Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitteko 11-vuotiaan vaihtaa nimensä vain siksi, että se on hänen mielestään "tylsä"

Vierailija
25.02.2020 |

Nimi on ihan perus, tyyliin "Sanni" Tytöstä se on tylsä, ja hänen luokallaan on kaksi saman nimistä tyttöä. Hänen haluamansa nimi on kuitenkin sellainen pikkutyttömäinen prinsessanimi, jota luultavasti alkaisi viimeistään yläasteella hävetä.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toista tai kolmatta nimeä? Olen ainakin käyttänyt kaikkia nimiäni, mun nimiähän ne on.

Jos ei ole, antaisin käyttää kutsumanimenä jotakin haluamaansa, ja sitten aikuisena voi vaihtaa virallisesti jos haluaa.

Vierailija
22/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai antaisin lapsen vaihtaa nimensä.

Ap on katkera ettei itse saanut vaihtaa nimeään lapsena.

Toivottavasti lastensuojelu ottaa yhteyttä.

Lapsillakin on ihmisoikeudet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko toista tai kolmatta nimeä? Olen ainakin käyttänyt kaikkia nimiäni, mun nimiähän ne on.

Jos ei ole, antaisin käyttää kutsumanimenä jotakin haluamaansa, ja sitten aikuisena voi vaihtaa virallisesti jos haluaa.

On toinen nimi, mutta sekin on tytöstä tylsä. Vähän pidempi, mutta kuitenkin ihan tavallinen, sitä en nyt tänne laita ettei tunnisteta mutta "Kristiina" liippaa aika läheltä.

Ap

Vierailija
24/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka huoltaja lähtökohtaisesti päättää lapsen asioista, on riittävän kypsällä lapsella kuitenkin itsemääräämisoikeus oman etunimensä (etunimi ja sukunimi) suhteen. 12 vuotta täyttäneen lapsen nimeä ei voida muuttaa ilman lapsen kirjallista suostumusta. Alle 12-vuotiaankin lapsen tahtoa on etunimen muuttamista koskevassa asiassa kunnioitettava, jos lapsi on siinä määrin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota.

15–17-vuotias voi jo itse tehdä nimenmuutoshakemuksen, mutta huoltajia voidaan kuulla asiassa. Huoltajan suostumus ei kuitenkaan ole edellytys 15 vuotta täyttäneen lapsen nimen muuttamiselle, vaan alaikäisen oma mielipide asiassa on tällöin ratkaiseva.

Niin että voitte unohtaa ne kontrolli-fantasianne, jossa lapsi joutuu odottamaan täysi-ikäisyyteen (18v) asti ennen kuin saa vaihtaa nimensä. Taisi mennä monella vanhemmalla tunteisiin se, että oma lapsi ei tykkää nimestä, joka on vanhemman itsensä mielessä kuulostaa aah niiin ihkulta.

Vaihtakoon sitten 15-vuotiaana, tai milloin se nyt onnistuukaan, mutta vanhempana minun ei tarvitse a) antaa lupaa, b) avustaa prosessissa.

No eipä kauan estänyt kun natsivanhempi nosti rumaa päätään.

Mutta karu totuus on, että sinun luvallasi ei ole mitään merkitystä, koska 15-vuotias ei tarvitse lupaa keneltäkään. Sinun avustuksellasi ei ole mitään merkitystä, koska 15-vuotias saa aina halutessaan apua nimenvaihtoon kunnan nuorisotyöntekijöiltä tai maistraatin asiakaspalvelupisteestä.

Kuten sanottu, vaihtakoon sitten 15-vuotiaana. Sitä nuoremmalle en antaisi lupaa tai apua.

Vierailija
25/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin nimekseen Canna, Sanni on ihan juntti. Tai miten olisi Jorma-Riitta, ei tarvitsisi enää vaihtaa jos vaikka vaihtaakin vanhempana sukupuolta?

Vierailija
26/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimi pahentaa kirjoitti:

kyllä vaihtaisin jos äidinkin nimi on ähläm. sähläm. hässin sun pässin. o.m sukua toropainen.

Paras nimiväännös mitä olen tähän mennessä kuullut "vieraslajien" osalta. Repesin huolella. Ja Toropainen. :D

Taidan panna ton nimen matkalaukkuun lisätunnisteeksi. Tunnistaa sit oman laukkunsa vaikka lentoyhtiön luggage tag (kertakäyttöinen tarraläpyskä) olisi irronnut.

Vierailija
27/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin halusin joskus 11-vuotiaana vaihtaa nimeni Corneliaksi :D Se oli mielestäni niin hieno ja erikoinen nimi. Ihan kiva etten vaihtanut.

Minusta tuossa iässä maailman kaunein nimi oli Birgitta. Kiukuttelin äidille, miksei minulle annettu sitä nimeä. Äiti selitti, että kun sitä sukunimeäkin piti ajatella. Myöhemmin ymmärsin, että Birgitta Pääkkönen ei ihan ole paras yhdistelmä. Tykkään nyt aikuisena ristimänimestäni paljon vaikka se on yleinen.

Vierailija
28/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin olla 9-vuotiaana Cruella :D Olisi ollut varmaan yläasteella "kivaa"

T.Anna

Vierailija
29/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä halusin olla 9-vuotiaana Cruella :D Olisi ollut varmaan yläasteella "kivaa"

T.Anna

Cruella Möttönen, varteenotettava nimi esimerkiksi asianajajalle :D

Vierailija
30/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.Anna

Cruella Möttönen, varteenotettava nimi esimerkiksi asianajajalle :D

Juuri mahdollisen työnsaannin kannalta ei kannata antaa vaihtaa jotain pellenimeä. Miltä kuulostaa "Assistentin paikkaa hakee Tiuku-Kimalle Lahtinen"

Vierailija
31/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on vielä myöhemmin samaa mieltä, niin aina on mahdollista ottaa kolmas etunimi ja käyttää sitä kutsumanimenä. En kyllä lähtisi vaihtamaan 11-vuotiaan päähänpistosta nimeä, kun se mieli voi muuttua vielä moneen otteeseen.

Vierailija
32/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi,oikuttelulle valtaa.Aseta rajat lapsellesi,siinä erottuu hyvä-ja huonokäyytös.

Ohis, mutta onko ihan pakko keksiä näitä uusia yhdyssanoja tyyliin hyväkäytös ja huonokäytös? Eikö ne hyvämieli ja pahamieli riitä teille?

Vierailija
33/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka huoltaja lähtökohtaisesti päättää lapsen asioista, on riittävän kypsällä lapsella kuitenkin itsemääräämisoikeus oman etunimensä (etunimi ja sukunimi) suhteen. 12 vuotta täyttäneen lapsen nimeä ei voida muuttaa ilman lapsen kirjallista suostumusta. Alle 12-vuotiaankin lapsen tahtoa on etunimen muuttamista koskevassa asiassa kunnioitettava, jos lapsi on siinä määrin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota.

15–17-vuotias voi jo itse tehdä nimenmuutoshakemuksen, mutta huoltajia voidaan kuulla asiassa. Huoltajan suostumus ei kuitenkaan ole edellytys 15 vuotta täyttäneen lapsen nimen muuttamiselle, vaan alaikäisen oma mielipide asiassa on tällöin ratkaiseva.

Niin että voitte unohtaa ne kontrolli-fantasianne, jossa lapsi joutuu odottamaan täysi-ikäisyyteen (18v) asti ennen kuin saa vaihtaa nimensä. Taisi mennä monella vanhemmalla tunteisiin se, että oma lapsi ei tykkää nimestä, joka on vanhemman itsensä mielessä kuulostaa aah niiin ihkulta.

Vaihtakoon sitten 15-vuotiaana, tai milloin se nyt onnistuukaan, mutta vanhempana minun ei tarvitse a) antaa lupaa, b) avustaa prosessissa.

Mutta karu totuus on, että sinun luvallasi ei ole mitään merkitystä, koska 15-vuotias ei tarvitse lupaa keneltäkään. Sinun avustuksellasi ei ole mitään merkitystä, koska 15-vuotias saa aina halutessaan apua nimenvaihtoon kunnan nuorisotyöntekijöiltä tai maistraatin asiakaspalvelupisteestä.

Kuten sanottu, vaihtakoon sitten 15-vuotiaana. Sitä nuoremmalle en antaisi lupaa tai apua.

Kyllä ja silloinkin vain jos lapsi maksaa itse vaihdoksesta aiheutuneet kulut.

Vierailija
34/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt se oikea nimi niin voidaan päätellä onko tylsä. Sanni ei ole tylsä mutta voi olla tylsä vaikka olisi sinun mielestä Sannin tapainen.

No se on Senja.

Ap

En usko että luokalla on 3 Senjaa. Harvinainen nimi.

Kumpi teillä on vanhempi, sinä vai kersa? Ole vanhempi ja aseta rajat.

Vierailija
35/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tietenkin minun luvallani on merkitystä. Emme me ole lapseni kanssa ihan irrallisia olioita tässä kaikkeudessa.

Nimenvaihto muuten maksaa.

Kyllähän lapsi voi ottaa käyttöön minkä vaan nimen. Se voi olla lempinimensä.

Vierailija
36/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt se oikea nimi niin voidaan päätellä onko tylsä. Sanni ei ole tylsä mutta voi olla tylsä vaikka olisi sinun mielestä Sannin tapainen.

No se on Senja.

Ap

En usko että luokalla on 3 Senjaa. Harvinainen nimi.

Kumpi teillä on vanhempi, sinä vai kersa? Ole vanhempi ja aseta rajat.

No, jospa onkin? Mitä sinä sellaisesta väittelet, hölmö. Faktasta. Ihan turha aihe alaa väitellä asiasta, josta ei tiedä.

Aikuinen päättää sen nimiasiassa. Lapsen kanssa voi jutelkaa.

Vierailija
37/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Voi hyvät hyssykät jos äiti ois taipunu kaikkeen mitä keksin haluta lapsena/teininä. Ois lävistyksiä naama täynnä ja ihmeellisiä tuhrutatskoja kropassa näkyvimmillä paikoilla. Nimiki varmaan ois joku todella idiootti :P Ei sillä, tatskoja olen nykyään kohtuu täynnä ja nenä- ja nännilävistyskin mulla on ollu. Kaikki silti täysi-ikäisenä pitkän harkinnan jälkeen otettuja. Nimi on se sama tylsä suvussa kulkenut enkä ole kokenut tarvetta vaihtaa. Olen niin kiitollinen että äiti torppasi hömpötykseni vielä kun siihen oli valtaa.

Vierailija
38/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senja on tosiaan harvinaisen pöllö nimi. Senni ja Sanni myös.

Minulle näistä tulee mieleen pyylevä keski-iän ylittänyt siivooja.

Vierailija
39/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä nimeä käyttää lempinimenä, ei tarvitse heti virallisesti muuttaa. Aikanaan sitten, jos tuntuu oikealta.

Vierailija
40/60 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asettaisin jonkin aikarajan. Esim. jos 2-3 vuoden päästä on vielä samaa mieltä, antaisin vaihtaa, ellei uusi nimi olisi aivan älytön. Lapsellakin on oikeus omaan identiteettiin - miksi hänen pitäisi tyytyä vanhempien mielivaltaisesti valitsemaan nimeen jos se on hänestä täysin sopimaton? Mutta tosiaan, päätös pitää olla harkiten tehty.

Siksi, että lapsi ei ole kypsä päättämään kaikista itseensä kohdistuvista asioista. Mikään ei estä vaihtamasta nimeä 18 vuotiaana. On naurettavaa kuvitella että lapsi ks. nimestä menisi nyt pilalle ja häntä loukattaisiin. Senja ei ole millään tavalla sopimaton nimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän