Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Onko sisäilmaoireilu sittenkin isoksi osaksi aivoperäistä, kuten nyt väitetään? Ylen selvitys kertoo, että selitys on tieteellisesti ohuella pohjalla

Vierailija
21.02.2020 |

Maailmalla sisäilmaa tutkitaan vilkkaasti. Suomessa linjaksi on vaihtunut selitys, että oireilu paheneekin aivoissa.
Sekä Työterveyslaitos että Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ovat viestineet uudesta huoliteoriasta jo muutaman vuoden ajan aktiivisesti. Ne ovat puhuneet uudesta ajattelusta muun muassa viranhaltijoille ja lääkäreille tarkoitetuissa koulutuksissa.
Yle pyysi THL:ltä ja TTL:ltä tutkimusnäyttöä siitä, että huoliteoriasta on näyttöä suomalaisissa sisäilmaongelmissa ja -oireilijoissa. Tulos Ylen pyyntöön on, että suoraa tutkimusnäyttöä ei ole.
Jännä miten lääkäreitä koulutetaan Suomessa ilman tieteellistä näyttöä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/33 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isännöitsijä toimistokiinteistössä ja mielestäni tässä on kyllä myös psykologinen komponentti ja ainakin työpaikalla "työyhteisön ilmapiiri" näyttää vaikuttavan myös.

Usein henkilön siirtäminen toiseen kerrokseen, tilaan jossa on identtinen ilmasto näyttää parantavan oireet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isännöitsijä toimistokiinteistössä ja mielestäni tässä on kyllä myös psykologinen komponentti ja ainakin työpaikalla "työyhteisön ilmapiiri" näyttää vaikuttavan myös.

Usein henkilön siirtäminen toiseen kerrokseen, tilaan jossa on identtinen ilmasto näyttää parantavan oireet.

Vaikka näin olisikin, vaatii asia vahvaa tieteellistä näyttöä ennen kuin sitä voidaan käyttää totuutena.

Vierailija
4/33 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet on todellisia mutta syy on korvien välissä

Vierailija
5/33 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä monet homeoireilivat, sitten tuli uhka että koko puoti lopetetaan, meni vuosia kun nenien vuotaminen oli flunssaa ja kutiava iho johtui kuivasta pakkasilmasta.

Nyt kun uhka lopetuksesta on ohi, homeet ovat tulleet takaisin.

Vierailija
6/33 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia on näille sähkö- ja homeyliherkille toimiva hoito.

Vierailija
7/33 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sisäilmaoireiluni näkyi ihonäppylöinä ja ihan keuhkoröntgenissäkin ja lapsella näkyi nenäverenvuotona ja anemiana. Mutta noiden denialistien mielestä se on toki kuvittelua vain...

Vierailija
8/33 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun sisäilmaoireiluni näkyi ihonäppylöinä ja ihan keuhkoröntgenissäkin ja lapsella näkyi nenäverenvuotona ja anemiana. Mutta noiden denialistien mielestä se on toki kuvittelua vain...

Ihottumakin voi olla ainakin osittain psyykkistä.

Itse muutin muualle, mutta pitkään mulla oli nuorena kroonista ihottumaa ja mulle tarjottiin osallistumista joukko tutkimuksen, jossa oliis ollut osana pryykkistä hoitoa. Olisi tutkittu, miten se vaikuttaa.

Vierailija
9/33 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä monet homeoireilivat, sitten tuli uhka että koko puoti lopetetaan, meni vuosia kun nenien vuotaminen oli flunssaa ja kutiava iho johtui kuivasta pakkasilmasta.

Nyt kun uhka lopetuksesta on ohi, homeet ovat tulleet takaisin.

Jos vaihtoehtona on joutua työttömäksi, useimmat pinnistelevät vakavampienkin oireiden kanssa työssä eteenpäin. Tuolla samalla uhkakuvalla vaiennettiin miehen työyhteisö vuosiksi kunnes firma sai uudet tilat. Vanhoihin tiloihin ei tullut uutta vuokralaista kun tutkimuksissa todettiin että siellä rakenteissa jylläsi niin valtava määrä sieniä ja homeita. Rakennus purettiin kun sitä ei puhtaaksi enää remontoimalla olisi saanut. Uusiin tiloihin siirtyivät taloon viimeksi tulleet, vanhemmista usealla oli jo niin vaikeita terveysongelmia että osa jäi sairaseläkkeelle, osa joutui vaihtamaan alaa.

Että juu. Flunssahan se...

Vierailija
10/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain astman, joka Työterveyslaitoksella on todettu ammattitaudiksi. Riesaa on ollut riittävästi.  Että kiitos vain.

Vierailija
12/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hysteerikot valittivat sisäilmasta. Tuli tutkijat, tuli työterveys, tuli homekoirat, kiinteistön valtuuttamat mittaajat ja kaikki mahdolliset shamaanit. Mitään ei löytynyt.

Kerrottiin, että tehdään täydellinen ilmastointiremontti, ja porukka lähti vöistöön.

Tosiasiassa mitään ei tehty.

Kun tultiin väistöstä, kaikki olivat tyytyväisiä eikä oireita enää ollut.😄

Vierailija
13/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain astman, joka Työterveyslaitoksella on todettu ammattitaudiksi. Riesaa on ollut riittävästi.  Että kiitos vain.

Mikä ammatti? Kilpahiihtäjä?

Vierailija
14/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIiköhän se seility ai pitkällle suomen säällä.envanhaaa ei tiedetty niinpaljoa kuin nykyään.

Vierailija
15/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin hullutteluihin menee satoja miljoonia kun uusia rakennuksia puretaan kuviteltujen ongelmien vuoksi. Maallemme ei ole tällaiseen pelleilyyn varaa.

Vierailija
16/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIiköhän se seility ai pitkällle suomen säällä.envanhaaa ei tiedetty niinpaljoa kuin nykyään.

Tieto lisäää tuskaa ja typeryys teetttää hysteriaa.

Vierailija
17/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset allergiat ovat lisääntyneet muutaman vuosikymmenen aikana moninkertaisiksi (juuri nyt ohjelma YLE:llä la klo 15:30). Jospa myös tämä talojen homeallergiaoireilun syynä onkin sama juttu, eli ihmiset eivät enää kestä allergeejä yhtä hyvin kuin ennen siedettiiin?

Vierailija
18/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkani siirtyi vuosi sitten juuri sisäilmaoireilujen takia toiseen paikkaan. Osa oireilee sielläkin, itse en ole huomannut mitään. Vanhasta työyksiköstäni tosin löydettiin hometta hiukan joka paikasta ja todettiin jonkintyyppinen rakennusvirhe, kun vuosien ajan aina kaatosateella vedet tulivat sisään. Uskon kuitenkin, että osa sisäilmaoireilusta voi olla korvien välissä, kaikki ei.

Vierailija
19/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieto lisäää tuskaa ja typeryys teetttää hysteriaa.

Jos tuijotttaa liikaa yhteen paikkaan siitä alkaa muodostua silmänlumetta.

Vierailija
20/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle puhkesi astma hometyöpaikan vuoksi. Kertokaa terapeutti joka minut tästä parantaa, menen heti!