Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vanhemmat puhuu lässyttäen lapsilleen, miksei voi puhua normaalilla äänellä, hyvä esimerkki...

Vierailija
21.02.2020 |

Inhottaa, kun kuulee aikuisen käyttävän lapselle. Miten lapsi oppii puhumaan normaalisti, kun vanhemmat lässyttää liiderilaaderi-puhetta?

Hyvä esimerkki: hiihtokeskuksen hissijonossa isä lässytti lapselleen ällöttävällä lässytysäänellä: "sieltä se ankkurihissi tulee, ankkuri kankkuri". Lapsi alkaa lässyttää perään taukoamatta ääliömäisellä lässytyksellä: "ankkuri kankkuli, ankkuli kankkuli, ankkuli kankkuli...". Hyi että, tuota ankkuli kankkuli lässytystä joutui kuuntelemaan jonossa lähistöllä olevat. Oksettavaa lässytystä. Tuo JessicaJenniina tuskin olisi oppinut niin kuvottavaa lässyttävää puhetyyliä, jollei isä olisi opettanut. Opettakaa ne kersanne puhumaan lässyttämättä!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ton, en jaksa yhtään kuunnella lässytystä, oli kyse aikuisista, tai lapsista.

Vierailija
2/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta samaan lässytykseen kuuluu, kun vanhemmat puhuvat lapsille tyyliin : "Voi kulta, onko jo nälkä?", tai muuta kulta sitä, kulta tätä lässytystä. Miksi ei voi käyttää sitä lapsen omaa nimeä, kun hänellä varmaan on sellainen? Hyi että, mua aina ällöttää nuo "kulta" lässytykset.

Vierailija
4/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin ärsyttävän kuulloista. Inhottaa kuulla, kun lapsi lässyttää.

Vierailija
5/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivapuhe on hyväksi lapsen kielen kehitykselle. Kaikki valistuneet vanhemmat ja puheterapeutit tietävät tämän. Nyt tekin tiedätte, joten täällä ei ole enää mitään keskusteltavaa.

Vierailija
6/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinulle kuuluu. Pidä vaan huoli omista asioistasi.

Vierailija
7/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helvetin ärsyttävän kuulloista. Inhottaa kuulla, kun lapsi lässyttää.

Mua ärsyttää kun ei edes tajuta että se on kuulostaa yhdellä ällällä.

Vierailija
8/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän oikeaan kasvatukseen kuuluu lorut ja runot?

Vierailija
9/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta samaan lässytykseen kuuluu, kun vanhemmat puhuvat lapsille tyyliin : "Voi kulta, onko jo nälkä?", tai muuta kulta sitä, kulta tätä lässytystä. Miksi ei voi käyttää sitä lapsen omaa nimeä, kun hänellä varmaan on sellainen? Hyi että, mua aina ällöttää nuo "kulta" lässytykset.

Minulla on vieläkin tapana, kun lapset käyvät kotona, huokaista välillä heitä katsoessani, että voi minun pienet kultani. Ne kultaset lähestyvät kohta kolmeakymppiä ja ovat parimetrisiä. Eivät ole vielä kieltäneet.

Vierailija
10/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä sitä kulta-sanaa usein käytetään negatiivisessa lauseissa: voi, kulta-rakas mitä sä nyt menit tekemään taas. Siinäpä hyvä tapa yhdistää kulta-rakas johonkin haukkumiseen. Ja sitten miettimään, miksi lapset oireilee.

*ohis*

Vierailija
11/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä ärsyttävää, varsinkin jollekin 6-vuotiaalle puhua kuin vauvalle.

"Anna isi/äiti auttaa", miksei voi puhua kuin normaalille ihmiselle, että "anna minä autan".

Vierailija
12/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pieni solunyytti se lapsi. Sillä ei ole minkään kielen taitoa vaan pelkästään alkutekijöissään oleva alitajuinen ymmärrys siitä fiiliksestä, joka jonkun äänestä tulee. Siksi täytyy liioitella. Lapset oppii ihan hyvin puhumaan normaalisti, kun siirtyvät lapsuudesta aikuisuuteen. Tyhmä puhetapa opitaan enemmän ikätovereilta/mediasta kuin vanhemmilta.

Vierailija
13/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ole koskaan häirinnyt tuo pikkulapsille "lässyttäminen".

Mutta mitä mieltä olette siitä, kun jotkut asiakaspalvelijat puhuvat aikuisille asiakkaille samaan tapaan?

Esim. vaatekaupassa. En ole siitä pahastunut, pistänyt vaan merkille. Itsestäni ei ehkä tuntuisi luontevalta puhua aikuisille niin. Ystävälliseltä se toki kuulostaa ja on paljon parempi kuin viileä asiakaspalvelu, mutta silti vähän hassua.

Vierailija
14/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä sitä kulta-sanaa usein käytetään negatiivisessa lauseissa: voi, kulta-rakas mitä sä nyt menit tekemään taas. Siinäpä hyvä tapa yhdistää kulta-rakas johonkin haukkumiseen. Ja sitten miettimään, miksi lapset oireilee.

*ohis*

Minusta se kuulostaa hyvältä. Meille vanhemmille on usein niin vaikea sanoa että olet rakas, rakastan sinua. Niin edes noin sitten tulee ilmaistua, ja varsinkin juuri siinä kohtaa kun lapsi tekee ns. virheen, olet rakas ja tärkeä sittenkin.

Mietipä vaihtoehtona ettei kukaan osaa sanoa koskaan, kumpi lapsi oireilee enemmän? Se jolle on sanottu edes lapsi rakas, katso takas kengänkanta aivan kakas, kuin se jolle ei koskaan näitä sanoja ole sanottu?

Siksi minä yritän ainakin heittää ihan mukamas huolimattomasti johonkin lauseeseen, kun en osaa sanoa muuten.

Vierailija
15/28 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinulle kuuluu. Pidä vaan huoli omista asioistasi.

Kuuluu, jos joudun sitä kuunnella

Vierailija
16/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loruttelu ja höpöttely auttaa lapsen kielellistä kehitystä. Tuo "lässytyspuhe" on paljon helpompaa jonninjoutavalle puheelle kuin sellainen vakava aikuisten puhetyyli.

Vierailija
17/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nimenomaan tukee sitä puheen kehitystä. On oikein hyvä, että vanhemman aivot virittyvät käyttämään juuri sellaista kieltä, ja monet ihan ulkopuolisetkin ihmiset osaavat säätää puhettaan lapselle osoitetuksi esim. ihan äänenkorkeutta muuttamalla. Tästä ärsyyntyminen on varmaan sukua sille, kun joku ärsyyntyy vauvan itkusta niin, että luulee sen loppuvan ihan vaan vaatimalla tai valittamalla asiasta lapsen vanhemmille. Se nyt vaan on kommunikointia ja sitä kautta oppii vuorovaikutusta.

Toisilla se tosin jää siihen, että valittaa vauvapalstalla jostakin (ja jatkaa vaikka olisi väärässä).

Vierailija
18/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä ärsyttävää, varsinkin jollekin 6-vuotiaalle puhua kuin vauvalle.

"Anna isi/äiti auttaa", miksei voi puhua kuin normaalille ihmiselle, että "anna minä autan".

Mä puhun myös 16-vuotiaalleni noin. Ihan siksi että se ärsyttää sitä ihan hirveästi.

Vierailija
19/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan pienelle vauvalle voi käyttää mielestäni rauhassa, mutta sen jälkeen alkaa lapsi oppimaan puhetta ja olisi tärkeää puhua lapselle mahdollisimman hyvällä ja rikkaalla kielellä hänen kielenkehityksensä kannalta. Asioista ja esineistä tulisi käyttää niiden oikeita nimiä ihan pientenkin lasten kanssa ja lapsille kannattaa lukea jotta kieli ja sanavarasto kehittyvät. Itse hoitajana on järkyttävää kun eskarit eivät välttämättä osaa sanoa jänis, kissa ja koira vaan kutsuvat eläimiä hauvana, kisuna ja pupuna.

Tottakai lapsi tietää mitä tarkoitan jos sanon, että tuolla on koira, mutta jos näytän kuvaa koirasta ei lapsella ole sille muuta sanaa omassa päässä kuin se hauva.

Vierailija
20/28 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta mooses sitä toimitaan ja puhutaan lapsen iän mukaisesti. Jos parin kuukauden ikäinen virkkoo, että gegulan-glää-gugluu, niin aika kummallista olisi esimerkiksi vastata, että olipa kauniisti sanottu ja tiedätkö, että vaipat kohta loppuu.

Itse ainakin vastailin, että gegula-gegula sinä ihana geguilija ja päristelin päälle. Vauvaa nauratti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi