Ylipainoa 30 kg: miten saisi edes jotenkin pudettua painoa kestävällä tavalla?
Rakastan hyvää=kaloripitoista ruokaa ja juomaa. Siinä syy yksinkertaisesti lihomiseen. Terveellinen ja laihduttava ruoka tuntuu ankealta ja vastenmieliseltä.
Kommentit (45)
Ongelma on se, etten rasittavan työpäivän jälkeen jaksa alkaa väkertää kovin monimutkaista ruokaa, joten siinä olisi se petraamisen paikka eli tekisin ruokia pakasteeseen ja esivalmistelisin osan vaiheista jo ennakkoon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistunut dietti on sellainen joka sopii yleisesksi ruokavalioksi loppuelämäksi. Unohda siis kaikki äärimmäiset tai tietyt ruoka-aineet kieltävät ohjelmat. Et sinä niiden mukaan kuitenkaan loppuelämääsi jaksa tai pysty elämään. Ja jos se nomielämässä noudatettava elämäntapa ei ole olemassa niin kilot tulevat vain korkojen kanssa takaisin.
Pahimmat kaloripomit siis pois tai paremminkin niistä pitää tehdä kevyempi mutta maistuva versio. Sitten sinne terveelliseen päähän paljon lisää sisältöä ja uusia maistuvia reseptejä. Annoskoosta kolmannes pois, Usein riittää kun vaihtaa lautasen vähän pienemmäksi eikä ota lisää. Hotkiminen pois ja ruokailuun rauhallinen rytmi että kylläisyys ehtii tulla.
Pysyväksi ruokavalioksi sopii painoa ylläpitävä ruokavalio. Laihtumiseen sen sijaan tarvitaan laihduttava ruokavalio joka pysyväksi muuttuessaan on vaarallinen.
Tämä on vaarallinen väärinkäsitys. Lähes kaikki laihdutuskuurit epäonnistuvat juuri siksi että ne keskityvät vain painon nopeaan pudotukseen, eivät hyvien elintapojen vakiinnuttamiseen. Kun kuuri loppuu, ei ole mitään mallai minkä mukaan sitten elettäisiin ja paino tulee nopeasti takaisin. Elimistö on jo valmiiksi sekaisin nopeasta pudotuksesta ja oikein "huutaa" niitä kaloreita takaisin.
Normaali terveellinen ruokavalio sopii juuri kaikkein parhaiten hallittuun maltilliseen painonpudotukseen.
Normaali terveellinen ruokavalio ei johda painon pudotukseen. Koska jos se johtaa painon pudotukseen, niin tuloksena on ensin alipaino ja sitten nälkiintyminen.
Teoreettisesti tarkasteltuna asia ei mene näin. Jos vaikkapa ap:n energian kulutus normaalipainossa olisi 2100 kcal vuorokaudessa, on se 30kg ylipainon kanssa jonkin verran enemmän, esimerkiksi 2500 kcal. Jos nykyisillä syömisillä paino lisääntyy, energian saanti on yli tuon. Jos ruokavalion muutos tehtäisiin tuohon 2100 kcal päivässä, ap alkaisi laihtua ja pitkällä tähtäimellä saavuttaisi normaalipainon ja pysyisi siinä. Toki käytännössä tämä on niin hidas prosessi, että harvalla siihen riittää maltti, mutta olisi sinänsä järkevin tapa laihtua pysyvästi.
Makumieltymykset on tosi helppo vaihtaa muutamassa kuukaudessa, jos motivaatiota löytyy. Jos taas haluat pitäytyä nykyisessä ruokavaliossasi laadun ja määrän suhteen, tiedät itsekin, ettei mitään muutosta parempaan voi tapahtua painossasi.
Pätkäpaasto. Itse olen nyt pudottanut n. 20 kg vajaan vuoden aikana ja uskomattoman helposti lähtenyt. Ei tunnu miltään dietiltä ja tämä on tullut nyt elämäntavaksi.
Toimi näin:
Rajaa syömisaikaasi ei mitään muuta.
Aluksi vuorokaudessa syömisajaksi 12 tuntia (esim. klo. 8-20) (mitä siis ei ole kokonaan tarkoitus käyttää syömiseen vaan ajaksi jonka aikana saat syödä siten kuin haluat). Sitten vähitellen lyhennät tuota aikaa useiden viikkojen tai kuukausien aikana. Itse olen päässyt siihen, että syön kaiken yhden tunnin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistunut dietti on sellainen joka sopii yleisesksi ruokavalioksi loppuelämäksi. Unohda siis kaikki äärimmäiset tai tietyt ruoka-aineet kieltävät ohjelmat. Et sinä niiden mukaan kuitenkaan loppuelämääsi jaksa tai pysty elämään. Ja jos se nomielämässä noudatettava elämäntapa ei ole olemassa niin kilot tulevat vain korkojen kanssa takaisin.
