Miksi hesalaiset sanovat "stadis" vaikka "hesas" kuulostaa huomattavasti katu-uskottavammalta?
Kommentit (44)
Helsingissä syntyneet eivät koskaan sano hesa, koska se sana on ikään kuin varattu maalaisserkuille.
Maalaisen tunnistaa siis hesa-sanan käytöstä. Siksi.
Kyllä minä Jyväskylässä ja Oulussa yms.sanon Hesa ihan sen katu-uskottavuuden takia.
T.stadilainen
Taidat kirjoittaa landelta?
Ei siinä mitn, kyl mäki on landel käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä syntyneet eivät koskaan sano hesa, koska se sana on ikään kuin varattu maalaisserkuille.
Tuo on vanhentunutta tietoa. Nykyään hesassa asuu lähinnä landelta muuttaneita, jotka yrittävät elvistellä stadia hokemalla, mutta he ovat vain vieneet kaiken uskottavuuden kyseiseltä sanalta, joka oli jossain välissä katu-uskottavakin.
Nyt hesa tekee uutta tulemista ja tiedostavissa piireissä stadia pidetäänkin junttien juttuna.
Ap
Olen Helsingistä, ja käytän kotikaupungistani nimityksiä Hesa ja Stadi, tietenkin varsinaisen Helsinki-nimen lisäksi. Vähiten näistä käytän kuitenkin 'Hesaa', koska se kuulostaa joten böndeltä ja/tai muuten juntilta; en tiedä miksi, mutta näin vaan on. Jonkun street credin kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, koska aidon stadin kundin ei onneksi tarvitse moisista pikkujutuista kantaa huolta.
Stadi on minulle keskusta. Hesaa ei tule käytettyä. Sanon useimmin Helsinki. Hesari esim. tarkoitaa muuta kuin Helsinkiä. Ja Hesa taitaa olla nuorilla Helsingin Sanomat.
Minä menen keskustaan, en ikinä Hesaan. Se ei vaan kuulu paljasjalkaisen sanavarastoon.
Nythän on joku ihme muoti puhua "tsadista". Sepä vasta idiootilta kuulostaakin!
Ilmeisesti tuo ikään kuin pehmentää "stadia" sillain heh heh vitsillä ettei kaikki pidä sinua ihan hesalaisena jos puhut stadista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Hyvin kutsuvat raitiovaunua ratikaksi ja Helsinkiä Hesaksi ne paljasjalkaiset helsinkiläiset, jotka eivät ole paskantärkeitä. Kyllä niitäkin on.
Minä kutsun kyllä raitiovaunua ratikaksi ja linja-autoa bussiksi hyvinkin sujuvasti muualta tulleiden ihmisten seurassa, enkä puhu spårasta tai dösästä, mutta Stadissa Stadi on Stadi, eikä Hesa, ihan sama kenelle puhun. Hesa kuuluu muualta tulleiden sanavarastoon ja ihan sama, miten tyhmältä tai snobilta mielestäsi vaikutan, Hesa ei tule minun sanavarastooni koskaan kuulumaan. Jos olen muualla käymässä, puhun Helsingistä, jos olen Helsingissä, puhun Stadista. Jos joku puhuu Hesasta, on itselleni täysin selvää, että hän on ulkopaikkakuntalainen tai junan tuoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vanhentunutta tietoa. Nykyään hesassa asuu lähinnä landelta muuttaneita, jotka yrittävät elvistellä stadia hokemalla, mutta he ovat vain vieneet kaiken uskottavuuden kyseiseltä sanalta, joka oli jossain välissä katu-uskottavakin.
Nyt hesa tekee uutta tulemista ja tiedostavissa piireissä stadia pidetäänkin junttien juttuna.
Ap
Miksi tämä asia on sinulle tärkeä? Minulle Hesa on eri asia kuin stadi.
Vierailija kirjoitti:
Nythän on joku ihme muoti puhua "tsadista". Sepä vasta idiootilta kuulostaakin!
Ilmeisesti tuo ikään kuin pehmentää "stadia" sillain heh heh vitsillä ettei kaikki pidä sinua ihan hesalaisena jos puhut stadista.
Tsadi on persujen juttu.
Stad on ruotsia ja tarkoittaa kaupunkia. Ei kyllä mitään järjen jättiläisiä nuo hesalaiset :D
Eipä kukaan kotiin Malminkartanoon mennessään sano menevänsä Stadiin, ellei sitten kyseessä ole henkilö, joka haluaa jotenkin erikseen korostaa helsinkiläisyyttään. Kantakaupunki tietty eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Stad on ruotsia ja tarkoittaa kaupunkia. Ei kyllä mitään järjen jättiläisiä nuo hesalaiset :D
Sanon kyllä ihan muutenkin meneväni kaupunkiin, kun menen keskustaan. Oli järkeä tai ei. Ainakin stadissa on tunnetta😁. Toisille negatiivista ja toisille positiivista ja rakasta.
Päivän helsinkivihat taas tulilla :p
Noihan se menee. Hesalaiset käyttää stadi sanaa jotta landepaukut pystyy tunnistamaan hesa sanasta. Nykyisin kuitenkin nekin tietää ton ja käyttää stadi sanaa ja sitten luulevat olevansa niin insaider.
Mulle stadi on jotain tyyliin ullanlinnaa ja korkeintaan töölöö. Joku munkkiniemi puistola tms on kyllä hesaa muttei stadii.
Se on sitä hesan murretta vaan jolla yritetään luoda jotain elämää suurempaa pikkukaupungin asukkaiden mieliin. Toista se on täällä meillä London, Stockholm and Moskovassa. Tietoa on.
Ei Helsingissä asuvat ihmiset puhu Stadista tai Hesasta kuin maalaisten kanssa. Helsingin sisällä on ihan muut puheenaiheet.
Mitä katu-uskottavaa on Hesassa?