Muuttavatko vuodenajat ihmistä? Mutta miten?
Kommentit (5)
Itse olen ainakin huomannut, että talvisin olen yleensä paljon väsyneempi ja laiskempi tekemään asioita kuin kesäisin.
Vaikeasti masentuneen keho reagoi valoon toisin kuin kaamosoireilevan tai terveen henkilön. Esimerkiksi valon aiheuttama unen häiriintyminen saattaa syventää masennusta.
Jotkut kärsivät vuodenaikojen vaihtelu kohdissa eli kesän jälkeen voi ahdistaa syksyn pimenevät illat.
Kevättalvella valon lisääntyminen voi masentaa.
Kyllähän se vuodenajat ja sääolot vaikuttavat siihen mitä tekee ulkona vai onko mielummin sisätiloissa. Jos ulkona on keväällä kirkas auringonpaiste, niin sitähän suorastaan halua tehdä vähintäänkin pienen kävelylenkin kaupungilla tai muussa lähiympäristössä. Jos vastaavasti ulkona on pimeää, kova pakkanen tai sataa räntää, niin silloin voi olla hyvillä mielin kotona etenkin jos ei ole suoranaista pakkoa lähteä minnekään.
Toisaalta pimeänä vuodenaikana on mukava katsoa tv:n isolta ruudulta elokuvaa, niin että koko asunnon saa helposti yhtä pimeäksi kuin elokuvateatterissa. Etenkin Suomessa vuodenajat vaikuttavat siihen mielikuvaan milloin se ilta alkaa. Talvella klo 17 voi olla pilkkopimeää mutta kesällä klo 21 vielä täysin valoisaa.
Jos valon lisääntyminen alkaa masentamaan niin ala liikkumaan säännöllisesti. Huomaat vaikutuksen pian!!