Pahimmat kaloripomit siis pois tai paremminkin niistä pitää tehdä kevyempi mutta maistuva versio. Sitten sinne terveelliseen päähän paljon lisää sisältöä ja uusia maistuvia reseptejä. Annoskoosta kolmannes pois, Usein riittää kun vaihtaa lautasen vähän pienemmäksi eikä ota lisää. Hotkiminen pois ja ruokailuun rauhallinen rytmi että kylläisyys ehtii tulla.
Pysyväksi ruokavalioksi sopii painoa ylläpitävä ruokavalio. Laihtumiseen sen sijaan tarvitaan laihduttava ruokavalio joka pysyväksi muuttuessaan on vaarallinen.
Tämä on vaarallinen väärinkäsitys. Lähes kaikki laihdutuskuurit epäonnistuvat juuri siksi että ne keskityvät vain painon nopeaan pudotukseen, eivät hyvien elintapojen vakiinnuttamiseen. Kun kuuri loppuu, ei ole mitään mallai minkä mukaan sitten elettäisiin ja paino tulee nopeasti takaisin. Elimistö on jo valmiiksi sekaisin nopeasta pudotuksesta ja oikein "huutaa" niitä kaloreita takaisin.
Normaali terveellinen ruokavalio sopii juuri kaikkein parhaiten hallittuun maltilliseen painonpudotukseen.
Normaali terveellinen ruokavalio ei johda painon pudotukseen. Koska jos se johtaa painon pudotukseen, niin tuloksena on ensin alipaino ja sitten nälkiintyminen.
Teoreettisesti tarkasteltuna asia ei mene näin. Jos vaikkapa ap:n energian kulutus normaalipainossa olisi 2100 kcal vuorokaudessa, on se 30kg ylipainon kanssa jonkin verran enemmän, esimerkiksi 2500 kcal. Jos nykyisillä syömisillä paino lisääntyy, energian saanti on yli tuon. Jos ruokavalion muutos tehtäisiin tuohon 2100 kcal päivässä, ap alkaisi laihtua ja pitkällä tähtäimellä saavuttaisi normaalipainon ja pysyisi siinä. Toki käytännössä tämä on niin hidas prosessi, että harvalla siihen riittää maltti, mutta olisi sinänsä järkevin tapa laihtua pysyvästi.
Laihduttajan normaali kulutus ei tule koskaan olemaan 2100kcal pv, ainoastaan henkilön joka ei ole koskaan laihduttanut. Laihduttaja joutuu menemään alemmilla kaloreilla pitääkseen laihdutustuloksen. Siitä johtuu jojo-ilmiö. Ja siitä syystä olen itse lopettanut laihduttamisen, koska se johtaa aina kerta toisensa jälkeen huonompaan lopputulokseen.
Kun syö vähemmän kuin kuluttaa paino asettuu oikeaksi. Liikunnan vaikutus on vähäinen mutta sillä on terveysvaikutuksia. Pakkopullan nieleminen loppuu viikossa mutta jos löytäisit sellaisen mistä naatit. Minulla se on sähkopyöräily. 130 kilota 60 kiloon.
Suosittelen hankkimaan sydänsuruja ja stressiä
Saat reseptin Mysimba lääkkeeseen. Aika kallis, mutta säästät sen ruokakuluissa!
Itse haluaisin tuon lääkkeen, mutta pitäisi lihottaa ensin pari kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttajan normaali kulutus ei tule koskaan olemaan 2100kcal pv, ainoastaan henkilön joka ei ole koskaan laihduttanut. Laihduttaja joutuu menemään alemmilla kaloreilla pitääkseen laihdutustuloksen. Siitä johtuu jojo-ilmiö. Ja siitä syystä olen itse lopettanut laihduttamisen, koska se johtaa aina kerta toisensa jälkeen huonompaan lopputulokseen.
Jojo-ilmiö johtuu lähes kokonaan siitä että ihmiset laihduttavat liian nopeilla ihmedieeteillä joiden jälkeen elimistö on sekaisin ja oikein janoaa kaloreita. Siksi paino nousee helposti takaisin.
Vastaavaa ilmiötä ei taas tapahdu ollenkaan samassa mitassa jos painon pudotus tapahtuu hitaasti ja hallitusti ja normaalia kulutusta muistuttavalla kalorimäärällä ja ruokavaliolla.
Toki joillakin ihmisillä normikulutus voi olla lahdutuksen jälkeen vähän alempi mutta ei niin paljon etteikö se olisi ihan hyvin hallittavissa.
Mä lähtisin hyvin rauhallisesti liikkeelle. Ensin vaikka keskittyisin siihen, että se napostelu loppuu ja saisi vaikka jotain pientä liikuntaa arkeen. Kun tämä on rutiinia, alkaisin miettiä niitä varsinaisia syömisiä ja sitä mitä niistä voisi muuttaa (vaikka ateria kerrallaan. Esim ensin aamupala, myöhemmin lounas jne). Hidasta, mutta tällä tekniikalla se pudotettu paino todennäköisesti pysyy. Ei myöskään kannata keskittyä niinkään siihen painon putoamiseen (vaikka se toki motivoikin kivasti), vaan ennen kaikkea elämäntapojen parantamiseen ja oman olon parantamiseen. (Loppuu muuten se sohvalla makaaminenkin melkein itsestään, kun olo kevenee ja kunto kohenee. Makaat sohvalla väsynneenä, koska sun elimistö ei voi hyvin, eikä siksi jaksa.). Mikään "kaikki kuntoon kerralla" tai joku todella rajattu dieetti ei vaan oikeasti toimi. Todella tärkeää on varmistaa, että nukkuu riittävästi tai homma kosahtaa heti alkuunsa.
Painonhallintasovellus, Yazio tms. Voit syödä kaikkea, kunhan päivän kalorit jää kohtuullisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jojo-ilmiö johtuu lähes kokonaan siitä että ihmiset laihduttavat liian nopeilla ihmedieeteillä joiden jälkeen elimistö on sekaisin ja oikein janoaa kaloreita. Siksi paino nousee helposti takaisin.
Vastaavaa ilmiötä ei taas tapahdu ollenkaan samassa mitassa jos painon pudotus tapahtuu hitaasti ja hallitusti ja normaalia kulutusta muistuttavalla kalorimäärällä ja ruokavaliolla.
Toki joillakin ihmisillä normikulutus voi olla lahdutuksen jälkeen vähän alempi mutta ei niin paljon etteikö se olisi ihan hyvin hallittavissa.
No ainakin minulla tapahtuu, vaikka olisi kuinka hidasta. Mutta toisaalta olen ollut lähes koko lapsuuden liian heikolla ravinnolla eli elimistö muistaa hyvin sen 15-20 vuotta.
Jos syö säännöllisesti normaalia ruokaa, ei tarvi mässyttää illalla.
Entäs jos kokeilet ensin jättää vaikka ne sokeriset juomat juomatta. Vaihdat veteen? Kokeile miltä tuntuu, juodessa hurahtaa paljon kaloreita huomaamatta, ja vatsa ei tule kylläiseksi.
Pienin askelin :) Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hankkimaan sydänsuruja ja stressiä
Monia stressi lihottaa.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Teen 90pakastemarjoistaninesim.piirakoita ja kiisseleitä. Laitan päälle kermaa tai vaniljakastiketta. Ongelma on varmaankin se, että syön liian isoja annoksia kulutukseeni nähden, joka on pieni arkityössäni. En ahmi mielettömästi mutta kaloreita tulee tasaisesti liikaa pitkin päivää. Aamiaiseni on aina samanlainen: puoli lasia mustikkamehua, kuppi kahvia rasvattomalla maidolla, leipäviipale, jonka päällä margariinia, kinkkusiivu ja paprikaa. Tällä pärjään työpaikkalounaaseen asti, jolloin syön ruokaympyrän mukaisesti. Iltapäivällä kotiin tullessa juon kahvit ja syön esim.pullaa. Iltaruokana on jotain tavallista kotiruokaa koko perheelle jne. Ongelma on se, että lösähdän sohvalle illaksi ja saatan napostella jotain. Siitä pitää päästä eroon. Olisiko antaa hyviä iltapalavinkkejä, jotka pitävät nälän klo 19 alkaen yön yli vai yrittäisinkö venyttää päivällisen lähemmäksi iltaa? Ap
No kun teet itse piirakoita ja kiisseleitä, niin aloita vaikka sillä, että vähennät niiden teossa valkoisen sokerin määrää asteittain, että makuaisti tottuu vähäsokerisempaan. Makeutta voi korvata myös esimerkiksi banaanilla (kaikki ei tykkää, minä tykkään).
Lounaalla lautasmallista voi karsia surutta leivän ja jälkiruuan pois. Välipalalla syö kahvin kanssa ennemmin leipä kasviksilla tai jokin hedelmä ja kourallinen pähkinöitä. Viikonloppuna voi sitten nauttia pullakahvit.
Kuinka paljon teidän iltaruoka sisältää kasviksia? Niitä voi upottaa ruuan joukkoon todella helposti, esimerkiksi laatikoita tehdessäni laitan puolet siitä määrästä kasviksia, kuin mitä olisi perunaa tai pastaa. Ja proteiinia laitan enemmän, kuin ohjeissa on sekin vie tilaa hiilareita. Maku ei kärsi, mielestäni vain paranee, kun annokset ovat iloisen värisiä.
Silloin kannattaa jumpata, kun olo tuntuu virkeälle. Toiset jumppaavat telkkarin ääressä, mutta minä menen aina toiseen huoneeseen ja kuuntelen hyvää musiikkia silloin, pystyn keskittymään paremmin. Youtubesta löytyy hyviä videoita aloittelijoille ja edistyneemmille. En ole mikään kuntosali tai ryhmäliikuntapersoona, mutta harrastus voisi olla yksi, joka ehkäisee sohvalle lösähtämistä.
Itse olen korvannut kaloriherkut kevytlimsalla (ei kaloreita mutta hampaat ei tykkää), tupakalla, nuuskalla, kahvilla. Enimmillään painoin 140kg, nyt 90kg.
Vaikka nykyisetkin tavat huonoja, olen nyt paljon enemmän tyytyväinen itseeni kun ei ole hirveä läskikasa. Paljon vähemmän eri vaivoja (närästys, unettomuus, lihas/nivelkivut) ja pirteämpi ja terveempi olo.
En tiedä suosittelenko, mutta jos kokeilet niin hoida ainakin hampaita huolellisesti ja rajoita tupakan/nuuskan määrää ettei mene överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, etten rasittavan työpäivän jälkeen jaksa alkaa väkertää kovin monimutkaista ruokaa, joten siinä olisi se petraamisen paikka eli tekisin ruokia pakasteeseen ja esivalmistelisin osan vaiheista jo ennakkoon. Ap
Laihdut ihan tavallisella kotiruualla, AP.
Annoskoot ovat kaiken a ja o.
Jonkun pastan tekee alle puolessa tunnissa, huolehdit vaan etta kaytat kokojyvapastaa ja laitat lautaselle yli puolet salaattia (eika mitaan majoneesikastiketta sitten siihen salaattiin ;) ).
Veikkaan etta sulla on kolme asiaa, jotka lihottavat sua:
1) annoskoot pielessa: otat liian isoja annoksia
2) sokeririippuvuus eli joka paiva saatava jotain makeaa kahvin kanssa
3) napostelu
Ratkaisu:
1) petraa annoskooissa ja korvaa huonot hiilarit paremmilla + kasviksilla
2) lopeta makean paivittainen syonti ja jata pulla erityiseen kerran viikossa tapahtuvaan herkkuhetkeen
3) napostele terveellisemmin; keraa herkkulautanen vaikka kolmesta suolakurkkuun kiedotusta kinkkuviipaleesta ja kurkku- ja porkkanatikuista joita dippaat hummukseen tai itsetehtyyn jogurttikastikkeeseen. Lisaksi viisi TUC-keksia. Rajaa annoskoot myos herkuissa.
Ai joo, ja: lopeta einesten ja puolivalmisteiden, kuten valmiiden kastikkeiden kaytto. Hirveasti piilosokeria, pahentaa sokeririippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen korvannut kaloriherkut kevytlimsalla (ei kaloreita mutta hampaat ei tykkää), tupakalla, nuuskalla, kahvilla. Enimmillään painoin 140kg, nyt 90kg.
Vaikka nykyisetkin tavat huonoja, olen nyt paljon enemmän tyytyväinen itseeni kun ei ole hirveä läskikasa. Paljon vähemmän eri vaivoja (närästys, unettomuus, lihas/nivelkivut) ja pirteämpi ja terveempi olo.
En tiedä suosittelenko, mutta jos kokeilet niin hoida ainakin hampaita huolellisesti ja rajoita tupakan/nuuskan määrää ettei mene överiksi.
Minulla toimii kevytlimu, hampaatkaan ei reikiinny. Kahvi on ok kaikilla. Tupakka ja nuuska ovat kyllä niin vaarallisia että lienee terveellisempää olla läski kuin niiden käyttäjä.
"Terveellinen ja laihduttava ruoka tuntuu ankealta ja vastenmieliseltä." Katoppa muutama osa "olet mitä syöt" ne pöytäosuudet! KAIkki ne mitä ne itse syö,on harmaata mössöä,mutta sen lääkärin jälkeen värikkäitä!
Ota vaikka diabetesliiton sivuilta ruokaohjeita,värikkäitä,hyviä ohjeita.
JA ajattele asiaa elämäntapamuutoksena,ei dieettinä.
Jätät ne pullat vaikka kerta viikkoon ja ala syömään kunnollista ruokaa paljoilla kasviksilla ja juureksilla,hedelmillä.
Kaikki esim smoothiet,ihan pilipaleja,saattavat olla tosi sokerisia! Niin ja katso annoskoot,puolita pastan ja riisin määrää jne. Sillai vaan kevyesti vähennät. Ei tarvii kieltäytyä mistään,laita annos puoliksi!
https://diabeteslehti.diabetes.fi/keittokirja/category/kasvisruuat/ sori sattui kasvisruuat kun ite popsin niitä,on siellä muutakin toki.