Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen reilusti kaikkia sisaruksiani vanhempi. Voiko meistä koskaan tulla läheisiä?

Vierailija
21.02.2020 |

Olen itse tällä hetkellä nuori aikuinen, en ole asunut lapsuudenkodissani muutamaan vuoteen, olen naimisissa ja minulla ja miehelläni on suunnitelmissa alkaa yrittää omaa lasta parin vuoden sisällä.

Kaikkien sisarusteni elämä on tietenkin ihan erilaista.
Siskoni ovat vielä todella pieniä, kaksi vanhinta ovat juuri ja juuri koululaisia ja nuorin vielä päiväkodissa. En ole läheinen heidän kanssaan (muutin kotoa pois silloin kun siskoni olivat n. taapero-/leikki-ikäisiä) esim. niin, että olisin heille tuttu hoitaja, ja he tuntuvat minusta lähinnä sukulaislapsilta, eivät omilta sisaruksiltani.
Olen vähän läheisempi veljeni kanssa, mutta välillämme on myös suuri ikäkuilu sillä hänkin on vasta yläasteikäinen.

Vaikka nyt elämäntilanteeni on niin erilainen kaikkiin sisaruksiini verrattuna, haluaisin kuitenkin tulevaisuudessa olla läheinen heidän kanssaan. Mietin vain, että onko se edes mahdollista näin suuren ikäeron takia, sillä hehän (ainakin siskoni) kuuluvat ihan eri sukupolveen!

Onko kellään kokemuksia samanlaisesta asetelmasta, missä ikäkuili sisaruksiin on näin suuri? Millaiset välit teillä on, oletteko läheisiä? Miten olette parantaneet välejänne?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri sukupolveen kuuluvat henkilöt voivat olla läheisiä, mutta yksilöllistähän tuo on haluaako olla läheisissä väleissä ihmisen kanssa jonka arki on jokseenkin erilaista kuin oma.

Vierailija
2/3 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäero tuppaa kutistumaan ihmisten vanhetessa. Kun itse on vaikkapa 24-vuotias, 8-vuotias tuntuu ymmärrettävästi ihan eri sukupolveen kuuluvalta. Mutta 54-vuotiaalla ja 38-vuotiaalla tuo ikäero ei enää tunnukaan niin merkitykselliseltä. Varmasti aika suurella osalla meistä keski-ikäisistä on ystäviä, jotka ovat selvästi nuorempia tai vanhempia kuin me itse, mutta ikäero ei ystävyyssuhteessa tunnu. Näin pikaisesti miettimällä minulla nyt 43-vuotiaana on ystäviä, joista vanhimmat ovat vähän päälle 60 v ja nuorimmat vähän alle 30 v. Kumpaakaan suuntaan nuo ikäerot eivät kuitenkaan ystävyyssuhteessa vaikuta niin, että olisimme jotenkin eri lehdellä tai että ikäeron huomaisi.

Väittäisin kuitenkin, että sinun kannattaa yrittää olla sisarustesi elämässä jo nyt aktiivisemmin mukana, jos toivot läheisiä välejä heihin, kun olette vanhempia. Eli tarjoudu lapsenvahdiksi, käy pikkusisarusten kanssa leffassa tai huvipuistoissa tai muissa kivoissa paikoissa, myöhemmin vaikka yhdessä shoppailemassa tai viikonloppureissuilla, näytä heille maailmaa ja opettele tuntemaan heidät kunnolla jo nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jotain puolikkaita, en olisi missään tekemisissä.