Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin pistokoe: 4/58 asiakkaasta ei käytä ottimia paistopisteen itsepalvelutiskillä - Tervetuloa korona

Vierailija
21.02.2020 |

Uskallatko tämän jälkeen ostaa tuotteita itsepalvelutiskiltä?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006414161.html?utm_campaign=tf-HS&ut…

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ongelmaa, jos koskee ainoastaan siihen sämpylään jota on ottamassa? En minä niiden pihtienkään puhtauden perään vannoisi..

On. Pihtien kanssa altistat ainoastaan itsesi, ja olet vastuussa omasta käsihygieniastasi, jos työnnät sormet suuhusi. Räpelöimällä paljain käsin altistat muutkin paistopistetuotteita ostavat (kaikki paljasräpylät eivät ole niin ehdottoman tarkkoja).

Meinaatko että jokainen asiakas saa omat pihdit?

Niinpä.

Meinaan, että yhteispihdit ovat täysin ok, koska fiksu asiakas ei lähmi naamaansa ja luonnollisesti pesee kätensä ennen syömistä. 

Vierailija
62/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä hedelmiä ja vihanneksia saa ihan oikeasti kokeilla, jotta tietää oikean kypsyysasteen ja varmistuu, ettei tuote ole pilaantunut. Juuri Meri-Tuuli Väntsi Neljän tähden illallisessakin neuvoi näin tekemään. Ei tietysti tarvitse niitä pilalle runnoa, mutta kokeilu kevyesti on ihan ok. Jos tämä on teille ongelma, älkää ostako niitä tomaatteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te melkoisen hysteerisiä. :)

Tiesittekö, että vastustuskyky kasvaa kun saa pöpöaltistusta vaikkapa sieltä paistopisteeltä. Terveempiä ovat ihmiset jotka eivät pelkää pöpöjä. Ei toki pidä tahallaan omia pöpöjä levittää.

64/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kaupassa asioidessa voi välttää viruksia muutenkaan, mutta onhan se ällöttävää, jos joku on koskenut leivonnaisiin tai vaikka irtokarkkeihin. 

Olen yllättynyt, että noinkin suuri osa niin tekee. 

Vierailija
65/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette te melkoisen hysteerisiä. :)

Tiesittekö, että vastustuskyky kasvaa kun saa pöpöaltistusta vaikkapa sieltä paistopisteeltä. Terveempiä ovat ihmiset jotka eivät pelkää pöpöjä. Ei toki pidä tahallaan omia pöpöjä levittää.

Tiesitkö, että se vastustuskykyyn vaikuttava pöpöaltistus tulee ihan luonnonympäristöstä, ei siihen tarvita toisten ihmisten räkä- ja vehjebasilleja.

Vierailija
66/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ongelmaa, jos koskee ainoastaan siihen sämpylään jota on ottamassa? En minä niiden pihtienkään puhtauden perään vannoisi..

Maalaisjärjellä ajateltunahan jos ja kun jokainen nenää kaiveleva kusikäsi ottaa samat pihdit käteensä niin ne ovat täynnä pöpöjä kun ei niitä pihtejä jokaisen, joka toisen tai edes joka kymmenennen asiakkaan jälkeen pestä.

Aivan kuten ne samat pöpöt on ovenkahvoissa, ostoskärryissä ja -koreissa, maksupäätteissä ja voi olla myös melkein missä tahansa kahvipaketissa tai maitotölkissäkin. Kun ei voi pihtejä käyttää niin samasta syystä jää käyttämättä myös nuo edellä mainitsemani asiat?

Ehkä kaikkein pahinta on kun ne pihdit heitetään sinne pullien sekaan. Siinä meni koko pihtien idea.

Asiaan on olemassa monenlaisia ratkaisuja, eipä vaan oo missään näkynyt.

Vierailija
67/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo usko sairastamisen autuuteen parempana vastustuskykynä on väärä. Jokainen infektio rasittaa ja vanhentaa elimistöä, ei tee siitä mitenkään supervoimakasta tai vastustuskykyistä. Sairastetut infektiot näkyvät vanhemmilla ihmisillä erilaisina vaivoina, sillä monista taudeista jää jälkitauteja ja -särkyjä. Juuri siksi, että infektiot kuluttavat ihmiskehoa peruuttamattomasti, niiltä pyritään rokotuksin suojautumaan.

Myös hyvällä hygienialla turhia ja elimistöä kuluttavia sairastumisia voi välttää. Kiinnittäkää siis huomiota myös kauppakäyttäytymiseen – omaan ja muiden.

Vierailija
68/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä koske ainoastaan paistopistettä. Olin kerran menossa ostamaan tomaatteja, kun satuin katsomaan toisella puolen laatikoita ollutta vanhaa miestä samoissa touhuissa. Hän otti käteensä tomaatin, kokeili sen kypsyyttä ja heitti keon päälle. Kerran toisensa jälkeen. Hänen kouriensa kautta kulki kymmeniä tomaatteja. En ostanut irtomyynnistä, vaan kotimaisten sijaan valitsin valmiiksi pakatut ulkomaiset.

Hedelmiä käsitellään samoin, pyöritellään, puristellaan ja heitetään pois. Hävikki lienee melkoinen, kun yksi jos toinenkin asiakas tekee noin.

Irtokarkkilaarit ovat ihan oma lukunsa.

Siis oonko jotenkin yksinkertainen, kun en tajua miten niitä tomaatteja sitten kuuluu ottaa? Eikö asiakas siis saa valikoida itselleen sopivimpia eli pitääkö ottaa summassa vaan?

Tomaatithan kuitenkin pestään kotona eli ei verrattavissa paistopisteiden tuotteisiin.

Jos on pakko puristella, pistä hevipussi käteen ja hävitä se puristeltuasi. Ennen vanhaan multaperunoita ostaessa ihan itsestäänselvyys. Niissä listeriariski.

En minä niitä puristele, vaa otan käteen ja katson läpi että ei ole huonoja kohtia missään. Jos tämdeä on yleinen ongelma, niin kyllähän ne pussit pitäisi olla siinä jo automaattisesti tai jotkut pihdit?

Mielestäni on järkyttävää haaskausta, jos jokainen ottaa sen pussin ja heittää roskiin. Kun kyse siis KOTONA PESTÄVISTÄ tuotteita. Kuten jo joku aiemminkin kirjoitti, niin ei ne tomaatit siihen laariin bakteerittomina iskeydy, vaan niitä on käsitelty (ja lämitty) moneen otteeseen.

Pitäisi pitäisi, ja niissä perunoissa olikin. Kaikki tietysti pestään kotona. Niitä pakattuja ovat lähmineet vain pakkaajat, eivät sen lisäksi myös asiakkaat.

Mikä tässä siis on ongelma, jos kaikki hevipuolen irtotuotteet (toki muutkin) pestään kotona?

Toki olen siinä samaa mieltä, että niitä tomaatteja ja hedelmiä valittaessa ei tarvitsisi puolta laaria käydä läpi: ensin pitäisi katsoa silmämääräisesti läpi (haluttu koko, kypsyys), ja vasta sen jälkeen ottaa se käteen ja vain tarkistaa laatu. Olisi myös hyvä olla kaupan puolesta joku astia pilaantuneille, jotta niitä huonoja ei tarvitse laittaa takaisin.

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että jos tämä on yleisesti iso ongelma, niin se pitää kaupan puolelta ratkaista eli laittaa pihdit tms ottimet joka laariin.

Mille pilaantuneille tuotteille? Äijä klähmi kourillaan läpi puoli laaria tomaatteja, joissa ei ollut vikaa. Varmaan puristeli myös. Sen jälkeen ne taatusti pilaantuvat nopeasti. Ja pihtejä kyllä on, ottaa silmän käteen ja katsoo.

Mutta jos tämäkin asia pitää kaikkien mielestä kaupan ratkaista, eikä asiakkaan tarvi muuttaa käytöstään, niin eihän siinä sitten ole mitään ongelmaa kenenkään kannalta? Syntyvän hävikinhän voi siirtää hintoihin.

En valitettavasti ole ollut näkemässä, miten tämä kyseinen Äijä on niitä tomaatteja läminyt ja puristellut. Mutta kuten edellisestä viestistäni kävi ilmi, niin mielestäni tällainen puristelu ei ole ok, vaan ensin katsotaan silmämääräisesti mitkä valitaan.

Pilaantuneita tuotteita valitettavasti on, ja sen vuoksi itse katson läpi tomaatit kädessä pyöritellen, koska en halua ostaa valmiiksi pilaantunutta. Jos pilaantunut tomaatti sattuu omaan käteen, olisi kiva, jos sen voisi laittaa muualle kuin takaisin samaan laariin.

Itse en pihtejä ole nähnyt hevipuolella irtotuotteiden kohdalla joten sen vuoksi niitä en ole käyttänyt. Ja kyllä, kauppa on se ainut taho, joka voi niitä pihtejä laittaa joka laariin, joten valitettavasti kaupalle jää tämä ongelma ratkaistavaksi. Itse kyllä voisin pihtejä käyttää, jos ne olisivat saatavilla.

Monelleko kaupalle olet laittanut tästä muuten palautetta? Mitä he ovat vastanneet?

Vierailija
69/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä hedelmiä ja vihanneksia saa ihan oikeasti kokeilla, jotta tietää oikean kypsyysasteen ja varmistuu, ettei tuote ole pilaantunut. Juuri Meri-Tuuli Väntsi Neljän tähden illallisessakin neuvoi näin tekemään. Ei tietysti tarvitse niitä pilalle runnoa, mutta kokeilu kevyesti on ihan ok. Jos tämä on teille ongelma, älkää ostako niitä tomaatteja.

No näinpä! En voi käsittää, miksi tämä on ongelma niille, jotka niitä irtotomaatteja eivät edes halua ostaa. Joku oli jo valmis kieltämään koko irtotuotteiden myynnin, syynä ilmeisesti, että hän ei itse niitä halua ostaa? :D

Kauppa ei tosiaankaan laita hävikkiin tomaattia, jota joku asiakas on koskenut, vaan valitsikin toisen.

Vierailija
70/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää aikoihin ostanut noita ota-itse tuotteita keliakian takia. Mieleen kyllä jäi Alepan tiski josta nistit pölli ne pohdit joka viikko ja asiakkaat joutui sitten poimimaan ostoksensa miten kukakin. Ällöä meninkiä. Asiakaspalvelu takaisin kiitos.

Vierailija
71/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan ostaa. Asun maassa missä käytöstavat ovat jokaisella kunnossa.

Vierailija
72/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näinpä! En voi käsittää, miksi tämä on ongelma niille, jotka niitä irtotomaatteja eivät edes halua ostaa. Joku oli jo valmis kieltämään koko irtotuotteiden myynnin, syynä ilmeisesti, että hän ei itse niitä halua ostaa? :D

Kauppa ei tosiaankaan laita hävikkiin tomaattia, jota joku asiakas on koskenut, vaan valitsikin toisen.

Mietin tartuntatautien leviämistä, en niinkään itseäni. Jos kaikki miettivät vain itseään, niin sehän selittää kaiken porsastelun, omaa räkäähän se vaan on.

Vierailija
73/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole enää aikoihin ostanut noita ota-itse tuotteita keliakian takia. Mieleen kyllä jäi Alepan tiski josta nistit pölli ne pohdit joka viikko ja asiakkaat joutui sitten poimimaan ostoksensa miten kukakin. Ällöä meninkiä. Asiakaspalvelu takaisin kiitos.

Sori ohis, mutta miksi ihmeessä joku nisti pöllisi pullapihdit??

Vierailija
74/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tartuntatautien leviämistä, en niinkään itseäni. Jos kaikki miettivät vain itseään, niin sehän selittää kaiken porsastelun, omaa räkäähän se vaan on.

Tartuntatautien leviäminen estetetään pääasiassa pesemällä kädet vessassa käydessä, ennen syömistä ja aina kotiin tultaessa (juurikin kauppakäynnin jälkeen). Likaisia käsiä tai ruokia ei laiteta suuhun. Hevipuolen irtotuotteet eivät sen enempää levitä tartuntatauteja kuin muutkaan kaupan tuotteet: sitä maitopurkkia tai jauhelihapakettia on voinut lämiä ties kuinka monta tyyppiä ennen sinua.

Niin ja tomaattien tms. irtotuotteiden valinta ei ole porsastelua. Esimerkiksi ne ostoskorit ja -kärryt ja maksupäätteet on paljon likaisempia, kuin ne irtotomaatit. Eikö tämä sitten huoleta sinua? Ne tomaatit kun voi (ja pitää) pestä kotona.

Vierailija
75/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
76/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinmaassani paistopisteen tuotteet eivät ole edes niiden suomalaistyylisten kupujen alla, vaan ihan vain avolaareissa. Sieltä sitten kiva onkia alimmaisia, josko niissä olisi vähemmän ihmisten aivastuksia. Yleensä otan itse tuotteet sillä muovipussilla johon ne laitankin, eli käsi muovipussiin, noukin tuotteet ja käännän pussin ympäri.

Vierailija
77/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartuntatautien leviäminen estetetään pääasiassa pesemällä kädet vessassa käydessä, ennen syömistä ja aina kotiin tultaessa (juurikin kauppakäynnin jälkeen). Likaisia käsiä tai ruokia ei laiteta suuhun. Hevipuolen irtotuotteet eivät sen enempää levitä tartuntatauteja kuin muutkaan kaupan tuotteet: sitä maitopurkkia tai jauhelihapakettia on voinut lämiä ties kuinka monta tyyppiä ennen sinua.

Niin ja tomaattien tms. irtotuotteiden valinta ei ole porsastelua. Esimerkiksi ne ostoskorit ja -kärryt ja maksupäätteet on paljon likaisempia, kuin ne irtotomaatit. Eikö tämä sitten huoleta sinua? Ne tomaatit kun voi (ja pitää) pestä kotona.

Niinpä. Työni liittyy näihin asioihin, siitä pohdinta. Käsihygieniaakin moni pitää ihan naurettavana, siitä huolimatta, että se on tutkitusti tärkeimpitä konsteja infektioiden ehkäisyssä. Onneksi jokainen pystyy halutessaan minimoimaan riskit omalta kohdaltaan, mutta muiden toimintaan ei taida edelleenkään olla luottamista. Elämä kutsuu, päivänjatkoja.

Vierailija
78/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Ranskassa Lidlin paistopisteissä on ihan loistava systeemi tuotteiden ottamiselle.

Etuseinässä on aukko, josta pitkä kauha mahtuu sisään(käsi ei mahdu). Kauhalla tuote/tuotteet pudotetaan alas laariin, jossa siis vain itselle valitut tuotteet.

Tämmöistä toivoisin myös Suomeen!

Vierailija
79/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mulle, huvin harvoin edes ostan mitään paistopisteeltä ja jos ostan, ei paljon jännitä jotkut pöpöt. Käytän kyllä pihtejä, mutta sama se mulle jos joku ei käytä. En myöskään pese tomaatteja, omenoita ym. kotona.

Kipeä olen ollut viimeksi joskus vuoden 2013 kieppeillä.

Vierailija
80/83 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että osuus olisi ollut paljon suurempi heitä jotka ei käytä ottimia...

Lidlin asiakaskunnasta todennäköisesti kyllä

Päin vastoin. Lidliläiset ovat jo tottuneet tommosiin pihteihin. Surkeammin on noilla ss-ketjulaislla, eivät liiku missään ulkomailla tai omista siellä asuntoja. huonoja mukaantumaan uuteen ja vieraaseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän