Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ovat perinteisten sukupuoliroolien mukaisessa suhteessa ja NAUTTIVAT SIITÄ?

Vierailija
22.02.2020 |

Harvinaista nykyään, mutta uskon etten ole ainoa. Meillä on "miesten työt" ja "naisten työt" eli minä huolehdin kodin siisteydestä ja ruuanlaitosta, kun mies hoitaa fyysisemmät hommat ja korjaukset, kuten lamppujen vaihto ja vastaavat. Olen välillä ollut osa-aikatöissä samalla, nyt täysin kotivaimona. Tämä on meille erittäin sopiva järjestely... Ollaan eletty näin jo 9 vuotta yhdessä :)

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä homma toimii niin, että päävastuu kotitöistä on minulla, mutta mieskin tekee joskus ruoan tai esim. imuroi. Minä en huolehdi laskuista enkä ylipäätään mistään raha-asioista, ne on miehen asioita.

Hyvä järjestely, koska kumpikin välttyy siltä, mikä stressaa. Kotityöt ovat minusta mukavia eikä meillä sentään tarvitse olla supersiistiä. Minä olen se nipompi siivouksen suhteen, joten eipä tule riitaa kun teen oman mieleni mukaan. Mies on myös siististi elävä, joten ei minun tarvitse hänen jälkiään korjata enkä korjaisikaan. Lapsikin huolehtii oman huoneensa siivouksesta.

En voisi kuvitella ikinä antavani raha-asioideni hoitoa toiselle ihmiselle. En ikinä (siis ellen joskus tarvitse edunvalvojaa muistisairauden tms takia).

On minulla omaakin rahaa ja laitan säästöön joka kuukausi. En kuitenkaan haikaile vastikkeiden, vesi-, sähkö- ja vakuutuslaskujen maksun perään. Tiedän suunnilleen, paljonko ne on, mutta en huolehdi niistä. Mitä minä menetän?

"Minä en huolehdi laskuista enkä ylipäätään mistään raha-asioista, ne on miehen asioita."

Voi tsiisus, luulisi, että tällaista ei tarvitsisi lukea enää vuonna 2020 (joku trolli on ehkä kirjoittanut).

Mistä se "oma rahasi" tulee?

Perinteinen työnjako on eri asia, kun se, että joku luopuu oman talouden hoitamisesta. Se on vain harvinaisen tyhmää. Sellaisen tehnyt ehkä tajuaa vasta eron tai puolison kuoleman jälkeen mitä on tullut tehtyä ja silloin onkin hätä valtava.

Tärkeä pointti. Mikään miehen maksama viikkoraha ei todellakaan ole ns. omaa rahaa sanan varsinaisessa merkityksessä.

Vierailija
42/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiorjien oma ketju :p

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä homma toimii niin, että päävastuu kotitöistä on minulla, mutta mieskin tekee joskus ruoan tai esim. imuroi. Minä en huolehdi laskuista enkä ylipäätään mistään raha-asioista, ne on miehen asioita.

Hyvä järjestely, koska kumpikin välttyy siltä, mikä stressaa. Kotityöt ovat minusta mukavia eikä meillä sentään tarvitse olla supersiistiä. Minä olen se nipompi siivouksen suhteen, joten eipä tule riitaa kun teen oman mieleni mukaan. Mies on myös siististi elävä, joten ei minun tarvitse hänen jälkiään korjata enkä korjaisikaan. Lapsikin huolehtii oman huoneensa siivouksesta.

En voisi kuvitella ikinä antavani raha-asioideni hoitoa toiselle ihmiselle. En ikinä (siis ellen joskus tarvitse edunvalvojaa muistisairauden tms takia).

On minulla omaakin rahaa ja laitan säästöön joka kuukausi. En kuitenkaan haikaile vastikkeiden, vesi-, sähkö- ja vakuutuslaskujen maksun perään. Tiedän suunnilleen, paljonko ne on, mutta en huolehdi niistä. Mitä minä menetän?

"Minä en huolehdi laskuista enkä ylipäätään mistään raha-asioista, ne on miehen asioita."

Voi tsiisus, luulisi, että tällaista ei tarvitsisi lukea enää vuonna 2020 (joku trolli on ehkä kirjoittanut).

Mistä se "oma rahasi" tulee?

Perinteinen työnjako on eri asia, kun se, että joku luopuu oman talouden hoitamisesta. Se on vain harvinaisen tyhmää. Sellaisen tehnyt ehkä tajuaa vasta eron tai puolison kuoleman jälkeen mitä on tullut tehtyä ja silloin onkin hätä valtava.

Tärkeä pointti. Mikään miehen maksama viikkoraha ei todellakaan ole ns. omaa rahaa sanan varsinaisessa merkityksessä.

Haha, juuri luin jostain, että mies maksaa naiselle "palkkaa" kotitöistä, jolla nainen ostaa perheen ruoat ja itselle ei jää mitään :D Varsinainen palkka ja hölmö nainen oli tyytyväinen kun mies maksaa palkkaa :)))

Vierailija
44/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä ärsyttää niin paljon? Hankkikaa oma elämä.

Vierailija
45/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain typerys luovuttaa taloudellisen itsenäisyyden ja arkiasioissa pärjäämisen pois itseltään. Onnea vaan ap valitsemallasi tiellä. Toivottavasti miehesi ei sairastu tai vaihda puolisoa, olisit silloin lirisssä (ja ilmeisesti pimeässä kun lamput palaa eikä miestä ole saatavilla). Terveisin nykyajan nainen jolta hoituu talous, lampunvaihdot, autonhuollot ym. ihan kevyesti :)

Vierailija
46/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä, muunlaiseen parisuhteeseen en lähtisikään.

Vierailija
47/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain typerys luovuttaa taloudellisen itsenäisyyden ja arkiasioissa pärjäämisen pois itseltään. Onnea vaan ap valitsemallasi tiellä. Toivottavasti miehesi ei sairastu tai vaihda puolisoa, olisit silloin lirisssä (ja ilmeisesti pimeässä kun lamput palaa eikä miestä ole saatavilla). Terveisin nykyajan nainen jolta hoituu talous, lampunvaihdot, autonhuollot ym. ihan kevyesti :)

Sori vaan mutta sä oot typerä jos et nää tuota pidemmälle.

Vierailija
48/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niin paljon avioeroja, jos tämä olisi yleisempää?

Vierailija
49/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites nämä, jotka asuvat kerrostalossa? Ei lumitöitä, ei halkojen hakkaamista, ei ruohonleikkuuta, ei talon remppaamista, ei rännien putsausta... Auton korjaaminen parkkipaikalla on aika ankeaa, joten se taidetaan ulkoistaa monessa tapauksessa ihan korjaamolle. Renkaiden vaihto on helpointa rengasliikkeessä, jossa on rengashotellipalvelu, koska säilytystilan puute kerrostalossa lienee ongelma. Minä en ainakaan jättäisi häkkikellariin rengassettiä, äkkiäkös joku ne sieltä kääntäisi. Mitäs perinteisiä miesten hommia onkaan jäljellä? Lamppujen vaihto ja automaattisulakkeen päälle napsautus?

Lapsuuteni ja nuoruuteni asuin omakotitalossa, ja seurailin tiiviisti isäni puuhia. Vaikka talo oli (ja on) vanha, ei remppoja todellakaan tehty edes vuosittain. Isä tapetoi huoneeni kerran, vaihtoi keittiön kaappien ovet kerran ja vaihtoi olohuoneeseen gyproc-levyt pinkopahvien tilalle kerran. Ruohonleikkuu ajettavalla ruohonleikkurilla on ihan kivaa puuhaa, voi vaikka kuunnella musiikkia samalla. Lumityöt hoituivat samalla leikkurilla, eteen vain laitettiin lumilevy. Saunapuiden teko kerran vuodessa: tutulta ostettiin motti halkoja, yksi lauantaipäivä käytettiin siihen että minä ja isä pilkoimme ne klapikoneella pienemmiksi. Sitten kottikärryillä kärrättiin ne "klapialttarille". Renkaiden vaihto: auto nosturille, pulttipyssyllä pultit auki ja kiinni, auto pois nosturilta.

