Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtä rakennuspiirtäjä voi saada 56-vuotiaana?

Vierailija
22.02.2020 |

Meillä on käytössä vielä AutoCad, ei sitä kai kellään juuri enää ole. Teen firman toimistotöitä muutaman tunnin kuukaudessa, mutta tilitoimisto tekee suurimman osan. Minulla on sekä kaupallinen koulutus että piirtäjän koulutus. Olen opiskellut avoimessa yliopistossa kaikenlaista; opiskelu on minulle helppoa. Nuorena en päässyt yliopistoon, koska hain todella vaikeapääsyiselle alalle ja päädyin kauppaopistoon. En oikein viihtynyt toimistoissa, kun pääsin vain valtion virastoihin. Alani on laskenta, mutta koulutus vanhentunutta. Täydensin sen amk-koulutukseksi iltakouluna, mutta mahdollisuutena oli vain kansainvälinen markkinointi ja siitäkin on jo 15 vuotta. En vain päässyt töihin, joten kävin CAD-kurssin työllisyyskoulutuksena ja sain piirtäjän paikan pienestä firmasta 10 vuotta sitten. Pomoni on suoraan sanottuna kalkkis, enkä saa mitään koulutusta ja firman toimintatavat on todella vanhanaikaiset.

Olen ajatellut omaa yritystä, mutta tässä iässä aloittaminen, kannattaako? Idea kyllä on jo olemassa. Ei sillä varmasti rikastu, mutta voisi tulla toimeen.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ,jos pääset hylkyttäjäksi Lidliin. Ihan täysipäiväiseksi tarkoitan.

Vierailija
22/26 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksistä noin 75 % lopettaa viiden vuoden sisällä, eli laske todella tarkasti kannattaako vai ei. Yrittäminen on yleensä tie köyhyyteen (katso yrittäjät.fi).

Pohdi globaaleja tekijöitä. Mikäli tuotanto palaa takaisin Suomeen, niin uskoisin silloin löytyvän todella paljon tekemistä. Toisaalta samaan aikaa ostovoima sakkaa ja yritykset eivät investoi. Mikäli NATO-jäsenyys menee puihin, tänne virtaa entistä vähemmän ulkomaista rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin rakennusten suunnittelu on tuote-/tietomallipohjaista. Se on kaukana Cad-viivojen piirtämisestä.

Vierailija
24/26 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin rakennusten suunnittelu on tuote-/tietomallipohjaista. Se on kaukana Cad-viivojen piirtämisestä.

Juu näinhän se on. Archicadilla tai Vertexillä tehdään.

Autocad sopii lupakuvien tekoon tai muuhun.

Vierailija
25/26 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö piirtäjiä on? Eikä suunnittelija tee jo tietokoneella kaiken valmiiksi piirrustuksia, lujuuslaskentaa ja mallinnusta varten?

Vierailija
26/26 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajia tarvitaan lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan