Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

90-luvulla nuoruutta eläneiden oma muisteluketju

Vierailija
22.02.2020 |

Olin 9-vuotias kun 80-luku päättyi. 80-luvulla en varsinaisesti elänyt nuoruuttani ja siksi muistot erilaisia.

Itselle 90-luvusta on jäänyt päällimmäisenä mieleen se, että tapahtui valtavasti muutoksia mm. Suomen vähittäisen kansainvälistymisen suhteen ja myös arkipäivään olennaisesti vaikuttaneissa asioissa. Internet tuli ja alkoi muuttaa tiedonhaun väyliä, kännykät tekstareineen yleistyivät ja mahdollistivat ihan uuden tavan kommunikoida.

Mitä muistoja teillä liittyy nuoruuteen 90-luvulla?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 17-vuotiaa, kun siirryttiin 80-luvulta 90-luvulle. Laman aikaa ainakin Helsingissä oli paljon ihania kirppareita, joissa tuli pyörittyä. En päässyt lukion jälkeen opiskelemaan, enkä saanut töitäkään, joten kavereiden kanssa grungeiltiin työttöminä joskus siinä 93-96 paikkeilla. Pimeitä töitä teki kaikki silloin tällöin.

Muutettiin kavereiden kanssa samoihin aikoihin poikakavereidemme kanssa yhteen. Käytettiin flanellipaitoja ja kuunneltiin Faith No Morea. Yritin opetella polttamaan tupakkaa coolisti, onneksi en oppinut.

Metallica tuli Oulunkylään konsertoimaan. Hommasin kirpparilta mustan nahkatakin ja leikin hevaria. Kaverini hommasi nenälävistyksen ja värjäsi hiuksensa hennalla punaiseksi.

Ostettiin kimpassa vanha peugeot ja lähdettiin porukalla road tripille lappiin. Kuunneltiin mankasta Gunnareita, Metallicaa, Red Hot Chili Peppersiä. Mulla oli alaspäin levenevät lahkeet ja kaverilla Peru-inka-kaupasta ostettu paita.

Oltiin villejä ja vapaita eikä tiedetty, mihin oltiin menossa tai millä aikataululla. Oli niin saakelin avartavaa käydä Kuusamossa ja Utsjoella. Toista se on nykynuorison reissaaminen :'D Nähtiin oikein porojakin.

Ei ollut instaa ahdistamassa, että pitäisi käydä reppureissaamassa kaukoidässä.

Oli kyllä hauskaa.

Vierailija
2/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 90-luvulla 7-17-vuotias.  Kuuntelin Don Huonoja, Tehosekoitinta, Neljää Ruusua ja CMX:ää. Meille tuli isäni työn vuoksi netti varhain ja oli aina nopein saatavilla oleva yhteys ja uusimmat koneet ja ohjelmistot. Vietin siis paljon aikaa Internetissä, mm. Kiss FM-chatissa, Saunalahden (?) pelisivustolla, Demi.fissä (oon entinen demittäjä!) jne. Kännykät tuli joskus yläasteella, mun maailmaa ne ei kauheesti mullistanu, paitsi ehkä matopeli, niin oli tekemistä koulussa tuntien välillä.

Telkkarista katsoin joka iltapäivä koulun jälkeen Jyrkiä, muuten katsoin mm. Salaisia kansioita, Siskoni on noitaa ja My so Called Lifea sekä The Tribea.  Pyöräilin paljon ja kävelin kavereiden kanssa pitkin katuja, sillä pikkukaupungissa, jossa asuin, ei ollut mitään tekemistä ja kotona ei ollut kiva olla vanhempien "vakoiltavana." Mulla oli aina kotiintuloaika klo 21-22 (arki vs. viikonloppu/loma) ja päivällisellä piti olla klo 18 jos ei muuta oltu sovittu. Jälkeenpäin ajatellen olin saakelin pitkästynyt usein, mutta nykyisessä paineisessa arjessa antaisin mitä vain, jos voisin vielä joskus kokea tuollaisen ajanjakson.

Vierailija
4/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buffy vampyyrintamppaja ja Sarah Michelle Gellar 😍

Vierailija
5/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

My So-Called Life, Teho-osasto ja Salaiset kansiot <3

Vierailija
6/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MTV oli vielä silloin musiikkikanava. Kaikki ne musiikkivideot <3

Vierailija
7/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävittekö reiveissä?

Vierailija
8/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-tupakka. Parasta röökiä ikinä.

Vierailija
9/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävittekö reiveissä?

Mä aloin käyäd vasta lukiossa eli vuonna 2000. Mutta sit kävinkin aina kun pääsi. Ja käyn yhä edelleenkin 2-4 kertaa vuodessa, jos on jotkut oikein spesiaalit juhlat tiedossa. Oon nyt 35v.

Vierailija
10/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Äskeinen kommentti siis 3/9 kommentin kirjoittajan.

Vierailija
11/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yo-tupakka. Parasta röökiä ikinä.

Joo vielä tuohon aikaan röökiä sai automaatista. Ei sellaisesta mitä kaupan kassoilla on, vaan sellaisesta, mitä ei ollut kukaan valvomassa. Ja ikärajakin oli 16. Oi niitä aikoja. Tai sitten ei.

Vierailija
12/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marianne Faithfull - The Ballad Of Lucy Jordan (Thelma & Louise) (1991)

Vierailija
13/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista paljon mitään. Olin kännissä 90-luvun.

Vierailija
14/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan vieläkin meidän lankapuhelinnumeron. Ja itseasiassa muutaman kaverinkin numeron. Vanhempien työpuhelinten numerot myös.

Vierailija
15/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista paljon mitään. Olin kännissä 90-luvun.

Itseasiassa just sattumalta kaivelin jotain tilastoja nuorten alkon käyttöön liittyen ja taisi olla 90-luvun puolivälissä kaikkein korkeimmillaan. Ja kun itsekin tuota aikaa muistelee, niin kyllähän sitä tuli juotua perjantai jos toinenkin. Positiivista on, että nuorten alkon käyttö on vähentynyt noista ajoista huomattavasti. Ainakin näiltä me ysärinuoret olimme nykynuorisoa hurjempia. Tiedä sitten onko tilalle tulleet huumeet tms.

Vierailija
16/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 18v-28v, eli nuoruuttani elin. Oli kyllä kamalin tähän astisista vuosikymmenistäni. Mutta jos miettii vain hyviä asioita niin musiikkia ja elokuvia tulee mieleen.

Laitan ketjun talteen ja palaan tähän. :)

Vierailija
17/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaa ja alkoholia meni lähes joka viikonloppu. Kavereiden kanssa pidettiin hauskaa kesällä festareilla jne. Kivaa oli!

Vierailija
18/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runaway train -kappale. Oltiin kesän lopussa/syksyn alussa mökillä käymässä ja radio mukana ulkona. Radiosta tuli Salovaara. Salovaaraa nyt muutenkin teininä piti kuunnella perjantaisin.

Seiska-lehti alkoi ilmestyä. Kaverin perheelle tuli Seiska-lehti. Heidän isänsä poltti kotona, kotona oli piintynyt tupakan haju. Eli kun meni heille, isä saattoi olla olohuoneessa Seiskan kanssa ja savuke kädessä. Hengailtiin kaverin luona joskus viikonloppuiltana kun vanhemmat ei olleet kotona. On katsottu MTV:ltä musavideoita. Tai sitten sieltä tuli Ray Cokes.

Nuudelit tulivat kauppoihin kun olin lukiossa. Niitä tuli syötyä silloin paljon. Oli niukkaa muutenkin laman takia. Muistan, että kaverit olivat kylässä, söimme tekemääni keittoa, jossa oli perunoita, makaroonia ja liemikuutio mausteena. Kukaan ei valittanut tästä, koska kaikki perheet oli yhtä köyhiä siellä, mistä olen kotoisin (lähiöstä).

Vierailija
19/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti muuttui muoviseksi ja palaui ihmisten hämmästykseksi 70-luvulle, musiikissa kaikki väännettiin technoksi tai imeläksi poikabändisoftaksi.

Tosin vuosikymmenen alussa oli naturellimpi suuntaus, provence-kankaat, ruutupaita ja unplugged-tuotettu musiikki. Tuo Provence oli paikkana niin muodissa, että alkoi tökkiä.

Suomirock nousi koomasta.

Lähihoitajan tutkinto keksittiin, irtisanotut ihmiset ryntäsivät innolla opiskelemaan ja sitten yhtä innokkaasti Norjaan töihin. Eihän täällä ollut töitä.

Nuoret pukeutuivat kukkamekkoon ja täyttivät tanssilavat.

Tuopit olivat halpaa muovia. Ne rapisivat jaloissa siellä missä myytiin kaljaa ja sidukkaa, eli lähes kaikkialla.

Kaikilla oli polkkatukka.

Spice Girls ja Girl Power raikastivat elämää.

Vierailija
20/25 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea rustiikki-tyyli ravintoloissa ja sisustuksessa. Kaikki paikat hampurilaisbaarista juottolaan tursuivat texmex-krääsää, kauheita patsaita, senäkilpiä, naamareita.

Kodit täyttyivät puutarhatontuista, vihreä-purppuraisista Tupperwaren astioista ja merihenkisestä koristeroinasta.

Sisustus henki mustaa, kromia, pähkinäpuuta, messinkiä kunhan koivusta ja vaahterasta päästiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä