Syötkö yöllä (eli heräätkö syömään kesken unien)?
Fb:ssä oli joku meemi, jossa kaveri hiippailee syömään yöllä klo 03:38. Moni tunnisti itsensä tai kaverinsa.
Onko tämä yleistä? Itse en muista koskaan heränneeni yöllä syömään. Baarista kotiin grillin kautta olen kyllä tullut, mutta kesken unien en ikinä nouse syömään, vaikka olisikin nälkä. Sinnittelen silti aamuun asti.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Syön yleensä vain kerran päivässä, ja teen sen niin myöhään illalla ettei yöllä ehdi nälkä tulla. Ja jostain syystä aamulla ja päivälläkään ei ole ruokahalua.
No, nuorempana sitä ruokahalua ei ollut edes joka päivä.
Hyvässä lihassa silti olen näin vanhemmalla iällä.
Tääääh, miten sä pystyt tuohon. No niin vaan on ihmiset erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan syö yöllä, paitsi ehkä matkoilta tultuani ennen nukkumaan menoa ja siinäkin siis taukoa koronan takia.
Klo 20 jälkeen keho alkaa jo valmistautua yöpuulle eikö ruokaa tee mieli. Aamulla aamiainen n. klo 9.oo.
Ja heräilen kyllä öisin. Ei tee mieli syödä, vettä saatan ottaa.
Ainoastaan parisen kertaa olen eläessäni käynyt syömässä kesken unien. Silloin minulla on ollut aivan kiljuvan kova nälkä, ja jotain on ollut pakko syödä, enkä ole pystynyt nukahtamaan enää uudestaan kovan nälän takia. Mitään herkkuja ne eivät kuitenkaan ole olleet, vaan tyyliin pari näkkäriä, missä on levitettä päällä. Ihan vaan jotain pahimpaan nälkään, että aamuun asti pärjään.
Aloin yömässäilemään mirtatsapiinin aloittamisen jälkeen. Oli pakko lopettaa se lääke, kun mässyt olivat niin valtavat ja kaikki raha meni ruokaan. Nyt viime viikolla olen taas herännyt muutamana yönä jääkaapille.
Suunnilleen samoihin aikoihin saatan joskus herätä. Olen huono nukkuja ja jos olen pidempään hereillä elimistöni luulee aamun tulleen ja näläntunne tulee.
Juon lasin vettä ja syön 2 kirsikkatomaattia. Se riittää hyvin aamuun saakka.
Olen aika alhaisilla kaloreilla kun pudotan painoa norm painon sisällä
Vierailija kirjoitti:
Aloin yömässäilemään mirtatsapiinin aloittamisen jälkeen. Oli pakko lopettaa se lääke, kun mässyt olivat niin valtavat ja kaikki raha meni ruokaan. Nyt viime viikolla olen taas herännyt muutamana yönä jääkaapille.
Itseasiassa mulla alkoi saman lääkkeen käytöstä. Onneksi paino ei sentään noussut sen 1/2 vuoden aikana. Näläntunne jäi
48
Joskus, kun imetin vauvaa, siis ihan pikkuvauvaa, joka ei saanut muuta ruokaa kuin äidinmaitoa, kävin yölläkin syömässä. En siis herännyt syömään, vaan imettämään vauvaa, ja en saanut sen jälkeen unta, kun oli nälkä, joten kävin jotain pientä syömässä.
Mutta normaalisti pitäisi kyllä olla edellinen päivä mennyt aika tiukalla paastolla, että olisi tarve yöllä herätä syömään.
Herään keskellä yötä harvoin, eikä silloin kyllä ole nälkä. Tai okei, muutaman kerran on ollut, mutta mua kiinnostaa yöllä enemmän nukkuminen kuin syöminen. Vaihdossa kun joskus olin isäntäperheessä, siellä syötiin illallinen kuuden ja seitsemän välillä eikä sen jälkeen syöty. Ihan erilainen rytmi kuin johon olin kotona tottunut ja parina ekana yönä oli kyllä nälkä, mutta siihenkin tottui muutamassa päivässä. Ei aina tarvii heti syödä jos vaikka vähän näläntunne olisikin...
Varta vasten herääminen syömään yöllä (siis niin että on herätys soimassa) on sitten jo outoa, ellei ole joku tosi harvinainen vaiva tai jotain?
En syö koskaan öisin. Ei ole nälkä eikä edes tee mieli mitään. En syö yöllä herätessäni enkä valvoessanikaan. Valvon lomilla aika myöhään ja silloinkin riittää pieni iltapala aikaisemmin illalla.
Raskausaikana harrastin tuota samalla kun ravasin öisin vessassa ja aina oli nälkä. Mutta silloin en ollutkaan oma normaali itseni.
Herään joskus, hyvin yleinen sivuoire lääkkelle jota käytän. Kai se laskee verensokeria liikaa sitten. En siis herää ahmimaan, mutta syön ja juon jotain pientä ja sitten takaisin nukkumaan.
Joskus olen yöllä herättyä käynyt juomassa vettä. Syönyt en ole kai koskaan. Syön usein vain aamiaisen ja lounaan, joskus illallisenkin. En syö mitenkään vähäkalorisesti, vaan kasvispainotteista ruokaa ja paljon hyviä rasvoja. Paastoan toisinaan päivän tai pari. Ei silti ole koskaan ollut tarvetta yöllä syödä ja nukun hyvin.
Nautin siitä tunteesta kun pari tuntia heräämisen jälkeen vatsa herää ja on oikeasti nälkä. Ja syön silloin ison kunnon aamupalan. Aamiainen on aina ollut lempiateriani.
Ei kyllä öisin tuu mieleen lähtee syömään. Yleensä syön joskus klo 17 päivällisen ja sit aamulenkin jälkeen klo 6 aamupalan.