Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Onko sisäilmaoireilu sittenkin isoksi osaksi aivoperäistä, kuten nyt väitetään? Ylen selvitys kertoo, että selitys on tieteellisesti ohuella pohjalla

Vierailija
21.02.2020 |

Maailmalla sisäilmaa tutkitaan vilkkaasti. Suomessa linjaksi on vaihtunut selitys, että oireilu paheneekin aivoissa.
Sekä Työterveyslaitos että Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ovat viestineet uudesta huoliteoriasta jo muutaman vuoden ajan aktiivisesti. Ne ovat puhuneet uudesta ajattelusta muun muassa viranhaltijoille ja lääkäreille tarkoitetuissa koulutuksissa.
Yle pyysi THL:ltä ja TTL:ltä tutkimusnäyttöä siitä, että huoliteoriasta on näyttöä suomalaisissa sisäilmaongelmissa ja -oireilijoissa. Tulos Ylen pyyntöön on, että suoraa tutkimusnäyttöä ei ole.
Jännä miten lääkäreitä koulutetaan Suomessa ilman tieteellistä näyttöä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle puhkesi astma hometyöpaikan vuoksi. Kertokaa terapeutti joka minut tästä parantaa, menen heti!

Oletko kokeillut masennuslääkeitä?

Vierailija
22/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isännöitsijä toimistokiinteistössä ja mielestäni tässä on kyllä myös psykologinen komponentti ja ainakin työpaikalla "työyhteisön ilmapiiri" näyttää vaikuttavan myös.

Usein henkilön siirtäminen toiseen kerrokseen, tilaan jossa on identtinen ilmasto näyttää parantavan oireet.

Työpaikoilla vielä yleisimmin oirehtiva on keski-ikäinen työhönsä leipääntynyt nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa se ylen juttu ennenkuin väitätte että se on psyykkistä.

Muuten vähän aikaa sitten linkkasin tänne uuden tutkimuksen, jonka mukaan sisäilman haitta-aineilla on yhteys oireisiin, psyykkisille tekijöille ei löydetty yhteyttä.

Vierailija
24/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireet on todellisia mutta syy on korvien välissä

Kyllä, ihan sama kuin ”sähköallergiassa”.

Vierailija
25/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain astman, joka Työterveyslaitoksella on todettu ammattitaudiksi. Riesaa on ollut riittävästi.  Että kiitos vain.

Mikä ammatti? Kilpahiihtäjä?

He-he. Entistä työpaikkaani on yritetty korjata miljoonilla ja nyt se puretaan. Kaikki eivät sairastu eikä minullakaan ollut aiemmin nikkeliallergiaa kummempaa.

Vierailija
26/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu samaan kategoriaan tuulivoimaloista sairastuvien kanssa. Ongelma on korvien välissä.

Vierailija
27/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireet on todellisia mutta syy on korvien välissä

Ahaa, eli astmakohtaus, urtikaria, äänen häviäminen ja silmien turvotus ja punoitus on vaan korvien välissä

Tai himepölykeuhko, jonka takia osa keuhkoista jouduttu poistamaan

Jännää

Vierailija
28/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä hupakkojen vouhotusta. Siilinjärvelläkin tuntuu koko kylä olevan homeessa, kun ovat porukalla lähteneet siihen vouhotukseen mukaan.

Vierailija
29/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin yksi väittää saavansa oireita. Mutta oireet eivät ilmene töissä ... vaan kun hän illalla menee kotiinsa. Ärsyttävän yksinkertainen ihminen,

Vierailija
30/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun sisäilmaoireiluni näkyi ihonäppylöinä ja ihan keuhkoröntgenissäkin ja lapsella näkyi nenäverenvuotona ja anemiana. Mutta noiden denialistien mielestä se on toki kuvittelua vain...

Ihottumakin voi olla ainakin osittain psyykkistä.

Itse muutin muualle, mutta pitkään mulla oli nuorena kroonista ihottumaa ja mulle tarjottiin osallistumista joukko tutkimuksen, jossa oliis ollut osana pryykkistä hoitoa. Olisi tutkittu, miten se vaikuttaa.

Tekstinu oli sekava. Siis en voinut osallistua tutkimukseen enää, sillä muutin 180 kilometrin päähän.

Mulla oli ollut lapsesta saakka ihottumaa. Osallistuin tutkimukseen, jossa selviteltiin syytä ihottumaan. Tehtiin kaikenlaisia testejä ja kyselyjä.

Sitten tuli tutkimuksen viimeinen vaihe. Siinä olisin päässyt juttelemaan psykologille ja olisi arvioitu psyykkisten syiden vaikutuksia ihottuman ilmenemiselle.

Tämä oli siis joukkotutkimus ihottumien syistä. Haluttiin yleisesti tietää, mikä ihottumaa aiheuttaa.

Vierailija
31/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä monet homeoireilivat, sitten tuli uhka että koko puoti lopetetaan, meni vuosia kun nenien vuotaminen oli flunssaa ja kutiava iho johtui kuivasta pakkasilmasta.

Nyt kun uhka lopetuksesta on ohi, homeet ovat tulleet takaisin.

Tuo on ihan höpönlöpöä, ja kaikki, jotka tuntevat lainsäädäntöä, tietävät sen. Eli sinä valehtelet

Vierailija
32/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävää lukea toisten oireita vähätteleviä ja pilkkaavia kommentteja! Kyllä ääni muuttuu kellossa, kun alatte itse kärsiä jatkuvasta kuumeilusta, äänen menetyksestä, hengitystietulehduksista, iho-oireista, päänsärystä, korvatulehduksista jne.

Kummasti on oireet lopouneet, kun on päässyt puhtaisiin tiloihin, vaikka tismalleen samaa työtä teenkin. Mutta sehän onkin kiinni vaan korvienvälistä?

Vierailija
33/33 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa se ylen juttu ennenkuin väitätte että se on psyykkistä.

Muuten vähän aikaa sitten linkkasin tänne uuden tutkimuksen, jonka mukaan sisäilman haitta-aineilla on yhteys oireisiin, psyykkisille tekijöille ei löydetty yhteyttä.

Tässä on taas esimerkki siitä kun typerät idiootit lukevat tutkimuksia 😂😂😂👌👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme