Ottaisitko näillä tuloilla 170 000 e lainaa
Yksinhuoltaja
1 lapsi
Brutto 3300
Elarit +lapsilisä 400e /kk
Omakotitalo, alle 100 m2
Kommentit (34)
Mulla on 150k talolaina yksin, enkä olisi edes isompaa saanut vaikka tienaan enemmän kuin sinä.
Ap tässä
Ihmetyttää itsekin että sain myöntävän päätöksen. Marginaali 0.7.
Riippuu missä talo sijaitsee ja meneekö kaupaksi myöhemmin tarvittaessa, ts. mikä paikkakunta, onko muuttotappiopaikkakunta. Talon kunto ja ikä, onko tulossa remonttitarvetta. Jos ohan uusi, niin puskurirahastoa yllättävien menojen varalta tarvitaan vähemmän. Tulot nettona, entä asumiskulut per kk? Hyvin voit pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jäät työttömäksi, taloutesi keikahtaa heti.
Pankin kanssa on helpompi neuvotella lyhennysvapaista, kuin vuokranantajan kanssa vuokravapaista.
Lainaturvavakuutus kannattaa ottaa ehdottomasti
Ei kannata, missään nimessä. Pienellä matematiikalla selviää miksei.
Jos vähän avaisit lisää perusteluitasi, että miksi EI kannata.
Mä kerron miksi mä suosittelen sen ottamista; mun veljen kuollessa, ilman lainaturvavakuutusta lapsilleen ei olisi jäänyt penniäkään.
Onneksi oli edes 50% lainaturvavakuutus niin asunnon myynnistä jäi lapsille sentään jotain pientä perintöä, lapset oli 10 ja 12 kun mun veli kuoli aivoverenvuotoon yöllä nukkuessaan.
Eleli aika huoletonta elämää eron jälkeen ja lasten äiti samoin, eli tämän lainaturvavakuutuksen avulla lapsilla on edes pieni pesämuna opiskeluja yms varten
Mulla 3100e bruttotulot ja lainaa otin 200 000. Vanhemmat panttasivat reaalivakuutta, kohta olen maksanut sen verran että vakuuden voi purkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin jos jään työttömäksi?
Sitten alkaa saada asumistukea ja kaikenlaisia muita tukia.
Katsoin että tilanteessani toimeentulotuillakin elelisi ihan ok?
Ap
Luuleeko ap tosissaan, että Kelan asumistukea myönnetään asuntolainan lyhennyksiä varten. Toimeentulotuilla ei myöskään varmasti lyhennetä asuntolainoja.
Anteeksi ap, taidat olla joko hyvin nuori tai hyvin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin jos jään työttömäksi?
Sitten alkaa saada asumistukea ja kaikenlaisia muita tukia.
Katsoin että tilanteessani toimeentulotuillakin elelisi ihan ok?
Ap
Luuleeko ap tosissaan, että Kelan asumistukea myönnetään asuntolainan lyhennyksiä varten. Toimeentulotuilla ei myöskään varmasti lyhennetä asuntolainoja.
Anteeksi ap, taidat olla joko hyvin nuori tai hyvin yksinkertainen.
Tai sitten ei vain tiedä asioista. Mikä pakko keskusteluissa on mennä aina henkilötasolle haukkumaan toisia? Tuohonkin olisi ihan vain riittänyt nuo kaksi ekaa virkettä. Kolmas virke on suoraa haukkumista ja oman itsensä korottamista.
Ap tässä.
Laskin kelan laskurilla saisin asumistukea 200 e /kk. Omistusasuntoon.
Jos toi on pk-seudulta tai isohkosta kaupungista, niin varmaan ok.
Eli ei sillä lainaa lyhennettä, mutta sähköt ja muut menot saa katettua.
Ansiosidonnaista saan muistaakseni jonkun 1700 e brutto eli n. 1500 e kätöseen.
Lasketaan
1500+200+250+150=2100e kk nettotuloa
Tuo siis sisältää asumistuen elarit ja lapsilisän.
Lisäksi saa työttömänö tienata muistaakseni 309 e ennenkuin alkaa syödä ansiosidonnaista. Tiputtaa kuitenkin ehkä asumistuen puoleen, eli lisätään nettotuloihin vielä 200 e
= 2300e
Lainanlyhennys olikin nyt kun katsoin niin 650e kk
2300-650-200=1450 e jää nettona lyhennyksen ja talon hoitokulujen jälkeen käteen.
Menikö jotain laskelmissa väärin?
Jos ansiosidonnainen loppuu, voin laittaa pahimmassa tapauksessa talon vuokralle ja muuttaa yksiöön tai myydä talon?
Mulla on nettotulot (palkka, lapsilisä ja elarit) noin 2500e. Olen laskeskellut, että voisin ottaa asuntolainaa noin 120 000e. Oletuksena kerrostalo/rivariasunto, ja vastikkeeseen ym. kuluihin menisi noin 300e/kk. Tuollaisella lainasummalla voisimme vielä elää mukavasti. Minulla on yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei sillä lainaa lyhennettä, mutta sähköt ja muut menot saa katettua.
Ansiosidonnaista saan muistaakseni jonkun 1700 e brutto eli n. 1500 e kätöseen.
Lasketaan
1500+200+250+150=2100e kk nettotuloa
Tuo siis sisältää asumistuen elarit ja lapsilisän.
Lisäksi saa työttömänö tienata muistaakseni 309 e ennenkuin alkaa syödä ansiosidonnaista. Tiputtaa kuitenkin ehkä asumistuen puoleen, eli lisätään nettotuloihin vielä 200 e= 2300e
Lainanlyhennys olikin nyt kun katsoin niin 650e kk
2300-650-200=1450 e jää nettona lyhennyksen ja talon hoitokulujen jälkeen käteen.
Menikö jotain laskelmissa väärin?
Jos ansiosidonnainen loppuu, voin laittaa pahimmassa tapauksessa talon vuokralle ja muuttaa yksiöön tai myydä talon?
Eikö ansiosidonnaisesta mene 25% veroa? Eli 1700 eurosta jäisi käteen alle 1300 €.
Saisitko tosiaan asumistukea ansiosidonnaisella ollessasi?
Palkkani oli suunnilleen sama kuin sinulla (työttömyyskassan laskelmien mukaan 3299e), jolloin ansiosidonnaiseni on reilu 1800e kuussa. Ennakonpidätys on 25% ellei hae erikseen verokorttia etuudelle. Laskurin mukaan netto olisi 1365e kuussa.
Vielä kommentteja??