Nyt pitää tunnustaa - ei ole enää mummolla voimia. En jaksa
Kunpa toinenkin mummo auttaisi lapsensa perheen kanssa, mutta kun ei. Minulta loppuu voimat vaikka kaikkeni teen. En tarvitse kirkasta kruunua. Kunhan valitan edes johonkin.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla se mummo, joka on tänne jo muutaman kerran avautunut. Vieläkö se lasten toinen vanhempi on sairaalassa?
Joku toinenkin vissiin sitten samassa jamassa. Ei onneksi kuitenkaan täällä ei ole kukaan joutunut sairaalaan.
- ap -
Vierailija kirjoitti:
avaa keskustelu kirjoitti:
Mitä, jos heti alkuun, kertoisit avoimesti tuon saman lapsillesi?
Ollaan avoimesti puhuttu kaikki muu, paitsi eivät tiedä, kuinka väsynyt olen. Oma vikani tietenkin, mutta mikä sitten olisi vaihtoehto? Huostaanotto, mikä ei tule missään tapauksessa kyseeseen.
- ap -
Olisiko tässä tapauksessa huostanotto sittenkin paras ratkaisu? Pienten lasten kannalta se saattaa olla jopa pelastus.
Vierailija kirjoitti:
No se on vaan ilmoitusasia. Meillä kummatkin isovanhemmat ilmoitti että eivät aio auttaa mitenkään, koskaan, edes hätätilanteessa. Ja eivät tosiaan ole auttaneet eikä hoitaneet kertaakaan.
Se itsenäisyyydenjulistus toimii! Ovat ihan rauhassa itsekseen saaneet sitten olla eikä ole lapsenlapset rasittaneet.
Tätä minun on vaikea käsittää. Pitäisi olla omien lasten perheiden hyvinvointi kaikki kaikessa vaikka se joskus ottaa koville.
- ap -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
avaa keskustelu kirjoitti:
Mitä, jos heti alkuun, kertoisit avoimesti tuon saman lapsillesi?
Ollaan avoimesti puhuttu kaikki muu, paitsi eivät tiedä, kuinka väsynyt olen. Oma vikani tietenkin, mutta mikä sitten olisi vaihtoehto? Huosta]anotto,[
- ap -Olisiko tässä tapauksessa huostanotto sittenkin paras ratkaisu? Pienten lasten kannalta se saattaa olla jopa pelastus.
Tämäkin vaihtoehto on ollut puheena. Kuitenkin - niin kauan kuin minä jaksan niin se on pois suljettu. Perhetyöntekijä käy pari kertaa viikossa ja uskoisin, että hän raportoi kuinka meillä menee.
- ap -
Onko jo selvitetty esim neuvolan kautta, järjestyisikö kotiin perhetyöntekijä auttamaan ennaltaehkäisevän lastensuojelun nimissä? Ehkä voit itse soittaa ja kysyä, jollei vanhemmilla ole siihen voimavaroja. Voit myös itse keskustella hyvässä hengessä, syyllistämistä välttäen toisten isovanhempien kanssa mahdollisuudesta osallistua esim kerran viikossa.
Hienoa, että autat. Pidä kuitenkin huolta omasta jaksamisestasi niin, että sinulle jää vähintään 2 päivää viikossa ihan vain oman elämän hoitamiseen. MLL:n kautta voi hankkia tilapäistä apua, kuten myös joiltakin seurakunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on vaan ilmoitusasia. Meillä kummatkin isovanhemmat ilmoitti että eivät aio auttaa mitenkään, koskaan, edes hätätilanteessa. Ja eivät tosiaan ole auttaneet eikä hoitaneet kertaakaan.
Se itsenäisyyydenjulistus toimii! Ovat ihan rauhassa itsekseen saaneet sitten olla eikä ole lapsenlapset rasittaneet.Tätä minun on vaikea käsittää. Pitäisi olla omien lasten perheiden hyvinvointi kaikki kaikessa vaikka se joskus ottaa koville.
- ap -
Niin pitäisi mutta kaikille se ei vaan sitä ole. Mutta se taas johtuu siitä että se vanhempi ei tunne oikein mitään rakkautta omaa lastaan kohtaan eikä siksi ole kiinnostunutkaan lapsesta (tai tämän lapsista).
Mun vanhemmat olivat todella paskat ja piittaamattomat vanhemmat, joten ei ollut maailmanluokan yllätys että ovat paskoja isovanhempia.
Miksei perhe ihan vain yksinkertaisesti palkkaa apua, jos eivät selviä?
Meillä ei ole minkäänlaisia ns tukiverkkoja, mutta kun lapset oli pieniä, kävi siivooja kahdesti kuussa ja lastenhoitoapua ostin MLL:stä. Ruokaa saa nykyään tilattua kotiin, jopa mattopesuloilla on kotiin tuonti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että uskallat kertoa.
Mitä hyvää tuossa on? Hyvä olisi silloin, jos kertoisi asianosaisille.
Vierailija kirjoitti:
Onko jo selvitetty esim neuvolan kautta, järjestyisikö kotiin perhetyöntekijä auttamaan ennaltaehkäisevän lastensuojelun nimissä? Ehkä voit itse soittaa ja kysyä, jollei vanhemmilla ole siihen voimavaroja. Voit myös itse keskustella hyvässä hengessä, syyllistämistä välttäen toisten isovanhempien kanssa mahdollisuudesta osallistua esim kerran viikossa.
Hienoa, että autat. Pidä kuitenkin huolta omasta jaksamisestasi niin, että sinulle jää vähintään 2 päivää viikossa ihan vain oman elämän hoitamiseen. MLL:n kautta voi hankkia tilapäistä apua, kuten myös joiltakin seurakunnilta.
Perhetyöntekijä kyllä käy ja aika ihana henkilö onkin. Minusta vaan tuntuu, että voisin itsekin tehdä ne hommat ja kerkiän hyvin tehdä kaikki kotityöt. En vaan voi istua sohvalla ja katsoa, kun joku tekee hommia 😊
- ap -
Kunhan muistat myös sen, että lapsillasi ei ole minkäänlaista velvoitetta huoltaa sinua kun olet vanha ja tutiseva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöntekijä kyllä käy ja aika ihana henkilö onkin. Minusta vaan tuntuu, että voisin itsekin tehdä ne hommat ja kerkiän hyvin tehdä kaikki kotityöt. En vaan voi istua sohvalla ja katsoa, kun joku tekee hommia 😊
- ap -
Sinä et nyt hahmota rooliasi ollenkaan.
Olet kasvattanut kädettömän luuserin josta et osaa päästää irti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole minkäänlaisia ns tukiverkkoja, mutta kun lapset oli pieniä, kävi siivooja kahdesti kuussa ja lastenhoitoapua ostin MLL:stä. Ruokaa saa nykyään tilattua kotiin, jopa mattopesuloilla on kotiin tuonti.
Kyse on tässä tapauksessa jostain muusta kuin siivoamattomasta kodista.
- ap -
Kuinka monta niitä lasta oikein on, kun kaksi ja jopa kolme aikuista ei kykene väsymättä heitä hoitamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on tässä tapauksessa jostain muusta kuin siivoamattomasta kodista.
- ap -
No mihin sinä sitten väsyt jos kerran koti ja lapset hoidetaan?
voi olla että se huostaanotto olisi hyväksi. Tee lasu lapsista
Sun täytyy vain laittaa rajat avun määrällesi ja hyväksyä, että perhe vastaanottaa muualtakin apua. Näyttäisi siltä, että sinä itse olet se joka tyrkyttää apuaan ja pitää sitä parhaimpana apuna ja et jollain tavoin kestä, että joku muu tulisi siihen auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap -
Aa, eli olet päästäsi vialla. OK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap -
Sinähän voisit levätä ja ottaa omaa aikaasi silloin kun perhetyöntekijä on siellä auttamassa. Ei sinun häntä tarvitse vahtia.
Jos sinä ajat itsesi ihan loppuun, et pysty enää auttamaan yhtään, päinvastoin, sinusta tulee yksi huolenaihe lisää lapsellesi ja hänen puolisolleen. Et sinäkään mikään kone ole.
Taitaa mummolla olla nyt joku muu ongelma kuin lapsenlapset.
Lähetän samalla rajan yli tervehdyksen rakkaille isovanhemmilleni. He aina kyselivät milloin tulen luokseen. Jos kotona tarvittiin apua, he tulivat meille yli 200 kilsan päästä.
Se itsenäisyyydenjulistus toimii! Ovat ihan rauhassa itsekseen saaneet sitten olla eikä ole lapsenlapset rasittaneet.