Miksei työttömät voisi kouluttautua bussikuskeiksi?
Alalla on tiettävästi mittava työvoimapula ja koulutus on verrattaen lyhyt.
Kommentit (29)
arvaappa paljonko linja-auton ajokortti maksaa? Voi olla tuhansissa. Mistäs köyhyydessä pidetyt sen rahan ottaa? Myöskän en ole ikinå nnähnyt bussikuskin työpaikkailmoitusta missään, vaikka jatkuvasti selaan mOLlin sivuja. Sen sijaan rekkakuskeja tarvittais. (siihenkin ajokortti tuhansia)
Tarvii ajokortin, ammattipätevyyden, ja edes linja-autokuljettajan ammattitutkinnon, joka kestää pari vuotta. Ikäraja linja-autokorttiin on 21-24-vuotta.
Ei vuorotöitä. On ihmisoikeus päättää tekeekö vuorotyötä vai ei.
HKL bussikuskien palkat ovat sitä luokkaa, että pääkaupunkiseudulla sillä on vaikea pärjätä.
Paitsi jos maksetaan kotoutusrahaa päälle.
Mieluummin voisivat perustaa pieniä kittareita.
Eipä työttömät voi tuosta vaan hakeutua ratikkakuskiksikaan, on vaikea päästä:
D-kortti maksaa 3980e mikäli on valmiiksi C1-, C-, CE- tai D1-kortti, mutta ei ammattipätevyyttä.
Jos on D1- JA C-kortti, mutta ei ammattipätevyyttä hinta on 2490e. Ja viranomaiskulut päälle. Ja sitten pitää vielä kouluttautuakin.
Mistä maksat ku työtön oot?
Niin, tai kouluttautua ihan miksikä tahansa.
Kun se ei vaan käy noin vaan.
Ammattipätevyysvaatimus teki Suomeen kerralla pulan raskaan liikenteen kuskeista.
Vierailija kirjoitti:
Ammattipätevyysvaatimus teki Suomeen kerralla pulan raskaan liikenteen kuskeista.
Ei tehnyt. Surkea palkka, huijarikuljetusfirmat ja kurjat työolosuhteet sen ovat tehneet.
No miksi niitä ei kouluteta koodaajiksi!
Koodaajista on pula!
Tunnen kaverin, joka on 60v, selän takia kuntoutuksessa, työterveyslääkäri sanoi:Eläkkeelle!
Vakuutusyhtiön lääkäri kaukoparansi.
Koulutetaan kaveri koodariksi!
Jatkossa bussikuskeille on käyttöä, kun ilmastonmuutoksen vuoksi henkilöautoista joudutaan luopumaan. Kysyntää on siis hyvinkin sadoille tuhansille uusille bussikuskeille.
Ammattipätevyyksistä voidaan luopua, ne ovat pelkkää byrokratiaa.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Olen mieluummin laitekuski 😄
Tyypillinen nykytyöttömän asenne. Suostutaan tekemään vain sellaista työtä mikä on kivaa ja unelma.
Ei ole ajokorttia. Ei ole varaa ajaa ajokorttia. Pyysin kyllä harkinnanvaraista toimeentulotukea juuri sitä varten, mutta en saanut. Serkkuni kyllä sai aikoinaan siihen rahaa sossulta kun oli ollut huostaanotettu. Niin olin minäkin huostaanotettu, mutta en saanut tukea ajokorttiin silloin enkä nytkään. Reilukerho. No mikäs siinä jos mieluumin maksetaan kuukaudesta toiseen siitä etten tee mitään kuin tuetttaisiin kerran sen verran "isosti" että pääsisi työnsyrjään kiinni. Ajokortti mahdollistaisi niin paljon. Kuten taksikuskiksi ryhtymisen. Mutta ei väkisin. Maataan sitten ja tehdään hakemuksia Kelaan ja työhakemuksia sinne tänne tonne saaden vastaukseksi "valintamme ei kohdistunut sinuun".
Vierailija kirjoitti:
HKL bussikuskien palkat ovat sitä luokkaa, että pääkaupunkiseudulla sillä on vaikea pärjätä.
Paitsi jos maksetaan kotoutusrahaa päälle.
Eikö stadissa pärjää 35 000e/v tuloillakaan? Paljon siellä sit pitää tienata et pystyy eleleen?
ei onnistu linja-auton peruutus parkkipaikalla ihan kaikilta
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Olen mieluummin laitekuski 😄
Tyypillinen nykytyöttömän asenne. Suostutaan tekemään vain sellaista työtä mikä on kivaa ja unelma.
Tietysti! Eikä mulla ole ajokorttiakaan 😃
Se on linja-autonkuljettaja, ei bussikuski. Eikä todellakaan sovi työ kaikille, vaikka monet niin luulee.
Ajaminen vaatii taitoa, jota ihan kaikilla ei ole. Varsinkin isolla autolla ajaminen. Lisäksi pitää kestää pitkät päivät, odotukset (ilman palkkaa) ja aamuyön herätykset. Ei todellakaan sovi joka jannulle.