Mikä on paras juusto?
Rakastan erilaisia juustoja <3 etenkin hyvän viinin kanssa.
Kommentit (87)
Ehdottomasti Italialainen, Casu Marzu. Juusto on täynnä toukkia. Kaikkien suosikki!
Gruyere, joka on täällä arkijuusto. Ikääntynyt Cheddar (hyvältä juustomestarilta), aito parmesaani, useat alpen- alkuiset, feta toimii tietyissä yhteyksissä, raejuusto sopii tasaamaan vahvan makuisia tai mausteisia ruokia/salatteja... onhan noita.
Olen huono muistamaan juustojen nimia, mutta olen huomannut pitavani eritoten espanjalaisista juustoista. Tykkaan myos sinihomejuustoista ja muista vahan vahvemmista juustoista, en kuitenkaan liian vahvoista - niista, jotka valuvat huoneenlammossa lammikoksi ja haisevat kuukauden verran kaytetylle sukalle.
Otan ravintolassa aika usein jalkiruuaksi juustotarjottimen, mikali semmoinen on tarjolla, silla en ole hirveasti makean ystava, enka pida myoskaan makeista viineista. Niinpa juustot ja portviini on enemman mun juttu. :)
Asun Alankomaissa mutta en oikein tykkaa paikallisista juustoista, mun mielesta ne maistuu kaikki samalta Goudasta Maaslanderiin :D Tietty jotkut artesaanivesipuhvelijuustot ym. erityisjuustot on hyvia, mutta ne maksaakin sitten yleensa maltaita. Joskus kayn maalaiskaupasta ostamassa lautasellisen jos kestitsen juustosta pitavia vieraita. (Tai vien tuliaisiksi.)
Suomesta jaksan edelleen pyytaa tuliaisina Polar-juustoa ja Auran sinihomejuustoa, ja eritoten Ahvenanmaan juustoja.
Kaikki appenzellerit.
Valion Alppi Kreivikin on hyvää. Ja tavallinen Koskenlaskija.
Oikeestaan lähes kaikki juustot on nam nam nam naa.
Vierailija kirjoitti:
Port salut (esim. Glimminge).
Jotenkin tosi noloa, mutta tykkään myös aivan älyttömästi Lidlin Tilsiter-juustosta (en tiedä, onko sillä ns. tarkempaa nimeä, mutta semmosia isoja valmisviipaleita).
Tuo em. Lidlin Tilsiter taitaa olla Milbonan, tuli vaan mieleen yhtäkkiä. 😊
- Sama
Valion Ritarijuusto (mustaleimainen, kermajuusto). Ihanaa punaviinin kanssa!
Stilton, Cheddar (mature tai extra mature) ja Double Gloucester.
Barbers 1833 cheddar
Brillat Savarin Affine
Camembert Le Chatelain
Brie Couronne
Coastal English farmhouse cheddar
Delice de Bourgogne
Appenzeller
.
.
.
Kovat lampaanmaidosta tehdyt juustot. Manchego on varmaan paras.
Valion Aura on ehkä maailman paras sinihomejuusto. Jopa jenkit ovat sanonet, ettei häviä maailman parhaaksi tituleeratun oregonilaiseen Roqueforttiin. Sinun neuvosi ovat siis mielestäni todella huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti Edam!
Arlan Edam mieluisin.
Vierailija kirjoitti:
vuohenjuusto
Eteenkin jos on 12kk vanhaa, sellaista ei saa mistään suomessa
Valion Aura,Turunmaa,Koskenlaskija voimakas,Luostari
Hampurilaisen välissä oleva juusto. Ai että. Tekee mieli hampparia.
Pastöroimattomasta täysmaidosta valmistettu Appenzeller. Iso nam! Toisena ranskalainen sinihomejuusto, jonka maku on aivan toista kuin Valion Aura. Voimakasmakuisten juustojen etu on siinä, että pari kolme siivua riittää. Makuelämys on miellyttävä.