Kun polvet kipeytyvät lenkkeilyn seurauksena
... onko se hyvä vai huono asia?
Hyvä = käyttämättömät lihakset saivat treeniä ja vahvistuvat
Huono = tuommoinen liikunta ei sovi minulle, nivelet eivät kestä rasitusta
Pitäisikö jatkossa pitää taukoa polvia rasittavasta liikunnasta, kunnes kipu on ohi,
VAI pitäisikö jatkaa polvien totuttamista treeniin lievän kivun/epämukavuuden rajoissa?
Kengät ainakin on hyvät ja jalan asento ok.
Kommentit (7)
Mä juoksen paljon. Kun kävi niin, että polvi alkoi kipeytyä juostessa, hakeuduin ensin lääkärille, josta ei ollut kuin haittaa. Sain sieltä kuitenkin lähetteen alaraajafysioterapeutille, joka ratkaisi ongelman. Se liittyi lihaskalvoon ja nykyään osaan itse hieroa jalkaani oikeasta kohdasta tennispalloa apuna käyttäen, jos vaiva toistuu.
Suosittelen siis alaraajafyssaria.
Normaalia.
Jos on pitkään juoksematta, mullakin kipeytyy alussa polvet, vaikka olen kuitenkin juossut maratoneja.,
Tosin et kertonut miten pitkässä matkassa kipu tulee, mutta itselläni tulee pitemmän tauon jälkeen jo yli 7 km matkoissa.
Kipeytymisen jälkeen pidän ehkä 1-2 lepopäivää juoksemisesta, mutta jatkan sen jälkeen.
Jos vielä kahden kuukauden jälkeen kivut jatkuvat, jossain on vikaa. Voi olla hyvin niissä tossuissa. Itselläni todettiin joskus pronaatio kenkäkaupassa, ja myytiin tällaiset tossut. Myöhemmin toisessa testissä jalkani todettiin ihan normaaleiksi, mutta kipu tuli siitä, että pidin vääränalaisia tossuja.
Lenkkeilitkö asfaltilla? Entä minkälaiset kengät ja oletko ylipainoinen?
Itselläni on sukuvikana huonot polvet ja ne välillä kipeytyy ja kerää nestettä, jos teen liian pitkän juoksulenkin kovalla alustalla - se tärähtely ei tee hyvää nivelille. Eli kunnolliset kengät hyvällä vaimennuksella on ehdottomat ja jos vaan mahdollista niin kävele muualla kuin asfaltilla. Mutta siis kysymykseesi vastaten: ei ole hyvä juttu, jos nimenomaan nivelet kipeytyy, lihaksien kipeytyminen taas on normaalia, jos teet yhtäkkiä paljon jotain sellaista liikuntaa, mihin kroppa ei ole tottunut.
Kiitos vinkeistä, 2 & 3. En ole siis juossut vuosiin, eli taukoa on. 😁
Tod näk kipeytyminen on useamman tekijän summa eli tuo lihaskalvon/jänteen kireys sekä myös polvinivelen kulumat. Polvet rahisevat ihan ilmassa pyöritellessäkin ja nivelkierukat ovat kappaleina. Mikä tässä iässä ja liikuntaharrastusten taustalla on ikävä tosiasia.
Itse en todellakaan ottaisi mitään riskiä polvien kanssa. Sinuna siirtyisin muihin lajeihin, jos kipu ei lopu. Myöhemmin voi yrittää varovasti uudestaan, jos on vahvistanut koipia muilla tavoin. Paino sanalla varovasti ja vähitellen.
Muista, että polvia osaa kaivata vasta, kun ne ovat menneet. Minulla on lähipiirissä näitä polvensa rikkoneita muutama teineistä keski-ikäisiin. Kun polvet menevät rikki, voi loppua jopa kävely. Yksikin jäärä ei uskonut kipua vaan juoksi vain. Toipuu nyt sitten isosta polvileikkauksesta.
Väärä juoksuasento rasittaa polvia.
Vastatkaa nyt joku!
Mies pieraisi lapsieni päälle -aloituskin on saanut monta kommenttia.
Mulla sentään asia-aihe. 👍