Vaikka noihin "miesten töihin" voikin mennä kerralla enemmän aikaa, väitän silti äitini tehneen paljon enemmän kotitöitä. Ruokaa pitää tehdä useamman kerran viikossa, pölyallergian takia imurointi & pölyjen pyyhintä vähintään viikottain, pyykkäys, tiskaus... Kyllä, hella kypsentää ruoan ja kone pesee tiskit ja pyykit. Mutta pyykkikin pitää lajitella, mahdollisesti poistaa tahrat, ripustaa kuivumaan ja lopuksi viikata kaappiin sen pelkän napin painamisen lisäksi. "Naisten töille" on ominaista se, että ne toistuvat vähintään viikottain, jotkut päivittäin. "Miesten työt" tehdään sesongeittain, eikä kaikkia tehdä välttämättä edes vuosittain. Kyllä minäkin mielelläni kääntäisin sohvalla kylkeä, jos saisin täyshoidon kotona sillä että käytän syksyisin ja keväisin puoli tuntia kerralla renkaanvaihtoon.

Vastaaja 19 tässä

Miehen tehtävä on huolehtia, että rahaa riittää ja että koko perheellä on hyvä olla. Kotityöt ei paljoa aikaa vie kolmen hengen taloudessa. Kerran viikossa imurointi ja pölyt, samoin kerran viikossa kylppärin pesu. Pyykit pyörii koneessa samalla kun minä vaikka katson Netflixiä. Ripustaminen vie 5min. Ruoanlaittoon voi panostaa viikonloppuna ja arkisin tehdä joko nopeita pastoja tai lähes itsekseen valmistuvia uuniruokia. Tiskitkin hoitaa kone.

Kyllä mies joutuu tekemään moninkertaisen määrän tunteja rahojen eteen, kuin mitä minä täällä kotona teen. Minä voin lisäksi valita, että eipä huvitakaan siivota ja se on ok. Miehen on tehtävä työnsä viisi päivää viikossa ilman tällaista vapautta.

Täytät siis päiväsi Netflixillä seuraavat 60 vuotta ja perimäsi sijoitusomaisuus tahkoaa sinulle eläkerahat?

Voi hyvä ihme.. Teen päivisin asioita, mitä ihmiset nyt ylipäätään vapaa-ajallaan tekee. Säästöjä minulla on ja ne ovat minun eläkkeeni sitten tulevaisuudessa.

Hämmentävää, kuinka tämä ärsyttää ihmisiä. Elämme elämää, joka on molempien näköistä ja se sopii meille. Emme arvostele muita emmekä väitä tämän sopivan kaikille.

Vierailija
50/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös suht perinteinen nainen siinä mielessä, että olen lapsirakas ja nautin ruoanlaitosta ja kotitöistä. MUTTA nyt kun mietin niin en keksi yhtään että mitä ne miesten työt meidän perheessä on :D Asumme kerrostalossa Helsingissä eikä meillä ole autoa. Lampunvaihtoko on se raskas miesten työ? Pattereiden laitto pojan kauko-ohjattavaan autoon? Kuinka usein AP:n kotona nostellaan mitään painavaa? Meillä ei ole tällaiseen ollut tarvetta kuin muuttopäivänä, ja joskus mieheni siirtää huonekaluja imuroidessaan mutta silloin hän tosiaan imuroi=naisten homma! Väittäisin muutenkin, että se imuri, täysi pyykkikori ja lautaspino on niitä painavimpia liikuteltavia asioita meidän kotona. 

Vierailija
51/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiorjien oma ketju :p

Parempi se kuin työorja.

Vierailija
52/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös suht perinteinen nainen siinä mielessä, että olen lapsirakas ja nautin ruoanlaitosta ja kotitöistä. MUTTA nyt kun mietin niin en keksi yhtään että mitä ne miesten työt meidän perheessä on :D Asumme kerrostalossa Helsingissä eikä meillä ole autoa. Lampunvaihtoko on se raskas miesten työ? Pattereiden laitto pojan kauko-ohjattavaan autoon? Kuinka usein AP:n kotona nostellaan mitään painavaa? Meillä ei ole tällaiseen ollut tarvetta kuin muuttopäivänä, ja joskus mieheni siirtää huonekaluja imuroidessaan mutta silloin hän tosiaan imuroi=naisten homma! Väittäisin muutenkin, että se imuri, täysi pyykkikori ja lautaspino on niitä painavimpia liikuteltavia asioita meidän kotona. 

Miehen työ on rahan hankinta.

Vierailija
53/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et? Mielestäni on rentoa kun en edes näe laskuja. Menevät suoraan miehen nettipankkiin ja mies maksaa ne.

Vierailija
54/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi olemaan suhteessa, jossa joutuin pyytämään puolisolta rahaa tai edes luvan esimerkiksi matkustamiseen. Tai auton vaihtamiseen. Näistä tottakai keskustellaan ja etenkin auton suhteen kuulen mielelläni miehen kommentteja, koska häntä autot kiinnostavat enemmän ja siksi hän myös tietää niistä enemmän. Mutta en tarvitse häneltä rahaa enkä lupaa. En liioin voisi kuvitella ottavani häneltä vastaan rahaa tuon kaltaisiin asioihin. Että minä vain olisin kotona ja hän tekisi töitä ja minä reissaisin hänen rahoillaan. Ei sovi minun moraaliini.

Vierailija
55/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että suomessa on vielä jäljellä oikeita Naisia!! Kiitos siitä.

T.Oikea Mies

Ole hyvä ja vie sovinismisi pois tästä keskustelusta. Ap

Eli kun naisena sanot, että "oikeita miehiä", on se feminismia, toksista sellaista, tässä edes mies ei saa olla jotain mieltä, i9lman että ap hyökkää kuin trolli.

Feminismi=miesviha, joka kohdistuu KANTAsuomalaiseen henkilöön.

Vierailija
56/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika perinteinen jako, mutta olemme kyllä vielä aika tuore pari emmekä asu vielä yhdessä. Pääsääntöisesti vietämme aikaa miehen kodissa, johon muutan myös kun olosuhteet asettuvat kohdilleen.

Meillä miesten työt ovat seuraavia: mies tienaa ja elättää, mies ostaa autot ja muut vempeleet kummallekin, mies hankkii vakuutukset tms, mies vie roskat ja biojätteen ulos, mies kokkaa.

Meillä naisten työt ovat vastaavasti: nainen siivoaa, pitää kodin siistinä, huolehtii isommista kauppatarpeista. Nainen kokkaa lounaan ja joskus illallisen, kun miehellä menee myöhään. Nainen hoitaa pyykit, hoitaa lapset ja lasten asiat. Käy osittain töissä jos haluaa tai huvittaa.

Osatästä tietenkin on tulevaisuuden hommia, kuten lasten kasvattaminen ja heistä huolehtiminen. Sanottakoon vielä, että asun ulkomailla alueella, jossa perinteiset miesten ja naisten roolit istuvat edelleen tiukassa. Siksi esim miehet pääsääntöisesti elättävät perheen, nainen on kotona siinä vaiheessa kun aletaan lapsia hankkia.

Vierailija
57/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu vuosi sitten eronneena kahden lapsen yksinhuoltajana naurattaa tuollainen elämäntapa. Vuoden aikana en ole vaihtanut yhtään lamppua ja sulakkeen yhden kerran. Ai helvetti, kun olen uupunut noista miesten töistä! Välillä olen kierrellyt rautakaupoissa etsimässä uutta tapettia, jonka aion vetää seinään. Elämä on mukavaa ja rentoa. Onneksi ei ole aikuista vauvaa tässä vielä passattavana. En ymmärrä mitä, ap, saat tuosta suhteesta.

Niin, aloittajan suhteessakin on aikuinen vauva passattavana. Nimittäin ap. En ymmärrä, mitä aloittajan mies saa tuosta suhteesta.

Vierailija
58/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä näyttää olevan kovin yksipuolinen kuva tällaisesta elämäntyylistä.

Minä en joudu pyytämään rahaa enkä lupaa. Eikä mies joudu laskemaan, että selvitäänkö palkkapäivään.

Vierailija
59/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toihan on tosiaan ihan toimiva järjestely, jos kumpikin oikeasti tykkää niistä itselleen lankeavista hommista. Ja hyvä, että lapset oppii tekee kaikkea.

Vierailija
60/100 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi olemaan suhteessa, jossa joutuin pyytämään puolisolta rahaa tai edes luvan esimerkiksi matkustamiseen. Tai auton vaihtamiseen. Näistä tottakai keskustellaan ja etenkin auton suhteen kuulen mielelläni miehen kommentteja, koska häntä autot kiinnostavat enemmän ja siksi hän myös tietää niistä enemmän. Mutta en tarvitse häneltä rahaa enkä lupaa. En liioin voisi kuvitella ottavani häneltä vastaan rahaa tuon kaltaisiin asioihin. Että minä vain olisin kotona ja hän tekisi töitä ja minä reissaisin hänen rahoillaan. Ei sovi minun moraaliini.

Minusta tämä ei ole edes moraalikysymys. Vaan valinta, ottako aikuisen roolin vai jääkö holhottavaksi lapseksi.