmää sivusta. Minä en jaksanut ja lähdin kun vielä voin ilman suuria tuhoja.

Vierailija
16/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa olemasta miehesi äiti ja sihteeri. Sillä mahdollistat miehen holtittomuuden. Palkkapäivänä siirrätte yhteisiin laskuihin rahat miehen tililtä. Lopuilla pärjää itse. Hetkellisesti kumpikin huolehtii omista kuluistaan ihan ruoista hygieniatuotteisiin. Sitten vaan Ollin oppivuodet käyttöön. Jos mies ei pärjää rahoillaan, niin sitten menköön aikuissosiaalityön juttusille. Anna sössiä kunnolla asiansa niin saa sieltä apua. Jos et itse kestä niin muuta pois. En lähtisi holhoamaan ketään täysi-ikäistä, enkä sekoittamaan talousasioita ja tilejä lainkaan keskenään. En kyllä katsoisi tuollaista touhua muutenkaan hetkeäkään aikuiselta ihmiseltä. Pahimmassa tapauksessa joudut itse vastuuseen toisen rahojen käytöstä tavalla tai toisella.

Samaa mieltä, aikuinen vastaa itse tekemisistään, ei ole sinun tehtäväsi. 

Vierailija
17/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hänellä kortti? Anna hänelle joka päivä 5-15 euroa käteistä, ja lopeut hallinoit sinä.

Vierailija
18/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Tulot heittelee myyntityön takia mutta joku tälläinen varmaan on pakko koittaa rakentaa tai tulen hulluksi tästä holhoamisesta ja ainaisesta kinastelusta rahan takia. Jos olisin itse parempituloinen eikä niinsanotusti rahalla olisi väliä niin siinäpä tuhlailisi mutta kun maksaa itse pienemmästä palkastaan 90% laskuihin ja loput 10% kissoihin ja ruokaan eikä raaski ostaa edes 3e hiusväriä niin alkaa pidemmän päälle kiristää hermoja samalla höösätä aikuista ihmistä joka ei vaan ota oppiakseen. 

Lääkäriin hän ei suostu eli sinne meni varmaan se edunvalvontaidea ja pakko tätä on kestää :/ 

- Ap 

Miksi ihmeessä suostut tuollaiseen?  Tuollainen kuluttaa hirveästi energiaa, et voi suunnitella mitään tuollaisen kanssa. Parempi kuule olla yksinään kuin tuollaisen "rakkaan" kanssa.

Vierailija
19/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänellä kortti? Anna hänelle joka päivä 5-15 euroa käteistä, ja lopeut hallinoit sinä.

Minkä takia parisuhteessa pitäisi ruveta tuollaiseen vahtimiseen. Onko ap miehesi joku heikkolahjainen?

Vierailija
20/31 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Addiktia ei voi muuttaa. Siinä vaiheessa kun rakkautesi on viimein kulutettu loppuun, on miehesi kerennyt jo pilamaan molempien elämät. Mitä pikemmin pääset hänestä eroon, sitä parempi.